Public_relations.doc

(138 KB) Pobierz
Wykład z 24

Wykład z 24.09.2000r

 

Instrumenty marketingu i promocji

 

      instrumenty związane z produktem

      instrumenty związane z ceną

      instrumenty związane z dystrybucją

      instrumenty związane z promocją

                     reklama

                     akwizycja

                     promocje sprzedaży

                     marketing bezpośredni

                     public relations

                     sponsoring

 

 

Public relations

Planowe i ciągłe wysiłki firmy mające stworzyć wizerunek, wzrost zaufania.

 

Terminologia

public relations (ang.) - stosunki publiczne

                                (ameryk.) stosunki z publicznością

 

vox populi vox Dei - głos ludu głosem Boga

 

 

I.   Public relations traktowane jako fnkcja zarządzania, która obejmuje:

-       wnioskowanie, analizę i interpretację opinii publicznej, nastawienia i problemów, które mogą wywierać pozytywny lub negatywny wpływ na działalność i plany organizacji

-       doradzanie kierownictwu wszystkich szczebli (poziomów) organizacji w sprawach zasad działania i komunikowania przy uwzględnieniu wszystkich publicznych aspektów oraz społecznej i obywatelskiej odpowiedzialności własnej organizacji

-       nawiązywanie i podtrzymywanie wzajemnie korzystnych stosunków między instytucją oraz grupami (public), od których zależy jej sukces lub klęska

-       działanie mające na celu ochronę i / lub promowanie wizerunku przedsiębiorstwa lub produktu

 

II.              Public relations jako element ogólnej strategii komunikacyjnej czyli:

-       zarządzanie procesami komunikacyjnymi między organizacją i osobami, a ich grupami odniesienia przez świadome, celowe i systematyczne kształtowanie tych procesów

-       planowe, systematyczne zabiegi o zrozumienie, zaufanie i pozytywny goodwill w otoczeniu za pomocą celowo zastosowanych procesów komunikacyjnych

 

PUBLIC RELATIONS

-       zamysł

-       plan

-       osiągnięcie

-       interes społeczny

-       komunikowanie dwukierunkowe

-       funkcje zarządzania

 

Cele ogólne PR

-       kształtowanie sprzyjającego nastawienia, porządanego wizerunku, opinii, reputacji w otoczeniu

-       wzbudzanie, utrzymywanie, pogłębianie lub odzyskanie utraconego zaufania

-       wyrównywanie interesów, a przez to odprowadzenie do porozumienia i ugody

-       pozyskiwanie, utrwalanie lub pogłębianie poparcia organizacji jej strategii polityki władz albo uzyskiwanie utraconego poparcia lub tworzenie przesłanek poparcia czegoś w przyszłości

-       kształtowanie pozytywnego nastawienia do organizacji, jej polityki, zasad postępowania władz, konkretnych działań itd., a przez to tworzenie i utrzymywanie takiego społecznego klimatu, w którym organizacja mogłaby się najlepiej rozwijać

-       ograniczenie lub likwidowanie tzw. potencjału konfliktowego pomiędzy organizacją a częściami jej otoczenia, wzmacnianie organizacji na okresy kryzysów, w przypadku wystąpienia kryzysów szybkie ich likwidowanie

 

Cele pośrednie PR

-       dostarczanie rzetelnych wiadomości o organizacji, wychodzenie naprzeciw otoczenia, potrzebom informacyjnym otoczenia związanym z organizacją, w tym pracowników na temat celów organizacji

-       prezentowanie stanowiska organizacji w sprawach interesujących otoczenie (pracowników, członków, właścicieli itp.)

-       śledzenie opinii publicznej, oczekiwań otoczenia względem organizacji lub szeregu organizacji tego samego typu, badanie stopnia akceptowania organizacji przez otoczenie, nastawienia i zachowania otoczenia względem organizacji

-       uzupełnianie wiadomości otoczenia na temat celów, polityki, zasad postępowania, interesów, racji organizacji

-       pozyskiwanie, zrozumienia i rozumienia dla spraw i racji organizacji

-       zapoznawanie otoczenia z produktami organizacji

-       poprawa stosunków z wpływowymi osobami w instytucjach, władzach z reprezentantami opinii publicznej, środowiskami opiniotwórczymi

-       dostosowywanie działalności, zasad postępowania, polityki do oczekiwań otoczenia

 

Grupy celowe PR

-       agendy rządowe (regulujące)

-       sądownictwo i parlamentarzyści

-       klienci firmy

-       dystrybutorzy produktów

-       stowarzyszenia handlowe

-       banki, towarzystwa ubezpieczeniowe

-       opinia międzynarodowa

-       społeczności lokalne

-       dostawcy i kontrahenci

-       konkurenci

-       inwestorzy

-       udziałowcy

-       mass media (prasa, radio, telewizja)

-       pracownicy

-       rodziny pracowników

 

Zadania PR

-       bada

-       monitoruje

-       analizuje wpływ polityki instytucji na otoczenie

-       korekta tej polityki, która źle wpływa na opinię publiczną lub działanie instytucji

-       doradzanie kierownictwu

-       ustalenie i podtrzymywanie komunikowania się między instytucją a otoczeniem

-       zachowanie na zewnątrz i wewnątrz przedsiębiorstwa

-       podtrzymywanie nowych korzystnych relacji

 

Sfery zadaniowe PR

1. Reputacja, jej ochrona i poprawa

2. Służba informacyjna

-                     pełne, wyczerpujące, uczciwe, szybkie i odpowiedzialne informacje o tym czym zajmuje się firma

-                     dostarczanie mass mediom pełnego wsparcia informacjami, materiałami źródłowymi, danymi, ilustracjami na każde zapotrzebowanie dziennikarza

-                     tworzenie i wspieranie grup dziennikarzy zajmujących się daną dziedziną

-                     reagowanie na to co się dzieje w mass mediach w sprawie firmy

-                     przekazywanie publicznego uzasadnienia dla wszystkich poczynań firmy i upowszechnianie tego uzasadnienia

3. Komunikowanie marketingowe

4. Relacje inwestycyjne

5. Relacje finansowe

6. Relacje ze społecznościami i władzami lokalnymi

7. Relacje z własnymi pracownikami (internal comunication)

8. Organizacja firmowych imprez promocyjnych

9. Rozwiązywanie nagłych problemów firmy

10.             Komunikacja międzykulturowa

 

 

Sześciobok PR

                                                        grupy będące

                                                        przedmiotem

                                                        zainteresowania          zagadnienia będące

              środki                                                                                    przedmiotem               zainte-             

                                                                                    resowania

 

              uwarunkowania                                                        instytucje

              sytuacyjne                                                                      (media)

                                                        charakter

                                                        instytucji

 

 

Różnica między PR a innymi formami

 

marketing

public relations

 

-       zaspokojenie potrzeb

-       stworzenie rynku zbytu dla produktu

-       bezpośrednie działanie na zachowanie zakupowe

-       szerzenie znajomości firmy

-       pomoc przy akcjach promocyjnych

-       reputacja

-       budowanie wzajemnego zaufania

-       odpowiedź na społeczne zapotrzebowanie informacji o działalności firmy

-       ma rolę służebną

 

 

reklama

pablic relations

 

-       wykorzystuje nieosobowe środki komunikowania

-       możliwość finansowania za dostęp

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin