tematy - Kroik.docx

(23 KB) Pobierz

Tematy na seminarium z „Zarządzania strategicznego”

 

I. Tematy ściśle związane z procesem zarządzania strategicznego:

 

1.                  Globalizacja procesów gospodarczych

2.                  Zarządzanie strategiczne – modele i koncepcje

3.                  Proces zarządzania strategicznego – różne ujęcia

4.                  Misja a tożsamość przedsiębiorstwa

5.                  Analiza strategiczna otoczenia przedsiębiorstwa

6.                  Analiza strategiczna zasobów przedsiębiorstwa

7.                  Klasyfikacja strategii – definicje, rodzaje, podziały

8.                  Implementacja strategii – istota, koncepcje i metody

 

II Tematy pogłębione, kontekstowe:

 

1.      Alianse strategiczne

2.      Fuzje i przejęcia

3.      Gospodarka oparta na wiedzy (GOW) – pojęcie i cechy

4.      Współdziałanie sektora wiedzy z przedsiębiorstwami (przykłady i dobre praktyki)

5.      Instytucje wsparcia biznesu – parki technologiczne, parki przemysłowe, inkubatory przedsiębiorczości, centra transferu technologii

6.      Innowacyjność polskich przedsiębiorstw/ innowacje w

      przedsiębiorstwach – pojęcie, cechy, przykłady

7.      Przedsiębiorczość akademicka – przedsiębiorstwa typu spin-off, spin-out

8.      Stan i potrzeba współdziałania przedsiębiorstw/ sytuacja w polskich uwarunkowaniach

9.      Strategia przedsiębiorstwa a innowacyjność

10.Strategia przedsiębiorstwa a przedsiębiorczość

11. Strategia przedsiębiorstwa a rozwój technologii informacyjnych

12. Strategia przedsiębiorstwa a model biznesowy

III. przykładowe tematy szczegółowe

Przedsiębiorstwo społeczne w projekcie ustawy (skierowany do prac w MPiPS) , założenia, specyfika , spojrzenie z perspektywy formułowania i implementacji strategii (5 sierpnia Rz, C2)

Klastry jako forma współdziałania gospodarczego, ocena zachowań i możliwości wykorzystania narzędzi zarządzania strategicznego w takiej formule.

Wizerunek jako zasób strategiczny przedsiębiorstwa. Kształtowanie wymiaru strategicznego w formułach budowania wizerunku i tożsamości przedsiębiorstwa.

Idea CSR i jej reperkusje strategiczne dla przedsiębiorstwa . Przesłanki metodyczne podejścia, wątpliwości i ograniczenia,  stosowanie podejścia w sytuacjach kryzysowych o charakterze globalnym.

Uwarunkowania formalne, organizacyjne i metodyczne  w budowie i implementacji strategii grup kapitałowych

Strategia funkcjonalna – obszar personalny. Analiza rodzajów inwestycji w kapitał ludzki jako pochodnych ogólnej strategii rozwoju przedsiębiorstwa. Znaczenie wyodrębniania tzw. pracowników wiedzy.

Strategia funkcjonalna – obszar finansowy. Analiza roli planowania finansowego w kształtowaniu decyzji strategicznych przedsiębiorstwa. rentowność branży, oszacowanie potencjału wzrostu, typy strategii. Polityka zadłużania i finansowania

IV Przykładowe tematy  unikatowe

Komercjalizacja wyników badań naukowych w strategii uczelni i przedsiębiorców. Uwarunkowania  w tym bariery w rozwoju specyficznej współpracy obu podmiotów. RZ (nr 156/8972/), 7.07.2011 D8

Kontekst strategiczny w sposobie wykorzystania partnerstwa publiczno prawnego dla przedsiębiorstw budownictwa drogowego (punkt wyjścia Czy polskie drogi doczekają się rewolucji Rz. 5.09.2011 r.)

Konsolidacja sprawozdań finansowych jako element analiz strategicznych. Ocena pojemności informacyjnej sprawozdań skonsolidowanych w kontekście wymogów zarządzania strategicznego (3.08.2011, Rz, D2, nr 179/8995/))

Łączenie i podział spółek- problemy strategii oraz kontekst formalno – prawny działalności przedsiębiorstwa (Rzeczypospolita C4 poniedziałek 5 września 2011 r.)

Problem zwolnienia podatkowego (VAT) w  kontekście wyboru formy organizacyjnej przedsięwzięcia wspólnego firm – przykład spółki jawnej w usługach finansowych (8.08.2011, Rz, D2, nr183/8993/)

Wartość strategiczna dokumentu „Młodzi 2011” analiza raportu pod kątem użyteczności dla pracodawców, przedsiębiorców, analityków strategicznych, doradców itd.

Inne zaakceptowane przez prowadzącego, np. studia przypadków, ciekawe rozważania o strategiach, 

Dostęp do Rzeczpospolitej ; I- elektroniczny z sieci PWr , poprzez Biblioteka Główna, zakładka e-czasopisma, lista A-Z, wybór liter RZ, - EMIS

II – wersja papierowa w bibliotece wydziałowej W-8

 

 

Wytyczne do pracy pisemnej

Zalecana struktura pracy ;

1.       Pojęcia i definicje związane z problemem

2.       Przesłanki/przyczyny badanego problemu, powody dlaczego ten problem należy rozważać i rozwiązywać

3.       Modele/klasyfikacje wykorzystywane w problematyce

4.       Proces kształtowania i rozwiązywania badanego problemu, procedury, narzędzia, technologie

5.       Ograniczenia i bariery w rozwiązywaniu problemu, uproszczenie , ryzyko niepowodzenia

6.       Przykłady podejścia do problemu, osiągnięcia (literatura, własne rozpoznanie)

Opracowanie ma mieć charakter pracy naukowej, można wzorować się na typowych artykułach.

Należy wykorzystać co najmniej 5 pozycji literaturowych, nie starszych niż z 2007 roku

Objętość opracowania 10 do 12 stron, czcionka 12 TNR, skok 1,5.

 

Niektóre pozycje literaturowe (uwaga w Bazie PWr za lata 2005-2011 jest ponad  70 pozycji książkowych z zarządzania strategicznego !)

Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E. Koncepcje strategii organizacji, PWE, Warszawa, 2009

Moszkowicz M. (red), Zarządzanie strategiczne , systemowa koncepcja biznesu, PWE, 2005

Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa PWE, Warszawa 2009.

Krawiec F. Zarządzanie strategią firmy, Difin, Warszawa, 2011 r.

Romanowska M., Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2009.

Krupski R., (red) Zarządzanie strategiczne. Koncepcje. Metody, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2008

Obłój K. 2010. Pasja i dyscyplina strategii, jak z marzeń i decyzji zbudować sukces firmy. Wyd. Poltext, Warszawa.

Inne np.;

Popławski W., Sudolska A., Zastępowski M., Współpraca przedsiębiorstw w Polsce w procesie budowania ich potencjału innowacyjnego, TNOiK, Dom Organizatora, Toruń, 2008r.

Kuraszko I. 2010. Nowa komunikacja społeczna wyzwaniem odpowiedzialnego biznesu. Difin, Warszawa.

Davenport T. Zarządzanie pracownikami wiedzy, Oficyna a Wolters Kluwert business,Kraków, 2007 r.

 

Czasopisma: m.in. Harvard Business Review Polska, Przegląd Organizacji, Zarządzanie Przedsiębiorstwem, Problemy Zarządzania, Organizacja i Kierowanie, Przedsiębiorstwo Przyszłości i.in.

 

 

Scenariusz zajęć i warunki zaliczenia

Zajęcia nr1- Omówienie zasad, wstępne przydzielenie problemów (tematów) na których skupi się praca zespołu 2 osobowego.

Efektem pracy zespołu będzie wystąpienie- prezentacja problemu (tematu) oraz dzieło pisemne o charakterze naukowym (esej, artykuł, referat, itp.). Rozliczenie pracy zespołowej odbędzie się na zajęciach 2-6. W indywidualnych, szczególnych  przypadkach istnieje możliwość pracy indywidualnej.

Efektem pracy indywidualnej jest krótkie wystąpienie na zajęciach 7 i 8, w których student- prelegent , w formie komunikatu,  na podstawie przegląd prasy, artykułów naukowych, przykładów z życia gospodarczego przedstawi i omówi  zagadnienie, zjawisko, decyzję, sytuację itd. wiążącą się  ze strategią przedsiębiorstwa. Wystąpienie to nie wymaga formy pisemnej.  Wystąpienie może być powiązane z badaniami diagnostycznymi  rzeczywistego podmiotu wykonywanymi na potrzeby formy projektowej zajęć.  (W przypadku braku pomysłu na wystąpienie, prowadzący zagospodaruje ten czas na   bezpośrednią rozmowę o ogólnych problemach zarządzania strategicznego!)

Zajęcia nr 2 (Sesja I) Krótka prezentacja wstępnie wybranego problemu(tematu), pytania stawiane przed sobą, wskazanie ograniczeń, wątpliwości itp. Każdy zespół ma na  wystąpienie ok. 5 minut. Istnieje możliwość zmiany problemu (tematyki) ale z uzasadnieniem.

Zajęcia 3-6. (Sesja II) Prezentacja właściwa. Zespół ma do dyspozycji ok. 20 minut aby przedstawić główne wątki problemu, skomentować, wskazać uwarunkowania, ograniczenia, ocenić możliwości rozwiązania itp. Ma pokazać  źródła z których korzystał. Zespół ma zadbać aby audytorium zachęcić do aktywności. Na każdych zajęciach przewiduje się prezentację 3 problemów (tematów).

Prace pisemne maja być oddane do terminu zajęć nr 6

Zajęcia 7-8 (Sesja III). Wystąpienia prelegentów i/lub indywidualne rozmowy na tematy dotyczące zarządzania strategicznego. Zakłada się, że na zajęciach  nr 7 wystąpi ok. 15 osób. Podsumowanie i zaliczenia w drugiej części zajęć nr 8.

Punktacja i podstawa zaliczenia

Sesja I – do 4 pkt. (kryterium ; skuteczność wyboru problemu,  wrażenia komunikacyjne)

Sesja II – do 8 pkt. ( kryterium; merytoryczność , sposób prezentacji, zdolność do aktywizacji audytorium)

Sesja III do 6 pkt. ( kryterium, ciekawość zagadnienia, sposób komunikowania, umiejętność wnioskowania, stawiania pytań).( Dla wariantu pytań otwartych od prowadzącego  do 3 pkt)

Praca pisemna do 8 pkt (kryterium; wartość merytoryczna, kontekst naukowy pracy, styl, edycja itp.)

Aktywność na zajęciach i współpraca z prowadzącym do 8 pkt. ( w tym za obecność do 3 pkt za każdą obecność większą niż 5)

Poziomy zaliczeń

Dostateczny – 14 pkt

Dostateczny plus – 18 pkt

Dobry – 21 pkt

Dobry plus – 24 pkt

Bardzo  dobry – 28 pkt

Celujący – 32 pkt.

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin