Object Pascal.doc

(136 KB) Pobierz
Object Pascal/Struktura programu, podstawowe elementy języka

Object Pascal/Struktura programu, podstawowe elementy języka

[edytuj]

> Object Pascal > Struktura programu, podstawowe elementy języka »

< Object Pascal

Spis treści

 [ukryj]

·                      1 Struktura programu

o                                         1.1 Przykład

o                                         1.2 Uwagi

·                      2 Podstawowe elementy języka

o                                         2.1 Słowa kluczowe

o                                         2.2 Zmienne

§                                                  2.2.1 Każda zmienna musi zostać:

§                                                  2.2.2 Podział zmiennych:

o                                         2.3 Identyfikatory

o                                         2.4 Dyrektywy języka

o                                         2.5 Operatory

§                                                  2.5.1 Priorytety operatorów

§                                                  2.5.2 Operatory arytmetyczne

§                                                  2.5.3 Operatory logiczne

§                                                  2.5.4 Operatory relacyjne

§                                                  2.5.5 Operatory teoriomnogościowe

§                                                  2.5.6 Operator konkatenacji

o                                         2.6 Komentarze

o                                         2.7 Zapis liczb

o                                         2.8 Łańcuchy

·                      3 Deklaracje

o                                         3.1 Deklaracja modułów

o                                         3.2 Deklaracja etykiet

o                                         3.3 Deklaracja stałych

o                                         3.4 Deklaracja typów

o                                         3.5 Deklaracja zmiennych

[edytuj]Struktura programu

program nazwa_programu (parametry); //nagłówek

{część definiująca}

begin

{część operacyjna}

end.

[edytuj]Przykład

program ;

{$APPTYPE CONSOLE}

uses SysUtils;

var

a:integer

begin

writeln ('podaj liczbe');

readln (a);

   if a mod 2=0 then writeln ('liczba parzysta')

     else writeln ('liczba nieparzysta')

end.

[edytuj]Uwagi

Program może występować w dwóch wariantach:

§                      tekstowy - tekstowe okno DOSa, obsługiwane przez bibliotekę modułów RTL (runtime library).

§                      graficzny - przeznaczony dla środowiska Windows i obsługiwany przez bibliotekę VCL (visual component library).

[edytuj]Podstawowe elementy języka

[edytuj]Słowa kluczowe

Zastrzeżone słowa języka (Object) Pascal. Są integralną częścią języka i nie mogą być definiowane przez programistę:

and | array | as | asm | begin | case | class | const | constructor | destructor | dispinterface |div | do | downto | else | end | except | exports | file | finalization | finally | for | function | goto | if | implementation | in | inherited | initialization | inline | interface | label | library | mod | nil | not | object | of | or | out | packed | procedure | program | property | raise | record | repeat | resourcestring | set | shl | shr | string | then | threadvar | to | try | type | unit | until | uses | var | while | with | xor

[edytuj]Zmienne

Zmienna to identyfikowany przez nazwę tzw. "pojemnik" na wartość wykorzystywaną podczas działania programu. Każdą zmienną należy deklarować (patrz: deklaracja zmiennych), czyli określić jakiego typu ma być zmienna. Każda zmienna w Object Pascalu posiada swoją nazwę (identyfikator) oraz typ. Identyfikator zmiennej zależy tylko od programisty, nie może zawierać słowa kluczowego (zobacz również typy zmiennych, opisane w osobnym dziale:Typy zmiennych).

[edytuj]Każda zmienna musi zostać:

§                      zadeklarowana (określenie typu zmiennej i przydzielenie jej pamięci)

§                      zainicjalizowana (nadanie zmiennej wartości)

Do wprowadzania wartość "z zewnatrz" do programu służą procedury: read i readln. Wartość zmienniej można również przypisać stosując instrukcję przypisania.

[edytuj]Podział zmiennych:

§                      globalne - zdefiniowane na zewnątrz procedury, funkcji czy metody, alokowane w segmencie danych (obszar przydzielany w momencie rozpoczęcia wykonywania programu),

§                      lokalne - zdefiniowane wewnątrz procedur, funkcji lub metod, alokowane w segmencie stosowym (obszar przydzielany na czas pracy procedury).

[edytuj]Identyfikatory

Definicja identyfikatora w notacji BNF ma postać:

<identyfikator> ::= <litera> { <litera> | <cyfra> }

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin