Poznajemy Figurolandię - zabawy z figurami
Grupa: 5 – latkiCele ogólne: - rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych płaskich ( koło, kwadrat, trójkąt),- kształtowanie zdolności abstrahowania, polegających na wyróżnieniu cech charakterystycznych dla danej figury,- doskonalenie wrażliwości dotykowej. Cele operacyjne: - rozpoznaje kształty figur geometrycznych płaskich ( koło, kwadrat, trójkąt),- potrafi wymienić charakterystyczne cechy dla danej figury, - czyta wyrazy,- zna kolory ( żółty czerwony niebieski ),- potrafi współdziałać w zespoleMetody: problemowa, aktywizująca, praktyczna.Pomoce: - ilustracje do opowiadania, napisy do globalnego czytania ( Figuralik, Figurolandia, koło, kwadrat, trójkąt), emblematy w trzech kolorach, po jednym dla każdego dziecka, cztery duże arkusze brystolu, tace, pojemniczki z figurami, trójkąt, płyty cd, klej, pędzle, ceraty, figury geometryczne wycięte z różnych materiałów, gumy do skakania.Przebieg:1. W ramach wprowadzenia do zajęć, nauczycielka informuje dzieci, że ma dla nich niespodziankę, a następnie rysuje na dużym arkuszu brystolu pieska Figuralika, zgodnie z treścią wiersza: Koło, kwadrat, trójkąt, kreska, narysuje dla was pieska.Jedno koło, albo dwa i już piesek oczka ma. Jeden trójkąt, albo dwa, i już piesek uszka ma. Jeszcze tylko, kilka kresek, i już biegnie śmieszny piesek. 2. Ustalenie nazwy pieska, odczytanie globalnie wyrazu Figuralik. Nauczycielka mówi dzieciom, że Figuralik mieszka w bardzo dziwnej krainie Figurolandii, w której wszystko jest z figur geometrycznych. 3. „Jakie to figury” – zagadki obrazkowe.Dzieci określają nazwy i kolory kolejno odsłanianych figur. Przeliczają ich ilość w narysowanym piesku. Odszukują w sali przedmioty mające kształt koła, trójkąta i kwadratu. Odczytują globalnie wyrazy koło, kwadrat, trójkąt. 4. Zabawy z figurami. Każde dziecko otrzymuje tace, pojemniczek z figurami ( koło, kwadrat, trójkąt) i siada w kręgu. Dzieci badają dotykiem rąk jaki kształt mają znajdujące się w pojemniczkach figury, określają ich niektóre właściwości, oraz rysują w powietrzu rękoma i stopami na dywanie ich kształty. 5. Zabawa ruchowa przy piosence pt. „ Wszystko można policzyć”. Dzieci tańczą przy wesołej piosence, na przerwę zatrzymują się. Nauczycielka uderza w trójkąt, dzieci liczą te uderzenia, a następnie, tyle razy wykonują określone ćwiczenie np. podskoki. 6. „Figurolandia” – opowiadanie nauczycielki ilustrowane obrazkami – analiza treści opowiadania, formułowanie odpowiedzi na pytania np. - O jakich królestwach była mowa w opowiadaniu? - Dlaczego królowie chcieli wywołać wojnę? - Kto sprzeciwił się wojnie? - Co stało się z królestwami? 7. Dzieci dzielą się na trzy zespoły według koloru figur geometrycznych znajdujących się na ich ubrankach. Nauczycielka proponuje im zabawy w zespołach z gumami do skakania: a) dzieci rozciągają gumy tak, aby powstały trójkąty. - Jakie królestwo powstało w naszej sali? b) zespoły formują gumy tak, aby powstały kwadraty- Jakie królestwo powstało w naszej sali? c) dzieci rozciągają gumy palcami obu rąk tak, aby powstały koła- Jakie królestwo powstało teraz w naszej sali? d) następnie zespół z emblematami zielonymi rozciąga gumy tak, aby powstały trójkąty, zespół z emblematami czerwonymi rozciąga gumy tak, aby powstały kwadraty, a zespół z emblematami niebieskimi formuje gumy tak, aby powstały koła. - Jaka kraina powstała teraz w naszej Sali?8. „Figurolandia” – zabawa plastyczna w zespołach – wyklejanie tajemniczej krainy z figur geometrycznych, które dzieci wcześniej wycięły z różnorodnych materiałów (korek, gazeta, papier kolorowy, tektura, folia, materiał itp.).9. Ocena prac dzieci. 10. Zabawa relaksacyjna w parach przy muzyce – rysowanie Figuralika na plecach kolegi.
ewajorek