ĆWICZENIA MOTORYKI MAŁEJ
Ø swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru, flamastrami, kredkami świecowymi, pastelami
Ø zamalowywanie dużych powierzchni farbami grubym pędzlem
Ø kalkowanie i obrysowywanie szablonów
Ø cięcie po narysowanych liniach prostych, falistych, krzywych
Ø wydzieranie i naklejanie na papier
Ø modelowanie z plasteliny, masy papierowej najpierw kuleczek, wałeczków, później form złożonych (zwierząt, postaci ludzkich, liter)
Ø zgniatanie kartki papieru jedną ręką w małą kulkę
Ø rysowanie w liniach wzorów literopodobnych i szlaczków………..
ĆWICZENIA MOTORYKI DUŻEJ
Ø chodzenie po narysowanej linii
Ø dotykanie na przemian prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie
Ø zmiana kierunku biegu na sygnał
Ø toczenie piłki do określonego miejsca
Ø rzuty piłką do celu
Ø pokonywanie toru przeszkód
Ø gra w gumę
Ø naśladowanie ruchów zwierząt, ludzi, maszyn
Ø jazda na rowerze, hulajnodze, rolkach, łyżwach, nartach…………
ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE ANALIZĘ WZROKOWĄ
Ø zabawy z puzzlami i układankami
Ø wyszukiwanie szczegółów różniących obrazki
Ø dorysowywanie brakujących elementów
Ø kalkowanie obrazków
Ø przerysowywanie kształtów
Ø dobieranie w pary obrazków np. Piotruś
Ø gra w domino obrazkowo – literowe
Ø układanie różnych kompozycji i budowli
Ø szukanie w wyrazach w tekstach określonych literek
Ø wycinanie, wydzieranie, lepienie liter, kształtów
Ø dobieranie pierwszej litery do obrazków……….
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE POZIOM GRAFICZNY
Ø pogrubianie konturów figur geometrycznych, prostych szlaczków, obrazków (wysokość wzoru 3-4 cm),
Ø pisanie po śladzie,
Ø pisanie ciągu liter bez odrywania ręki,
Ø swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru flamastrami, kredkami itp.,
Ø łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą,
Ø rysowanie za pomocą szablonów np. figur geometrycznych,
Ø kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną (folię),
Ø zamalowywanie kredkami małych przestrzeni (konturów, stempelków, figur, obrazków, itp.),
Ø rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze,
Ø rysowanie szlaczków obrazkowych,
Ø kończenie zaczętego wzoru (najpierw przez pogrubienie, potem łączenie linii przerywanych, a na końcu samodzielne kończenie płynnym ruchem),
Ø odtwarzanie eksponowanych wzorów z pamięci,
Ø kreślenie prostych linii łączących dwa punkty,
Ø zakreskowywanie konturów rysunków (kreski w różnych kierunkach),
Ø kreślenie form kolistych (koła, węzełki, supełki) i wypełnianie nimi konturów,
Ø kalkowanie wzorów dużych i drobnych,
Ø kreślenie linii w ograniczonym polu (labirynty),
Ø kopiowanie rysunków według wzoru,
Ø rysowanie szlaczków,
Ø pogrubianie konturów i wzorów z elementów liter.
iwopaczko