Zadania i obowiązki inspektora ochrony ppoż.
Organizacja ochrony ppoż. w różnych zakładach, instytucjach czy firmach jest różna. Zależy to przede wszystkim od rodzaju zakładu, charakteru działalności, rodzaju produkcji, technologii, wielkości zagrożeń. Szczegółową organizację ochrony ppoż. w zakładzie pracy, firmie czy instytucji określają właściciele, zarządcy lub użytkownicy obiektów na podstawie ogólnych przepisów ustawy o ochronie ppoż. oraz wewnętrznych, resortowych przepisów szczegółowych. Do prowadzenia spraw ochrony ppoż. mogą być tworzone:
- stanowiska pracy jedno i wieloosobowe;
- straże pożarne czy służby ratownicze;
- komisje, zespoły i inne ciała kolegialne o charakterze doradczym dla dyrektora zakładu;
- przeciwpożarowe pogotowia kadrowe;
-inne zespoły i służby wg potrzeb lokalnych i uznania właścicieli, zarządzających bądź użytkowników budynków, obiektów czy terenu.
Kierując się rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 8 grudnia 1998r. w sprawie wymagań w zakresie kwalifikacji zawodowych oraz dotyczących warunków fizycznych i psychicznych osób zatrudnionych w jednostkach ochrony ppoż., a także w zakresie kwalifikacji innych osób wykonujących czynności z zakresu ochrony ppoż. należy przyjąć, że mogą być tworzone stanowiska pracy dla osób nie zatrudnionych w jednostkach ochrony przeciwpożarowej, a wykonujące czynności w tym zakresie, polegające na zapobieganiu pożarom i innym miejscowym zagrożeniom. Osoby te z reguły są specjalistami ds. ochrony przeciwpożarowej w firmach, instytucjach, czy zakładach pracy.
Osoby te powinny posiadać kwalifikacje zawodowe obejmujące:
- wyszkolenie pożarnicze oficerskie;
- wykształcenie wyższe i ukończone szkolenie specjalistów ochrony ppoż. prowadzone przez SGSP.
Osoby wykonujące czynności wyłącznie w zakresie wynikającym z art. 4 ust.1 ustawy o ochronie przeciwpożarowej - w charakterze inspektorów ds. ochrony ppoż. powinny spełniać warunki kwalifikacji zawodowych obejmujące co najmniej:
- wyszkolenie pożarnicze aspiranckie;
- wykształcenie średnie i ukończony kurs dla prowadzących sprawy ochrony ppoż.
W imieniu zarządzającego, osoby w/w wykonują zadania dotyczące:
- przestrzegania przeciwpożarowych wymagań budowlanych, instalacyjnych i technologicznych;
- wyposażenia budynku, obiektu lub terenu w sprzęt pożarniczy i ratowniczy oraz środki gaśnicze zgodnie z przepisami;
- zapewnienia osobom przebywającym w budynku bezpieczeństwa i możliwość ewakuacji;
- przygotowania budynku do prowadzenia akcji ratowniczej;
- zaznajomienia pracowników z przepisami ppoż.;
- ustalania sposobów postępowania na wypadek powstania pożaru.
Do ich zadań należy także prowadzenie dokumentacji dotyczącej ochrony przeciwpożarowej w zakładzie. Tego rodzaju dokumentacja powinna zawierać:
- instrukcje bezpieczeństwa pożarowego;
- regulaminy i zarządzenia wewnętrzne;
- plan operacyjno - ratowniczy;
- program zapobiegania awariom przemysłowym;
- raport o bezpieczeństwie;
- inne dokumenty ( instrukcja technologiczno - ruchowa ).
Do zadań inspektora ppoż. należy sporządzanie planów i protokołów kontroli wewnętrznych oraz udostępniania osobie zarządzającej dokumentacji mających wpływ na bezpieczeństwo w zakresie ppoż., a także sporządzenie protokółu z przeprowadzonej kontroli wraz z wnioskami i przedstawienie kierownikowi. W czasie uznania działań stwarzających szczególne zagrożenie dla życia, zdrowia ludzi lub mienia, inspektor ppoż. ma prawo wstrzymać wykonywanie prac w zakładzie pracy.
Kontrolą powinny być obejmowane takie zagadnienia jak:
- stan zabezpieczenia ppoż. obiektów, budynków i pomieszczeń,
- znajomość przez pracowników zasad bezpieczeństwa pożarowego, w tym instrukcji postępowania na wypadek pożaru i użycia podręcznego sprzętu gaśniczego;
- stan techniczny sprzętu i urządzeń ppoż.
- przestrzeganie przepisów ppoż:
- działalność na rzecz bezpieczeństwa pożarowego pracowników nadzoru i osób sprawujących różne funkcje kierownicze:
- przebieg realizacji zadań i planów dot. poprawy stanu bezpieczeństwa pożarowego.
Kontrole stanu ochrony ppoż. z reguły przeprowadzają osoby zajmujące się tym zagadnieniem, niekiedy jednak mogą to być kontrole komisyjne.
Do zadań inspektora należy prowadzenie korespondencji w sprawach ochrony ppoż. w tym z organami Państwowej Straży Pożarnej oraz analizowanie gotowych dokumentów dotyczących ochrony ppoż. z różnych zakładów pracy.
Wertyna