Scenariusz zajecia matemat dla 4 - 5 lat.doc

(43 KB) Pobierz

             

 

Scenariusz zajęcia matematycznego

- 12.04.2006 r.

 

Temat:   Dokładam przedmioty i wiem, ile ich jest razem. 

              Zabieram i wiem, ile zostało.

 

 

Osoba prowadząca: Katarzyna Sugajska

Uczestnicy: dzieci 4 - 5- letnie

 

Cele ogólne:

§         Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania.

§         Dodawanie i odejmowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych.

                     

Cele operacyjne:

      Dziecko:

§         dokłada przedmioty i liczy je razem, zabiera przedmioty i liczy dla ustalenia, ile zostało.

§         podejmuje próby dodawania i odejmowania na palcach i zbiorach zastępczych

§         Korzysta z umiejętności dodawania i odejmowania w sytuacjach zadaniowych.

§         uczy się wytrwałości i samodzielności w wykonywaniu zadań

 

Metody:

§         słowna (objaśnienia),

§         oglądowe ( pokaz)

§         czynna (zadań stawianych do wykonania)

§         el.m. Gruszczyk - Kolczyńskiej

Formy pracy:

§         z całą grupą

§         indywidualna

§         w grupach

 

Środki dydaktyczne:

Magnetofon, kaseta magnetofonowa i płyta CD ( piosenka ,, Kle, kle boćku”, zabawa,, Rączki do góry”, muzyka do zabawy ruchowej), dywaniki (dwa kolory )dla każdego dziecka, pudełeczko z patyczkami , tace z ptakami dla każdego dziecka (4 jaskółki, 6 bocianów, 3 skowronki ), karty pracy dla każdego dziecka

 

 

Przebieg zajęcia:

 

      1. Zabawa przy piosence,, Kle, kle boćku”.

 

2.      Przygotowanie zajęć:

Nauczyciel rozkłada dywaniki na podłodze w półkolu. Obok każdego dywanika kładzie pudełeczko z patyczkami . Dzieci siadają przy dywanikach – dwa kolory ( praca na dwóch poziomach)

 

3.      Ile jest razem patyczków?

Nauczyciel zwraca się do dzieci:

GR.I

- Proszę ułożyć na dywaniku pięć patyczków… Dołóżcie jeszcze dwa Policzcie je razem… Kto wie, ile patyczków ma na dywaniku, podejdzie do mnie i cichutko powie mi tę liczbę. Pokażcie tę liczbę na palcach…

 

GR.I

- Na dywanikach macie siedem patyczków. Proszę dołożyć do nich jeszcze  trzy…Policzcie, ile macie razem patyczków na dywaniku. Kto wie, ile ma patyczków na dywaniku, podejdzie do mnie i cichutko powie mi te liczbę. Można pokazać tę liczbę na palcach.

 

GR.II

- Proszę ułożyć na dywaniku dwa patyczki… Dołóżcie jeszcze dwa… Policzcie je razem… Kto wie, ile ma na dywaniku, podejdzie do mnie i szeptem, powie mi tę liczbę. Można pokazać na palcach.

 

            GR.II

- Na dywanikach macie cztery patyczki… Proszę dołożyć jeszcze jedna…Policzcie, ile macie razem patyczków na dywaniku. Kto wie, ile ma patyczków na dywaniku, podejdzie do mnie i cichutko powie mi te liczbę. Można pokazać tę liczbę na palcach.

 

4. Ile patyczków zostało?

Nauczyciel mówi do dzieci:

 

GR.I

- Na dywanikach każdy z was ma dziesięć patyczków, zabierz cztery i połóż je w  pudełeczku. Policz ile zostało… Kto wie, ile patyczków zostało na dywaniku, podejdzie do mnie i cichutko powie mi te liczbę. Można pokazać tę liczbę na palcach…

 

GR.I

- Każdy z was ma na dywaniku sześć patyczków. Teraz macie zabrać cztery patyczki . Proszę policzyć ile patyczków zostało na dywaniku… Można pokazać tę liczbę na palcach.

 

GR.II

- Na dywanikach każdy z was ma pięć patyczków, zabierz dwa. Policz ile zostało… Kto wie, ile patyczków zostało na dywaniku, podejdzie do mnie i cichutko powie mi te liczbę. Można pokazać tę liczbę na palcach…

 

GR.II

- Na dywanikach każdy z was ma trzy patyczki, zabierz jeden. Policz ile zostało…

… Można pokazać tę liczbę na palcach…

 

GR.I i GR.II

- Na dywanikach każdy z was ma dwa patyczki. Proszę je zabrać. Ile patyczków zostało na dywaniku.

 

5. Zabawa ze śpiewem ,, Rączki do góry”.

6. ,,Liczymy ptaki” – sytuacje zadaniowe.

Nauczyciel rozdaje tace z elementami ( ptaki )

Dzieci ponownie siadają przy dywanikach ( odwracają dywaniki na drugą stronę -

narysowana trawa, drzewo)

 

Nauczyciel opowiada treść zadania i prosi, aby dzieci układały sylwety ptaków na dywaniku:

 

§         Na drzewie usiadły trzy jaskółki, doleciała jeszcze jedna. Ile jest razem?

 

§         Były na drzewie cztery jaskółki, dwie odleciały. Ile zostało?

           Dzieci układają, liczą, odkładają i podają wynik.

 

§         Po łące chodzą trzy bociany, doleciały jeszcze trzy. Ile jest razem?

 

§         Sześć bocianów szukało na łące żabek, pięć odleciało. Ile teraz zostało na łące bocianów?

 

§         Wysoko po niebie leciały dwa skowronki, doleciał jeszcze jeden. Ile jest razem?

 

§         Trzy skowronki wracały z dalekiego kraju, dwa poleciały szukać gniazdka. Ile zostało?

 

( Za każdym razem dzieci układają poszczególne elementy, dokładają lub odkładają je, liczą i pokazują wynik na palcach ).

 

7.      Zabawa ruchowa przy muzyce,, Ptaki”.

Dzieci reagują ruchem na słyszaną muzykę:

- muzyka szybka – Lecą jaskółki

- muzyka marszowa -  Po łące chodzą bociany

- muzyka skoczna– skowronki wesoło skaczą

 

8.      Praca przy stolikach.

Zadaniem dzieci jest narysować tyle kresek w okienkach, ile jest ptaków ( bociany, jaskółki, skowronki) na obrazku.

 

GR.I – 6 bocianów

            4 jaskółki

            2 skowronki

 

GR.II – 4 bociany

             3 jaskółki

             1 skowronek

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin