edukacja w terapii.doc

(23 KB) Pobierz
INSTRUMENTALNE ODDZIAŁYWANIA POZNAWCZE

INSTRUMENTALNE ODDZIAŁYWANIA POZNAWCZE

 

Zorganizowany system działań edukacyjnych dostarczających wiedzy o sprawach ważnych dla procesu terapii.

 

PROCESY POZNAWCZE A ALKOHOL

Większość alkoholików przejawia łagodne lub umiarkowane deficyty funkcji intelektualnych: głównie w zakresie:

·        zdolności wzrokowo-przestrzennych (postrzeganie i zapamiętywanie rozmieszczenia obiektów)

·        sprawności wyższych procesów poznawczych (zdolność myślenia abstrakcyjnego, niezbędnego przy tworzeniu planu, wprowadzenia planu w życie i elastycznej zmiany planu w razie konieczności).

Uszkodzenia funkcji poznawczych z powodu picia alkoholu możliwe są nawet u osób, które nie nadużywają alkoholu.

W porównaniu z mózgiem niealkoholików mózgi osób uzależnionych są mniejsze i mają mniejszą gęstość. Utrata objętości tkanki mózgowej najbardziej zauważalna jest w warstwie zewnętrznej płata czołowego (główny ośrodek wyższych funkcji umysłowych) oraz w móżdżku (odpowiedzialny za chodzenie, równowagę i niektóre aspekty uczenia się).

Niektóre upośledzenia funkcji poznawczych spowodowane piciem alkoholu cofają się przy zachowaniu abstynencji. U kilkumiesięcznych abstynentów stopniowo następuje poprawa w zakresie pamięci operacyjnej i funkcji wzrokowo-przestrzennych. Jest to możliwe gównie dzięki funkcjonalnej reorganizacji mózgu (zadania wykonywane kiedyś przez określone układy mózgowe obecnie uszkodzone przez alkohol zostają przekazane do alternatywnych układów mózgowych).

 

ODDZIAŁYWANIA EDUKACYJNE W TERAPII UZALEŻNIENIA:

1.     mikroedukacja

2.     indywidualne lektury (określone fragmenty)

3.     nagrania audiowizualne (z określonym zadaniem)

4.     plakaty

5.     ćwiczenia

W edukacji chodzi nie o to aby poszerzyć ogólny poziom wiedzy pacjenta o chorobie ale o to aby wiedza, którą przekazujemy przyczyniła się do zmiany jego myślenia i postępowania.

 

MIKROEDUKACJA

1.     Określenie celów (zawsze od strony korzyści dla pacjenta)

2.     Sprecyzowanie 2-3 tez (najistotniejszych treści przekazu)

3.     Treść edukacji (prosty, czytelny, jednowątkowy przekaz językiem zrozumiałym dla przeciętnego pacjenta)

4.     Elementy wspomagające (rysunki, metafory, scenki, dowcipy).

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin