lew_wygotski - psycholog.pdf

(153 KB) Pobierz
Microsoft Word - Gal Pedag Lwie Wygotskim_AF_.doc
TRENDY uczenie w XXI wieku. Internetowy magazyn CODN nr 3 / 7 /2006
Galeria Pedagogów
Lew Wygotski
geniusz odkryty
na now o
Lew Wygotski (1896-1934), wybitny rosyjski
psycholog zmarł na zapalenie płuc przeżywszy
zaledwie 38 lat. Mimo tak krótkiego życia,
dokonał przełomu w psychologii rozwojowej.
Jego teoria do dziś inspiruje psychologów na
całym świecie, choć przez ponad dwadzieścia
lat jego prace były zakazane. W stalinowskiej
Rosji propagowanie swobody myślenia w nauczaniu dzieci było bowiem niemożliwe do
zaakceptowania. Pisma Wygotskiego można było czytać tylko w bibliotece centralnej w
Moskwie uzyskawszy wcześniej dodatkowo zgodę NKWD.
Na szczęście dziś prace Wygotskiego nie tylko można czytać, ale są one jednym z
ważniejszych źródeł inspiracji dla współczesnej psychologii rozwojowej. Świat odkrył
na nowo Wygotskiego dopiero po śmierci Stalina. Aż do końca lat 50
rozpowszechnianie prac Wygotskiego było zakazane, a jego teorię określano jako
„reakcyjną, burżuazyjną pseudo-naukę”. To z tego powodu najważniejsze prace
Wygotskiego takie jak "Myśl i Język" (1932) czy "Psychologia Pedagogiczna" (1926)
musiały czekać na tłumaczenia i publikacje aż do drugiej połowy XX wieku. Wtedy też
ogólnoświatowe zainteresowanie Lwem Wygotskim na nowo zaczyna się rozwijać.
Głębia i zakres jego wizji edukacyjnej zdumiały kręgi akademickie na całym
świecie. Amerykański naukowiec Stephen Toulmin nazwał go „ Mozartem
psychologii ”, a Jerome Bruner napisał, że „teoria rozwoju Wygotskiego jest
równocześnie teorią edukacji”.
Galeria Pedagogów: Lew Wygotski opr. Arkadiusz Förster str: 1
106816735.002.png 106816735.003.png
TRENDY uczenie w XXI wieku. Internetowy magazyn CODN nr 3 / 7 /2006
Klucz do inteligencji
Wygotski uważał, że prawdziwa edukacja nie polega na samym przyswojeniu określonej
wiedzy, ale na rozwijaniu u dzieci umiejętności uczenia się! Zdolność dziecka do jasnego i
kreatywnego myślenia, planowania, realizowania tych planów i komunikacji jest o wiele
ważniejsza od wiedzy jako takiej. Przyswajanie wiedzy będzie bowiem nieporównywalnie
łatwiejsze, jeśli wiemy jak się uczyć. Wygotski uważał, że można to osiągnąć oddając
dzieciom do użytku "kulturowe narzędzia myślenia i tworzenia". Cóż to takiego te narzędzia?
Otóż kluczem do ludzkiej inteligencji – cechy, która wyróżnia nas od zwierząt – jest zdolność do
stosowania różnego rodzaju narzędzi. Wygotski twierdził, że podobnie jak ludzie stosują
narzędzia zwiększające ich możliwości fizyczne, stworzyliśmy też sobie zestaw narzędzi
intelektualnych, które służą do poszerzania naszych zdolności umysłowych. Narzędzia te to
znaki, symbole i inne elementy, które wykorzystujemy do codziennego komunikowania się i
analizowania rzeczywistości. Wygotski zalicza do tych narzędzi: znaki, symbole, i ich systemy
(przede wszystkim język). Do ćwiczeń zaś wykorzystuje mapy, plany, zapis muzyczny, wykresy,
modele, czyli systemy oparte na obrazie - łatwym do zrozumienia dla dziecka i uniwersalnym,
równocześnie stymulującym użycie języka.
Wygotski wierzył, że celem edukacji jest przedstawienie dzieciom pełnego zakresu takich
narzędzi i pokazanie im, jak je stosować do szybkiego i skutecznego analizowania
rzeczywistości . Stosując je od najmłodszych lat, dzieci automatycznie rozwijają swoje
umiejętności. Im lepiej dziecko potrafi przyswoić sobie ten swoisty język wypracowany przez
ludzkość w ciągu stuleci, tym większe są jego zdolności w danej dziedzinie. Dzieci zaczynają
wtedy planować i organizować swoje działania, otwarcie przedstawiają swój punkt widzenia,
znajdują niestandardowe rozwiązania problemów, wierzą w siebie i swoje własne umiejętności.
Klucz do zrozumienia
Głównym założeniem najsławniejszej pracy Wygotskiego jest wzajemne powiązanie myśli i
języka. W trakcie zabawy małe dzieci na bieżąco komentują przecież rozwój akcji: „A teraz
pociąg jedzie dookoła wieży i uderza w wieżę, och nie – wieża się rozpada...”. Wygotski nazwał
Galeria Pedagogów: Lew Wygotski opr. Arkadiusz Förster str: 2
106816735.004.png
TRENDY uczenie w XXI wieku. Internetowy magazyn CODN nr 3 / 7 /2006
to monologiem zewnętrznym. Z czasem monolog zewnętrzny staje się monologiem
wewnętrznym, przybierającym formę myśli. Tym samym opanowana przez dziecko mowa, staje
się podstawową strukturą jego myślenia. Oznacza to, że rozwój myśli jest w dużym stopniu
determinowany zdolnościami językowymi dziecka. Zaś zasób słownictwa dziecka zależy w
największej mierze od jego codziennych doświadczeń. Reasumując jedną z najważniejszych
funkcji edukacji powinno być wspieranie rozwoju bogatego i efektywnego języka
mówionego dziecka .
Wygotski twierdził, że to nauczyciel odgrywa kluczową rolę w edukacji dziecka. Nauczyciel
powinien tak kierować zajęciami, by nakłaniać dziecko do podejmowania zadań
przekraczających nieco jego obecne możliwości. Dzięki takiej zdrowej inspiracji dzieci mogą
wykonywać zadania wykraczające poza ich umiejętności, czego bez pomocy nauczyciela nie
mogłyby dokonać.
Zabawa jest nauką
W swoim ostatnim wykładzie „Zabawa i Rozwój Psychologiczny Dziecka” Wygotski podkreślał
znaczenie zabawy w najmłodszym wieku: „Zabawa tworzy <strefę bliskiego rozwoju> dziecka.
To właśnie w trakcie zabawy dziecko zawsze zachowuje się ponad swój wiek, wychodzi poza
swoje codzienne zachowania, jest twórcze i kreatywne. Można powiedzieć, że w zabawie
przerasta się o głowę. Związek pomiędzy zabawą a rozwojem należy porównać do związku
pomiędzy nauką a rozwojem.”
W teorii Wygotskiego zabawa odgrywała w procesie edukacji podstawową rolę. W czasie
zabawy bowiem dzieci są bardzo mocno zaangażowane w wyobrażone sytuacje, w których z
jednej strony przyjmują określone role, z drugiej strony zaś same wyznaczają obowiązujące w
niej zasady. Kiedy na przykład bawią się „w rodzinę”, przyjmują określone role, które z góry
determinują ich działania. Zabawa taka prowadzi zatem do większego poziomu samokontroli
dzieci, gdyż wszystkie działania dzieci są określone przez zasady gry, które same sobie
przecież stworzyły. Gdy dzieci angażują się w zabawę, ich skupienie i zaangażowanie w
spełnienie zadania jest znacznie większe, niż wtedy gdy przychodzi im wykonywanie działań "o
charakterze akademickim", czyli wymyślanych przez nauczyciela.
Galeria Pedagogów: Lew Wygotski opr. Arkadiusz Förster str: 3
106816735.005.png
TRENDY uczenie w XXI wieku. Internetowy magazyn CODN nr 3 / 7 /2006
Klucz do nauki
Renesans teorii Lwa Wygotskiego znalazł odzwierciedlenie nie tylko w pracach naukowych
innych psychologów i pedagogów. Przez kilka ostatnich lat w Anglii i Rosji trwały prace nad
przełożeniem pomysłów Wygotskiego na konkretny program edukacyjny, który można by
realizować w codziennej pracy edukacyjnej z najmłodszymi dziećmi. Program taki, nazwany
"Key to Learning" – "Klucz do nauki" nie tylko powstał, ale pierwsze przedszkola w Anglii
realizują go już od kilku lat, a oceny wystawiane mu przez specjalistów są pełne entuzjazmu i
uznania. Dowodem tego jest fakt, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy ponad 100 przedszkoli w
Wielkiej Brytanii zdecydowało się na stosowanie programu we własnej placówce.
Program "Klucz do uczenia" zaczynają stosować pierwsze polskie przedszkola i inne placówki
zajmujące się wczesną edukacją.
Bodrova, E., & Leong, D. J. (1996). Tools of the Mind : The Vygotskian Approach to Early
Childhood Education. Englewood Cliffs, New Jersey: Merrill, an imprint of Prentice Hall.
Luria, A.R. (1976). Cognitive Development: Its Cultural and Social Foundations. Cambridge,
Massachusetts: Harvard University Press.
Van der Veer, R., & Valsiner, J. (1991). Understanding Vygotsky: A Quest for Synthesis. Oxford:
Blackwell.
Vygotsky, Lev (1986). Thought and Language. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes.
Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Galeria Pedagogów: Lew Wygotski opr. Arkadiusz Förster str: 4
106816735.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin