test20.doc

(1195 KB) Pobierz
WOJEWÓDZKI KONKURS HISTORYCZNY

 

WOJEWÓDZKI KONKURS HISTORYCZNY

 

Eliminacje rejonowe dla gimnazjów

 

13 luty 2007r.

 

 

 

 

 

              Witamy Cię w eliminacjach rejonowych!

             

 

              Sprawdź, jakim jesteś historykiem.

 

Na zdobycie 50 punktów masz 90 minut.

 

Pamiętaj:

-         pisz czytelnie długopisem lub piórem,

 

-         wypełniaj test wpisując odpowiedzi we wskazanych miejscach

(linie wykropkowane),

 

-         przy każdym pytaniu podana jest liczba punktów, które możesz zdobyć udzielając prawidłowej odpowiedzi,

 

-         każda poprawna odpowiedź jest punktowana,

 

-         przeczytaj pytania dwukrotnie, zastanów się i dopiero wtedy odpowiadaj.

 

Pamiętaj:               Per aspera ad astra!

                                  Przez trudności do gwiazd!

                                                       

 

Powodzenia!

 

 

 

 

Pytanie: 1.

 

Zapoznaj się z fragmentem drzewa genealogicznego i wykonaj polecenia:

 

Władysław Łokietek

       Król Polski



Kazimierz Wielki

      Król Polski

Elżbieta Piastówna

i Karol Robert Andegaweński

           Król Węgier









 

 

 

 

 

 

 



 

   Ludwik Węgierski

   Król Polski i Węgier

 

 



 

Jadwiga Adegawenka

        Król Polski

i Władysław Jagiełło

        Król Polski

i wielki książę litewski

 

 



 

 

 

 

a) Z drzewa genealogicznego określ wiek, którego dotyczy ten schemat. 0-1 pkt.

   

   ..............................................................................................................................

 

b) Podaj nazwy dynastii, do których należeli królowie Polski uwzględnieni                                 

    w schemacie.                                                                                          0-1 pkt.

 

    .............................................................................................................................

 

c) Podaj imię siostrzeńca Kazimierza Wielkiego.                                     0-1 pkt.

 

    .............................................................................................................................

 

d) Wykorzystując posiadaną wiedzę, podaj nazwy krajów, z którymi Polska

     zawarła unie personalne w XIVw.                                                        0-1 pkt.

 

   ..............................................................................................................................

 

Pytanie: 2.

 

Przeczytaj uważnie tekst, zapoznaj się z mapką i wykonaj polecenia:

 

 

              W lipcu, licząca kilka tysięcy ludzi armia krzyżacka pod dowództwem komtura ziemi chełmińskiej Otto von Luterberga wkroczyła na teren Kujaw. Realizując postanowienia umowy z Janem Luksemburczykiem, zakładała rozbicie Królestwa Polskiego i dokonanie podziału jego ziem pomiędzy Zakon                 i roszczącego sobie prawo do polskiej korony władcę Czech.

              Złupiwszy Kujawy, wojska Zakonu spustoszyły rozległe tereny Wielkopolski zdobywając liczne grody, w tym m.in. Gniezno. Krzyżacy dotarli do Kalisza, gdzie oczekiwali przybycia Czechów. Broniony z ogromną determinacją gród nie uległ kolejnym szturmom przeprowadzanym przez wojska krzyżackie.

              Oddziały polskie prowadziły jedynie działania dywersyjne, starając się nie dopuścić do połączenia Krzyżaków z armią Luksemburczyka. Tymczasem król czeski nie nadchodził, a miasto wciąż się broniło. Komtur von Luterberg podjął decyzję o zaprzestaniu oblężenia i powrocie z łupami na północ. Wojska zakonne dotarły do Konina nad Wartą i po krótkiej walce zajęły go.

              Wówczas wódz polski zdecydował się zaatakować po raz pierwszy. Atak został odparty, a polskie oddziały musiały ratować się ucieczką z pola walki. Niespodziewany sukces utwierdził dowództwo krzyżackie w przekonaniu o słabości wojsk polskich.

              Tymczasem wódz polski po zebraniu rozproszonych pod Koninem polskich oddziałów ostrożnie kontynuował marsz w ślad za Krzyżakami. Rankiem  27 września był świadkiem przegrupowania wojsk krzyżackich i wtedy zdecydował się ponownie zaatakować. Po wydaniu rozkazów dowódcom pięciu hufców oczekiwał w pobliżu wsi Płowce.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a) Podaj imię i nazwisko oraz funkcję w państwie polskiego wodza.       0-1 pkt.

 

    ...........................................................................................................................

 

b) Kiedy miały miejsce opisywane wydarzenia?

     Podaj rok, wiek i która to była jego połowa.                                                            0-1 pkt.

 

   ............................................................................................................................

 

c) Podkreśl na mapce wymienione w tekście miejscowości.                    0-1 pkt.

 

    ...........................................................................................................................

 

d) Dlaczego Krzyżacy nie zrealizowali zakładanego przed bitwą planu? 0-1 pkt

 

    ...........................................................................................................................

 

e) Przypomnij i napisz jakie był ostateczny wynik bitwy?                       0-1 pkt.

 

    ...........................................................................................................................

 

Pytanie: 3.                                                                                                                                 0-10 pkt.

 

Przeczytaj uważnie tekst i w wolne miejsca wpisz odpowiednie informacje.

 

              Litwa, mimo długotrwałego związku z Polską, była praktycznie związana z nią unią ..................................... . Bezdzietny Zygmunt August zmienił to stanowisko. Sejm, obradujący w .........r.  przez siedem miesięcy w ....................., doprowadził do zawarcia unii ..................... . Rozstrzygającą rolę odegrało przyłączenie przez króla do Korony ....................., ........................., ...................., co złamało opór litewskich wielmożów. Unia zakładała wspólny Sejm, i wspólnego ..................., przy zachowaniu odrębnego prawa, urzędów, ...............  i ............... . Okazała się bardziej trwała niż inne unie zawierane w Europie.

 

 

 

 

 

Pytanie: 4.                                                                                                                                   0-5 pkt.

 

Uzupełnij zdania:                                         

 

1.     W drugim rozbiorze Polski wzięły udział następujące państwa:

 

.......................................................................................................................

 

2.     Powstanie listopadowe rozpoczęło się w mieście: .......................................

 

3.     Konstytucję Księstwu Warszawskiemu nadał: ............................................

 

4.     Przewrót majowy 1926r. rozpoczął się w ....................................................

 

5.     W 1944r. wybuchło powstanie w .................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pytanie: 5.                                                                                                                                    0-6 pkt.

 

Do podanego opisu dodaj odpowiednie pojęcie (termin).

 

a)     Ostre, najczęściej wykonane z żelaza zakończenie włóczni, kopii, strzał do łuku.       ..............................

 

b)    Metalowy kabłąk z bodźcem, mocowany do trzewika na pięcie, służący do pobudzania konia do biegu.   .................................

 

c)     Rodzaj broni ręcznej używanej przez jeźdźców i pieszych, składającej się z prostej, zwykle obosiecznej głowni, prostopadłego jelca i zakończonej głowicą rękojeści.   .................................

 

d)    Broń ręczna jazdy, służąca do przebijania pancerza i zbroi skonstruowana z długiego do 4m drzewca zaopatrzonego w pobliżu jednego z końców w uchwyt i w drugim końcu w żelazny grot.   ...............................

 

e)     Terminem tym określa się różne rodzaje miękkiego, elastycznego uzbrojenia ochronnego- płóciennego lub skórzanego kaftana z przymocowanymi do niego żelaznymi zbrojnikami w formie łusek lub prostokątów.   ...................................

 

f)      Samodzielny element uzbrojenia ochronnego używanego przez jeźdźców i wojowników pieszych głównie do obrony przed ciosami, pociskami.

................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pytanie: 6.                                                                                                                                  0-6 pkt.

 

Obejrzyj dokładnie ilustracje. Wybierz odpowiednie pojęcie i dopasuj do dzieła sztuki wpisując je w wykropkowanych miejscach.

 

pojęcia: gotyk, rzeźba grecka, renesans, rzeźba rzymska, barok,                                                

             rzeźba z XXw.

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin