ĆWICZENIA ANALIZY.doc

(68 KB) Pobierz
ĆWICZENIA ANALIZY WZROKOWEJ

ĆWICZENIA ANALIZY WZROKOWEJ

UKŁADANIE – SEGREGOWANIE – WYSZUKIWANIE - DOBIERANIE

1.       Segregowanie figur i przedmiotów wg określonej cechy – koloru, wielkości, kształtu.

2.       Odtwarzanie z pamięci układu przedmiotów, figur, stosunków przestrzennych jakie między nimi zaistniały.

3.       Układanie kartoników z obrazkami w kolejności w jakiej były pokazywane. Kolejność: 1. krótka ekspozycja 2. dziecko układa samo.

4.       Wyodrębnianie różnic między obrazkami.

5.       Wyszukiwanie elementów na obrazkach.

6.       Wyszukiwanie dwóch takich samych przedmiotów, obrazków, liter, cyfr.

7.       Domino obrazkowe.

8.       Składanie pociętego obrazka. Na wzorze, obok, z krótką ekspozycją wzoru ,bez wzoru.

9.       Odtwarzanie układów klocków trójwymiarowych wg wzoru.

10.   Układanie klocków geometrycznych płaskich wg wzoru. Szlaczki z klocków.

11.   Układanie patyczków wg wzoru.

12.   Stemplowanie wg wzoru.

13.   Nalepianie elementów papierowych, materiałowych, tekturowych wg wzoru.

14.   Wyginanie drutu wg wzoru.

15.   Odtwarzanie wzorów wg układanki kołeczkowej lub z koralików.

16.   Rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych w układach.

17.   Dobieranie brakującej części obrazka do całości.

18.   Składanie figur geometrycznych z części.

19.   Zestaw: Rysunki rodzin. I  na oddzielnych kartonikach rysunki każdej osoby z rodziny w innym stroju niż na zbiorowym obrazku. Dziecko rozpoznaje i nazywa przebrane osoby (dziadek, babcia, ciocia itd.).

 

RYSOWANIE – PRZERYSOWYWANIE – DORYSOWYWANIE

1.       Wyścig szlaczków.

2.       Odwzorowywanie szlaczków i znaków punktowych na siatce kratkowej i punktowej.

3.       Zakreskowywanie figur geometrycznych i innych kształtów wg wzoru.

4.       Uzupełnianie braków w szlaczkach. Dorysowywanie fragmentów niedokończonych figur.

5.       Obrysowywanie i odrysowywanie szablonów.

6.       Rysowanie w materiale sypkim.

 

ĆWICZENIA FUNKCJI POZNAWCZYCH.

LITERY

1.       Chodzenie po kształcie litery napisanej na szarym papierze.

2.       Pisanie liter w powietrzu, na tablicy, na podłodze, na stole, na kartce, na materiale  

       sypkim,  wyklejanie z tkaniny, plasteliny, układanie ze sznurka, guzików, zapałek.

3.       Dziecko losuje litery, otaczaj kółkiem na kartce z literami tę, którą wylosowało.

4.       Pisanie sobie nawzajem liter na plecach (w parach).

5.       Układanie liter z włóczki. Przeskakiwanie przez litery.

6.       Układanie ciała w kształt litery.

7.       Układanie się w  kształt litery w parach.

8.       Kolorowanie kartki kredką świecową. Pod kartką położyć wyciętą z tekturki literę, która ukaże się po pokolorowaniu

 

ĆWICZENIA ANALIZY i SYNTEZY SŁUCHOWEJ

1.       Układanie obrazków w kolejności wg instrukcji słownej.

2.       Wysłuchiwanie imion w wyrazach: fala, fasola, lizak.

3.       Wysłuchiwanie nazw zwierząt w wyrazach: lewkonie, deptak, słońce, dyskoteka.

4.       Wysłuchiwanie i nazywanie dźwięków z otoczenia (ruch uliczny, śpiew ptaków, głosy dzieci, odgłosy z kuchni) i dźwięków wydawanych przez przedmioty z otoczenia

      ( szuranie, gniecenie papieru, szelest kartki, stukanie w stół, w szybę, tupanie,

      klaskanie, przelewanie wody, przesypywanie grochu, piasku, stukanie kamieniami,

      patykami,  łyżeczka w szklance, klucze).

5.       Rozpoznawanie instrumentów z zamkniętymi oczami.

6.       Rozpoznawanie odgłosów zwierząt i układanie ilustracji kolejno słyszanych zwierząt.

7.       Rozpoznawanie odgłosów przyrody ( burza, deszcz, szum wiatru itp.).

8.       Lokalizowanie dźwięku. Z zamkniętymi oczami dziecko wskazuje skąd dochodzi stukanie, dzwoneczek itp.

9.       Rozpoznawanie układu przedmiotów odpowiadającego usłyszanemu rytmowi.

10.   Wystukiwanie rytmu do przedstawionego układu przestrzennego np. lalki.

11.   Odtwarzanie wysłuchanych struktur rytmicznych. Klaskanie, tupanie, bębenek i inne instrumenty, cmokanie, kląskanie, kiwanie głową, podskoki.

12.   Układanie wzoru graficznego do usłyszanego rytmu. Kartoniki ze wzorem, układanie kredek, sadzanie lalek w odległościach zgodnych z rytmem,

13.   Tworzenie zdań z podanych w rozsypce wyrazów.

14.   Analiza wyrazowa zdania. Ile wyrazów było w zdaniu?

15.   Dobieranie obrazków, które mają takie same samogłoski w środku. Kot – Kos. Bat –rak.

16.   Dobieranie obrazków do podanej liczby sylab.

17.   Wysłuchiwanie, które wyrazy rymują się ( z obrazkami).

18.   Wymieniamy różne wyrazy, dziecko klaszcze, kiedy usłyszy daną głoskę lub sylabę.

19.   Układanie klocków – tyle ile głosek w wyrazie. Nazywanie poszczególnych klocków głoskami.

20.   Co nie pasuje – wypowiadamy ciąg wyrazów rozpoczynających się ta samą głoską i jeden inny.

21.   Wyodrębnianie pierwszej głoski w wyrazie, rozpoznawanie głoski w wygłosie.

22.   Rozpoznawanie obrazków i przedmiotów na podstawie podanej głoski końcowej ich nazw.

23.   Dobieranie par wyrazów wg pierwszej głoski, ostatniej głoski, pierwszej i ostatniej sylaby.

24.   Dzielenie wyrazu na sylaby : 2 -  sylabowe z sylab otwartych

25.   Zabawa słownikowa: mówię słowo, dziecko mówi słowo zaczynające się na ostatnią

       głoskę lub sylabę mojego wyrazu.

26.   Zabawy z Sylabinką (kukiełką), która mówi sylabami. Dziecko jest tłumaczem i składa  

       w całość wyrazy wypowiadane przez Sylabinkę.

27.   Poszukiwanie w sali przedmiotów, których nazwy zaczynają się na daną głoskę.

28.   Grupowanie zgromadzonych przedmiotów, których nazwy zaczynają się na tę samą głoskę.

29.   Liczenie sylab w wyrazie z dotykaniem obrazkiem do cyfr na kartonikach odpowiadających kolejności sylaby w wyrazie.

30.   Kto ma obrazek, którego nazwa zaczyna się głoską ... Kończy się głoską...

31.   Wyszukiwanie różnic i podobieństw w wyrazach.

32.   Synteza słuchowa wyrazu z ostatnich lub pierwszych głosek wydzielonych z nazw obrazków.

33.   Złap piłkę jeśli usłyszysz głoskę...

34.   Dzieci podnoszą do góry kartonik brązowy kiedy usłyszą wyraz na głoskę B, a pomarańczowy, kiedy usłyszą głoskę P. Dzieci siedzą plecami do siebie!

35.   Wyodrębnianie środkowej głoski w wyrazie – dobieranie obrazków, których trzyliterowe nazwy posiadają daną głoskę w środku. Mak- bak- rak.

36.   Każde dziecko jest samogłoską np.  A lub O. Musi powiedzieć jak ma na imię, co lubi jeść i jak się nazywa jego przyjaciel. Np. Jestem Ania lubię arbuzy, moja przyjaciółka to Ala.

 

KOORDYNACJA WZROKOWO – SŁUCHOWO - RUCHOWA

1.       Wyszukiwanie obrazków z przedmiotami, które pojawiły się w tekście i  opowiadanie   

      co się z nimi działo w danej historyjce.

2.   Ćwiczenie na rozumienie tekstu: czytam historyjkę, dziecko układa w kolejności

            ilustracje do historyjki .

3.       Grupowanie przedmiotów, których nazwy zaczynają się danymi głoskami. Np. Po  

      lewej stronie połóż przedmioty zaczynające się głoską „d” a po prawej głoską „t”.

4.       Rzucanie kostką z głoskami p-b, t-d, k-g, m-n, s-z, s-sz, s-c, szukanie w sali ilustracji przedmiotu zaczynającego się daną głoską

5.       Rysowanie pod dyktando w kratkach. Trzy kratki w prawo, dwie w dół...

6.       Rysowanie ilustracji pod dyktando(ćwiczenie stosunków przestrzennych) Np. Narysuj na środku dom, nad domem słonko, po prawej stronie domu płot, na płocie kotka, za płotem drzewo, przed domem psa, po lewej stronie domu stół, pod stołem miskę, w misce jabłka. Na kartce (w poziomie) i na tablicy ( w pionie).

7.       Kolorowanie gotowego obrazka do historyjki. Np.: Kasia ma czerwoną bluzkę, żółte rajstopki i  zieloną spódniczkę. Jej pies Kajtek ma brązową sierść i czerwoną obrożę.

8.       GRA. Rzut kostką. Stoimy na polu z ilustracją przedmiotu, którego nazwa zaczyna się np. głoską „K”, szukamy innego obrazka z przedmiotem o nazwie na tę samą głoskę.

9.       Ta sama gra w wersji sylabowej.

10.   Ta sama gra - Zawody.  Poszukiwanie nazw zawodów kończących się tą samą głoską.

11.   Rebusy. Pierwsze litery nazw przedmiotów na obrazkach utworzą hasło. Np. koń osa tor = kot.

12.   Dobieranie do usłyszanego wyrazu, wzoru graficznego odpowiadającego ilości sylab. (Nakrywki, liczmany).

13.   Ustalanie pozycji sylaby w wyrazie. Dzieci siedzą. Polecenie: kiedy usłyszysz sylabę ba- na początku wyrazu – wstań. Kiedy usłyszysz sylabę –ma-  podskocz itp. w nagłosie, śródgłosie i wygłosie.

14.   Zabawa w roboty – mówienie sylabami.

15.   Pszczoły. Losowanie karteczki z samogłoską i bieg do ilustracji kwiatków, które dana pszczoła najbardziej lubi. Np. Pszczółki z literką A lecą do Konwalii. Biegnąc, dziecko wypowiada wylosowaną samogłoskę „aaaaa” i kładzie karteczkę przy ilustracji, składając te dwie głoski w sylabę „ak”.

16.   Zabawa w sklep. Każdy dostaje karteczki z literami np. b i p.  W sklepie są artykuły, których nazwy zaczynają się na te głoski. Dziecko wybiera karteczkę i prosi o artykuł o nazwie zaczynającej się na wybraną głoskę.

17.   Kręgle z naklejonymi  sylabami lub literami .  Wyszukiwanie w rozsypance takich samych liter jak te na przewróconych kręglach. Wymyślanie wyrazu zaczynającego się daną głoską. 

18.   Odkrywanka samogłoskowa. Różnicowanie spółgłosek i samogłosek. Kartoniki z literami są odwrócone. Dziecko losuje kartonik, wybrzmiewa wylosowaną głoskę – jeśli była to samogłoska – zabiera. Jeśli spółgłoska – odkłada i zakrywa.

19.   Plansza z ponumerowanymi domkami z otwieranymi oknami. W każdym oknie ukrywa się litera albo sylaba. Rzucamy kostką, liczba oczek to nr domku. Otwieramy okno i układamy wyraz na dana głoskę lub sylabę.

20.   Kalambury. Pokazujemy wyrazy zaczynające się na daną literę.

21.     Czytam wyrazy, dzieci podbiegają do kartki z odpowiednią literą ( na którą zaczyna się wyraz) przyczepioną na ścianie.               

 

ĆWICZENIA MOTORYKI MAŁEJ I DUŻEJ ORAZ GRAFOMOTORYKI

1.       Rysowanie po śladzie. Ćw. wg H. Tymichowej. W pionie na tablicy, stojąc przy stole, na siedząco z łokciem  uniesionym w górę, w pozycji do pisania – z łokciem opartym na stole.

2.       Odrysowywanie siebie na papierze i zamalowywanie postaci (w pionie).

3.       Rysowanie tęczy od punktu do punktu wyznaczonego na kartce – bez odrywania nadgarstka od kartki -  rozciąganie mięśni.

 

ORIENTACJA W PRZESTRZENI

1.       To jest moja lewa noga, a to prawa – proszę. Lewą nogą tupię sobie, na prawej 

      podskoczę. To jest moja prawa ręka, a to lewa – proszę. Prawą rękę trzymam w górze, a  

      lewą podniosę.

2.       Statek. Dzieci stoją w rzędzie i trzymają się w pasie. Przechylamy się np.: na prawą stronę

      na hasło WIATR Z PRAWEJ STRONY. Na hasło SZTORM, przechylamy się na wszystkie strony.

3.       Podrzucanie woreczka prawą i lewą stopą.

4.       Zabawa w pokazywanie czynności: zrywanie owoców z drzew, wkręcanie żarówki, szermierka, prasowanie, mieszanie ciasta, cięcie piłą itp. prawą i lewą ręką.

5.       ćw. w parach. Jedno dziecko ma zasłonięte oczy, drugie stoi w sali w pewnej odległości i steruje drugim dzieckiem tak by trafiło do niego: dwa kroki do przodu, jeden w prawo itd.

 

USPRAWNIANIE MANUALNE

Ćw. rozmachowe. Rozluźnianie napięcia mięśni przedramienia i ramienia:

1.       Zamalowywanie płaszczyzn dużym pędzlem w pionie i w poziomie.

2.       Zamalowywanie płaszczyzn ograniczonych konturem. Różne formaty.

3.       Pogrubianie dużych form geometrycznych i dużych rysunków.

4.       Rysowanie dużych kół ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin