ZABAWA BADAWCZA W GRUPIE 6 – LATKÓW :
„CO PŁYWA? CO TONIE? – TONIĘCIE I UTRZYMYWANIE SIĘ CIAŁ NA WODZIE”
OPRACOWAŁA : Magdalena Ławniczak
CEL GŁÓWNY :
- obserwowanie i wyjaśnienie zjawisk fizycznych
- próby samodzielnego wyciągania wniosków
CEL OPERACYJNY :
- potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności techniczne w praktycznym działaniu
- nazywa materiały, z których wykonane są przedmioty wykorzystane podczas doświadczenia
- próbuje interpretować obserwowane doświadczenia
- potrafi skoncentrować własną uwagę na przeprowadzanym doświadczeniu
METODY:
- obserwacja
- działanie
FORMY: indywidualna i zbiorowa
1. Zagadka : „Zrobisz go z papieru, duży jak twe dłonie,
Postawisz go na wodzie, popłynie, nie utonie.”
2. Szukanie odpowiedzi na pytanie : „Dlaczego niektóre przedmioty utrzymują się na wodzie a inne toną? Dzieci oglądają przygotowane przedmioty i określają z jakiego materiału są wykonane i jak zachowują się przy zetknięciu z wodą (samodzielne działanie dzieci).
3. Sformułowanie wniosku :
- toną przedmioty wykonane ze szkła, metalu, bo są „cięższe” od wody
- pływają przedmioty wykonane z plastyku, drewna, korka, papieru, bo są „lżejsze” od wody
4. Badanie zachowania się przedmiotów na wodzie wypełnionych powietrzem (zakręcony słoik, metalowe pudełko, gumowa zabawka). Dzieci stwierdziły, że przedmioty wypełnione powietrzem pływają, mimo iż wykonane są z materiałów ciężkich.
5. Zabawa ruchowa „Statki na morzu” – nagranie muzyczne z odgłosami nasilającego się wiatru.
6. Porządkowanie napisów i przedmiotów pod hasłami : co pływa?, co tonie?
7. Praca indywidualna – wykonanie statku lub żaglówki.
Dzieci samodzielnie dobierają materiały i narzędzia. Dokonują samooceny badając czy statek utrzymuje się na wodzie. Jeżeli tonie lub przewraca się, muszą wymienić niewłaściwie dobrane materiały.
8. Zabawa „Pływające statki” – zabawa wykonanymi statkami.
Magdalena “Czarna” ŁawniczakE-mail: piolen@poczta.onet.pl URL: http://lena.libra-wdr.pl - praca z dziećmi
dorotka880