Jedna z pierwszych decyzji premiera Tuska dotyczyła rezygnacji z zakupu samolotów dla Vip-ów.txt

(4 KB) Pobierz
Katastrofa samolotu, w kt�rym zgin�o 97 os�b, w tym Prezydent Lech Kaczy�ski, mia�a miejsce o 8:56 rano czasu polskiego. Jak wskazuj� wst�pne ustalenia, w wyniku niekorzystnych warunk�w atmosferycznych, samolot podchodzi� do l�dowania po raz kolejny i lec�c zbyt nisko zahaczy� o wierzcho�ek drzewa, rozbijaj�c si� ok. 1,5-km od pasa lotniska Smole�sk-Sawierny. Jak twierdzi rosyjska stacja telewizyjna Wiesti-24, samolot prezydencki mia� podchodzi� do l�dowania cztery razy, podczas gdy inne �r�d�a m�wi� tylko o dw�ch pr�bach.

Lotnisko Smole�sk-Sewierny jest dawn� baz� wojskow�, kt�ra w pa�dzierniku 2009 roku zosta�a przystosowana do obs�ugi ruchu cywilnego. W uwagi na przesz�o�� wojskow� lotniska i zaniedbania, nie jest ono przystosowane w wystarczaj�cym stopniu do obs�ugi lot�w samolot�w cywilnych i nie posiada odpowiednich precyzyjnych system�w nawigacyjnych, w tym systemu naprowadzania ILS.

Stres i presja zewn�trzna jest powszechn� i jedn� z podstawowych przyczyn podejmowania przez pilot�w fatalnych w skutkach decyzji.

Jak twierdzi serwis internetowy gazeta.ru, kontrola ruchu lotniczego zasugerowa�a za�odze samolotu prezydenckiego l�dowanie na lotniskach zast�pczych, w Mi�sku lub w Moskwie. Z uwagi jednak na presj� zwi�zan� z przybyciem na czas na maj�ce si� odby� uroczysto�ci katy�skie, za�oga samolotu podj�a decyzj� o l�dowaniu, pomimo wyst�powania niesprzyjaj�cych warunk�w atmosferycznych. Stres i presja zewn�trzna jest powszechn� i jedn� z podstawowych przyczyn podejmowania przez pilot�w fatalnych w skutkach decyzji.

Jak informuje fachowy lotniczy serwis Altair, �Katastrofa prezydenckiego Tu-154M jest drugim wypadkiem polskiego, rz�dowego statku powietrznego w ci�gu ostatnich kilku lat. W grudniu 2003 pod Piasecznem spad� �mig�owiec Mi-8, przewo��cy premiera Leszka Millera. Nikt w�wczas nie zgin��. (�) Polska jest jednym z niewielu kraj�w na �wiecie, a niemal wyj�tkiem w �wiecie cywilizowanym, w kt�rym dochodzi do wypadk�w lotniczych z udzia�em najwy�szych rang� przedstawicieli w�adz. Ostatni, podobny przypadek mia� miejsce w 1994 w Rwandzie, kiedy w wyniku katastrofy lotniczej zgin�li prezydenci Rwandy, Juv�nal Habyarimana oraz prezydent Burundi, Cyprien Ntaryamira. Przewo��cy ich Falcon 50 zosta� jednak zestrzelony przez boj�wki opozycji.�

Samolot Tu-154M (numer burtowy 101, numer seryjny 90A-837) wyprodukowany zosta� w b. ZSSR dnia 29 czerwca 1990. Tzw. resurs samolotu (czyli w praktyce jego trwa�o��) okre�lona jest na 30 tysi�cy godzin lot�w lub 25 lat. Maszyna posiada�a nalot 5141 godzin. Podczas prawie 20-letniej eksploatacji remontowano maszyn� trzykrotnie, po raz ostatni 21 grudnia 2009. Ten ostatni remont wykona�y rosyjskie zak�ady Aviakor w Samarze, naprawiaj�c trzy silniki, wzbogacaj�c elektronik� i system nawigacyjny oraz polepszaj�c jako�� wyposa�enia wn�trza kabin.

Samoloty Tu-154 nie nale�� do grupy najbezpieczniejszych samolot�w na �wiecie. Zgodnie ze statystykami bazy danych wypadk�w i incydent�w lotniczych � Aviation Safety Network, tylko w ci�gu ostatnich pi�ciu lat wydarzy�o si� pi�� wypadk�w lotniczych tego typu samolotu, zwi�kszaj�c ca�kowit� liczb� katastrof do 66. Z uwagi na przestarza�y i niebezpieczny sprz�t, rosyjskie linie lotnicze Aeroflot wycofa�y niedawno z u�ytku wszystkie samoloty tego typu.

W Polsce od wielu lat trwa dyskusja i polityczne przymiarki do zakupu nowych maszyn dla VIP-�w. Kilkakrotnie anulowano przetrag w wyniku wykrycia korupcji. Dopiero podczas rz�d�w Jaros�awa Kaczy�skiego dosz�o do finalizacji i podj�cia ostatecznej decyzji wymiany samolot�w rz�dowych. Decyzj� t� podj�to pomimo niewybrednej nagonki antyrz�dowej w mediach i sprzeciwu polityk�w Platformy Obywatelskiej. Jednak Donald Tusk obejmuj�c urz�d premiera podj�� decycje o definitywnej rezygnacji z przetargu na samoloty dla VIP-�w. Tusk o�wiadczy� wtedy, �e zakup nowych maszyn jest niepotrzebny i �e lepiej by�oby gdyby g�owa pa�stwa i rz�d latali samolotami wydzier�awionymi, a reszta urz�dnik�w pa�stwowych, samolotami rejsowymi. Chc�c pokaza� jak bardzo przekonany jest do tej � z gruntu nies�usznej � decyzji, premier Tusk w 2008 roku skorzysta� z samolotu rejsowego lec�c z oficjaln� podr� do Stan�w Zjednoczonych. Wywo�a� tym konsternacj� ameryka�skich s�u�b specjalnych. Koszt jego propagandowej podr�y by� wi�kszy ni� koszt przelotu samolotem s�u�bowym.

Otwartym pozostaje pytanie czy nowy sprz�t dla VIP-�w m�g�by zapobiec katastrofie. Zak�adaj�c dok�adnie te same warunki pogodowe i podj�te decyzje pilot�w, mo�na stwierdzi�, �e nowoczesny samolot, o doskonalszej konstrukcji i lepszym wyposa�eniu w systemy nawigacyjne, zachowa�by si� bardziej elastycznie przy podchodzeniu do l�dowania i umo�liwi�by nawet dokonanie operacji touch-and-go, czyli ponownego wzniesienia si� przy pr�bie nieudanego l�dowania. Samoloty Tu-154 nie mog� pozwoli� sobie na tego typu manewr.

<�r�d�o: www.bibula.com>
Zgłoś jeśli naruszono regulamin