Konstytucja 3 maja.doc

(78 KB) Pobierz
Drogi Wychowawco

konspekt lekcji historii w klasie ii e

 

Natalia Chruściel

Gr. III e, 16.03.2011

 

Temat: Witaj, majowa jutrzenko”-uchwalenie Konstytucji 3 maja.

 

 

Czas: 45 min

 

Gimnazjum nr 21 we Wrocławiu

 

Cel ogólny: zapoznanie się z Konstytucją 3 maja i jej postanowieniami.

 

Cele szczegółowe:

                     - rozumie znaczenie konstytucji 3 maja w programie naprawy Rzeczpospolitej,

- zna ustrój Rzeczpospolitej,

                       - zna datę i postanowienia konstytucji,

                         - poznaje przyczyny i skutki targowicy,

                         - wymienia najważniejsze bitwy w czasie wojny w obronie konstytucji,

                         - podaje datę oraz przyczyny i skutki II rozbioru.

 

 

Formy organizacyjne

- zbiorowa, jednostkowa.

 

Metody:

- pogadanka, praca z tekstem.

 

Materiały i środki dydaktyczne:

o       podręcznik: J. Chachaj, J. Drob, Historia- Czasy nowożytne. Podręcznik do drugiej klasy gimnazjum, Warszawa 2010, s.131-132;

o       schemat przedstawiający ustrój państwa.

 

Bibliografia:

              J. Chachaj, J. Drob, Historia- Czasy nowożytne. Podręcznik do drugiej klasy gimnazjum, Warszawa

              2010.

Czas

Czynności nauczyciela

Czynności uczniów

Osiągnięcia

uczeń:

Metody, materiały, Uwagi

5’ 

Czynności organizacyjne:

Przywitanie się.

Sprawdzenie obecności.

 

 

Część wstępna

5

Mówię:

O czym rozmawialiśmy na poprzedniej lekcji?

 

Pytam:

Jakie uchwały podjęto na sejmie?

Dlaczego król August Poniatowski musiał podjąć próby ratowania kraju?

Co było przyczyną słabości Rzeczpospolitej?

 

Mówię:

Dzisiaj rozmawiać będziemy o bardzo ważnym wydarzeniu dla naszej ojczyzny, które maiło miejsce w roku 1791.

 

Pytam:

Jakie to było wydarzenie?

 

Podaję temat lekcji:

 

Witaj, majowa jutrzenko”-uchwalenie Konstytucji 3 maja.

 

 

Odpowiadają:

O reformach sejmu wielkiego.

 

Odpowiadają:

- uchwalono podatki, zwiększono armię, rozwiązano Radę Nieustającą,

- był zmuszony do ratowania swojego kraju,

- liberum veto, przywileje szlacheckie

 

 

 

Słuchają.

 

 

 

 

 

Odpowiadają:

- uchwalenie Konstytucji 3 maja.

 

 

 

 

Zapisują temat.

 

 

Utrwala zdobyte wiadomości.

 

 

 

 

 

 

Pogadanka.

 

 

 

 

 

Część właściwa

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mówię:

Zanim zapoznamy się z zamieszczonym w podręczniku fragmentem dotyczącym Konstytucji 3 maja. Zastanówcie się dlaczego jej uchwalenie był tak bardzo ważne dla Polaków?

 

Mówię:

Otwórzcie podręczniki na s. 131.

 

Proszę o odczytanie fragmentu dotyczącego uchwalenie konstytucji.

 

Pytam:

Dlaczego przyspieszono pracę  nad projektami praw?

 

 

 

 

 

Mówię:

Wykorzystano sytuację, że niechętni wobec reform posłowie z powodu świąt byli nieobecni i można było przeforsować niektóre ustawy.

 

Pytam:

Od jakiej ustawy rozpoczęto?

 

Na co zezwalało owe prawo i dlaczego było tak ważne?

 

Pytam:

Kiedy uchwalono konstytucję, kto był jej autorem?

 

Mówię:

Powiedziałam , że konstytucja Rzeczpospolitej była drugą na świecie. W jakim kraju uchwalono pierwszą konstytucję?

 

Dyktuję notatkę:

Konstytucja 3 maja uchwalona została w roku 1797. Autorem ostatecznego projektu był Hugo Kołłątaj.

 

Mówię:

Proszę o podanie postanowień konstytucyjnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdaję schematy przedstawiające ustrój państwa.

Proszę o krótką analizę schematu.

 

Słuchają.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Otwierają.

 

 

 

Odczytują.

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin