finanse publiczne 3.doc

(245 KB) Pobierz
Z JAKICH ELEMENTÓW PRAWNYCH SKONSTRUOWANY JEST PODATEK

 

1. ETAPY ROZWOJU BUDŻETU

 

-          1273 – król Anglii Edward I wprowadził zapis do Wielkiej Karty Wolności mówiący, że nie będzie nakładał podatków bez zgody prałatów, baronów czy innych ważnych ludzi

-          1374 – król Ludwik Węgierski – bez zezwolenia reprezentacji podatników nie można nakładać nowych danin

-          XIV wiek - we Francji rozdzielono wydatki państwa i króla

-          1504 – rozdział skarbu królewskiego i publicznego

-          1590 – Zygmunt III – opracowano budżet obejmujący całość dochodów i wydatków państwowych

-          1598 – Francja – pogłębienie programów rozdzielania majątku państwa i króla

-          1628 – Anglia – zasada zgody parlamentu na nakładanie podatków przez króla

-          1688 – Anglia – prawo zezwalające na pobór podatków i prawo decydowania o sposobie ich zużycia

-          1768 – Polska – nałożenie nowych podatków lub podwyższenie istniejących wymagało opracowania całego budżetu z uwzględnieniem źródeł dochodów i rodzajów wydatków oraz ich jednomyślnego przyjęcia przez Sejm

-          1781 – J. Wecker pierwszy odtajnił budżet publikując jego dochody i wydatki

-          1791 – reprezentacja narodu ma prawo zatwierdzenia dochodów i wydatków na każdy następny rok (Konstytucja III Maja)

-          1830 – po raz pierwszy użyto w konstytucji terminu budżet

-          1862 – Francja – dekret carski jednym z najobszerniejszych źródeł prawa budżetowego w Europie

-          1921 – Stany Zjednoczone – departament budżetowy podlegający bezpośrednio prezydentowi

-          po II wojnie światowej w krajach socjalistycznych rozszerzono zakres budżetu, który przejął finansowanie wielu zadań gospodarczych i socjalnych

-          lata 50-te – eksperymenty z wydłużeniem okresu budżetowego, sporządzania odrębnych budżetów majątkowych i bieżących, próby dostosowania budżetu do przebiegu cyklu koniunkturalnego

-          1985 – Kongres Stanów Zjednoczonych przyjął ustawę Gramma-Rudmana-Hollingra o zrównoważeniu budżetu oraz parlamentarnej kontroli deficytu budżetowego

 

Pierwszy polski budżet został uchwalony przez Sejm dopiero w 1768r. mimo to miał być jednym z wcześniejszych budżetów w Europie. Budżet ten obejmował dochody i wydatki Skarbca Koronnego oraz Skarbca Litewskiego i charakteryzował się stosunkowo dużą szczegółowością. Zastosowano w nim także oryginalne, jak na ówczesne czasy rozwiązania.

 

 


2. JAKIE CZYNNIKI WYZNACZAJĄ RANGĘ BUDŻETU PAŃSTWA

 

Budżet państwa – plan dochodów i wydatków na dany rok budżetowy, przygotowany przez władzę wykonawczą i przedstawiony Parlamentowi

 

Współczesna ranga budżetu wynika z następujących przesłanek:

-          jest on głównym instrumentem sprawowania władzy

-          gromadzi i dzieli największą część środków publicznych

-          jest ważnym źródłem zasilania innych segmentów sektora finansów publicznych

-          jest uchwalany przez Parlament mocą ustawy

-          w niektórych krajach Konstytucja daje Głowie Państwa prawo rozwiązania Parlamentu w przypadku nieuchwalenia ustawy budżetowej

-          wywiera duży wpływ na życie społeczno – gospodarcze

-          jako płaszczyzna, na której ścierają się interesy różnych grup społecznych jest przedmiotem ostrej walki politycznej

 

3. SCHARAKTERYZUJ KONSTRUKCJĘ BUDŻETU PAŃSTWA

 

Ustawą budżetową ustala się:

-          dochody budżetu państwa

-          wydatki budżetu państwa

-          deficyt budżetowy i źródła jego pokrycia

-          limity zatrudnienia w administracji rządowej

-          przychody i rozchody, w tym także środki pochodzące ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi

-          zestawienie przychodów i wydatków państwowych zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych i środków specjalnych

-          piony finansowe państwowych funduszy celowych

-          wykaz programów wieloletnich

-          wykaz inwestycji wieloletnich

-          dotacje celowe dla jednostek samorządu terytorialnego na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i zadań zleconych ustawami

-          zakres i kwoty dotacji przedmiotowych

-          wykaz jednostek otrzymujących dotacje podmiotowe i kwoty dotacji

 

Dochody budżetowe są prezentowane w budżecie państwa w podziale na:

-          dochody podatkowe (pośrednie, bezpośrednie i zniesione <podatek od ponadnormatywnego wzrostu wynagrodzeń, od wynagrodzeń i wyrównawczy>

-          dochody niepodatkowe (dywidenda, cła wpłaty z zysku NBP, dochody jednostek budżetowych, pozostałe dochody niepodatkowe, wpłaty gmin)

-          dochody zagraniczne


4. DLACZEGO I WJAKIM KIERUNKU ZMIENIA SIĘ STRUKTURA PODSTAWOWYCH DOCHODÓW BUDŻETU PAŃSTWA

 

Struktura dochodów budżetu państwa ulega istotnym miarom. Istotne zmiany następują także w samej strukturze dochodów podatkowych zmierzając w kierunku wyraźnego obniżenia podatków bezpośrednich na rzecz wzrostu udziału podatków pośrednich. W dochodach niepodatkowych natomiast dominującą, chociaż malejącą pozycję mają wpływy z ceł oraz dochody jednostek budżetowych.

Tak zgromadzone środki przeznaczone są na finansowanie takich wydatków jak:

-          realizację zadań przez organy władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz administrację rządową, sądy i trybunały

-          subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego

-          dotacje celowe na zadania zlecane jednostkom samorządu terytorialnego

-          dotacja na zadania określone ustawami

-          współfinansowanie programów realizowania ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi

 

Istnieją też rezerwy: ogólna i celowa

 

 

 

 

5. PRZEDSTWA STRUKTURĘ WYDATKÓW BUDŻETU PAŃSTWA I PRZYCZYNY JEJ ZMIANY

 

Wydatki bieżące:

-          subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego

-          dotacje

-          wynagrodzenia i uposażenia oraz składki od nich naliczone

-          inne świadczenia na rzecz osób fizycznych – wydatki kierowane bezpośrednio lub pośrednio do osób fizycznych, które nie są wynagrodzeniami za pracę (np. emerytury, pomoc społeczna itd.)

-          zakupy towarów i usług

-          inne

 

Wydatki dotyczące obsługi długu Skarbu Państwa:

-          oprocentowania i dyskonta skarbowych papierów wartościowych

-          oprocentowania zaciągniętych kredytów i pożyczek

-          wypłat związanych z udzielonymi przez Skarb Państwa poręczeniami i gwarancjami

 

Wydatki majątkowe:

-          wydatki na zakup i objęcie akcji oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego

-          wydatki inwestycyjne państwowych jednostek budżetowych oraz dotacje celowe na finansowanie i dofinansowanie kosztów inwestycji

 

W strukturze wydatków zwiększył się udział środków kierowanych na ubezpieczenia społeczne, administrację państwową, bezpieczeństwo publiczne, wymiar sprawiedliwości i szkolnictwo wyższe. Największe zmiany dotyczą jednak zmniejszenia udziału dotacji na finansowanie zadań gospodarczych – zgodnie z resztą z przyjętym kierunkiem reform. Niedofinansowanie natomiast dotyczy w szczególności nauki i obrony narodowej, których udział w wydatkach uległ zmniejszeniu.

 

 

6. PRZEDSTAW ETAPY PRAC NAD BUDŻETEM

 

Główny ciężar opracowywania budżetu spoczywa na Ministrze Finansów. Prace rozpoczynają się w połowie roku poprzedzającym rok budżetowy i obejmują następujące etapy:

-          opracowanie założeń budżetu państwa

-          przygotowanie wstępnego projektu budżetu państwa przez Ministerstwo Finansów

-          zatwierdzenie wstępnego budżetu przez Radę Ministrów

-          opracowanie projektów części budżetowych

-          konsultacja międzyresortowa

-          przygotowanie ostatniej wersji projektu ustawy budżetowej

-          zatwierdzenie projektu ustawy budżetowej przez Radę Ministrów

 


1. PRZEDSTAW ROZWÓJ GOSPODARKI LOKALNEJ W NIEKTÓRYCH KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ I W POLSCE

 

Decentralizacja – polega na samoograniczaniu się władz centralnych na rzecz innych podmiotów publicznych w zakresie:

-          wykonywanych zadań

-          dysponowania majątkiem

-          gospodarowania środkami publicznymi

 

Francja – na terenie tego kraju decentralizacja przechodziła zmienne koleje losu. W końcu lat 70-tych stan finansów lokalnych był oceniany w znacznej części do centralnych organów finansowych. Samorządy odczuwały brak środków, który był powodowany niewydajnym systemem podatków lokalnych oraz niedostosowaniem źródeł ich finansowania do otrzymanych zadań. Na początku lat 80-tych przeprowadzono reformę, wprowadzającą nowy podział kompetencji między poszczególnymi szczeblami władzy. Przekazano gminom, departamentom, regionom prawo do interwencji mających na celu wspieranie rozwoju ekonomicznego oraz ochronę interesów gospodarczych i społecznych ludności. W stosunku do budżetu państwa w 1990 roku wydatki budżetu jednostek lokalnych wynosiły 46% z tego połowę stanowiły wydatki gmin. Poza budżetami gmin istnieje wiele jednostek pośredniczących, dysponujących środkami publicznymi. Tak znaczne rozdrobnienie finansów lokalnych jest przedmiotem częstej krytyki, a czasami uznawane jest jako jedna z przyczyn kryzysu finansów publicznych.

 

Niemcy – jest to kraj federacyjny, posiadający czterostopniową strukturę organizacyjną składającą się ze: związku, krajów, powiatów i gmin. Każdy kraj posiada własną konstytucję oraz niezależny od związku aparat ustawodawczy i wykonawczy. Podstawową i zarazem najniższą jednostką podziału administracyjno-terytorialnego państwa jest także gmina. Ma ona znacznie silniejszą pozycję niż powiat, który przypomina w swym charakterze raczej związek gmin. Źródłami zasilania finansowego gmin są  udziały w podatku dochodowym pobierane przez kraje, dochody własne z podatku przemysłowego, gruntowego oraz lokalnych podatków od konsumpcji i luksusu. Powiaty dysponują natomiast niewielkimi dochodami – adekwatnie do posiadanych kompetencji. Gminy uchwalają swoje budżety na okres jednego roku kalendarzowego. Są zobowiązane do przygotowania i uchwalenia pięcioletnich planów finansowych. Taka metoda sprzyja racjonalizacji wydatków publicznych i zapewnia stabilność finansową gminy. Pięcioletnie plany finansowe pokrywają się z upływem kadencji rad gminnych.

 

Wielka Brytania – tutaj gospodarka lokalna mogła się rozwijać dzięki słabej administracji centralnej. Zasadnicze podstawy podziału terytorialnego tego kraju zostały ustalone już w 1888r., ale ciągle podlegają ewolucji. W Wielkiej Brytanii brak jest konstytucji pisanej w formie jednego aktu prawnego. W większości państw UE władza lokalna upoważniona jest do działania w interesie swojej wspólnoty, chyba że określone kompetencje przekazano innemu organowi. W Wielkiej Brytanii wobec braku konstytucyjnej gwarancji samorządności, konkretne kompetencje wspólnoty lokalnej określa wyłącznie parlament. Rząd posiada znaczące uprawnienia do kontrolowania działalności władzy lokalnej i limitowania środków finansowych. W kraju tym dominuje trójszczeblowy podział administracyjno-terytorialny. Głównymi źródłami dochodów szczebla samorządowego są podatki od obiektów niemieszkalnych, podatki od nieruchomości mieszkalnych oraz dotacje. Większość władz lokalnych Wielkiej Brytanii odczuwa niedostatek środków finansowych.

 

Polska – w Polsce stopień decentralizacji władzy był różny w poszczególnych okresach historii. W okresie międzywojennym budowa nowego ustroju terytorialnego Polski po zaborach oparta została na podziale administracji na rządową i samorządową. Bezpośrednio po odzyskaniu niepodległości tworzono dwustopniową administrację terenową. Stopień niższy stanowiły samorządowe gminy miejskie i wiejskie, stopień wyższy natomiast rządowo-samorządowe powiaty. Później powstał jednolity trójstopniowy podział terytorialny z gminami, powiatami i województwami. Zasadnicze zmiany wprowadzono w 1950 roku. Całkowicie zniesiono samorząd terytorialny wprowadzając rady narodowe. W 1990 roku zapoczątkowano zmiany wprowadzające Polskę w etap z dwustopniowym podziałem terytorialnym na województwa i gminy. Na mocy ustawy z dnia 08.03.1990 o samorządzie terytorialnym, nadano osobowość prawną gminom, określono ich zakres działania, wyposażono w mienie komunalne i określono źródła dochodów. Trójszczeblowy system władzy wprowadzono od 01.01.1999 ustawą z dnia 24.07.1998 o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa. W Polsce działa obecnie 2813 jednostek samorządu terytorialnego, w tym: 2489 gmin, 308 powiatów, 16 województw. Na mocy wymienionych ustaw zarówno gmina, powiat, jak i województwo mogą wykonywać:

-          zadania własne

-          zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom samorządowym na mocy ustaw

-          zadania przyjęte do realizacji w drodze umowy lub porozumienia

-          zadania realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego

 

Gminy i powiaty tworzą z mocy prawa lokalne wspólnoty samorządowe, a województwo regionalną wspólnotę samorządową. Przez samorząd lokalny rozumie się takie jednostki, które związane są z konkretnym miejscem oraz posiadają własną nazwę i tradycję społeczną. Jednostki samorządu regionalnego natomiast skupione są wokół dużych aglomeracji miejskich i obejmują obszary charakteryzujące się podobieństwem zachowań gospodarczych, wspólnymi cechami i preferencjami.

 


2. JAKIE SĄ KORZYŚCI I UWARUNKOWANIA DECENTRALIZACJI

 

Korzyści z decentralizacji wynikają z następujących przesłanek:

-          lepsze rozpoznanie potrzeb społeczności lokalnych stwarza szansę trafniejszej alokacji środków

-          kontrola wydatkowania środków publicznych może być skuteczniejsza ze względu na fakt, iż decydent jest mniej anonimowy

-          państwo przekazując część swoich uprawnień na szczebel lokalny może zwiększyć efektywność swojego działania w kwestiach strategicznych

-          konieczność dostosowania, w kontekście korzystania z wypracowanych przez nią mechanizmów wspierania inicjatyw lokalnych oraz współpracy ponadgranicznej

 

Decentralizacja zadań i finansów przynosi nie tylko korzyści, lecz rodzi szereg problemów. Powstają one głównie w wyniku nierównomiernego w skali kraju rozłożenia dochodów i potrzeb społeczności lokalnych.

 

Kompetencje władz centralnych (dziedziny):

-          bezpieczeństwo zewnętrzne i obrona narodowa kraju

-          sądownictwo i wymiar sprawiedliwości

-          działalność dyplomatyczna

-          administracja centralna

-          częściowo policja i bezpieczeństwo wewnętrzne

-          nadzór nad bogactwami naturalnymi

-          strategiczne obszary infrastruktury, np. główne szlaki komunikacyjne, kontrola obszaru powietrznego, gospodarka paliwami płynnymi

-          utrzymywanie obiektów kultury i dziedzictwa narodowego

-          nauka

-          częściowo systemy emerytalno-rentowe

 

Kompetencje władz lokalnych:

-          utrzymanie lokalnych dróg

-          utrzymanie obiektów oświatowych

-          utrzymanie obiektów użyteczności publicznej o lokalnym znaczeniu, np. obiektów sportowo-rekreacyjnych, parków

-          zaopatrzenie ludności w wodę pitną

-          utrzymanie czystości i ładu przestrzennego

-         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin