BO_Polityka_Odnawiania_Zasobów_w_Systemie_Pojazdów_s_p_[v2].pdf

(389 KB) Pobierz
MODEL POJAZDU DO TRANSPORTU PALIW PŁYNNYCH
BADANIA OPERACYJNE
POLITYKA ODNAWIANIA WYBRANEGO ASORTYMENTU
CZĘŚCI WYMIENNYCH W SYSTEMIE POJAZDÓW
Prezentacja materia ł ów pomocniczych do wyk ł adu
STOCHASTYCZNE MODELE STEROWANIA ZASOBAMI
Plik: BO_Polityka_Odnawiania_Zasobów_w_Systemie_Pojazdów_s_p.doc
1 / 17
A. KADZIŃSKI, POLITYKA ODNAWIANIA WYBRANEGO ASORTYMENTU CZĘŚCI WYMIENNYCH W SYSTEMIE POJAZDÓW
83389416.002.png
WPROWADZENIE
Celem wykładu jest prezentacja stochastycznego modelu pewnej polityki odnawiania wybranego
asortymentu części wymiennych.
Rozważany jest system pojazdów, w którym zużycie zasobów części wymiennych oraz czas dostaw
uzupełniających zapas zasobu są zmiennymi losowymi o znanych rozkładach prawdopodobieństwa.
Zakres wykładu obejmuje:
budowę modelu matematycznego polityki odnawiania zasobów części wymiennych;
opis komputerowego modelu symulacyjnego polityki odnawiania zasobów części wymiennych;
sformułowanie przykładowego zadania, przeprowadzenie eksperymentu symulacyjnego
i pokazanie jego wybranych wyników .
Plik: BO_Polityka_Odnawiania_Zasobów_w_Systemie_Pojazdów_s_p.doc
2 / 17
A. KADZIŃSKI, POLITYKA ODNAWIANIA WYBRANEGO ASORTYMENTU CZĘŚCI WYMIENNYCH W SYSTEMIE POJAZDÓW
83389416.003.png
2. MODEL MATEMATYCZNY
Rozpatrywany jest system pojazdów, w którym zużycie zasobów części wymiennych oraz czas dostaw
uzupełniających zapas zasobu są zmiennymi losowymi. W systemie stosowana jest określona polityka
odnawiania zasobów części wymiennych. Schemat ideowy modelu matematycznego takiej polityki
sterowania zasobami części wymiennych i schemat stosowanych w modelu matematycznym oznaczeń,
przedstawia rys. 1 .
τ r , U ( T i )=1
T i -1
T i
T i+ 1
T r
T M
t i- 1
t i
t i+ 1
t i+ 2
t r
t r+ 1
t M
t M+ 1
S ( T i- 1 )
S ( T i )
S ( T i+ 1 )
S ( T r )
S ( T M )
Z ( T i- 1 )
Z śr ( T ) i- 1
Z ( T i )
Z ( T i+ 1 )
Z ( T r )
Z ( T M )
Z śr ( T ) i
Z śr ( T ) i+ 1
Z śr ( T ) r
Z śr ( T ) M
Rys. 1. Schemat ideowy modelu i schemat wybranych oznaczeń stosowanych w modelu matematycznym ( 1 )
Koncepcję niniejszego modelu matematycznego i zbudowanego na jego podstawie symulatora
cyfrowego, oparto na koncepcjach i procedurach wcześniej już prezentowanych modeli.
Plik: BO_Polityka_Odnawiania_Zasobów_w_Systemie_Pojazdów_s_p.doc
3 / 17
A. KADZIŃSKI, POLITYKA ODNAWIANIA WYBRANEGO ASORTYMENTU CZĘŚCI WYMIENNYCH W SYSTEMIE POJAZDÓW
83389416.004.png
τ r , U ( T i )=1
T i -1
T i
T i+ 1
T r
T M
t i- 1
t i
t i+ 1
t i+ 2
t r
t r+ 1
t M
t M+ 1
S ( T i- 1 )
S ( T i )
S ( T i+ 1 )
S ( T r )
S ( T M )
Z ( T i- 1 )
Z śr ( T ) i- 1
Z ( T i )
Z ( T i+ 1 )
Z ( T r )
Z ( T M )
Z śr ( T ) i
Z śr ( T ) i+ 1
Z śr ( T ) r
Z śr ( T ) M
1. System zasobów części wymiennych pracuje w sposób ciągły, ale wszystkie możliwe zmiany stanu
systemu dokonywane i rejestrowane są w określonych chwilach czasu t 1 , t 2 , … .
2. W okresie T i system zasobów dysponuje losową ilością części wymiennych n sys ( T i ) stanowiącą podstawę
realizacji przez niego zadań.
3. Niech w chwili t i określane jest zadanie do realizacji przez system zasobów części wymiennych,
wyrażające się popytem x na zasób jaki trzeba zaspokoić. Rozkład określający popyt na zasób części
wymiennych w okresie pracy T i przedstawia zależność:
p
popyt
( )
T
i
,
x
=
P
{
X
popyt
( )
T
i
=
x
,
x
N
}
x
p
popyt
( )
i
,
x
=
1
.
(1)
Plik: BO_Polityka_Odnawiania_Zasobów_w_Systemie_Pojazdów_s_p.doc
4 / 17
A. KADZIŃSKI, POLITYKA ODNAWIANIA WYBRANEGO ASORTYMENTU CZĘŚCI WYMIENNYCH W SYSTEMIE POJAZDÓW
Rys. 1. Schemat ideowy modelu i schemat wybranych oznaczeń stosowanych w modelu matematycznym ( 2 )
,
T
83389416.005.png
τ r , U ( T i )=1
T i -1
T i
T i+ 1
T r
T M
t i- 1
t i
t i+ 1
t i+ 2
t r
t r+ 1
t M
t M+ 1
S ( T i- 1 )
S ( T i )
S ( T i+ 1 )
S ( T r )
S ( T M )
Z ( T i- 1 )
Z śr ( T ) i- 1
Z ( T i )
Z ( T i+ 1 )
Z ( T r )
Z ( T M )
Z śr ( T ) i
Z śr ( T ) i+ 1
Z śr ( T ) r
Z śr ( T ) M
Rys. 1. Schemat ideowy modelu i schemat wybranych oznaczeń stosowanych w modelu matematycznym ( 3 )
4. Istnieje poziom zasobu części wymiennych n u wskazujący na potrzebę wdrożenia procedury jego
uzupełniania w systemie, tzn. procedura uzupełniania zasobu jest inicjowana gdy n sys ( T i ) ≤ n u . Niech
U
()
=
1
gdy w okresie T i trwa procedura uzupełniania zasobu,
(2)
(2)
0
gdy w okresie T i nie trwa procedura uzupełniania zasobu.
5. Od chwili t i (początek okresu T i ) wdrożenia procedury uzupełniania zasobu części wymiennych
(złożenia zamówienia) do dostarczenia zasobu w chwili t r (początek okresu T r ) upływa losowy czas τ r
zwany czasem opóźnienia realizacji zamówienia. Czas opóźnienia realizacji zamówienia ma rozkład
dyskretny postaci:
p
op
( ) {
r
=
P
τ
r
=
r
Δ
t
,
r
N
}
r
p
op
( )
=
1
.
(3)
Plik: BO_Polityka_Odnawiania_Zasobów_w_Systemie_Pojazdów_s_p.doc
5 / 17
A. KADZIŃSKI, POLITYKA ODNAWIANIA WYBRANEGO ASORTYMENTU CZĘŚCI WYMIENNYCH W SYSTEMIE POJAZDÓW
T
,
r
83389416.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin