Kontrola i nadzór w administracji publicznej.doc

(183 KB) Pobierz
KONTROLA I NADZÓR W ADMINISTRACJI

KONTROLA I NADZÓR W ADMINISTRACJI

 

          Kontrola jest nieodłącznym, koniecznym elementem każdego zorganizowanego działania, niezależnie od tego, jaki podmiot  (państwowy, społeczny czy prywatny) to działanie podejmuje i prowadzi – J. Boć

 

 

POTRZEBA SPRAWOWANIA KONTROLI ADMINISTRACJI

          Zapewnienie prawidłowości  (praworządności i legalności) oraz  skuteczności działania

          Warunek doskonalenia działań administracji

          Zapewnienie prawa do dobrej administracji

 

PODSTAWOWY PROBLEM KONTROLI

          Nie polega na tym „czy” kontrolować jej działalność, ale sprowadza się do odpowiedzi na pytania:

1)     W jakiej formie,

2)     W jaki sposób,

3)     Przy pomocy jakich środków

Kontrola – istota:

          Potocznie:

          sprawdzanie i ocenianie czegoś, formułowanie wniosków, dochodzenie do czegoś, dokonywanie wglądu w jakąś działalność.

          W języku prawniczym:

          ogół czynności zmierzających do ustalenia faktycznego stanu rzeczy, połączony z porównaniem stanu istniejącego ze stanem planowanym.

Kontrola jako proces wg W. Dawidowicza:

1)     Zbadanie istniejącego stanu rzeczy,

2)     Zestawienie tego co istnieje, z tym co być powinno zgodnie z normami i procedurami oraz sformułowanie odpowiedniej oceny,

3)     W przypadku stwierdzenia rozbieżności między stanem istniejącym a pożądanym, ustalenie przyczyn rozbieżności i sformułowanie zaleceń usunięcia niepożądanych zjawisk

 

 

4 EATAPY PROWADZENIA KONTROLI:

 

  1. STADIUM ROZPOZNAWCZE - Obserwowanie i rozpoznawanie danej działalności lub stanu, czyli ustalanie ich rzeczywistego obrazu w określonym miejscu i czasie
  2. STADIUM OCENIAJĄCE - Dokonywanie oceny tej działalności lub stanu poprzez konfrontację rzeczywistego jej obrazu z odnoszącymi się do nich założeniami standardów, parametrów i procedur.

    ocena ta ma prowadzić do stwierdzenia prawidłowości lub nieprawidłowości określonych działań lub stanów
  3. STADIUM ANALITYCZNE - Stawianie diagnozy przyczyn ewentualnych nieprawidłowości, mającej możliwie szeroki zasięg, uwzględniające przedmiotowe i personalne aspekty przyczyn nieprawidłowości
  4. STADIUM NAPRAWCZE - Formułowanie wniosków co do tej działalności lub stanu w przyszłości, mających na celu przeciwdziałanie powstawaniu nieprawidłowości.

NADZÓR A KONTROLA – różnice

 

          Nadzór jest przewidzianą prawem możliwością podejmowania:

1)     w ramach określonego układu organizacyjnego przez podmiot nadzorujący, nie tylko sprawdzania i oceniania nadzorowanego ale także

2)     prawo stosowania wiążącej ingerencji w jego działalność w celu skorygowania jej we właściwym kierunku

FUNKCJE NADZORU:

    1. Prewencyjny – wkraczanie organu nadzoru przed rozpoczęciem działalności nadzorowanego i zapobieżenie nieprawidłowościom,
    2. Weryfikacyjny – sprawdzanie i uchylanie działań wadliwych nadzorowanego
    3. Represyjny – wyciąganie konsekwencji (organizacyjnych, proceduralnych, personalnych) w stosunku do niewłaściwych działań

RODZAJE NADZORU:

1)     Zwierzchni – realizowany przez organy centralne, gwarantujący zgodność działań nadzorowanych z celami funkcjonowania społeczeństwa demokratycznego,

2)     Ogólny – sprawowany w układzie nadrzędności i podporządkowania pomiędzy jednostkami mającymi własne kompetencje,

3)     Specjalistyczny – realizowany w ściśle określonej dziedzinie administracji

ŚRODKI NADZORU

          Kontrola,

          Środki pomocy (szkolenia, instrukcje)

          Środki organizacyjne (wytyczne w działaniu)

          Środki personalne (umożliwiające zawieszenie w czynnościach lub zmiany personalne)

          Środki koordynacyjne

          Środki restrykcyjne (uchylanie lub zmiana podjętych rozstrzygnięć)

RODZAJE NADZORU

Z punktu widzenia kryterium zasięgu uprawnień kontrolującego, można mówić o kontroli:

          Ograniczonej (fragmentaryczna), która może dotyczyć całej działalności lub wszystkich możliwych kryteriów (legalności, celowości, gospodarności…)

          Nieograniczonej (zupełna)

Z punktu widzenia kryterium zakresu przedmiotu kontroli, można mówić o kontroli:

          Problemowej (odcinkowej)

          Kompleksowej (generalnej)

Z punktu widzenia kryterium sposobu prowadzenia kontroli:

          Bezpośrednia - sprawowana przez kontrolującego w miejscu podejmowania działań przez kontrolowanego 

          Pośrednia – dokonywana w oparciu o sprawozdania przygotowane przez kontrolowanego 

Z punktu widzenia kryterium wyboru podmiotu kontrolowanego:

          Kontrola planowa - sprawowana przez kontrolującego wg planu kontroli

          Kontrola doraźna – dokonywana w oparciu o zaistniałe w danym momencie okoliczności 

Z punktu widzenia kryterium etapu wkroczenia organu kontrolującego w działalność kontrolowanego

          Kontrola wstępna - sprawowana przez kontrolującego przed rozpoczęciem działalności przez kontrolowanego

          Kontrola faktyczna – dokonywana w toku tej działalności

          Kontrola następcza – po jej zakończeniu 

Z punktu widzenia kryterium inicjatywy podjęcia kontroli:  

          Kontrola z urzędu - sprawowana przez kontrolującego we własnym zakresie (wg własnego uznania i z własnej woli)

          Kontrola na wniosek – gdy podstawą kontroli jest impuls pochodzący z zewnątrz organu kontroli (od właściwego organu, jednostki lub osoby fizycznej)   

Z punktu widzenia kryterium organizacyjnego:  

          Kontrola funkcjonalna - sprawowana przez kontrolującego w zakresie prawidłowości realizowania konkretnych zadań

          Kontrola instytucjonalna – gdy przedmiotem kontroli jest sposób działania konkretnego organu lub jego jednostek   

 

KRYTERIA (mierniki) KONTROLI

 

·         Legalność jest podstawowym i powszechnym kryterium kontroli. Oznacza działalność:

1)     oparta na obowiązującej podstawie prawnej

2)     w granicach obowiązującego prawa

3)     zgodnie z celem i funkcją przyznanych komepetencji

·         Celowość - oznacza działalność polegającą na:

1)     Realizacji celów i zadań przed organem postawionych

2)     Ocenie podlegać może realizacja celu końcowego (globalnego) bądź też cele cząstkowe

3)     Polega na stwierdzeniu, czy działalność jest racjonalna, pożyteczna i czy przynosi spodziewane efekty

·         Rzetelność - oznacza działalność polegającą na:

1)     Należytej staranności całokształtu realizowanych zadań

2)     Należytej staranności przy wykonywaniu zadań merytorycznych

3)     Dbałość o realizację dyrektyw kierowniczych, płynących z ośrodków władzy

4)     Dochowanie standardów i procedur 

·         Gospodarność - oznacza działalność polegającą na:

1)     Optymalne dysponowanie publicznymi środkami finansowymi i majątkowymi

2)     Prawidłowa i racjonalna organizacja zadań merytorycznych, przyporządkowanych poszczególnym jednostkom organizacyjnym

3)     Ekonomika działania – osiąganie najlepszych efektów przy jak najmniejszym zaangażowaniu środków 

·         Zgodność z polityką rządu

·         Uwzględnianie interesu publicznego

·         Respektowanie praw i wolności obywatelskich

 

KONTROLA – cechy poprawnej kontroli

 

Bezstronność

-          powinna być w pełni obiektywna,

-          bezstronność kontroli jest zapewniona, gdy organ kontrolujący nie jest powiązany z jednostka kontrolowaną stosunkiem nadzoru, gdy nie ponosi za jej działalność odpowiedzialności.

-          bezstronność kontroli uzyskuje się przez uniezależnienie jednostek kontrolujących od kontrolowanej administracji.

Fachowość:

-          Fachowość należy rozumieć jako zdolność oceny działalności jednostki kontrolowanej z określonego punktu widzenia.

-          Kontroler powinien być wybitnym znawcą badanej działalności administracji, znawcą zagadnień, które ma oceniać.

-          powinien zakresem wiedzy i doświadczenia przewyższać tych, których działalność ma kontrolować.

Efektywność:

-          efektywność kontroli oznacza należyte wykorzystanie wyników kontroli dla poprawy działalności administracji,

-          nakłady przeznaczone na kontrolę (oszczędność),

-          możliwie najlepsze wyniki kontroli (skuteczność),

-          produktywność- kontrola, która przy ograniczeniu nakładów osiąga jak najlepsze wyniki.

 

 

KONTROLA PAŃSTWOWA – NIK

 

          NIK jest naczelnym organem kontroli państwowej, podlega Sejmowi i działa na zasadzie kolegialności.

          Zakres przedmiotowy i podmiotowy kontroli NIK obejmuje w szczególności:

-          kontrole działalności organów administracji rządowej i samorządu, NBP oraz innych jednostek organizacyjnych wykorzystujących majątek oraz wywiązujących się ze zobowiązań finansowych wobec państwa.

 

Standardy kontroli NIK

          Działalność NIK ma na celu:

- ocenę funkcjonowania państwa i gospodarowania środkami publicznymi,

- pozytywne oddziaływanie na funkcjonowanie administracji,

- wskazywanie zagrożeń, nieprawidłowości, nierzetelności i braku uczciwości w wykonywaniu zadań publicznych,

- propagowanie dbałości o porządek prawny, odpowiedzialność i najlepsze praktyki zarządzania majątkiem i środkami publicznymi.

          NIK posiada wgląd do wszelkich dokumentów i materiałów niezbędnych do przygotowania i przeprowadzenia kontroli.

          Kontrolerzy NIK mają prawo do:

-          przebywania i swobodnego poruszania się na terenie jednostki kontrolowanej,

-          wglądu w dokumenty i materiały oraz do ich pobierania i zabezpieczania,

-          przeprowadzania oględzin obiektów, przesłuchiwania świadków i żądania ustnych i pisemnych wyjaśnień oraz

-          korzystania z pomocy biegłych i specjalistów

 

Planowanie kontroli

          Podstawą planowania kontroli są:

-          propozycje tematów do kontroli, zgłaszane przez jednostki organizacyjne NIK, w oparciu o wiedzę na temat obszarów leżących we właściwości danej jednostki, analizę ryzyka,

-          wnioski i sugestie nadesłane przez Marszałków Sejmu RP i Senatu RP, Prezydenta RP i Prezesa Rady Ministrów oraz ewentualnie innych sugestii.

          Do rocznego planu pracy NIK włączane są tematy zlecone przez Sejm RP i jego organy.

 

Przygotowanie kontroli:

          Przygotowanie kontroli obejmuje:

-          opracowanie programu kontroli dla kontroli planowej lub tematyki kontroli doraźnej,

-          dobór i przygotowanie kontrolerów oraz

-          przeprowadzenie narady przedkontrolnej.

 

W uzasadnionych przypadkach kontrolę planową poprzedza się kontrolą rozpoznawczą.

 

Opracowując program kontroli należy:

a) przeprowadzić analizę przedkontrolną, obejmującą problemy gospodarcze, finansowe, organizacyjno-administracyjne oraz obszary ryzyka,

b) określić cel i zakres kontroli,

c) określić podejście kontrolne i metodykę kontroli

d) określić sposób i technikę prowadzenia kontroli,

e) ustalić mierniki, umożliwiające ocenę działania jednostek kontrolowanych,

f) określić założenia organizacyjne kontroli, w tym: osoby nadzorujące i koordynujące kontrolę, dobór kontrolerów, szacunkową pracochłonność i koszty kontroli,

g) sporządzić harmonogram prac związanych z przeprowadzeniem kontroli.

 

Rodzaje kontroli NIK:

NIK przeprowadza corocznie kontrolę wykonania budżetu państwa dotyczącą:

a) przestrzegania przepisów, zasad i procedur realizacji dochodów i wydatków budżetowych, w tym szczególnie przestrzegania dyscypliny finansów publicznych, co obejmuje:

-          sprawdzenie czy operacje zostały właściwie przeprowadzone, zakończone, zapisane, opłacone i zarejestrowane,

-          czy stosowane rozwiązania nie stwarzają okoliczności korupcjogennych,

b) prawidłowości i rzetelności prowadzenia dokumentacji finansowo – księgowej w kontrolowanych jednostkach,

c) udziału systemu kontroli wewnętrznej w zapewnieniu prawidłowego wykonania budżetu,

d) wybranych zagadnień związanych z wykonaniem budżetu państwa dotyczących obszarów podwyższonego ryzyka lub obszarów o szczególnym znaczeniu dla państwa i społeczeństwa

 

Kryteria kontroli NIK:

          Legalność obejmuje:

-          badanie zgodności działania z przepisami prawa powszechnie obowiązującego,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin