BO_Polityka_Odnawiania_Zasobów_w_Systemie_Pojazdów_s_p_[v2].pdf
(
389 KB
)
Pobierz
MODEL POJAZDU DO TRANSPORTU PALIW PŁYNNYCH
BADANIA OPERACYJNE
POLITYKA ODNAWIANIA WYBRANEGO ASORTYMENTU
CZĘŚCI WYMIENNYCH W SYSTEMIE POJAZDÓW
Prezentacja materia
ł
ów pomocniczych do wyk
ł
adu
STOCHASTYCZNE MODELE STEROWANIA ZASOBAMI
adam.kadzinski@put.poznan.pl
Plik:
BO_Polityka_Odnawiania_Zasobów_w_Systemie_Pojazdów_s_p.doc
1
/
17
A. KADZIŃSKI,
POLITYKA ODNAWIANIA WYBRANEGO ASORTYMENTU CZĘŚCI WYMIENNYCH W SYSTEMIE POJAZDÓW
WPROWADZENIE
Celem wykładu jest
prezentacja stochastycznego modelu pewnej polityki odnawiania wybranego
asortymentu części wymiennych.
Rozważany jest system pojazdów, w którym zużycie zasobów części wymiennych oraz czas dostaw
uzupełniających zapas zasobu są zmiennymi losowymi o znanych rozkładach prawdopodobieństwa.
Zakres wykładu obejmuje:
♦
budowę modelu matematycznego polityki odnawiania zasobów części wymiennych;
♦
opis komputerowego modelu symulacyjnego polityki odnawiania zasobów części wymiennych;
♦
sformułowanie przykładowego zadania, przeprowadzenie eksperymentu symulacyjnego
i pokazanie jego wybranych wyników
.
Plik:
BO_Polityka_Odnawiania_Zasobów_w_Systemie_Pojazdów_s_p.doc
2
/
17
A. KADZIŃSKI,
POLITYKA ODNAWIANIA WYBRANEGO ASORTYMENTU CZĘŚCI WYMIENNYCH W SYSTEMIE POJAZDÓW
2. MODEL MATEMATYCZNY
Rozpatrywany jest system pojazdów, w którym zużycie zasobów części wymiennych oraz czas dostaw
uzupełniających zapas zasobu są zmiennymi losowymi. W systemie stosowana jest określona polityka
odnawiania zasobów części wymiennych. Schemat ideowy modelu matematycznego takiej polityki
sterowania zasobami części wymiennych i schemat stosowanych w modelu matematycznym oznaczeń,
przedstawia
rys. 1
.
τ
r
,
U
(
T
i
)=1
T
i
-1
T
i
T
i+
1
T
r
T
M
t
i-
1
t
i
t
i+
1
t
i+
2
t
r
t
r+
1
t
M
t
M+
1
S
(
T
i-
1
)
S
(
T
i
)
S
(
T
i+
1
)
S
(
T
r
)
S
(
T
M
)
Z
(
T
i-
1
)
Z
śr
(
T
)
i-
1
Z
(
T
i
)
Z
(
T
i+
1
)
Z
(
T
r
)
Z
(
T
M
)
Z
śr
(
T
)
i
Z
śr
(
T
)
i+
1
Z
śr
(
T
)
r
Z
śr
(
T
)
M
Rys. 1. Schemat ideowy modelu i schemat wybranych oznaczeń stosowanych w modelu matematycznym (
1
)
Koncepcję niniejszego modelu matematycznego i zbudowanego na jego podstawie symulatora
cyfrowego, oparto na koncepcjach i procedurach wcześniej już prezentowanych modeli.
Plik:
BO_Polityka_Odnawiania_Zasobów_w_Systemie_Pojazdów_s_p.doc
3
/
17
A. KADZIŃSKI,
POLITYKA ODNAWIANIA WYBRANEGO ASORTYMENTU CZĘŚCI WYMIENNYCH W SYSTEMIE POJAZDÓW
τ
r
,
U
(
T
i
)=1
T
i
-1
T
i
T
i+
1
T
r
T
M
t
i-
1
t
i
t
i+
1
t
i+
2
t
r
t
r+
1
t
M
t
M+
1
S
(
T
i-
1
)
S
(
T
i
)
S
(
T
i+
1
)
S
(
T
r
)
S
(
T
M
)
Z
(
T
i-
1
)
Z
śr
(
T
)
i-
1
Z
(
T
i
)
Z
(
T
i+
1
)
Z
(
T
r
)
Z
(
T
M
)
Z
śr
(
T
)
i
Z
śr
(
T
)
i+
1
Z
śr
(
T
)
r
Z
śr
(
T
)
M
1.
System zasobów części wymiennych pracuje w sposób ciągły, ale wszystkie możliwe zmiany stanu
systemu dokonywane i rejestrowane są w określonych chwilach czasu
t
1
,
t
2
, …
.
2.
W okresie
T
i
system zasobów dysponuje losową ilością części wymiennych
n
sys
(
T
i
) stanowiącą podstawę
realizacji przez niego zadań.
3.
Niech w chwili
t
i
określane jest zadanie do realizacji przez system zasobów części wymiennych,
wyrażające się popytem
x
na zasób jaki trzeba zaspokoić. Rozkład określający popyt na zasób części
wymiennych w okresie pracy
T
i
przedstawia zależność:
p
popyt
( )
T
i
,
x
=
P
{
X
popyt
( )
T
i
=
x
,
x
∈
N
}
∑
x
p
popyt
( )
i
,
x
=
1
.
(1)
Plik:
BO_Polityka_Odnawiania_Zasobów_w_Systemie_Pojazdów_s_p.doc
4
/
17
A. KADZIŃSKI,
POLITYKA ODNAWIANIA WYBRANEGO ASORTYMENTU CZĘŚCI WYMIENNYCH W SYSTEMIE POJAZDÓW
Rys. 1. Schemat ideowy modelu i schemat wybranych oznaczeń stosowanych w modelu matematycznym (
2
)
,
T
τ
r
,
U
(
T
i
)=1
T
i
-1
T
i
T
i+
1
T
r
T
M
t
i-
1
t
i
t
i+
1
t
i+
2
t
r
t
r+
1
t
M
t
M+
1
S
(
T
i-
1
)
S
(
T
i
)
S
(
T
i+
1
)
S
(
T
r
)
S
(
T
M
)
Z
(
T
i-
1
)
Z
śr
(
T
)
i-
1
Z
(
T
i
)
Z
(
T
i+
1
)
Z
(
T
r
)
Z
(
T
M
)
Z
śr
(
T
)
i
Z
śr
(
T
)
i+
1
Z
śr
(
T
)
r
Z
śr
(
T
)
M
Rys. 1. Schemat ideowy modelu i schemat wybranych oznaczeń stosowanych w modelu matematycznym (
3
)
4.
Istnieje poziom zasobu części wymiennych
n
u
wskazujący na potrzebę wdrożenia procedury jego
uzupełniania w systemie, tzn. procedura uzupełniania zasobu jest inicjowana gdy
n
sys
(
T
i
) ≤
n
u
. Niech
U
()
=
⎧
1
gdy w okresie
T
i
trwa procedura uzupełniania zasobu,
(2)
(2)
0
gdy w okresie
T
i
nie trwa procedura uzupełniania zasobu.
5.
Od chwili
t
i
(początek okresu
T
i
) wdrożenia procedury uzupełniania zasobu części wymiennych
(złożenia zamówienia) do dostarczenia zasobu w chwili
t
r
(początek okresu
T
r
) upływa losowy czas
τ
r
zwany czasem opóźnienia realizacji zamówienia. Czas opóźnienia realizacji zamówienia ma rozkład
dyskretny postaci:
p
op
( ) {
r
=
P
τ
r
=
r
⋅
Δ
t
,
r
∈
N
}
∑
r
p
op
( )
=
1
.
(3)
Plik:
BO_Polityka_Odnawiania_Zasobów_w_Systemie_Pojazdów_s_p.doc
5
/
17
A. KADZIŃSKI,
POLITYKA ODNAWIANIA WYBRANEGO ASORTYMENTU CZĘŚCI WYMIENNYCH W SYSTEMIE POJAZDÓW
T
,
r
Plik z chomika:
freessak
Inne pliki z tego folderu:
Segregator_BO_Polityka_Odnawiania_Zasobów_w_Stacji_Paliw_s_p_[v1].pdf
(743 KB)
BO_Badanie_Sys_Poj_[v1](1).pdf
(530 KB)
BO_Polityka_Odnawiania_Zasobów_w_Systemie_Pojazdów_s_p_[v2].pdf
(389 KB)
BO_M_M_1_oo_Analityczne_p_s_[v3].pdf
(324 KB)
BO_Badanie_Sys_Poj_[v1].pdf
(530 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin