Benedykt XVI_Powszechna sprawiedliwosc.pdf

(859 KB) Pobierz
714322288 UNPDF
Powszechna sprawiedliwość
W dniach 4-5 listopada 2010 r. w Rzymie odbywało
się zgromadzenie plenarne Papieskiej Rady „Iustitia et
Pax”. Benedykt XVI wystosował do jej przewodniczące-
go przesłanie, w którym napisał m. in. o potrzebie formo-
wania katolickiego laikatu do odpowiedzialnego zaanga-
żowania w sprawy publiczne.
Słowa Bożego, regularnym uczestnictwem w sakramen-
tach i komunią z Mądrością, która pochodzi z wysoka,
rozwijają swe zdolności prorockie oraz do odnawiania
kultur i instytucji publicznych. Dzięki temu etosy naro-
dów mogą zyskać prawdziwie solidny fundament, który
umacnia zgodę społeczną i jest podstawą dla reguł po-
stępowania. Obowiązek budowania miasta spoczywa na
sumieniach kierujących się miłością Bożą, a przez to w
naturalny sposób nastawionych na cel, jakim jest dobre
życie, oparte na prymacie transcendencji. „Caritas in ve-
ritate in re sociali” – wydawało mi się, że tak właśnie
należy opisać naukę społeczną Kościoła (por. tamże, n.
5) w odniesieniu do jej najbardziej autentycznego fun-
damentu, jakim jest Jezus Chrystus i życie trynitarne,
które On nam daje, oraz całej Jego mocy, zdolnej prze-
mieniać rzeczywistość. Potrzebujemy takiego nauczania
społecznego, ażeby pomóc naszym cywilizacjom i na-
szemu ludzkiemu rozumowi zrozumieć całą złożoność
rzeczywistości i wielkość godności każdego człowieka.
Właśnie w tym względzie Kompendium nauki społecznej
Kościoła pomaga dojrzeć bogactwo mądrości, która pły-
nie z doświadczenia komunii z Duchem Boga i Chrystu-
sa oraz ze szczerego przyjęcia Ewangelii.
3. W encyklice Caritas in veritate wspomniałem o za-
sadniczych problemach dotyczących życia narodów i in-
stytucji światowych, a także rodziny ludzkiej. Zbliżająca
się rocznica opublikowania encykliki Mater et magistra
bł. Jana XXIII skłania nas do nieustannego rozważania
z troską nierówności społecznych, sektorowych i naro-
dowych oraz dysproporcji między zasobami a ubóstwem
ludności, pomiędzy techniką a etyką. W sytuacji obecnej
globalizacji owe nierówności wcale nie zniknęły. Zmie-
niły się podmioty, rozmiar tych zagadnień, lecz współ-
praca między państwami, często niewłaściwa, gdyż na-
stawiona na poszukiwanie równowagi władzy, bardziej
niż na solidarność – sprzyja powstawaniu nowych dys-
proporcji, rodzi niebezpieczeństwo nadmiernej domina-
Czcigodny Brat
Kardynał Peter Kodwo Appiah Turkson
Przewodniczący Papieskiej Rady „Iustitia et Pax”
1. Korzystając z okazji, którą jest zgromadzenie ple-
narne, pragnę przede wszystkim podziękować dykaste-
rii za jej wszechstronne zaangażowanie w pomoc całe-
mu Kościołowi, a w szczególności Stolicy Apostolskiej,
w prowadzeniu odnowionej ewangelizacji społecznej
na początku trzeciego tysiąclecia. Nie tylko pojedyncze
osoby, lecz całe narody i wielka rodzina ludzka czekają
– w obliczu niesprawiedliwości i znacznych nierówności
– na słowa nadziei, na pełnię życia, na wskazanie Tego,
który może wybawić ludzkość od jej największych bo-
lączek.
2. Jak przypomniałem w encyklice Caritas in veri-
tate – za sługą Bożym Pawłem VI – głoszenie Jezusa
Chrystusa jest „pierwszym i zasadniczym czynnikiem
rozwoju” (n. 8). Dzięki niemu bowiem można dążyć
do integralnego rozwoju człowieka, z żarliwą miłością
i mądrością prawdy, w świecie, w którym często kłam-
stwo zagraża człowiekowi, społeczeństwu i podziałowi
dóbr. Gdy żyjemy „miłością w prawdzie”, możemy do-
głębniej zrozumieć wielkie problemy społeczne i wska-
zać pewne główne możliwości ich rozwiązania w sposób
w pełni ludzki. Jedynie dzięki miłości, wspartej nadzie-
ją i oświeconej światłem wiary i rozumu, można osią-
gnąć cele, jakimi są integralne wyzwolenie człowieka i
powszechna sprawiedliwość. Wspólnoty i pojedynczy
wierni, karmiąc się w życiu nieustannym rozważaniem
4
sierpień-wrzesień 2011
www.michael.org.pl
714322288.002.png 714322288.003.png 714322288.004.png
cji ugrupowań ekonomicznych i inansowych, które dyk-
tują – i nadal zamierzają to czynić – programy polityczne
ze szkodą dla powszechnego wspólnego dobra.
4. W związku z tym, że problemy społeczne są ze
sobą w coraz większym stopniu powiązane w różnych
dziedzinach życia, szczególnie nagląca jest potrzeba
formacji katolickiego laikatu w zakresie nauki społecz-
nej Kościoła. Bowiem właśnie wierni świeccy powinni
bezpośrednio działać na rzecz sprawiedliwego porządku
społecznego. To oni, jako wolni i odpowiedzialni oby-
watele, winni angażować się w nadawanie właściwego
kształtu życiu społecznemu, w poszanowaniu słusznej
autonomii rzeczywistości ziemskich. Nauka społeczna
Kościoła jest zatem istotnym punktem odniesienia dla
planowania i podejmowania przez wiernych świeckich
działań o charakterze społecznym, a także dla ich życia
duchowego, które powinno się karmić we wspólnocie
Kościoła i w nią się wpisywać – w jedności miłości i
prawdy, jedności w posłannictwie.
5. Świeccy christiideles jednak, właśnie z tej racji,
że czerpią siły i natchnienie z komunii z Jezusem Chry-
stusem, żyjąc w jedności z innymi członkami Kościoła,
powinni mieć u swego boku kapłanów i biskupów zdol-
nych niestrudzenie pomagać w oczyszczaniu sumień i
zapewnić niezbędne wsparcie i duchową pomoc osobom
świeckim w konsekwentnym dawaniu świadectwa w ży-
ciu społecznym. Dlatego też zasadnicze znaczenie ma do-
głębne zrozumienie nauki społecznej Kościoła, zgodnie z
całym jego dorobkiem teologicznym, i silnie zakorzenio-
ne w przekonaniu o transcendentnej godności człowieka,
o konieczności obrony życia ludzkiego – od momentu
jego poczęcia aż do naturalnej śmierci – oraz wolności
religijnej. Tak rozumiana nauka społeczna powinna być
włączona również w przygotowanie duszpasterskie i kul-
turowe tych, którzy we wspólnocie Kościoła powołani są
do kapłaństwa. Trzeba przygotowywać wiernych świec-
kich do tego, aby byli zdolni poświęcić się wspólnemu
dobru, szczególnie w dziedzinach najbardziej złożonych,
takich jak polityka, lecz ważne jest także to, aby byli pa-
sterze, którzy swoją posługą i charyzmatem
potraią przyczynić się do ożywienia i szerze-
nia w społeczeństwie i w instytucjach prawego
życia, zgodnie z Ewangelią, przy poszanowa-
niu odpowiedzialnej wolności wiernych oraz
własnej roli pasterzy, których odpowiedzial-
ność w tym zakresie jest pośrednia. Przytacza-
na już Mater et magistra blisko 50 lat temu
zachęcała wszelkie stowarzyszenia, ruchy i or-
ganizacje katolickie oraz inspirujące się chrze-
ścijaństwem do wielkiej mobilizacji, w duchu
miłości i prawdy, ażeby wszyscy wierni z za-
angażowaniem, w wolności i odpowiedzialnie
studiowali, rozpowszechniali i wdrażali w ży-
cie naukę społeczną Kościoła.
6. Pragnę więc, aby Papieska Rada „Iusti-
tia et Pax” w dalszym ciągu wypełniała swo-
je zadanie pomocy wspólnocie Kościoła i Kardynał Turkson, przewodniczący Rady „Iustitia et Pax” rozmawia z papieżem Ben edyktem XVI
wszystkim jej członkom. Niech ta dykasteria nadal pro-
wadzi swoją działalność, polegającą nie tylko na ciągłej
aktualizacji nauki społecznej Kościoła, ale również na jej
wdrażaniu, metodą rozeznania , którą wskazałem w Ca-
ritas in veritate , w myśl której, gdy żyjemy w komunii
z Jezusem Chrystusem i między sobą, jesteśmy „odnaj-
dywani” zarówno przez Prawdę zbawienia, jak i przez
prawdę świata, który nie jest przez nas stworzony, ale zo-
stał dany nam wszystkim jako dom, w którym winniśmy
żyć razem w braterskich relacjach. Aby nauka społeczna
Kościoła mogła się upowszechnić, potrzebny jest rozwój
ośrodków i instytutów zajmujących się jej zagłębianiem,
popularyzacją i wdrażaniem na całym świecie.
7. Jest rzeczą naturalną, że po ogłoszeniu „Kom-
pendium” i encykliki Caritas in veritate Papieska Ra-
da „Iustitia et Pax” poświęciła się zgłębianiu nowych
zagadnień oraz, we współpracy z innymi podmiotami,
poszukiwała najwłaściwszych dróg przekazywania tre-
ści nauki społecznej, nie tylko tradycyjnymi chrześcijań-
skimi metodami formacyjnymi i wychowawczymi, we
wszelkiego rodzaju placówkach i na każdym szczeblu,
ale również w wielkich ośrodkach, w których kształtu-
je się myśl światowa – takich jak potężne organy prasy
laickiej, uniwersytety i liczne ośrodki zajmujące się ba-
daniem myśli ekonomicznej i społecznej – które w ostat-
nim czasie powstały w każdym zakątku świata.
8. Niech nas otacza opieką Dziewica Maryja, czczo-
na przez lud chrześcijański jako Speculum iustitiae i
Regina pacis , i przez swoje niebieskie wstawiennictwo
niech wyprasza nam niezbędną siłę, nadzieję i radość,
abyśmy nadal z oddaniem realizowali nową ewangeliza-
cję społeczną.
Wyrażając raz jeszcze moje podziękowanie za dzia-
łalność tej dykasterii i wszystkich jej pracowników, ży-
czę owocnej pracy i z radością udzielam apostolskiego
błogosławieństwa.
www.michael.org.pl
sierpień-wrzesień 2011
5
Watykan, 3 listopada 2010 r.
Benedykt XVI
714322288.005.png 714322288.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin