4.Przyczyny i przejawy regresu kultury wczesnego średniowiecza w interpretacji Le Goffa.doc

(28 KB) Pobierz
4

4. Przyczyny i przejawy regresu kultury wczesnego średniowiecza w interpretacji Le Goffa

 

 

 

 

·         Między V i X stuleciem powstają nawyki myślenia i odczuwania które zadecydują o istocie przyszłej struktury średniowiecznej umysłowości i wrażliwości, ustalają się stosunki pomiędzy dziedzictwem pogańskim i chrześcijaństwem

·         Pytanie o stopień asymilacji starożytnych pojęć, metod i słownictwa jest ciężkie do rozstrzygnięcia i oscyluje między dwoma biegunami- odżegnywanie się od literatury pogańskiej lub namiętny podziw i jawne wzorowanie się na niej

·         Elita intelektualna wielokrotnie doznawała potrzeby rzeczywistego powrotu do źródeł starożytnych

·         Deformacja myśli pisarzy starożytnych (aby dostosować je do chrześcijaństwa), nieustanny anachronizm, myślenie cytatami wyrwanymi z kontekstu

·         Myśl starożytna w średniowieczu – rozdrobniona, zniekształcona, upokorzona przez myśl średniowieczną, wielki średniowieczny zamęt myśli

·         Późne Cesarstwo zubożyło, rozebrało na cząstki literaturę, myśl i sztukę grecko – rzymską tak że wczesne średniowiecze mogło je łatwiej zasymilować

·         Późne Cesarstwo przekazuje wiekom średnim bardzo elementarne wyposażenie myślowe i intelektualne- słowniki, etymologie ( fałszywe), antologie. Jest to kultura cytatów, fragmentów

·         Chrześcijańska część kultury- przede wszystkim Pismo Święte- tekst jest uznany za trudny- trzeba go wyjaśniać na różnych poziomach- mnóstwo komentarzy, gloss za którymi znika oryginał, Biblia przekształca się w zbiór maksym i anegdot

·         Regres intelektualny- związany także z tym że pisarze piszą dla nowej publiczności, zniżają się do poziomu odbiorcy aby zostać zrozumianymi

·         Niepewność życia, barbarzyństwo obyczajów, dotkliwy niedostatek wszelakich dóbr- zarówno gospodarczych, jak i duchowych

·         Czasy wielkich herezji, wielkich wahań doktrynalnych ( np. arianizm, manicheizm- wiara w to że Szatan jest równie rzeczywisty jak Bóg)

·         Ważna funkcja klasztorów- stanowią połączenie ucieczki od świata z organizacją życia gospodarczego i duchownego

·         Miasta- jeśli zachowały swoją żywotność to ze względu na funkcje gospodarcze ( import towarów luksusowych, Rzym, Marsylia, Arles- wrota na Wschód). Najważniejsze ośrodki miejskie- te w których rezydują nowi królowie, siedziby biskupów i miejsca słynnych pielgrzymek

·         Barbarzyńskie dwory przyciągają luksusowe rzemiosło ( budownictwo z kamienia, tkactwo, złotnictwo)

·         Regres techniki, środków gospodarczych, smaku ( średniowiecze to epoka sztuk użytkowych) jest widoczny wszędzie, wszystko staje się mniejsze.

·         Budowle- najczęściej drewniane, te z kamienia (czerpanego z gruzów budowli antycznych) są niewielkich rozmiarów

·         Sztuka ciosania kamienia, pełnej rzeźby, przedstawiania ludzkiej postaci zanika niemal zupełnie-zamiast tego zamiłowanie do świecidełek- dzieła złotnicze (klamry pasów, rękojeści mieczy), mozaiki

·         Ośrodkiem cywilizacji klasztor wiejski, izolowany

·         Dezorganizacja sieci komunikacyjnej i łączności zepchnęła z powrotem większą część zachodniej Europy w pierwotny świat tradycyjnych kultur wiejskich

·         Częste powroty do pogaństwa, Zachód został przywrócony dzikości

·         Czterej „założyciele” średniowiecza – ocalili z kultury antycznej to co najistotniejsze:

·         1.Boecjusz – wiedza o Arystotelesie

·         2. Kasjodor – wprowadzenie do literatury i pedagogiki schematów łacińskich retorów, zlecił przepisywanie starych rękopisów ( wzór dla klasztornych scriptoriów)

·         3. Izydor z Sewilli- „najsłynniejszy pedagog wieków średnich”, program 7 sztuk wyzwolonych ( Trivium- gramatyka, dialektyka, retoryka  Quadrivium- geometria, arytmetyka, astronomia i muzyka)

·         4. Beda – teoria czterech zmysłów, omówienie wielorakości znaczeń Pisma

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin