> Object Pascal > Struktura programu, podstawowe elementy języka »
< Object Pascal
[ukryj]
· 1 Struktura programu
o 1.1 Przykład
o 1.2 Uwagi
· 2 Podstawowe elementy języka
o 2.1 Słowa kluczowe
o 2.2 Zmienne
§ 2.2.1 Każda zmienna musi zostać:
§ 2.2.2 Podział zmiennych:
o 2.3 Identyfikatory
o 2.4 Dyrektywy języka
o 2.5 Operatory
§ 2.5.1 Priorytety operatorów
§ 2.5.2 Operatory arytmetyczne
§ 2.5.3 Operatory logiczne
§ 2.5.4 Operatory relacyjne
§ 2.5.5 Operatory teoriomnogościowe
§ 2.5.6 Operator konkatenacji
o 2.6 Komentarze
o 2.7 Zapis liczb
o 2.8 Łańcuchy
· 3 Deklaracje
o 3.1 Deklaracja modułów
o 3.2 Deklaracja etykiet
o 3.3 Deklaracja stałych
o 3.4 Deklaracja typów
o 3.5 Deklaracja zmiennych
program nazwa_programu (parametry); //nagłówek
{część definiująca}
begin
{część operacyjna}
end.
program ;
{$APPTYPE CONSOLE}
uses SysUtils;
var
a:integer
writeln ('podaj liczbe');
readln (a);
if a mod 2=0 then writeln ('liczba parzysta')
else writeln ('liczba nieparzysta')
Program może występować w dwóch wariantach:
§ tekstowy - tekstowe okno DOSa, obsługiwane przez bibliotekę modułów RTL (runtime library).
§ graficzny - przeznaczony dla środowiska Windows i obsługiwany przez bibliotekę VCL (visual component library).
Zastrzeżone słowa języka (Object) Pascal. Są integralną częścią języka i nie mogą być definiowane przez programistę:
and | array | as | asm | begin | case | class | const | constructor | destructor | dispinterface |div | do | downto | else | end | except | exports | file | finalization | finally | for | function | goto | if | implementation | in | inherited | initialization | inline | interface | label | library | mod | nil | not | object | of | or | out | packed | procedure | program | property | raise | record | repeat | resourcestring | set | shl | shr | string | then | threadvar | to | try | type | unit | until | uses | var | while | with | xor
Zmienna to identyfikowany przez nazwę tzw. "pojemnik" na wartość wykorzystywaną podczas działania programu. Każdą zmienną należy deklarować (patrz: deklaracja zmiennych), czyli określić jakiego typu ma być zmienna. Każda zmienna w Object Pascalu posiada swoją nazwę (identyfikator) oraz typ. Identyfikator zmiennej zależy tylko od programisty, nie może zawierać słowa kluczowego (zobacz również typy zmiennych, opisane w osobnym dziale:Typy zmiennych).
§ zadeklarowana (określenie typu zmiennej i przydzielenie jej pamięci)
§ zainicjalizowana (nadanie zmiennej wartości)
Do wprowadzania wartość "z zewnatrz" do programu służą procedury: read i readln. Wartość zmienniej można również przypisać stosując instrukcję przypisania.
§ globalne - zdefiniowane na zewnątrz procedury, funkcji czy metody, alokowane w segmencie danych (obszar przydzielany w momencie rozpoczęcia wykonywania programu),
§ lokalne - zdefiniowane wewnątrz procedur, funkcji lub metod, alokowane w segmencie stosowym (obszar przydzielany na czas pracy procedury).
Definicja identyfikatora w notacji BNF ma postać:
<identyfikator> ::= <litera> { <litera> | <cyfra> }
...
thot2