Cele: Dziecko potrafi:
· nazywać urządzenia będące w najbliższym jego otoczeniu,
· wnikliwie obserwować przebieg doświadczenia i aktywnie w nim uczestniczyć,
· formułować wnioski po zaobserwowanym doświadczeniu,
· przestrzegać zasad określonych przed doświadczeniami,
· pracować samodzielnie i w grupie przy stolikach.
Metody:
· problemowa,
· zadaniowa,
· opis,
· opowiadanie.
Środki dydaktyczne:różne rodzaje magnesów, naczynie z wodą, przedmioty z zainstalowanym magnesem, szpilki, igły, spinacze, kuweta z piaskiem, gwoździki z numerkami, cukierki dla każdego dziecka, ilustracje przedstawiające urządzenia z zastosowaniem magnesu: lodówka, szachy, tablica szkolna, wędki - zabawki z zamocowanym magnesem.
1. Przedstawienie zagadki wprowadzającej do tematu zajęć:Bardzo lubię towarzystwo metali,Bez trudu je chwytam nawet z oddali,Pomagam w zamknięciu szafki i lodówki,Dziś mnie używają w miejsce dawnej kłódki.Zawsze mocno trzymam,A teraz powiedzcie, jak się nazywam?
2. Pokaz różnych rodzajów magnesówDzieci kolejno je oglądają i wyrażają opinię na ich temat (czy są ciężkie, jakiego są koloru, kształtu itp.).
3. Rozmowa w oparciu o ilustracje o urządzeniach z magnesem.Wymienienie urządzeń, w których wykorzystany jest magnes: tablica magnetyczna, zamknięcia w drzwiczkach od segmentów i lodówki, szachy i warcaby magnetyczne. Przypięcie ilustracji przedstawiających wymienione przedmioty.
4. Wytworzenie sytuacji problemowej.W trakcie przywieszania ilustracji na flanelową tablicę, nauczyciel świadomie upuszcza pudełeczko z artykułami papierniczymi (szpilki, spinacze, igiełki, pinezki) oraz po pewnej chwili magnes.Nauczyciel prosi o pomoc. Dzieci obserwują zaistniałą sytuację i próbują opisać słownie to zdarzenie.
5. DoświadczenieDzieci siedzą przy stolikach. Na tackach mają rozłożone różne przedmioty i kilka magnesów. Samodzielnie porządkują rozłożone przedmioty i formułują wnioski dotyczące funkcji magnesu. Magnes przyciąga przedmioty żelazne.
6. Pokaz wyrazu "magnes"Przypięcie go do ilustracji na tablicę tematyczną. Określenie ilości sylab i głosek, wyróżnienie znanych już głosek.
7. Zabawa w rybakaNauczyciel stawia na stoliku duże naczynie z wodą, w której znajdują się: rybki, żółwie, koniki morskie (z zainstalowanym magnesem). Dzieci kolejno wyciągają - łowią je używając wędek. Następnie formułują kolejny wniosek:Magnes przyciąga przedmioty żelazne w wodzie. Przypięcie na tablicę tematyczną ilustracji przedstawiającej wykonane doświadczenie, będące jednocześnie wnioskiem wypowiedzianym przez dzieci.
8. Zabawa w szukanie skarbu.Nauczyciel ustawia na stoliku dużą kuwetę z piaskiem, wewnątrz której znajdują się gwoździki połączone nitką z numerkami. Dzieci kolejno, posługując się dużym magnesem, wyciągają je i głośno wypowiadają swoją liczbę. Gdy wszystkie dzieci ukończą zadanie, dzieci dzielą się na grupy według numerków, które wyciągnęły. Wybierają spośród siebie najodważniejszego ucznia, który wraz z innymi "dowódcami" drużyn będą poszukiwali skarbu. W sali, w różnych miejscach znajdują się pudełka z liczbami od 1 do 5, w których znajdują się cukierki (pięć rodzajów).
9. Wspólne jedzenie łakoci - odnalezionego skarbu.
10. Określenie kolejnego wniosku dotyczącego funkcji magnesu:Magnes przyciąga przedmioty żelazne w ziemi. Przypięcie ilustracji na tablicę tematyczną przedstawiającą dane doświadczenie.
11. Podsumowanie zajęcia.Przypomnienie w kolejności wszystkich czynności, jakie wykonywały dzieci na zajęciu.Wymienienie przez dzieci zabaw, które sprawiły im największą radość i zaciekawienie oraz te, które chciałyby powtórzyć przy rodzicach i rodzeństwie.
1
dorotka880