Wykład4.doc

(54 KB) Pobierz

WSPÓLNE POLITYKI UE I              22.10.2008

(60% dług publiczny!)

Pakt Stabilności i Wzrostu

Część prewencyjna Paktu:

1.       Państwa członkowskie przedstawiają kilkuletnie programy stabilizacyjne lub programy zbieżności.

2.       Programy powinny być nastawione na osiągnięcie równowagi budżetowej lub nadwyżki.

3.       KE dokonuje oceny programów i nadzoruje ich wykonanie.

4.       W przypadku stwierdzenia znacznej różnicy miedzy celem programu z rzeczywista sytuacja Rada UE kieruje do danego kraju „wczesne ostrzeżenie”, by zapobiec powstaniu nadmiernego deficytu budżetowego.

Część represyjna Paktu:

1.       Komisja i Rada stosują procedurę dotyczącą nadmiernego deficytu budżetowego.

2.       Komisja monituje sytuację budżetowa państw członkowskich i przedkłada Radzie stosowne zalecenia.

3.       Rada kieruje swoje zalecenia do kraju mającego nadmierny deficyt.

4.       Zastosowanie się do zaleceń Rady zamyka procedurę.

5.       Nie skorygowanie w wyznaczonym terminie nadmiernego deficytu może spowodować zastosowanie sankcji.

Cele programów stabilizacyjnych lub konwergencji:

·         Osiągnięcie w średnim okresie i utrzymanie sytuacji budżetowej bliskiej równowagi lub salda dodatniego.

·         Wczesne zapobieganie nadmiernym deficytom przez monitorowanie sytuacji budżetowej państw członkowskich i kierowanie ostrzeżeń.

·         Wspieranie ogólnego nadzoru i koordynacji polityki gospodarczej państw członkowskich.

·         Powinny określać zadania realizowane w obszarze finansów publicznych przy przyjętych założeniach dotyczących wzrostu gospodarczego i obejmować okres 5 lat.

Programy stabilizacyjne lub konwergencji:

·         Kodeks postępowania przy opracowywaniu programów stabilności i konwergencji.

·         Założenia makroekonomiczne mające wpływ na realizację przyjętego programu stabilizacyjnego.

·         Opis środków polityki gospodarczej, które mają być wykorzystane do osiągnięcia lub utrzymania celów programu stabilizacji/konwergencji.

·         Analiza wpływu przyjętych założeń na sytuację w zakresie równowagi budżetu publicznego oraz długu publicznego.

·         Informacje o równoważeniu budżetu oraz spodziewanym poziomie długu publicznego.

Program Konwergencji

·         Zgodnie z zasadami funkcjonowania Funduszu Spójności, pomoc finansowa w jego ramach jest uwarunkowana przestrzeganiem zasad Paktu Stabilności i Wzrostu.

·         O środki w FS mogą się ubiegać jedynie te kraje UE, które wprowadziły program konwergencji bądź stabilności i PKB per capita jest niższy niż 90% średniej UE.

·         W przypadku wystąpienia nadmiernego deficytu budżetowego Rada UE może podjąć decyzję o zawieszeniu pomocy finansowej dla danego państwa członkowskiego.

Polski Program Konwergencji

·         Założenia planowanej polityki gospodarczej w średnim okresie, zorientowanej na spełnienie warunków niezbędnych do przyjęcia wspólnej waluty.

·         Pierwszy program RM przyjęła 30.03.2004.

·         Najnowsza, czwarta aktualizacja przyjęta przez RM 16 października 2007r.

Sankcje w PSiW:

·         Informacje przed emisją obligacji i papierów wartościowych

·         Zrewidowanie prze EBI polityki pożyczkowej

·         Nieoprocentowany depozyt w roku n – depozyt (jako % PKB) = 0,2 + 0,1 * (deficyt - 3% PKB)

·         Nieoprocentowany dodatkowy depozyt w roku n + 1 - depozyt (jako % PKB) = 0,1 * (deficyt - 3% PKB)

·         Każdorazowy depozyt nie może przekroczyć w danym roku 0,5% PKB

·         Przekształcenie depozytu w karę – świadczenie bezzwrotne w roku n + 2

Reforma prewencyjnego ramienia Paktu:

·         Średniookresowy cel w postaci równowagi lub nadwyżki budżetowej, który dotychczas był stosowany do wszystkich państw członkowskich, został uzupełniony o aspekty specyficzne dla danego kraju.

·         W średnim okresie państwa członkowskie zostały zobowiązane do utrzymywania deficytu (oczyszczonego z wpływów koniunktury i jednorazowych środków polityki budżetowej) na poziomie poniżej 1%.

·         Średniookresowe cele budżetowe dotyczą tylko krajów strefy euro i uczestniczących w ERM II oraz są ustalane na podstawie analizy zadłużenia publicznego i potencjalnego wzrostu gospodarczego.

·         Jeżeli dane państwo przeprowadza reformy strukturalne (takie jak reforma systemu emerytalnego), wskaźniki mogą odchylać się od ścieżki dostosowawczej.

·         Poważne ostawienie koniunktury określono jako okres bardzo niskiego wzrostu lub spadku PKB.

·         Za wyjątkowe okoliczności uzasadniające niestosowanie procedury nadmiernego deficytu wobec danego państwa uznano: reformę systemu emerytalnego, „wspieranie międzynarodowej solidarności”, implementację polityk w celu realizacji strategii lizbońskiej, wysiłki konsolidacyjne podejmowane w okresie korzystnej koniunktury, stabilność poziomu długu publicznego, inwestycje publiczne i jakość finansów publicznych, wspieranie badań naukowych i innowacji, ponoszenie przez Niemcy kosztów zjednoczenia.

·         Wydłużone zostały poszczególne etapy procedury wynikającej z Paktu: ocena Rady IE dotycząca występowania lub nie nadmiernego deficytu (do 4 miesięcy); decyzja Rady IE dotycząca publikowania zaleceń kierowanych do danego kraju zgodnie z art. 104(8) TWE (do 2 miesięcy); itd. itp. itd.

·         Komisja otrzymała uprawnienie do oceniania stopnia redukcji długu publicznego (jeśli jest on wysoki) i wydawania zaleceń.

·         Wprowadzono także możliwość powtarzania poszczególnych kroków procedury (zaleceń zgodnie z art. 104(7) TWE oraz zaleceń związanych z wystosowaniem ostrzeżenia zgodnie z art. 104(9) TWE) w razie wystąpienia nieoczekiwanych (?)

Dalsza reforma PSiW

·         13 czerwca 2007r. Komisja przyjęła Komunikat w sprawie zapewnienia skuteczności prewencyjnej części Paktu na rzecz Stabilności i Wzrostu, stanowiący kontynuację reformy Paktu z 2005r.

·         Przedstawione propozycje dotyczą sposobu formułowania i realizowania przez rządy średniookresowych strategii budżetowych oraz wzmocnienia na szczeblu UE nadzoru i koordynacji prowadzonej przez poszczególne kraje polityki gospodarczej i budżetowej.

Budżet ogólny WE a Perspektywa Finansowa

Liczba budżetów Wspólnot

1952-1957 – 2 budżety

1958-1967 – 5 budżetów

1968-1970 – 3 budżety

1971-2002 – 2 budżety

Obecnie – 1 budżet

Budżet ogólny WE

Na mocy rozporządzenia RM z 21 kwietnia 1970 r. utworzono jeden budżet i ustalono nowy sposób finansowania działalności Wspólnot tj. wpłat do wspólnego budżetu – budżetu ogólnego WE.

·         Po uzgodnieniu ogólnej kwoty wydatków ustalane są dopiero dochody.

·         Sporządzany obecnie w euro.

·         Opracowywany przez KE, Radę UE, PE na podstawie Perspektywy Finansowej.

Wpłaty do budżetu ogólnego WE

·         Ogromny wzrost wpłat do budżetu od 1971 r.

·         Stopniowe zastępowanie wpłat bezpośrednich dochodami własnymi.

·         Określenia dochody własne używa się celem podkreślenia, że Wspólnoty osiągnęły samodzielność finansową i nie muszą oczekiwać na wpłaty władz narodowych państw członkowskich WE.

Wpłaty do budżetu ogólnego WE

·         Środki, dochody własne WE: opłaty wyrównawcze (obecnie cła rolne) i składki cukrowe (TOR), cła (TOR), VAT, „czwarte źródło”.

·         Inne dochody, np. kary nakładane na przedsiębiorstwa, podatki płacone przez urzędników.

·         Pułap środków własnych.

W tej chwili odprowadza się 75% ceł pobranych na granicy państwa członkowskiego, 0,3% pobranego VATu. Ponieważ handel międzynarodowy jest liberalizowane wpływy z opłat celnych malały. VAT pierwszy raz odprowadzono w 1979 r. W budżecie ogólnym dochody są równe wydatkom. Czwarte źródło ma uzupełniać niedobór trzech pierwszych (cła rolnego, cła i VATu) i polega na odprowadzaniu przez państwa członkowskie pewnej części Dochodu Narodowego Brutto (takiej samej przez każde państwo). Wynosi ono różnicę wydatków i sumy trzech pierwszych źródeł.

Mechanizm korekcyjny

·         Uruchomiony w celu rozwiązania problemu płatników netto do budżetu ogólnego.

·         Zwrot części wpłat do budżetu ogólnego, jeżeli nie odpowiadają one udziałowi kraju w łącznym DNB WE. (do tej pory był rabat brytyjski, a od 2007 r. pewną redukcję wpłat mają również Finlandia, Francja, Niemcy, Holandia, Szwecja, istnieje redukcja wpłat w postaci czwartego źródła oraz rabat od rabatu brytyjskiego)

Wydatki z budżetu ogólnego WE

·         Ogromny wzrost wydatków WE.

·         Zmiany priorytetów wydatków.

·         Wydatki z budżetu ogólnego WE stanowią jedynie ok. 2,5% wydatków publicznych państw członkowskich WE.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin