PRI6.pdf
(
1002 KB
)
Pobierz
Inzynieria Oprogramowania
Projektowanie SI
Od modeli do realizacji
Treść
1. Perspektywy w konstrukcji systemu
2. Dobór architektury
•
Uszczegółowienie architektury
-przydział klas
3. Odwzorowanie modeli w kod
4. Definiowanie menu na podstawie
przypadków użycia
5. Warstwa danych i dostęp do danych
•
Trwałość klas
Literatura
Górski J. (red.) Inżynieria oprogramowania w projekcie
informatycznym, wyd. 2 rozszerzone, Mikom, 2000.
Jaszkiewicz A. Inżynieria oprogramowania, Helion, 1997.
Muller R.J.: Bazy danych; język UML w modelowaniu
danych. Mikom, 2000.
Sommerville I.: Inżynieria oprogramowania. WNT, 2003
Subieta K.: Wprowadzenie do inżynierii oprogramowania.
Wyd. PJWSTK, W-wa, 2002
Szejko S. (red). Metody wytwarzania oprogramowania.
Mikom 2002
•
Odwzorowanie modeli obiektowych
w schemat
relacyjnej bazy danych
Dzięki uprzejmości mgr. inż. Macieja Piechówki wykorzystano
folie wykładu „Projekt a implementacja”, WETI PG 2006_7
Projektowanie SI
Perspektywy widzenia systemu
Poziom
logiczny
Poziom
projektowy
K. Subieta
Poziom
realizacji
perspektywa (ang. view)
– spojrzenie na model
Projektowanie SI
Perspektywa przypadków użycia
•Zachowanie systemu z punktu widzenia
użytkowników i analityków.
•Aspekty statyczne wyraża się za pomocą
diagramów przypadków użycia.
•Aspekty dynamiczne wyraża się za
pomocą diagramów interakcji, diagramów
stanów i diagramów czynności.
Perspektywy UML (przyp.)
Perspektywa
projektowa
Perspektywa
implementacyjna
Perspektywa
przypadków użycia
Perspektywa projektowa
• Budowa systemu z klas i interfejsów.
• Aspekty statyczne wyraża się za pomocą
diagramów klas i diagramów obiektów.
• Aspekty dynamiczne – za pomocą
diagramów interakcji, diagramów stanów
i diagramów czynności.
Perspektywa
procesowa
Perspektywa
wdrożeniowa
Perspektywa implementacyjna
• Fizyczna budowa systemu z plików i komponentów.
• Aspekty statyczne – za pomocą diagramów komponentów.
• Aspekty dynamiczne – za pomocą diagramów interakcji,
diagramów stanów i diagramów czynności.
Perspektywa procesowa
• Przede wszystkim budowa systemu
z wątków i procesów.
• Aspekty statyczne wyraża się za pomocą
diagramów klas i diagramów obiektów.
• Aspekty dynamiczne wyraża się za pomocą
diagramów interakcji, diagramów stanów
i diagramów czynności.
• Klasy aktywne reprezentują procesy i wątki.
Perspektywa wdrożeniowa
• Przede wszystkim węzły, na których będzie uruchamiany system.
• Aspekty statyczne wyraża się za pomocą diagramów instalacji.
• Aspekty dynamiczne – za pomocą diagramów interakcji,
diagramów stanów i diagramów czynności.
Projektowanie SI
Przejście do realizacji
Modele
2. Architektura
5. Dane
3. Kod
4. Interfejs
Projektowanie SI
2. Architektura aplikacji
Architektura aplikacji określa w jaki sposób aplikacja jest utworzona, z jakich komponentów
jest zbudowana i w jaki sposób są one umiejscowione w aplikacji. Określa także pewne
warstwy logiczne, funkcjonalne, ich powiązania i zasady współpracy wewnątrz aplikacji.
W architekturze aplikacji można wyróżnić komponenty
odpowiedzialne za:
-
logikę prezentacji
-
logikę sterowania
(np. sposób obsługi żądań klientów)
-
logikę biznesową
(funkcje i zadania aplikacji)
-
logikę aplikacji
(sposób zorganizowania i działania
| aplikacji, zapewniający „przełożenie” logiki biznesowej
na budowę i działanie użytego zbioru komponentów, np.
mechanizmy szeregowania zadań, obsługi transakcji, etc.)
-
dostęp do zasobów
(baz danych, plików, strumieni
wejściowych, kontrolerów transakcji)
Logika
prezentacji
Usługi
biznesowe
-
zasoby (dane)
Dane
Plik z chomika:
beziak
Inne pliki z tego folderu:
PRI1_motyw_wprow.pdf
(1800 KB)
PRI1_specyfikacja wymagan.pdf
(1787 KB)
PRI2_specyfikacja wymagan.pdf
(1121 KB)
PRI3_use cases.pdf
(494 KB)
PRI5.pdf
(689 KB)
Inne foldery tego chomika:
Programy do diagramów
Projekt - restauracja
Różne projekty
UML
Wykłady z Warszawy
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin