Wykład z 24.09.2000r
Instrumenty marketingu i promocji
– instrumenty związane z produktem
– instrumenty związane z ceną
– instrumenty związane z dystrybucją
– instrumenty związane z promocją
– reklama
– akwizycja
– promocje sprzedaży
– marketing bezpośredni
– public relations
– sponsoring
Public relations
Planowe i ciągłe wysiłki firmy mające stworzyć wizerunek, wzrost zaufania.
Terminologia
public relations (ang.) - stosunki publiczne
(ameryk.) stosunki z publicznością
vox populi vox Dei - głos ludu głosem Boga
I. Public relations traktowane jako fnkcja zarządzania, która obejmuje:
- wnioskowanie, analizę i interpretację opinii publicznej, nastawienia i problemów, które mogą wywierać pozytywny lub negatywny wpływ na działalność i plany organizacji
- doradzanie kierownictwu wszystkich szczebli (poziomów) organizacji w sprawach zasad działania i komunikowania przy uwzględnieniu wszystkich publicznych aspektów oraz społecznej i obywatelskiej odpowiedzialności własnej organizacji
- nawiązywanie i podtrzymywanie wzajemnie korzystnych stosunków między instytucją oraz grupami (public), od których zależy jej sukces lub klęska
- działanie mające na celu ochronę i / lub promowanie wizerunku przedsiębiorstwa lub produktu
II. Public relations jako element ogólnej strategii komunikacyjnej czyli:
- zarządzanie procesami komunikacyjnymi między organizacją i osobami, a ich grupami odniesienia przez świadome, celowe i systematyczne kształtowanie tych procesów
- planowe, systematyczne zabiegi o zrozumienie, zaufanie i pozytywny goodwill w otoczeniu za pomocą celowo zastosowanych procesów komunikacyjnych
PUBLIC RELATIONS
- zamysł
- plan
- osiągnięcie
- interes społeczny
- komunikowanie dwukierunkowe
- funkcje zarządzania
Cele ogólne PR
- kształtowanie sprzyjającego nastawienia, porządanego wizerunku, opinii, reputacji w otoczeniu
- wzbudzanie, utrzymywanie, pogłębianie lub odzyskanie utraconego zaufania
- wyrównywanie interesów, a przez to odprowadzenie do porozumienia i ugody
- pozyskiwanie, utrwalanie lub pogłębianie poparcia organizacji jej strategii polityki władz albo uzyskiwanie utraconego poparcia lub tworzenie przesłanek poparcia czegoś w przyszłości
- kształtowanie pozytywnego nastawienia do organizacji, jej polityki, zasad postępowania władz, konkretnych działań itd., a przez to tworzenie i utrzymywanie takiego społecznego klimatu, w którym organizacja mogłaby się najlepiej rozwijać
- ograniczenie lub likwidowanie tzw. potencjału konfliktowego pomiędzy organizacją a częściami jej otoczenia, wzmacnianie organizacji na okresy kryzysów, w przypadku wystąpienia kryzysów szybkie ich likwidowanie
Cele pośrednie PR
- dostarczanie rzetelnych wiadomości o organizacji, wychodzenie naprzeciw otoczenia, potrzebom informacyjnym otoczenia związanym z organizacją, w tym pracowników na temat celów organizacji
- prezentowanie stanowiska organizacji w sprawach interesujących otoczenie (pracowników, członków, właścicieli itp.)
- śledzenie opinii publicznej, oczekiwań otoczenia względem organizacji lub szeregu organizacji tego samego typu, badanie stopnia akceptowania organizacji przez otoczenie, nastawienia i zachowania otoczenia względem organizacji
- uzupełnianie wiadomości otoczenia na temat celów, polityki, zasad postępowania, interesów, racji organizacji
- pozyskiwanie, zrozumienia i rozumienia dla spraw i racji organizacji
- zapoznawanie otoczenia z produktami organizacji
- poprawa stosunków z wpływowymi osobami w instytucjach, władzach z reprezentantami opinii publicznej, środowiskami opiniotwórczymi
- dostosowywanie działalności, zasad postępowania, polityki do oczekiwań otoczenia
Grupy celowe PR
- agendy rządowe (regulujące)
- sądownictwo i parlamentarzyści
- klienci firmy
- dystrybutorzy produktów
- stowarzyszenia handlowe
- banki, towarzystwa ubezpieczeniowe
- opinia międzynarodowa
- społeczności lokalne
- dostawcy i kontrahenci
- konkurenci
- inwestorzy
- udziałowcy
- mass media (prasa, radio, telewizja)
- pracownicy
- rodziny pracowników
Zadania PR
- bada
- monitoruje
- analizuje wpływ polityki instytucji na otoczenie
- korekta tej polityki, która źle wpływa na opinię publiczną lub działanie instytucji
- doradzanie kierownictwu
- ustalenie i podtrzymywanie komunikowania się między instytucją a otoczeniem
- zachowanie na zewnątrz i wewnątrz przedsiębiorstwa
- podtrzymywanie nowych korzystnych relacji
Sfery zadaniowe PR
1. Reputacja, jej ochrona i poprawa
2. Służba informacyjna
- pełne, wyczerpujące, uczciwe, szybkie i odpowiedzialne informacje o tym czym zajmuje się firma
- dostarczanie mass mediom pełnego wsparcia informacjami, materiałami źródłowymi, danymi, ilustracjami na każde zapotrzebowanie dziennikarza
- tworzenie i wspieranie grup dziennikarzy zajmujących się daną dziedziną
- reagowanie na to co się dzieje w mass mediach w sprawie firmy
- przekazywanie publicznego uzasadnienia dla wszystkich poczynań firmy i upowszechnianie tego uzasadnienia
3. Komunikowanie marketingowe
4. Relacje inwestycyjne
5. Relacje finansowe
6. Relacje ze społecznościami i władzami lokalnymi
7. Relacje z własnymi pracownikami (internal comunication)
8. Organizacja firmowych imprez promocyjnych
9. Rozwiązywanie nagłych problemów firmy
10. Komunikacja międzykulturowa
Sześciobok PR
grupy będące
przedmiotem
zainteresowania zagadnienia będące
środki przedmiotem zainte-
resowania
uwarunkowania instytucje
sytuacyjne (media)
charakter
instytucji
Różnica między PR a innymi formami
marketing
public relations
- zaspokojenie potrzeb
- stworzenie rynku zbytu dla produktu
- bezpośrednie działanie na zachowanie zakupowe
- szerzenie znajomości firmy
- pomoc przy akcjach promocyjnych
- reputacja
- budowanie wzajemnego zaufania
- odpowiedź na społeczne zapotrzebowanie informacji o działalności firmy
- ma rolę służebną
reklama
pablic relations
- wykorzystuje nieosobowe środki komunikowania
- możliwość finansowania za dostęp
-...
goffu