zarzadz.doc

(114 KB) Pobierz
1

1. ZARZĄDZANIE – to zestaw działań (obejmujący planowanie decyzji, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie) skierowanych na zasoby organizacyjne (ludzkie, finansowe, rzeczowe, informacyjne) i wykorzystywany z zamiarem osiągnięcia celów organizacji.

2. Kierowanie to funkcja zarządzania, która wymaga od praktykujących jak największych umiejętności interpersonalnych.

3. ORGANIZACJA W UJĘCIU ATRYBUTOWYM – to szczególny rodzaj stosunków części do siebie i złożonej z nich całości, części współprzyczyniają się do powodzenia całości.

4. ORGANIZACJA W UJĘCIU RZECZOWYM – jako całości złożonej z części, które współprzyczyniają się do powodzenia całości.

5. ORGANIZACJA W UJĘCIU CZYNNOŚCIOWYM – oddziaływanie na całość w taki sposób, aby części rozumiane w ujęciu rzeczowym współprzyczyniły się do powodzenia całości.

6. Centralizacja zarządzania Proces polegający na przejmowaniu lub przekazywaniu uprawnień decyzyjnych ze szczebli niższych na wyższe.

7. Decentralizacja zarządzania proces polegający na przekazywaniu uprawnień decyzyjnych z wyższych szczebli na niższe.

8. PLANOWANIE – wytyczanie celów organizacji i określenie sposobu ich najlepszej realizacji.

9. MISJA ORGANIZACJI – stanowi szczególny cel organizacji, będący szeroko sformułowanymi założeniami wskazującymi ogólne kierunki działań.

10. STRUKTURA ORGANIZACYJNA – to ogół zależności strukturalnych i hierarchicznych pomiędzy elementami systemu wytwórczego, zgrupowanymi w komórki i jednostki organizacyjne umożliwiających kierowanie funkcjonowaniem systemu.

11. SCHEMAT ORGANIZACYJNY – to graficzna prezentacja zależności hierarchicznych w ramach określonej struktury organizacyjnej.

12. Zależność hierarchicznawyraża się w zależności podwładnego od przełożonego – ich istotą są uprawnienia przełożonych do wydawania podwładnym poleceń, określania zadań i kontroli ich realizacji.

13. Zależność funkcjonalna, – których istotą jest pomaganie i doradzanie przy wykonywaniu zadań.

14. STRATEGIA ORGANIZACJI – jest rezultatem planowania strategicznego rozumianej określenie zbioru działań zależnych od sytuacji i prowadzonych do realizacji założonych celów.

15. NORMA PRACY to oczekiwany rezultat pracy w danym czasie, możliwy do uzyskania w konkretnych warunkach technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych. Norma powinna uwzględniać ograniczenia natury fizjologicznej.

16. JEDNOSTKA ORGANIZACYJNA – to zespół komórek organizacyjnych.

17. KOMÓRKA ORGANIZACYJNA – jest grupą lub zespołem stanowisk organizacyjnych.

18. Stanowisko ORGANIZACYJNE – to miejsce zajmowane przez pracownika w danej organizacji wyznaczone przez: zakres realizowanych funkcji, realizacji w stosunku do innych stanowisk, rodzaj i wielkość przydzielonego wyposażenia.

19. ORGANIZOWANIE – to logiczne grupowanie działań i zasobów.

20. Rozpiętość kierowaniajest to liczba podwładnych bezpośrednio podporządkowana danemu kierownikowi.

21. Zasięg kierowania to liczba wszystkich podwładnych danego kierownika, bezpośrednich i pośrednich. Zasięg jest nieograniczony.

22. MOTYWOWANIE – polega na stosowaniu zbioru oddziaływań mające na celu skłonienie pracowników do podejmowania i realizacji oczekiwanych celów, funkcji i zadań a także przyjmowania preferowanych przez motywującego postaw i zachowań.

23. Płaca zasadnicza to stały element płacy całkowitej odzwierciedlający rzeczywistą trudność i uciążliwość pracy na danym stanowisku.

24. Premia obejmuje wydzielone z ogólnego funduszu płac środki pieniężne przeznaczone na nagradzanie pracowników wg wyraźnie określonych i sprawdzonych warunków premiowania.

25. WARTOŚCIOWANIE PRACY – jest to systematyczne postępowanie polegające na ocenianiu trudności pracy i jej uciążliwości w celu ustalenia wysokości płac zasadniczych oraz odpowiedniej obsady stanowisk pracy, ściśle powiązane z badaniem metod oraz analizą pracy.

26. TABELA PŁAC określa stawki wynagrodzeń zasadniczych poszczególnych klas (kategorii zaszeregowania)

27. Kategoria zaszeregowania –

28. STYL KIEROWANIA – to całokształt sposobów oddziaływania przełożonego na podwładnych w celu skłonienia ich do wypełniania ról organizacyjnych.

29. Awans pionowy - przesunięcie pracownika w górę hierarchii organizacyjnej, rozszerzaniu jego władzy i odpowiedzialności

30. Awans poziomyZmiana istotnych elementów wykonywanej pracy (wszystkich lub tylko niektórych) na bardziej prestiżowe, ale bez przesunięcia w hierarchii stanowisk. Elementami tymi mogą być: zwiększenie odpowiedzialności przy pozostawieniu dotychczasowych zadań, powierzenie nowych zadań (samodzielnych, niewymagających współpracy z innymi), ograniczenie zakresu kontroli, otrzymanie obowiązków wymagających albo koordynowania cudzej pracy, albo przekazywania wiedzy i umiejętności, możliwość współpracy z autorytetami w danej dziedzinie, w zastosowaniu niezbędnych umiejętności itp.

31. Kontrolowanie to ocena postępów organizacji w realizowaniu jej celów.

32. Kontrola wstępnasą to badania obejmujące czynności wstępne przed podjęciem decyzji, zarządzenia, przed zrealizowaniem wydatków, np. badanie umowy w sprawie transakcji, inwestycji.

33. Kontrola bieżącato kontrola czynności aktualnie prowadzonych, pracy bieżącej, kontrola robót inwestycyjnych, w trakcie pracy.

34. Ex postto kontrola wykonywanych przedsięwzięć, zarządzeń, wydatków, sprawozdań finansowych.

35. Prakseologia – nauka o normach i zasadach skutecznego i sprawnego działania.

36. Partycypacja – uczestnictwo, udział, np. w rządach lub w kosztach, w podejmowaniu decyzji.

37. PRZEDSTAW GENEZĘ NAUKI ZARZĄDZANIA I ORGANIZACJI – Nauka organizacji i zarządzania zapoczątkowana została na przełomie XIX i XX wieku. Na ten okres przypadają pierwsze badania F. W. Taylora F. G. Gilbertha, H. L. Gautta, H. Emersona, poświęcone zagadnieniom organizowania działalności przemysłowej rozwijającej się w następstwie rewolucji przemysłowej.

38. Wymień i krótko zcharaktryzuj znane ci szkoły zarządzaniaSZKOŁA KLASYCZNA- Założenia – Firmy funkcjonują w warunkach względnej stabilności i przewidywalności zjawisk, dlatego występuje tendencja do formalizacji procesów. Występuje ścisły i bezpośredni związek pomiędzy nauką a praktyką. Preferuje się naukowe podejście w badaniach, a zwłaszcza metodę analityczną opartą na diagnozie, pomiarze i eksperymentach. Człowiek racjonalny. „Homo-economicus”. Przedstawiciele: F.W. Taylor, H. Fayol

F.B. Gilberth, M. Weber
SZKOŁA STOSUNKÓW MIĘDZYLUDZKICH – człowiek jest najważniejszym czynnikiem efektywności. Ważna jest znajomość potrzeb ludzi ich systemów wartości i celu osobowości, ludzie nie tylko kierują się przesłankami logicznymi i racjonalnymi, w procesach kierowania duże znaczenie mają stosunki międzyludzkie i organizacja nieformalna, autorytet formalny kierownika to tylko jeden z wymiarów wyznaczających pozycję kierownika w organizacji, człowiek kryje w sobie duże możliwości twórcze a kierownik powinien je w nim wyzwolić. Przedstawiciele: E. Mayo F.J. Roethilisberger D.M  McGregor
SZKOŁA BADAŃ OPERACYJNYCH – koncentracja na procesach optymalizacji decyzji, wykorzystanie języka i modelowania matematycznego do opisu problemów decyzyjnych, wypracowanie alogarytmów prowadzących do optymalizacji, wykorzystanie nowoczesnej techniki obliczeniowej Przedstawiciele: P.M Blackett J. Kantorowicz
SZKOŁA NEOKLASYCZNA – język organizacji i zarządzania  powinien być bardziej zrozumiały dla praktyków, przywrócenie ścisłego i bezpośredniego związku teorii z praktyką. Całościowo podchodzi do problemów zarządzania (a nie wyrywkowo). Przedstawiciele B.Lussato P. Drucker
SZKOŁA SYSTEMOWA – całościowe opisywanie i badanie przedsiębiorstw z uwzględnieniem relacji organizacja – otoczenie, wykorzystanie języka matematycznego i logicznego do opisu, symulacja zmiennych i badanie reakcji systemu na ich zachowanie. Przedstawiciele: J. von Bertalanffy J.M Forrester S. Beer G. Nabller
SZKOŁA PRAKSEOLOGICZNA – prof. Kotarbiński jest to nauka o sprawnym działaniu, konstruowaniem pewnych wytycznych, aby działanie było sprawne. Przedstawiciele: T. Kotarbiński T. Pszczołowski

39.Przedstaw dorobek szkoły klasycznej zarządzania dorobek szkoły klasycznej: prawo podziału pracy, prawo harmonii, zasada harmonii, zasada delegowania uprawnień, oddzielenie funkcji wykonywania pracy od funkcji zarządzania praca, centralizacja zarządzania.

40. Przedstaw główny skład szkoły stosunków międzyludzkich1. Zwrócenie uwagi na znaczenie komfortu psychicznego w motywacji pracowników 2. Uwzględnianie w zarządzaniu indywidualnych oczekiwań i aspiracji pracowników 3. Teoria X i Y 4. Efekt Hawthorne- od miasta w Am. Gdzie przeprowadzane były badania 5. Decentralizacja zarządzania

41. Rozwój szkoły organizacji i zarządzania –

42. Omów istotę koncepcji X i Y i wyjaśnij jej znaczenie dla zarządzania Według teorii X ludzie z założenia nie lubią pracować i unikają jej jak to tylko jest możliwe, starają się unikać odpowiedzialności, są mało ambitni, ponad wszystko pragną spokoju i wolą być kierowani. Zgodnie z tym podejściem ludzie powinni być zmuszani, nadzorowani, kontrolowani i motywowani karami celu zmuszenia ich do pracy. Zgodnie z teorią Y praca jest naturalna potrzeba człowieka, czymś oczywistym i przyrodzonym, w korzystnym klimacie psychologicznym, wywołanym odpowiednimi metodami kierowania stają się bardzo ambitni, kreatywni i sami dążą do jak największej odpowiedzialności i samodzielności, zaś angażując się w realizację celów organizacji pragną sami siebie kontrolować i kierować; ludzie staja się takimi, jak ich przedstawia teoria X pod wpływem traktowania, z jakim spotykają się w zakładach pracy

43. Wyjaśnij na czym polega Efekt Howthorne – to badania i troska w zakresie poprawy warunków pracy i zapewnienia komfortu psychicznego w pracy, przyczynia się do wzrostu motywacji, niezależnie od rzeczywistych zmian w tym zakresie. Należy, zatem podjąć działania sprzyjające lepszemu samopoczuciu u pracowników w pracy.

44. Co stanowiło przedmiot zainteresowań szkoły badań operacyjnych Stosowanie narzędzi algorytmicznych w procesie podejmowania decyzji

45. PRZEDSTAW ISTOTĘ PRAWA PODZIAŁU PRACY – (A. Smith, F. W. Taylor) jeśli powtarzająca się praca jakiejś jednostki lub zespołu zostanie podzielona w ten sposób, że każda czynność składową oddzieloną na określonym poziomie specjalizacji to ogólny nakład pracy i środków wytwórczych zmniejszy się.

46. PRZEDSTAW ISTOTĘ PRAWA koncentracji – (F. W. Taylor), jeżeli kilka elementów wykonujących czynności jednakowe (podobne) połączymy w jeden zespół działający razem lub zastąpimy jednym większym organem wykonującym tą samą czynność równej produkcji wszystkich elementów to ogólny nakład pracy i środków wytwórczych zmniejszy się.

47. PRZEDSTAW ISTOTĘ PRAWA HARONII (K. Adamiecki) dokładność wyboru elementów wykonujących pracę podzieloną polega na maksymalnym wyrównaniu czasów działania, przy czym wielkość skutku użytecznego zespołu zależy od tego elementu, którego wydajność jest najmniejsza.

48. PRZEDSTAW ISTOTĘ PRAWA WZRASTAJĄCEJ PRODUKCJI - (K. Adamiecki) w miarę wzrostu wydajności koszt jednostki produktu zmniejsza się i osiąga swoją optymalną wielkość, poza którą dalszy nakład pracy i środków przestaje być ekonomiczny.

49. OMÓW ISOTĘ REGUŁY PRZEKORY(H. Le Chatelier) jeżeli układ znajdujący się w stanie równowagi zostanie poddany działaniu nowego czynnika zewnętrznego lub udział w działaniu poszczególnych czynników zewnętrznych ulegnie zmianie to układ będzie dążył do zmniejszenia wpływu czynnika zewnętrznego i osiągnięcia nowego stanu równowagi zbliżonego do stanu równowagi wyjściowej.

50. OMÓW METODY PROGNOZOWANIA STOSOWANE W PLANOWANIU – Metoda orientacyjna: na podstawie informacji zebranych od klientów, dostawców, własnych pracowników. Metoda historyczna: zakładająca utrzymanie się określonego celu. Metoda statystyczna: polegająca na poszukiwaniu zależności przyczynowo-skutkowych w kształtowaniu się różnych zjawisk rynkowych.

51. OMÓW PROCES PLANOWANIA – Proces planowania obejmuje: prognozowanie, programowanie, tworzenie planu. Etapy procesu planowania to: 1. Wyznaczanie celów. 2. Ocena sytuacji. 3. Opracowanie planu działania. 4. Ustalenie harmonogramu pracy. 5. Przypisanie odpowiedzialności. 6. Sprawdzenie możliwości realizacji i kosztów planów.

52. Przedstaw zasadę misji organizacji – Misja organizacji powinna określać: opis podstawowych wyrobów czy usług organizacji, funkcje, które będzie wypełniała organizacja, klientów organizacji, szczególne cechy organizacji wpływające na jej konkurencyjność. Zapis misji organizacyjnej jest koniecznym elementem statutu organizacyjnego sprawozdań firm przeznaczonych dla akcjonariuszy i banków.

53. Przedstaw rodzaje planów organizacjiplan strategiczny, ogólny plan zawierający decyzje dotyczące alokacji zasobów, priorytetów i działań niezbędnych do osiągnięcia celów strategicznych. Plany te ustalane przez zarząd i najwyższe kierownictwo na ogół mają dłuższy charakter
Plan taktyczny, skierowany na osiągnięcie celów taktycznych, opracowany dla realizacji elementów planu strategicznego. Zajmują się bardziej realizacją zadań niż ich stawianiem.
Plan operacyjny, nastawiony na wykonywanie planów taktycznych dla osiągnięcia celów operacyjnych. Każdy plan obejmuje dosyć wąski zestaw działań. Plany jednorazowe - to plany przygotowywane do realizacji zadań, które zapewne w przyszłości nie będą powtarzane: 1) projekt to element programu, zawiera opisy zadań, czas wykonywania tych zadań, osoby, które są odpowiedzialne. 2) Program, jednorazowy plan dla szerszego zestawu działań. Plany trwale obowiązujące - plany te opracowywane są dla działań, które się regularnie powtarzają w pewnym okresie 1) polityka, jest to ogólna wskazówka działania przy podejmowaniu decyzji, określa ogólną reakcję organizacji na pewien problem lub sytuację 2) reguła, decyduje czy w danym momencie może się zacząć działalność, określa kroki, jakie należy podjąć w określonych okolicznościach 3) procedura, to szczegółowa instrukcja, która mówi jak należy wykonać działanie

54. Wymień składowe plany organizacji

55. Omów istotę prognozowaniaPrognozowanie wspomaga zarządzanie kosztami przedsiębiorstwa, podejmowanie decyzji co do wielkości produkcji, pozwala na doskonalenie zarządzania przedsiębiorstwem i przynosi mu wymierne korzyści

56. Wyjaśnij istotę koncepcji przez celeZarządzanie przez cele jest techniką kompleksową, zorientowaną na wynik, możliwą do stosowania nie tylko w organizacjach przemysłowych, ale także w instytucjach publicznych. Zgodnie z tą koncepcją, przełożony wspólnie z podwładnym w sposób systematyczny ustala cele dla podwładnego. Cele powinien mieć umiarkowany stopień trudności, być skonkretyzowane, a zarazem takie, aby pracownik skłonny był je zaakceptować i zaangażować się w ich realizację. Stosowanie nagrody powinny być bezpośrednio związane i ekwiwalentne do celów osiągniętych przez pracownika. Teoria ta pomaga kierownikom w dopasowaniu nagród do indywidualnych potrzeb pracowników, wyjaśnia oczekiwania, zapewnia sprawiedliwość nagradzania.

57. Omów etapy zarządzania przez cele1. Określenie celów przedsiębiorstwa i wynikających z nich celów cząstkowych 2. Określenie środków do osiągnięcia tych celów 3. Pomiar skuteczności, wprowadzenie korekt, nakreślenie nowych celów.

58. PRZEDSTAW ISTOTĘ STRUKTURY LINIOWEJ I NASZKICUJ JEJ SCHEMAT – w strukturze linowej organizacyjnej więzi funkcjonale pokrywają się z więziami hierarchicznymi, co sprawia, że kierownik musi zajmować się wszystkimi zadaniami realizowanymi przez bezpośrednich podwładnych i rozwiązać wszystkie problemy pojawiające się w trakcie ich działań. Z tego względu struktura linowa może być stosowana w małych firmach.

59. PRZEDSTAW ISTOTĘ STRUKTURY LINIOWO-SZTABOWEJ I NASZKICUJ JEJ SCHEMAT – Struktura liniowo – sztabowa jest rozwinięciem struktury liniowej, w której w celu wspomagania niektórych kierowników dodano szczebel o charakterze doradczym, obsadzonych przez odpowiednich ekspertów. W strukturze tej zależności doradcze występują obok zależności hierarchicznych i wzajemnie się nakładają.

60. PRZEDSTAW ISTOTĘ STRUKTURY funkcjonalnej I NASZKICUJ JEJ SCHEMAT Struktura funkcjonalna polega na grupowaniu zadań jednego rodzaju w kompleksy zadań jednostek organizacyjnych zwanych „pionami organizacyjnymi” (np. zarządzanie zakupami, zarządzanie produkcją, zbytem, prowadzenie księgowości itp.) Zależności hierarchiczne mają typowy jednolity charakter, a uprawnienia decyzyjne są scentralizowane.

61. PRZEDSTAW ISTOTĘ STRUKTURY DYWIZJONALNEJ I NASZKICUJ JEJ SCHEMAT – Struktura dywizjonalna polega na scalanie komórek organizacyjnych z wytwarzaniem określonych produktów lub usług w człony organizacyjne zwane dywizjami (zakładami). Kierownicy poszczególnych dywizji mają szeroki zakres uprawnień.

62. PRZEDSTAW ISTOTĘ STRUKTURY MACIERZOWEJ I NASZKICUJ JEJ SCHEMAT – wyróżnia istnienie działalności stałej przedsiębiorstwa i działalności związanej z realizacją konkretnych produktów. Łączy ona, zatem: stałą strukturę funkcjonalną, składającą się ze specjalistów o odpowiednich umiejętnościach i strukturę czasową dla realizacji danego projektu, istniejącego do czasu jej zakończenia.

63. OMÓW WADY I ZALETY STRUKTURY LINIOWEJ – Zalety: prostota i przejrzystość, jedność kierowania, jasne określenie obszarów kompetencji, indywidualna odpowiedzialność, szybkość decyzji, łatwość utrzymania dyscypliny. Wady: pomijanie zasady specjalizacji, mała elastyczność, słabo rozwinięta sieć komórek, stosunkowo duża centralizacja, przeciążenie nadrzędnego kierownika, tendencje do biurokracji.

64. OMÓW WADY I ZALETY STRUKTURY LINIOWO – SZTABOWEJ – Zalety: jednoznacznie określony i planowy podział pracy, jednolitość kierowania, ściśle określoną odpowiedzialność, możliwość korzystania z opinii wykształconych (wykwalifikowanych) specjalistów, możliwość podejmowania szybkich decyzji, jednoosobowe kierownictwo. Wady: możliwość sporu między kierownikami komórek sztabowych i wykonawczych, bezkrytyczny stosunek lub ignorowanie przez kierowników liniowych rad i opinii pracowników sztabowych, nieumiejętne wykorzystanie przez kierowników liniowych potencjałów komórek sztabowych, nieefektywna praca, nie spełnianie funkcji organu doradczego, komórek sztabowych w przypadku zatrudnienia pracowników o niskich kwalifikacjach, zniekształcenie i opóźnienie informacji przekazywanych przez komórki sztabowe w dół za pośrednictwem komórek liniowych.

65. OMÓW WADY I ZALETY STRUKTURY FUNKCJONALNEJ – Zalety: ogranicza konflikty, kompetencji i nadmiaru zadań, krótkie drogi przepływu informacji, większa elastyczność działania, przejrzyste ścieżki awansu, obniża koszty ogólne z powodu ekonomi skali. Wady: nie dostrzega się całości popytu klienta, rodzi ryzyko nieporozumień między działami, uniemożliwia rozwój pracowników o szerokich specjalizacjach, członkowie poszczególnych działów mogą czuć się odizolowani trudniej, zatem doprowadzić do jedności działania, trudniej szybko uzyskać decyzje gdyż rozstrzygnięcie sprawy trzeba zwracać się do centrali.

66. OMÓW WADY I ZALETY STRUKTURY DYWIZJONALNEJ – Zalety: możliwość jednoczesnej koncentracji strategii całej firmy i jej poszczególnych części, czyli dywizjonów, zbliżenie do rynków i klientów, przejrzystość ocen, elastyczność działania. Wady: „walka” o dostęp zasobów tej firmy, możliwość nadmiernego rozrastania się sztabów a co za tym idzie wzrost kosztów zarządzania, konflikty miedzy samodzielnymi dywizjonami a całością.

67. OMÓW WADY I ZALETY STRUKTURY MACIERZOWEJ – Zalety: sprawny sposób skupienia rozmaitych specjalistycznych umiejętności potrzebnych do rozwiązania skomplikowanych problemów, problemy koordynacji prześladujące większość struktur funkcjonalnych ulegają tu załagodzeniu, ponieważ najwięksi ludzie współpracują tworząc jedną grupę, dzięki współpracy ludzie zaczynają rozumieć trudności, z jakimi mają doczynienia ich koledzy mają inny zakres odpowiedzialności, zapewnia organizacji dużą elastyczność przynoszącą oszczędność ze względu na to że do każdego zamierzenia przydziela się jedynie tylu ludzi ilu potrzeba unika się zbędnego dublowania pracy. Wady: nie każdy potrafi się do niego przystosować, aby zespól działał skutecznie jego członkowie musza mieć umiejętności interpersonalne cechować się dużą elastycznością i chęcią współpracy, przenoszenie personelu po zakończeniu jednych projektów i rozpoczęciu nowych może nieźle wpływać na morale, brak ścisłej hierarchii, dyrektywy mogą być sprzeczne ze sobą wydawane przez poszczególnych kierowników.

68. Porównaj strukturę funkcjonalną i dywizjonalna –

69. Wyjaśnij na czym polega i jakie ma znaczenie teoria Maslowa – zakłada, że ludzie odczuwają potrzeby i dążą do tego, żeby je zaspokoić. Kierownika interesują treści potrzeb i stosuje on pewne sposoby motywacji. Różny jest sposób zachowań ludzi, aby zaspokoić swoje potrzeby. Maslow:

1)POTRZEBA SAMOREALIZACJI- realizowanie ambitnych zadań, ciekawych projektów, możliwośc wprowadzenia innowacji, skłanianie pracowników do pełnego zaangażowania

2)POT. SZACUNKU- uznanie za dobrą pracę (nagrody, awanse) kontakty z ważnymi osobami, pochwały kierownika

3)POTRZ. PRZYNALEŻNOŚCI- przynależnośc do organizacji, możliwośc pracy  w  lubianym zespole, kontakty z klientami, identyfikacja z organizacją

4)POTRZ. BEZPIECZEŃSTWA- pewnośc zatrudnienia, stabilnośc pracy, jasne zasady współpracy, podkreślenie ważności kariery wewn. firmy, zabezpieczenie przyszłości

5)POTRZ. FIZJOLOGICZNE- płace zaspakajające  własne potrzeby, przyjemne i bezpieczne warunki pracy.

70. Wyjaśnij na czym polega i jakie ma znaczenie teoria SPRAWIEDLIWOŚCI – motywacja jest skutkiem odczównaia przez daną osobę zadowolenia z tego co otrzymuje wganiam za poniesiony wysiłek. Ludzie najczęściej oceniają sprawiedliwość nagród porównując je z nagrodami uzyskiwanymi przez innych. Reakcja pracownika na niesprawiedliwość zależy od osobistej historii niesprawiedliwości. Istniej próg poniżej, którego dana osoba nie toleruje dalszych niesprawiedliwości.

71. Wyjaśnij na czym polega i jakie ma znaczenie teoria WZMOCNIENIA – Skutki poprzednich zachowań wpływają na postępowanie w przyszłości.

BODZIEC → REAKCJA → SKUTKI → REAKCJA W PRZYSZŁOŚCI. Człowieka cechuje motywacja, jeżeli jego reakcje na bodźce są konsekwentne i zgodne z dotychczasowymi wzorami zachowań.

72. Wyjaśnij na czym polega i jakie ma znaczenie teoria OCZEKIWAŃ – Ludzie zawsze wybierają określone zachowania spośród różnych możliwości na podstawie oczekiwań, co mogą uzyskać w wyniku każdego.

73. Wyjaśnij na czym polega i jakie ma znaczenie teoria WYZNACZANIA CELÓW – Człowiek ma motywację, kiedy postępuje w sposób prowadzący go do osiągnięcia wyraźnego celu, który został przez niego zaakceptowany i uznany za możliwy do osiągnięcia.

74. Zcharkteryzuj zasoby motywacyjne oddziaływania na pracownikówMotywacja może być:

1.wewnętrzna - pobudza do d...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin