SZKOŁA PODSTAWOWA
Przedmiotowy Program wychowawczy z religii opracowany został w oparciu o treści wychowawcze występując w programie: Wezwani przez Boga Ojca dla klasy VI Szkoły Podstawowej
Program niniejszy, respektując chrześcijański system wartości, za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki.
CELE WYCHOWANIA:
Celem wychowania jest wszechstronny rozwój wychowanka. Proces wychowawczy ma za zadanie doskonalenie zmysłów, kształcenie sfery postrzegania, kojarzenia, pamięci, wykształcenie zdolności wnioskowania, analizowania i syntetyzowania, budowania struktur myślowych, rozwój uczuć i emocji, rozwój sfery duchowej, kształcenia sprawności r4uchowej i dbałość o zdrowie.
ZADANIA WYJŚCIOWE
Nauczyciel w swej pracy wychowawczej wspiera obowiązki rodziców. Szkoła jest jednym ze środowisk wychowawczych i przyczynia się do rozwoju ucznia w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym.
KIERUNKI WYCHOWANIA RELIGIJNEGO
Katecheza obejmuje wyjaśnienie nauki chrześcijańskiej w sposób systematyczny i całościowy w celu wprowadzenia w pełnię życia chrześcijańskiego.
OBSZARY WYCHOWANIA RELIGIJNEGO
- Wychowanie do życia we wspólnocie
- Wychowanie do Liturgii
- Wychowanie do modlitwy
- Formacja moralna
- Kształtowanie sumienia
- Dawanie świadectwa chrześcijańskiego
- Obecność wierzących w świecie
- Odpowiedzialność za świat, wolność i tolerancja
1. Dochowanie wierności Bogu, człowiekowi i Ojczyźnie
2. Poszukiwanie prawdy o Bogu, sobie i swoim życiu, zadaniach wobec innych i wobec całego świata
3. Towarzyszenie w dochodzeniu do wiary dojrzałej
4. Umiejętność analizowania ludzkich sytuacji
5. Rozumienie Biblii i roli Kościoła
Kl. VI Szkoła podstawowa
Semestr I
- Rozwijanie postawy bycia świadkiem Chrystusa
- Rozwijanie chrześcijańskiej nadziei
- Kształtowanie postawy otwarcia na Słowo Boże
- Rozwijanie [postaw przyjacielskich
- Rozwijanie postawy służenia innym
- Kształtowanie kultu świętych
- Rozwijanie postawy ofiarności i służby potrzebującym
- Rola ideałów, naśladowanie wartościowe
- Wychowanie do refleksji nad sobą
- Umiejętność pokonywania trudności
- Szacunek dla macierzyństwa
- Umiejętność otwarcia się na miłość
- Osobiste zaangażowanie w pracę nad sobą
- Wychowanie do aktywności we wspólnocie
-
- Rozwijanie postawy wdzięczności za otrzymaną pomoc
- Kształtowanie postawy spadkobiercy wiary przyjętej przez Mieszka I
- Umiejętność pielęgnowania tradycji
- Tradycje i zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem
STYCZEŃ
- Kształtowanie postawy odpowiedzialności za rozwój kultury chrześcijańskiej
- Wdzięczność za udział w chrześcijańskim dziedzictwie
- Umiejętność zawierzenia
- Rozwijanie wdzięczności za dar wiary
Semestr. II
- Kształtowanie pragnienia przemiany serca
- kształtowanie postawy gotowości obrony swej wiary
- Budzenie woli samodoskonalenia
- Budzenie woli przestrzegania zasad moralnych
- Kształtowanie postawy współodpowiedzialności za wspólnotę kościoła
- Budzenie woli umacniania wiary, by mogła być drogowskazem w trudnych chwilach życia
- Odkrywanie sensu przykazań jako drogowskazu postępowania moralnego człowieka
- Umiejętność wynagradzania za popełnione zło
- Gotowość niesienia pomocy każdemu człowiekowi
- Umiejętność czynienia dobra
- Umiejętność samooceny swoich czynów
- Umiejętność uszanowania czasu świętego
- Szacunek dla rodziców i ludzi starszych
- Kształtowanie gotowości obrony swojej wiary i zasad moralnych z niej wynikających
- Umiejętność odpowiedzi na wezwanie do czynienia dobra
- Kształtowanie postawy przyjaźni
- Budowanie jedności z innymi ludźmi
- Postawa szacunku wobec każdego rozmówcy
- Umiejętność słuchania innych
- Kształtowanie postawy czystości serca w stosunkach z Bogiem i drugim człowiekiem
- Umiejętność wyzwalania z egocentryzmu
- Kształtowanie postawy otwartości na Słowo Boże
- Dostrzeganie wartości wspólnoty
- Umiejętność podejmowania odpowiedzialności za siebie i świat
- Umiejętność rozpoznawania chrześcijańskiego systemu wartości
- Budowanie właściwych relacji międzyludzkich
- Rozwijanie postawy zmierzającej do dojrzałości we wierze
- Poznanie różnorodności dróg prowadzących do poznania Boga i odkrycie swojej
- Umiejętność odczytania własnego powołania
- Kształtowanie w sobie chrześcijańskiej postawy wobec człowieka cierpiącego
- Rozwijanie optymizmu
- Kształtowanie postawy patriotycznej
- Kultura spędzania czasu wolnego
- Dostrzeganie w życiu powodów do radości
- Umiejętność samokontroli
redemptoris