Czy i jak informowac o samobójstwach.pdf

(33 KB) Pobierz
110959496 UNPDF
Faktokracja.org - niech rz±dz± fakty, nie media!
Czy i jak informowaæ o samobójstwach?
Autor: Joanna Wróbel
04.04.2007.
Narzêdziem dziennikarza jest słowo, niekiedy jeszcze obraz. Nie jest to wiele w porównaniu ze
skomplikowan± maszyneri± w rêkach pozostałych trzech władz. Dlatego chyba czêsto zdarza siê nam, a i
dziennikarzom tak¿e, zapominaæ, jak wielk± moc ma to narzêdzie. Wydawaæ siê mo¿e, ¿e
odpowiedzialno¶æ koñczy siê na rzetelnym przedstawieniu faktów, a pogl±dy społeczeñstwa to jedyne, na
co dziennikarz ma wpływ. S± jednak dowody przemawiaj±ce za tym, ¿e istotne jest równie¿ to, jak i które
fakty siê przedstawia a skutki to nie tylko my¶li, ale i czyny...
Czas od ogólników przej¶æ do konkretów. Wszyscy zapewne pamiêtaj± ze szkoły romantyczn± klasykê -
"Cierpienia młodego Wertera" autorstwa Goethego. Nie wszyscy chyba jednak wiedz±, ¿e tytułowy
bohater-samobójca doczekał siê równie¿ socjologicznego zjawiska swojego imienia. W ¶lad za Werterem
poszło wielu młodych mê¿czyzn, odbieraj±c sobie ¿ycie w ten sam co on sposób, dlatego amerykañski
socjolog David Philips wła¶nie efektem Wertera nazwał wzrost liczby samobójstw po nagło¶nieniu przez
media jakiego¶ przypadku samobójstwa.
Philips przeanalizował amerykañskie statystyki samobójstw z lat 1947-1968 i stwierdził, ¿e po
samobójstwie opisywanym na pierwszych stronach gazet w nastêpnych dwóch miesi±cach liczba
samobójców wzrasta ¶rednio o 58 przypadków. Co wiêcej po tym okresie wcale nie maleje, tylko spada
do ¶redniego poziomu. Przedstawiaj±c to bardziej plastycznie, i drastycznie, nagło¶nienie samobójstwa
przez prasê zabija 58 osób, które bez tej informacji prawdopodobnie nie podjêłyby takiego kroku!
Pó¿niejsze badania wykazały, ¿e efekt ten odnosi siê równie¿ do telewizji. Interesuj±ce jest, ¿e taki
wpływ wywieraæ mog± równie¿ fikcyjne samobójstwa pokazywane w filmach.
Problem ten został zauwa¿ony przez ¦wiatow± Organizacjê Zdrowia, która wydała broszurê skierowan±
do dziennikarzy i zwracaj±c± uwagê na ten problem. Broszura "Zapobieganie samobójstwom. Poradnik
dla pracowników mediów" została przetłumaczona, zaadaptowana do polskich warunków i wydana przez
Polskie Towarzystwo Suicydologiczne. Znale¼æ tam mo¿na nastêpuj±ce zalecenia dotycz±ce tego, jak,
je¶li istnieje tak konieczno¶æ, dziennikarze powinni przedstawiaæ wiadomo¶ci o samobójstwach:
1. Trzeba za wszelk± cenê unikaæ sensacyjnego rozgłosu w mediach wokół przypadków samobójstw,
szczególnie wówczas, gdy zamieszana jest w nie jaka¶ znana osobisto¶æ. Informacje na ten temat nale¿y
ograniczyæ do absolutnego minimum. Je¶li owa znana osoba miała jakie¶ problemy ze zdrowiem
psychicznym, nale¿y równie¿ o tym wspomnieæ. Trzeba doło¿yæ wszelkich starañ, aby unikaæ przesady i
wyolbrzymiania. Nie powinno siê tak¿e zamieszczaæ fotografii zmarłych, ani te¿ opisywaæ metody
samobójstwa i miejsca, w którym je popełniono. Tytuły na pierwszej stronie gazet nigdy nie s±
wła¶ciwym miejscem dla informacji o samobójstwie.
2. Nale¿y unikaæ szczegółowych opisów u¿ytej metody samobójstwa i sposobu jej przygotowania.
Badania wykazały, ¿e przekazywane przez media informacje o samobójstwie w wiêkszym stopniu ni¿
czêsto¶æ samobójstw wpływaj± na wybór metody samobójstwa w danym przypadku. Pewne miejsca
— mosty, nadmorskie urwiska, wysokie budynki, tory kolejowe itd. — tradycyjnie kojarzone
s± z samobójstwem, a dodatkowy rozgłos w mediach zwiêksza ryzyko, ¿e skorzysta z nich wiêcej ludzi.
3. Nie powinno siê opisywaæ samobójstwa ani jako czego¶ niewytłumaczalnego, ani te¿ w sposób
nadmiernie uproszczony. Samobójstwo nigdy nie jest skutkiem jednego czynnika czy zdarzenia.
Spowodowane jest zwykle przez zło¿on± interakcjê wielu czynników takich, jak: choroba fizyczna,
psychiczna, nadu¿ywanie ¶rodków psychoaktywnych, problemy rodzinne, konflikty interpersonalne i
stresuj±ce wydarzenia ¿yciowe. Podanie informacji, ¿e do samobójstwa przyczynia siê wiele ró¿nych
czynników, byłoby korzystne.
4. Nie nale¿y przedstawiaæ samobójstwa jako metody radzenia sobie z problemami osobistymi, takimi,
jak bankructwo, oblanie egzaminu, czy molestowanie seksualne.
5. Informuj±c o samobójstwie w mediach trzeba wzi±æ pod uwagê wpływ samobójstwa na członków
rodziny i inne pozostałe przy ¿yciu osoby, zarówno w sensie ich napiêtnowania społecznego, jak i cierpieñ
psychicznych.
6. Gloryfikowanie ofiar samobójstwa, przedstawianych jako mêczenników godnych podziwu opinii
publicznej mo¿e sugerowaæ osobom podatnym, ¿e ich otoczenie darzy zachowania samobójcze wielkim
szacunkiem. Zamiast tego nale¿y poło¿yæ nacisk na ¿ałobê po ¶mierci samobójcy.
7. Opisywanie fizycznych nastêpstw prób samobójczych bez skutku ¶miertelnego (uszkodzenia mózgu,
pora¿enia, itd.) mo¿e działaæ odstraszaj±co.
Refleksji własnej czytelników pozostawiam to, jak postulaty te s± realizowane w rzeczywisto¶ci... Niech
ka¿dy spróbuje sobie porównaæ te zalecenia z wiadomo¶ciami, którymi byli¶my zewsz±d bombardowani
http://faktokracja.org
Kreator PDF
Utworzono 24 January, 2008, 09:05
110959496.001.png
 
Faktokracja.org - niech rz±dz± fakty, nie media!
po samobójstwie nastolatki z Gdañska w pa¼dzierniku 2006. Przykład ten powinien wszystkim daæ tym
bardziej do my¶lenia, ¿e wiadomo równie¿, ¿e ofiara samobójstwa nagło¶nionego i ofiary samobójstw po
nim nastêpuj±cych s± zazwyczaj do siebie podobne pod wzglêdem wieku, a nastolatkowie s± najbardziej
podatni na wpływ efektu Wertera.
Wpływ informacji medialnych jest jednak o wiele bardziej zło¿ony. Wspomniany wy¿ej socjolog dowiódł
bowiem, ¿e istnieje równie¿ statystycznie istotny wzrost liczby ofiar wypadków drogowych i lotniczych po
nagło¶nieniu przypadku samobójstwa. Mechanizmy stoj±ce za tymi zjawiskami nie s± jeszcze zbadane,
ale samym zjawiskom zaprzeczyæ siê nie da. Dziennikarze powinni wiêc rozwa¿nie i odpowiedzialnie
podchodziæ do swojego zawodu, poniewa¿ szukanie taniej sensacji mo¿e byæ opłakane w skutkach.
http://faktokracja.org
Kreator PDF
Utworzono 24 January, 2008, 09:05
110959496.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin