ekofilozofia pulpit.doc

(51 KB) Pobierz
1

1.Wyjasnij dlaczego Anaksymander uważał za Archĕ – arche  to początek, prazasada świata.

Anaksymander twierdził iż,"bezkres" (apeiron) jest zasadą świata. Termin "apeiron" oznaczał nieskończoność.. Owa nieskończoność była powodem, dla którego Anaksymader dopuszczał istnienie wielu światów, równolegle wyłaniających się z apeironu. Filozof zakładał nieskończone istnienie aperionu, gdyż był on zasadą odwieczną i ostateczną. Powstawały i ginęły w nim kolejne światy, jednak on sam istnieje wiecznie. Z apeironu wszystko powstawało na zasadzie rozłączenia przeciwieństw (twarde miękkie, suche mokre itd.), a ginęło ponownie w apeironie się łącząc. Bewzkres wszystkim kieruje, nie ma swego przeciwieństwa.

 

(Dla Talesa arché to woda, dla Anaksymandra arché jest bezkresem (apeiron), dla Anaksymenesa arche jest powietrzem, dla Pitagorasa liczbą.)

 

 

2.Dla Pitagorejczyków świat jest kosmosem ponieważ:

a)nie ma w nim żadnych rzeczy niezgodnych ...

b)jest uporządkowany przez liczbę i według liczby

c)elementy świata złączone są ze sobą zgodnie z proporcją „złotego ...”

 

3.Jamblich proporcję ciągłą nazywał:

a)analogon :

b)dialogon

c)diareza

d)analogia

 

wprowadzenie złotego podziału przez Greków (Pitagoras, VI w. p.n.e.; Euklides, III w p.n.e.), gdzie dowolny odcinek jest podzielony na część mniejszą i większą w takiej proporcji, że część mniejsza tak się ma do większej jak część większa do całości. Jej wartość liczbowa wynosi 0.618. Tę ciągłą proporcję Grecy nazywali analogią.  Pomagała ona przy trzech elementach wiadomych wypowiadać sensowne zdanie na temat czwartego, nieznanego.  

4.Jakie znaczenie miało symboliczne przedstawienie zwierząt, roślin i minerałów w średniowieczu?

 

5.Według św. Augustyna jedynymi rzeczami godnymi poznania jest:

a)Bóg

b)przyroda jako obraz Boga

c)Bóg i własna dusza (jej nieśmiertelne istnienie)

 

6.Barokowa zasada powinowactwa form oznacza:

a)rygorystyczne przestrzeganie różnic gatunkowych i rodzajowych

b)że poszczególne formy istnień łączą się ze sobą przekraczając ustalone podziały

c)że można łączyć ze sobą jedynie podobne pod względem formy zewnętrznej elementy

 

7.Jakie są cztery zasady poznania przyrody według Kartezjusza

1. Zdobywanie  wiedzy przez wątpienie – tzw. sceptycyzm metodologiczny. Nie przyjmować żadnej rzeczy za prawdziwą.

2.Podzielić każde z rozpatrywanych zagadnień na cząstki.

3.Zaczynać od rzeczy najprostszych, wznosić się powoli stopniowo do rzeczy bardziej złożonych– matematyka jako sposób ujmowania najprostszych elementów: proporcje, geometryczne przedstawienie.

4.Należy czynić tak dokładne wyliczenia i przeglądy, aby mieć pewność, że nic nie zostało pominięte

 

 

 

8.Według Kartezjusza z jakiego rodzaju pojęć powinna być stworzona wiedza naukowa:

a)określonych

b)...

c)jasnych i prostych??

d)jasnych i wyraźnych

 

9.Styl ogrodów angielskich charakteryzował się tym że:

a)w sposób uporządkowany organizowane są poszczególne elementy sztuki ogrodowej

b)istnieje

c)krzewy uporządkowane są w szpalery bądź ...

d)zgodnie z zasadą ... znajduje się w nich wiele punktów widokowych

e)żadna z tych odpowiedzi

 

Ogród angielski : najpopularniejszy w  XVII wieku, typ ogrodu nawiązujący do naturalnych ogrodów krajobrazowych, zrywający ze sztucznością.

·         kanon łączenia kolorów - wymieszane barwy miały migotać w oczach widza., swoboda w nasadzeniach roślin i stosowanie gatunków zgodnych z siedliskiem.
Rośliny celowo sadzono tak, aby wyłamywały się spod kontroli - przerastały fugi murów, wchodziły na ścieżki, rozsiewały się w nieoczekiwanych miejscach. Mała architektura ogrodowa była nad wyraz skromna: proste geometrycznie wytyczone murki oporowe i obrzeża rabat, tonące w zieleni schodki. Natomiast, jak na wiejski ogród przystało, bardzo często stosowano detale drewniane. Jeśli zaś chodzi o samą kompozycję, to stosowane są układy amfiteatralne i bardziej naturalistyczne. W tych pierwszych stopniuje się wysokość roślin: najwyższe byliny sadzone są z tyłu rabaty, najniższe - z przodu. W układach naturalistycznych pomiędzy niższymi roślinami sadzone są pojedyncze grupy wysokich bylin, a gatunki dobiera się w taki sposób, aby w tym samym czasie kwitło kilka roślin, tworząc piękne zestawienia barwne. piękno przyrodniczych form naturalnych,

·         strzyżone szpalery i geometryczne nasadzenia zastąpiły nieregularne zgrupowania drzew i krzewów, klomby i gaje,

·         drzewa przybierały swoja naturalną formę swobodnie rosnąc,

·         obecność dużych trawników i łąk,

·         tworzenie i podkreślanie nierówności terenu,

·         wykorzystanie naturalnych źródeł, rzek i jezior o nieregularnych zarysach,

·         drogi przebiegają po liniach krzywych odkrywając malownicze widoki oraz łącząc poszczególne części ogrodu,

·         cały plan ogrodu stał się nieregularny, swobodny i asymetryczny,

·         to ogrody tajemnicze i "dzikie",

·         często przechodziły w park by potem połączyć się w pełni z krajobrazem,

·         rzeźby były ustawiane nieprzypadkowo i miały swój charakter, często osadzano je bezpośrednio na ziemi, bez cokołu,

 

 

10.W angielskiej sztuce ogrodowej paradoks polegający na tym, że człowiek jest twórcą ogrodu a jednocześnie sam ogród ma być naturalny, rozwiązywano w ten sposób, że:

a)twórcy ograniczali się tylko do niezbędnych interwencji w przyrodę

b)eliminowano jakiekolwiek elementy architektoniczne

c)starannie zacierano ślady interwencji w naturę

d)wyraźnie zaznaczano elementy utworzone ręką człowieka i oddzielano je od ” ...” stworzonej przez samą naturę

ZAZNACZYŁAM  2 ODP. PO NIE MOGĘ SIĘ ZDECYDOWAĆ J

 

 

11.Według J.J.Rousseau’a życie człowieka w stanie społecznym zafałszowane jest przez

 

W wyniku postępu racjonalności, czyli kultury, człowiek stracił swoją naturalność, opancerzając się warstwami ogłady, manier, konwenansów, ale pod ich powierzchnią rozum wzbudza zawiść, zazdrość, pożądanie, co wytwarza między ludźmi wzajemną nieufność i zazdrość. Człowiek pierwotny rzekomo nie znał tej obłudy. Człowiek natury jest więc irracjonalny, a dzięki temu szczęśliwy. Cywilizowany jest nieszczęśliwy, ciągle chce czegoś więcej, na kogoś nastaje lub kogoś się boi.

Zdaniem Rousseau literatura, nauka, sztuka nie prowadzą człowieka ku dobru – Rousseau odrzucał teorię postępu – gdyż rozwój umysłowy prowadzi do degradacji moralnej przez stłumienie naturalnych instynktów, które czyniły człowieka dobrym: "ludzie żyliby dobrze, gdyby postawa zewnętrzna była zawsze obrazem skłonności serca.

Człowiek był niegdyś istotą na wskroś dobrą, bo irracjonalną – stąd pochodzi obraz człowieka pierwotnego, zwany popularnie (u Rousseau określenie to nie występuje) mianem „dobrego dzikusa”. Ów „dobry dzikus” to istota bez wychowania, nieznająca filozofii, literatury, kultury. Zdaniem Rousseau zapewnia mu to szczerość, otwartość, brak występków, którymi kieruje rozum, dążący do tego, by komuś coś zabrać. Dzikus także zabiera innym, ale nie dorabia uzasadnienia, nie snuje planów zaboru; działa wyłącznie instynktownie; kultura racjonalna zaś daje wyrachowanie, planowanie i przebiegłość. Człowiek pierwotny ma proste potrzeby: sen, seks, jedzenie.

 

12.Malowniczość która była dla romantyków kryterium naśladowania natury oznacza, że:

a)kompozycje krajobrazowe tworzy się wyłącznie w oparciu o zasadę organiczną

b) kompozycje krajobrazowe tworzy się wyłącznie w oparciu o zasadę mechaniczną

c)formy krajobrazu należy utworzyć przy wykorzystaniu roślin które rosną na danym terenie

d)kompozycje krajobrazowe należy tworzyć poprzez przeniesienie naturalnego krajobrazu w dane miejsce

 

13.Droga rozwoju człowieka według modernizmu estetycznego Charles Baudelaire

polega na tym że:

a)opanowuje on przyrodę i na skutek tego emancypuje się z jej porządku

b)człowiek stwarza równowagę miedzy siłami przyrody i społeczeństwa

c)po „epoce społecznej” człowiek powróci do naturalnych form istnienia

 

Któż odważyłby się przypisać sztuce bezpłodną funkcję naśladowania natury? […] Ukazywanie tego, co istnieje uważam za rzecz niepotrzebną i nudną, ponieważ nic z tego, co istnieje mnie nie zadowala. […] Artysta nie może odnaleźć w naturze wszystkich wzorów i najbardziej godne uwagi odkrywa w swej duszy”.

 

 

OPISOWE

-Przedstaw filozoficzne przesłanki sztuki kompozycji ogrodów angielskich oraz wyjaśnij jej znaczenie dla według kogoś.

NIE WIADOMO CO I KTO J ALE  MASZ O OGRODACH ANGIELSKICH NA GÓRZE TO TO NAPISZ, BO MNIEJ WIECEJ O TO CHODZI.

 

 

1.Jońscy filozofowie przyrody uznawali ruch za:

a)zewnętrzną przyczynę działania materii

b)przyczynę formalną (formę) istnienia materii

c)przyczynę formalną, sprawczą lub celową

d)immanentny element przyrody

 

hylozoizm - (filoz.) koncepcja ożywionej materii, pogląd filozoficzny, wg którego zasada ruchu jest jej immanentna, do hylozoistów należeli filozofowie jońscy.

Immanentny - będący wewnątrz czego, tkwiący w czym, właściwy z natury danemu zjawisku, nie wynikający z działania czynników zewn

 

 

2.Podaj charakterystykę proporcji „złotego podziału” i jej użycia w sztuce kompozycyjnej.

 

Złoty podział, podział harmoniczny, boska proporcja, łac. sectio aurea — podział odcinka na dwie części tak, by stosunek długości dłuższej z nich do krótszej był taki sam, jak całego odcinka do części dłuższej (stosunek ten nazywa się złotą liczbą i oznacza grecką literą φ - czyt. "fi") . Jej wartość liczbowa wynosi 0.618.

W kompozycji wykorzystuje się często pewne konstrukcje znane z geometrii takie jak symetria czy złoty podział. Odpowiednie operowanie tymi narzędziami daje efekt w postaci różnych nastrojów, uczuć, przeżyć jakich może doświadczyć odbiorca - można uzyskać na przykład zarówno odczucie statyczności, porządku, równowagi, harmonii, jak i dynamiki, chaosu czy nierównowagi.

 

 

 

3.Dla pitagorejczyków zasady kompozycji wszelkich rzeczy i obiektów opierają się na:

a)proporcji 2:3

b)zasadzie symetrii każdego z elementów

c)zasadzie harmonii wybranych elementów

 

4.Dla św. Augustyna nasze poznanie rzeczy (przyrody) dokonuje się:

a)na drodze empirycznego poznania rzeczy jednostkowych

b)poprzez kontemplacyjne poznanie wzorów (idei) rzeczy, które znajdują się w umyśle Boga

c)na drodze badania przyczyn naturalnych

 

5.Z jakich względów św. Augustyn dopuszczał posługiwanie się rzeczami (choć nie ich darowaniem) przez chrześcijanina

Kontemplacja i działanie muszą się ze sobą łączyć. Czysta wiedza ( człowiek zewnętrzny) jest zła, prowadzi do pychy i chciwości, powoduje nieporządek i pożądliwość. Zwracając się rozumem ku wyższym ideom, dusza zaczyna być pokorna i to jest początek nabywania mądrości. Jak wiedza sama dla siebie jest szkodliwa, tak podporządkowana mądrości jest korzystna.

 

 

6.Dla Kartezjusza naukowe poznanie świata należy prowadzić w oparciu o następujące metody:

a)indukcję i dedukcję

b)intuicję i indukcję

c)intuicję i dedukcją

 

7.Styl ogrodów barokowych charakteryzuje się tym, że:

a)nie używano w nich żadnych „sztucznych” elementów

b)drzewa rosły w sposób swobodny

c)drzewom i krzewom nadawano formy antropocentryczne

d)ogród stanowił całość odrębną i niezależną od rezydencji np. leżał z dala od niej

 

ogrody barkowe :Cechuje je spokój, harmonia i prostota kształtów, a także uporządkowanie i ogólny ład przestrzenny.
Wyróżnia żelazna dyscyplina, oparta na sztywnym, regularnym i symetrycznym układzie przestrzeni. Są to ogrody eleganckie, zachowana jest w nich odpowiednia proporcja i symetria.

Dominują w nich równo przystrzyżone  drzewa i krzewy ukształtowane w różne figury

 

8.Według filozoficznej interpretacji styl ogrodów francuskich jest:

a)wyrazem antropocentrycznego stosunku człowieka do natury

b)obrazem pojednania człowieka z naturą

c)wyrazem panowania natury nad światem ludzkim

d)wyrazem panowania człowieka nad przyrodą

 

Ogród francuski – styl aranżacji ogrodu, charakterystyczny dla posiadłości barokowych.

 

9.Jedną z implikacji teorii J.Locke’a dla nowego stylu w sztuce ogrodowej było to że:

a)nawiązują do pierwszych (najprostszych) form odkrytych przez człowieka wprowadzono elementy architektury zapożyczone od klasycznej sztuki ogrodowej

b)zrezygnowano ze wszystkich elementów o charakterze symbolicznym, alegorycznym, dając miejsce bezpośrednim impresjom

c)ograniczenie ludzkiego poznania symbolizowano przez obecność ruin dawnych budowli

 

10.Według J.J.Rousseau „stan natury” był stanem w którym

a)ludzie tw. wspólnoty w oparciu o więzy krwi (natury)

b)człowiek żył samotnie

c)uprawa ziemi nie prowadziła jeszcze do degradacji natury

d)żadna z tych

 

11.Wyjaśnij jakie były przyczyny dla których J.J.Rousseau widział w formie ogrodu francuskiego przejaw wynaturzenia człowieka.

 

12.Romantyczne doświadczenie przyrody polega na tym że:

a)poznanie przyrody nie może przekroczyć wyznaczonych przez nią granic

b)człowiek przez kontakt z „dziką przyrodą” może poznać zasady jej działania

c)kontakt z „dziką przyrodą” prowadzi do pojednania wszystkich ludzi w społeczeństwie

d)człowiek poprzez kontakt z nią może uzasadnić republikańskie formy rządu

 

Natura, według romantyków, to już nie sprawnie działający mechanizm, jak chcieli tego klasycy, ale żywy organizm, którego istota wyraża się w autonomii i dzikości. Człowiek może istnieć tylko jako integralna, organiczna część owej natury.

Dla romantyków doświadczenie dzikości jest równocześnie doświadczeniem Prawdy. To obdarzona świadomością natura wyraża, sama przez się, swoją wewnętrzną stronę bytu. Romantycy twierdzili, iż natura to tylko materialny aspekt rzeczywistości transcendentnej, objawienie samego Boga.

Koncepcja społecznego ruchu ekologii głębokiej zakłada, iż ma on być wspólną płaszczyzną działań dla ludzi różnych kultur, narodowości, poglądów społeczno-politycznych i wyznań.

 

13.Dla Baudelaire’a natura jest:

a)dobra

b)wzorcem i „nauczycielem” ludzkiego działania

c)jedynym zbiorem form, które w swej kulturotwórczej działalności człowiek naśladuje??

d)żadna z powyższych

 

Natura jest zła, ona skłania człowieka do zbrodni, ojcobójstwa, ludożerstwa. Zło popełniamy naturalnie, natomiast wszystko to, co dobre, szlachetne czy piękne jest sztuczne. Uszminkowana kobieta staje się istotą boską i wyższą, bo jest nadnaturalna. To nie natura, lecz sztuczność służy pięknu.

 

OPISOWE

-Na czym polegał zewnętrzny stosunek człowieka do przyrody według G.Bohmego

 

eik.110mb.com/archiwum/No_11/10_krzysztof_kolek.pdf

ZOBACZ  NA  TEJ  STRONIE  JEST  TO  CO MOŻE BYĆ AKURAT  JAKO ODP. NA TO PYTANIE. JUŻ W PIERWSZYCH AKAPITACH

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin