Zofia Sękowska
WPROWADZENIE
DO PEDAGOGIKI
SPECJALNEJ
Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej
Warszawa 1998
SPIS TREŚCI
OD WYDAWCY
WSTĘP
Rozdział I. EWOLUCJA TEORII I PRAKTYKI PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
1. Uwagi terminologiczne
2. Aspekty historyczne pedagogiki specjalnej
3. Ewolucja pedagogiki specjalnej
4. Interdyscyplinarne aspekty pedagogiki specjalnej
5. Pedagogika specjalna w aspekcie edukacyjnym
6. Trendy rozwojowe we współczesnej pedagogice specjalnej
Przedmiot zainteresowań i zakres pedagogiki specjalnej
Systemy kształcenia specjalnego
7. Kształcenie specjalne w polskim systemie edukacyjnym
Rozwój praktyki i teorii pedagogiki specjalnej w Polsce
Założenia współczesnego systemu kształcenia specjalnego w Polsce . .
Kształcenie pedagogów specjalnych dla systemu integracyjnego
8. Podstawy prawne funkcjonowania systemu kształcenia specjalnego w Polsce (WiestawaSzczepaniak-Maleszka)
Rozdział II. RESOCJALIZACJA MŁODZIEŻY NIEDOSTOSOWANEJ SPOŁECZNIE
1. Pojęcie resocjalizacji
2. Aspekt historyczny resocjalizacji nieletnich
3. Wykolejenie społeczne
4. Objawy wykolejenia społecznego młodzieży
5. Przyczyny przestępczości
6. Przestępczość nieletnich i formy jej zwalczania
7. Cele i zasady wychowania resocjalizującego
8. Resocjalizacja w środowisku otwartym
9. Resocjalizacja w zakładach poprawczych
10. Resocjalizacja nieletnich w zakładach wychowawczych
11. Współczesne trendy w pedagogice resocjalizacyjnej
12. System opieki nad dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie
Rozdział III. REHABILITACJA DZIECI NIEWIDOMYCH I SŁABOW1DZACYCH
1. Budowa, funkcjonowanie i znaczenie narządu wzroku
2. Dysfunkcje narządu wzroku
3. Osoby niewidome i słabowidzące
4. Stopień inwalidztwa wzroku a możliwości rehabilitacji pedagogicznej
5. Przyczyny inwalidztwa wzroku
6. Ewolucja sytuacji społecznej i kształcenia niewidomych
7. Wpływ braku wzroku na rozwój psychiczny dziecka
8. Przegląd badań nad dziećmi słabowidzącymi
9 Rehabilitacja pedagogiczna dzieci niewidomych i słabowidzących
10. Stres i frustracja w życiu dziecka z inwalidztwem wzroku
11. Elementy specjalne kształcenia niewidomych i słabowidzących
Pismo punktowe L. Braille'a
Zasada poglądowości w nauczaniu niewidomych
Wskazówki metodyczne
Ćwiczenia kompensacyjne, korekcyjne i orientacyjne w kształceniu niewidomych
12. Uwarunkowania efektywności rehabilitacji uczniów niewidomych
13. Uwarunkowania efektywności rehabilitacji uczniów słabowidzących
14. Problemy integracyjnego kształcenia uczniów niewidomych i słabowidzących
15. Rehabilitacja zawodowa niewidomych i słabowidzących
Rozdział IV. REHABILITACJA DZIECI NIESŁYSZĄCYCH I SŁABOSŁYSZACYCH
1. Pojęcie głuchoty
2. Głuchota a rozwój psychiczny dziecka
3. Specyfika procesów poznawczych u dziecka z uszkodzonym słuchem
4. Specyficzne warunki kształtowania mowy dzieci niesłyszących
5. Problematyka nauczania i wychowania dzieci niesłyszących
6. Rozwój szkolnictwa dla dzieci niesłyszących
7. Wychowanie dzieci niesłyszących w wieku przedszkolnym
8. Metody nauczania mowy dzieci niesłyszących
9. Współczesne tendencje w rehabilitacji dzieci niesłyszących i słabosłyszących
10. System fonogestów jako klucz do rozumienia mowy oralnej i tekstu przez dzieci niesłyszące
.
11. Perspektywy rehabilitacji niesłyszących
Rozdział V. REHABILITACJA DZIECI UPOŚLEDZONYCH UMYSŁOWO
1. Definicja upośledzenia umysłowego
2. Profilaktyka w zakresie upośledzenia umysłowego
3. Z badań nad osobowością dzieci upośledzonych umysłowo
4. Opieka wychowawcza nad dziećmi upośledzonymi umysłowo
5. Realizacja zadań szkoły specjalnej
6. Kwalifikacja uczniów do szkół specjalnych
7. Cele wychowania i nauczania upośledzonych umysłowo
8. Nauczanie początkowe w kształceniu specjalnym uczniów upośledzonych umysłowo . . .
9. Nauczanie całościowe (globalne) przez stosowanie metody ośrodków pracy
10. Realizacja metody ośrodków pracy
Zajęcia wstępne
...
zuza_k5