2010-11 etap szkolny historyczny.pdf
(
4873 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - hist_zadania_et_szkolny_2010-11
Kod ucznia
Etap szkolny Małopolskiego Konkursu Historycznego dla
uczniów gimnazjów województwa małopolskiego,
w roku szkolnym 2010/2011
Instrukcja
Drogi Gimnazjalisto!
1.
Przed Tob
Ģ
zestaw 32 zada
ı
konkursowych.
2.
Na rozwi
Ģ
zanie zestawu masz 120 minut. Komisja konkursowa 15 minut przed
ko
ı
cem przypomni Ci o upływaj
Ģ
cym czasie.
3.
Pracuj uwa
Ň
nie, u
Ň
ywaj
Ģ
c jedynie atramentu koloru czarnego lub niebieskiego, pióra
lub długopisu. Odpowiedzi udzielane przy u
Ň
yciu ołówka nie b
ħ
d
Ģ
oceniane.
4.
Brudnopis nie podlega ocenie.
5.
Nie podpisuj kartek imieniem ani nazwiskiem.
6.
Pami
ħ
taj, aby nie u
Ň
ywa
ę
korektora.
7.
Wył
Ģ
cz telefon komórkowy, je
Ļ
li go posiadasz.
8.
Staraj si
ħ
, aby Twoja praca była czytelna.
9.
Pisz wyra
Ņ
nie, nie stosuj skrótów, zapisuj słowa w pełnym brzemieniu.
Bł
ħ
dy w
zapisie nazwisk, nazw, poj
ħę
lub terminów traktowane s
Ģ
jak bł
ħ
dy w zapisie daty i
powoduj
Ģ
utrat
ħ
punktu.
10.
Stwierdzenie niesamodzielno
Ļ
ci pracy lub przeszkadzanie innym, spowoduje
wykluczenie Ci
ħ
z udziału w konkursie.
ņ
yczymy Ci powodzenia
Organizatorzy konkursu i autor zada
ı
1
1. Oblicz ile lat upłyn
ħ
ło od nast
ħ
puj
Ģ
cych wydarze
ı
do roku bie
ŇĢ
cego:
(0-5pkt)
L.p.
Wydarzenie oraz jego data
Ilo
Ļę
lat, które upłyn
ħ
ły od
wydarzenia w tabeli do roku
bie
ŇĢ
cego.
1.
587 r. p.n.e. – zdobycie Jerozolimy przez
Babilo
ı
czyków.
431 r. p.n.e. – wybuch wojny peloponeskiej.
2.
202 r. p.n.e. – bitwa pod Zam
Ģ
.
3.
313 r. – wydanie edyktu mediola
ı
skiego przez
cesarza Konstantyna Wielkiego.
4.
1896 r. – organizacja pierwszych nowo
Ň
ytnych
igrzysk olimpijskich w Atenach.
5.
2.
Przeczytaj uwa
Ň
nie teksty
Ņ
ródłowe
I
oraz
II
, nast
ħ
pnie na ich podstawie oraz
odwołuj
Ģ
c si
ħ
do wiedzy poza
Ņ
ródłowej wykonaj poni
Ň
sze polecenia:
(0-7pkt)
ń
ródło I:
Kasjusz Dion Kokcejanus (ok. 163-235 n.e.),
Historia rzymska (fragmenty)
.
Na podstawie uchwały senatu nosił Cezar podczas wszystkich uroczysto
Ļ
ci szaty
triumfalne, nadto stale i wsz
ħ
dzie zdobił głow
ħ
wie
ı
cem wawrzynowym. (…) Nosił tytuł
imperatora ju
Ň
nie w starym tylko znaczeniu (
nale
Ň
nym mu jako zwyci
ħ
skiemu wodzowi
armii
), ale nadano go wówczas jemu pierwszemu i po raz pierwszy raz na zawsze, jakby imi
ħ
(…). Posuni
ħ
to si
ħ
do tego stopnia pochlebstwa,
Ň
e przyznano uchwał
Ģ
ten tytuł dzieciom
jego i potomkom, chocia
Ň
nie miał wcale dzieci i był ju
Ň
stary. St
Ģ
d okre
Ļ
lenie to, podobnie
jak i nazwa Cezar, przeszło na wszystkich pó
Ņ
niejszych cesarzy, jako cecha nieograniczonej
władzy. (…) Oddano mu wybór urz
ħ
dników nawet tych, których lud wybierał, i wybrano
konsulem na lat 10, podobnie jak przedtem dyktatorem. (…) Poniewa
Ň
Cezar nie przyj
Ģ
ł
prawa mianowania urz
ħ
dników, byli oni według starego zwyczaju pozornie wybierani przez
lud, w istocie jednak byli wyznaczeni przez niego, namiestnicy byli wysyłani do prowincji
bez losowania. Liczba innych urz
ħ
dników pozostawała taka jak poprzednio, tylko pretorów
wybierano teraz 14, a kwestorów 40. Zrobił to dlatego, poniewa
Ň
wielu wiele obiecywał, a nie
miał innego sposobu ich zadowoli
ę
.
ń
ródło II:
Plutarch z Cheronei,
ņ
ywoty słynnych m
ħŇ
ów (z
Ň
ywotów równoległych)
.
Ludzie przed wpływem sprzyjaj
Ģ
cego Cezarowi szcz
ħĻ
cia łatwo pozwalali sobie
zakłada
ę
w
ħ
dzidła, a uwa
Ň
aj
Ģ
c,
Ň
e tylko jedynowładztwo mo
Ň
e ich wyrwa
ę
z tych walk
bratobójczych, ogłosili go do
Ň
ywotnim dyktatorem. (…) Ale o ile te zaszczyty obracały si
ħ
jeszcze w granicach ludzkiej godno
Ļ
ci, o tyle nast
ħ
pne (…) przekraczały ju
Ň
miar
ħ
przyzwoito
Ļ
ci. Tote
Ň
(…) Cezar stał si
ħ
nienawistnym ci
ħŇ
arem nawet dla najbardziej
pobła
Ň
liwych obywateli (…). Najwi
ħ
cej jednak nienawi
Ļ
ci do Cezara, która w ko
ı
cu
Ļ
ci
Ģ
gn
ħ
ła na niego
Ļ
mier
ę
, spowodowała jego
ŇĢ
dza godno
Ļ
ci królewskiej. Ona to dla tłumów
była pierwsz
Ģ
przyczyn
Ģ
niech
ħ
ci do niego, a dla ukrytych wrogów od dawna
najprawdopodobniejszym hasłem do knowa
ı
.
(
cyt. za D. Ostapowicz, S. Suchodolski, D. Szymikowski, Z archiwum Klio, Gda
ı
sk 2006, t. 1, s.40 i 41
).
2
A)
Rozstrzygnij jakimi rodzajami
Ņ
ródła pisanego s
Ģ
powy
Ň
sze fragmenty tekstów
historycznych:
(0-1pkt)
S
Ģ
to rodzaje
Ņ
ródła: ………………………….……………….........................
B)
Na podstawie powy
Ň
szych fragmentów
Ņ
ródeł wymie
ı
wszystkie tytuły i stanowiska,
które posiadał/sprawował Cezar:
(0-3pkt)
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
C)
Jak władza Cezara była odbierana przez społecze
ı
stwo?
(0-2pkt)
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
D)
Napisz, z jak
Ģ
godno
Ļ
ci
Ģ
było uto
Ň
samiane w nast
ħ
pnych stuleciach imi
ħ
Cezar?
(0-1pkt)
…………………………………………………………………………………………………
3.
Poni
Ň
ej zostały zamieszczone ilustracje przedstawiaj
Ģ
ce cztery rze
Ņ
by: trzy greckie z
okresów klasycznego i hellenistycznego; oraz czwarta z innego okresu kultury –
wska
Ň
j
Ģ
, dopisuj
Ģ
c pod ni
Ģ
nazw
ħ
stylu – epoki, w której została wykonana oraz cały
pseudonim wraz z nazwiskiem jej autora:
(0-2pkt)
A)
B)
......................................... …………………………………………….
..........................................
……………………………………………
3
C)
D)
……………………………… …………………………………
…............................................
…………………………………
4.
Wpisz w odpowiednie miejsca w krzy
Ň
ówce nazwy siedmiu sztuk wyzwolonych. Ułó
Ň
hasło z liter kolejno numerowanych cyframi arabskimi oraz wyja
Ļ
nij jego znaczenie w
kontek
Ļ
cie epoki
Ļ
redniowiecza:
(0-10pkt)
.
I
G
3
T
A
II
R
7
R
III
T
O
5
O
1
A
IV
G
O
2
T
6
V
D
L
8
Y
A
VI
R
T
9
K
A
VII
4
Z
Y
Hasło:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
wyja
Ļ
nienie hasła:
……….……………………………………………………………
………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………….
4
5.
Do umieszczonych w tabeli dat dopasuj odpowiadaj
Ģ
ce im wydarzenie, wybrane
spo
Ļ
ród zamieszczonych obok. Wpisz w odpowiednim miejscu tabeli liter
ħ
, któr
Ģ
jest
oznaczone.
(0-8pkt)
L.p.
Data
Wydarzenie
1.
622 r.
A)
„Pokój wieczysty” Polski z Zakonem
Krzy
Ň
ackim w Kaliszu
2.
732 r.
B)
Wydanie Wielkiej Karty Swobód
C)
Ucieczka Mahometa z Mekki do Medyny
Koronacja Przemysła II na króla Polski
E)
Bitwa pod Poitiers
F)
3.
1054 r.
Zało
Ň
enie Akademii Krakowskiej
G)
Pocz
Ģ
tek schizmy wschodniej
4.
1079 r.
H)
Zamordowanie biskupa Stanisława ze
Szczepanowa
5.
1291 r.
I)
Upadek Akki – ostatniej twierdzy łacinników
w Palestynie
6.
1295 r.
7.
1343 r.
8.
1364 r.
6. W prezentowanym poni
Ň
ej tek
Ļ
cie dotycz
Ģ
cym Polski w 1 poł. XI w., w ramkach
umieszczono dwie informacje. Jedna z nich jest
bł
ħ
dna
.
Wykre
Ļ
l j
Ģ
, pozostawiaj
Ģ
c
informacj
ħ
prawdziw
Ģ
:
(0-5pkt)
Po
Ļ
mierci Bolesława Chrobrego na polski tron wst
Ģ
pił jego Mieszko II, który
brat / syn
koronował si
ħ
na króla Polski w roku . Kilka lat po obj
ħ
ciu przez niego
1024 / 1025
rz
Ģ
dów, Polsk
ħ
zaatakowały praktycznie jednocze
Ļ
nie wojska cesarskie oraz .
w
ħ
gierskie / ruskie
w konsekwencji czego Mieszko II zrezygnował z tytułu królewskiego oraz utracił
. Polski władca zdołał jednak odzyska
ę
rz
Ģ
dy, lecz po jego
Ļ
mierci w pa
ı
stwie doszło do wybuchu wielkiego powstania ludno
Ļ
ci przeciwko władzy i
religii chrze
Ļ
cija
ı
skiej. W wyniku tego buntu w Polsce pogł
ħ
bił si
ħ
proces osłabienia władzy
centralnej oraz doszło do oddzielenia si
ħ
od reszty pa
ı
stwa.
Mazowsza /
ĺ
l
Ģ
ska
5
D)
Pomorze / Milsko i Łu
Ň
yce
Plik z chomika:
zdjeciaklasy3e
Inne pliki z tego folderu:
odpowiedzi_rejon_historia2010.pdf
(55 KB)
pyt_historia_rejon_2011.pdf
(391 KB)
pyt_historia_woj_2011.pdf
(158 KB)
pytania_etap_woj__historia_2010.pdf
(226 KB)
pytania_rejon_historia_2010.pdf
(243 KB)
Inne foldery tego chomika:
Konkursy gimnazjalne
Testy egzaminacyjne gimnazjalne 2011
testy próbne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin