13 luty 2007r.
Witamy Cię w eliminacjach rejonowych!
Sprawdź, jakim jesteś historykiem.
Na zdobycie 50 punktów masz 90 minut.
Pamiętaj:
- pisz czytelnie długopisem lub piórem,
- wypełniaj test wpisując odpowiedzi we wskazanych miejscach
(linie wykropkowane),
- przy każdym pytaniu podana jest liczba punktów, które możesz zdobyć udzielając prawidłowej odpowiedzi,
- każda poprawna odpowiedź jest punktowana,
- przeczytaj pytania dwukrotnie, zastanów się i dopiero wtedy odpowiadaj.
Pamiętaj: Per aspera ad astra!
Przez trudności do gwiazd!
Powodzenia!
Pytanie: 1.
Zapoznaj się z fragmentem drzewa genealogicznego i wykonaj polecenia:
Władysław Łokietek
Król Polski
Kazimierz Wielki
Elżbieta Piastówna
i Karol Robert Andegaweński
Król Węgier
Ludwik Węgierski
Król Polski i Węgier
Jadwiga Adegawenka
i Władysław Jagiełło
i wielki książę litewski
a) Z drzewa genealogicznego określ wiek, którego dotyczy ten schemat. 0-1 pkt.
..............................................................................................................................
b) Podaj nazwy dynastii, do których należeli królowie Polski uwzględnieni
w schemacie. 0-1 pkt.
.............................................................................................................................
c) Podaj imię siostrzeńca Kazimierza Wielkiego. 0-1 pkt.
d) Wykorzystując posiadaną wiedzę, podaj nazwy krajów, z którymi Polska
zawarła unie personalne w XIVw. 0-1 pkt.
Pytanie: 2.
Przeczytaj uważnie tekst, zapoznaj się z mapką i wykonaj polecenia:
W lipcu, licząca kilka tysięcy ludzi armia krzyżacka pod dowództwem komtura ziemi chełmińskiej Otto von Luterberga wkroczyła na teren Kujaw. Realizując postanowienia umowy z Janem Luksemburczykiem, zakładała rozbicie Królestwa Polskiego i dokonanie podziału jego ziem pomiędzy Zakon i roszczącego sobie prawo do polskiej korony władcę Czech.
Złupiwszy Kujawy, wojska Zakonu spustoszyły rozległe tereny Wielkopolski zdobywając liczne grody, w tym m.in. Gniezno. Krzyżacy dotarli do Kalisza, gdzie oczekiwali przybycia Czechów. Broniony z ogromną determinacją gród nie uległ kolejnym szturmom przeprowadzanym przez wojska krzyżackie.
Oddziały polskie prowadziły jedynie działania dywersyjne, starając się nie dopuścić do połączenia Krzyżaków z armią Luksemburczyka. Tymczasem król czeski nie nadchodził, a miasto wciąż się broniło. Komtur von Luterberg podjął decyzję o zaprzestaniu oblężenia i powrocie z łupami na północ. Wojska zakonne dotarły do Konina nad Wartą i po krótkiej walce zajęły go.
Wówczas wódz polski zdecydował się zaatakować po raz pierwszy. Atak został odparty, a polskie oddziały musiały ratować się ucieczką z pola walki. Niespodziewany sukces utwierdził dowództwo krzyżackie w przekonaniu o słabości wojsk polskich.
Tymczasem wódz polski po zebraniu rozproszonych pod Koninem polskich oddziałów ostrożnie kontynuował marsz w ślad za Krzyżakami. Rankiem 27 września był świadkiem przegrupowania wojsk krzyżackich i wtedy zdecydował się ponownie zaatakować. Po wydaniu rozkazów dowódcom pięciu hufców oczekiwał w pobliżu wsi Płowce.
a) Podaj imię i nazwisko oraz funkcję w państwie polskiego wodza. 0-1 pkt.
...........................................................................................................................
b) Kiedy miały miejsce opisywane wydarzenia?
Podaj rok, wiek i która to była jego połowa. 0-1 pkt.
............................................................................................................................
c) Podkreśl na mapce wymienione w tekście miejscowości. 0-1 pkt.
d) Dlaczego Krzyżacy nie zrealizowali zakładanego przed bitwą planu? 0-1 pkt
e) Przypomnij i napisz jakie był ostateczny wynik bitwy? 0-1 pkt.
Pytanie: 3. 0-10 pkt.
Przeczytaj uważnie tekst i w wolne miejsca wpisz odpowiednie informacje.
Litwa, mimo długotrwałego związku z Polską, była praktycznie związana z nią unią ..................................... . Bezdzietny Zygmunt August zmienił to stanowisko. Sejm, obradujący w .........r. przez siedem miesięcy w ....................., doprowadził do zawarcia unii ..................... . Rozstrzygającą rolę odegrało przyłączenie przez króla do Korony ....................., ........................., ...................., co złamało opór litewskich wielmożów. Unia zakładała wspólny Sejm, i wspólnego ..................., przy zachowaniu odrębnego prawa, urzędów, ............... i ............... . Okazała się bardziej trwała niż inne unie zawierane w Europie.
Pytanie: 4. 0-5 pkt.
Uzupełnij zdania:
1. W drugim rozbiorze Polski wzięły udział następujące państwa:
.......................................................................................................................
2. Powstanie listopadowe rozpoczęło się w mieście: .......................................
3. Konstytucję Księstwu Warszawskiemu nadał: ............................................
4. Przewrót majowy 1926r. rozpoczął się w ....................................................
5. W 1944r. wybuchło powstanie w .................................................................
Pytanie: 5. 0-6 pkt.
Do podanego opisu dodaj odpowiednie pojęcie (termin).
a) Ostre, najczęściej wykonane z żelaza zakończenie włóczni, kopii, strzał do łuku. ..............................
b) Metalowy kabłąk z bodźcem, mocowany do trzewika na pięcie, służący do pobudzania konia do biegu. .................................
c) Rodzaj broni ręcznej używanej przez jeźdźców i pieszych, składającej się z prostej, zwykle obosiecznej głowni, prostopadłego jelca i zakończonej głowicą rękojeści. .................................
d) Broń ręczna jazdy, służąca do przebijania pancerza i zbroi skonstruowana z długiego do 4m drzewca zaopatrzonego w pobliżu jednego z końców w uchwyt i w drugim końcu w żelazny grot. ...............................
e) Terminem tym określa się różne rodzaje miękkiego, elastycznego uzbrojenia ochronnego- płóciennego lub skórzanego kaftana z przymocowanymi do niego żelaznymi zbrojnikami w formie łusek lub prostokątów. ...................................
f) Samodzielny element uzbrojenia ochronnego używanego przez jeźdźców i wojowników pieszych głównie do obrony przed ciosami, pociskami.
................................
Pytanie: 6. 0-6 pkt.
Obejrzyj dokładnie ilustracje. Wybierz odpowiednie pojęcie i dopasuj do dzieła sztuki wpisując je w wykropkowanych miejscach.
pojęcia: gotyk, rzeźba grecka, renesans, rzeźba rzymska, barok,
rzeźba z XXw.
...
zdjeciaklasy3e