Plan wynikowy klasa IV 2011.doc

(122 KB) Pobierz
P

PLAN WYNIKOWY DLA PRZEDMIOTU – MUZYKA

Nr

Temat

Podstawa programowa

Wymagania   podstawowe

Wymagania ponadpodstawowe

1

Czego będziemy się uczyć na lekcjach muzyki? Wymagania edukacyjne, WSO, BHP.

 

-

-uczeń zna przedmiotowy WSO, program nauczania oraz zasady BHP,

-uczeń zna przedmiotowy WSO, program nauczania oraz zasady BHP,

2

Muzyczne okruchy lata. Poznajemy nuty.

1.3 „Odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej

2.2  „Śpiewa ze słuchu (powtarza wzór lub powtarza i wykonuje z pamięci) (…)piosenki z repertuaru dziecięcego i popularnego

-umiejętność zaśpiewania w grupie zwrotki i refrenu piosenki,

-znajomość nazw podstawowych wartości nut oraz umiejętność ich zapisania,

-śpiew piosenki solo z akompaniamentem nauczyciela,

-znajomość nazw podstawowych wartości nut oraz czasu ich trwania, zapis nut na pięciolinii,

3

Mam swoją Ojczyznę.

2.5 „ Odtwarza ruchem i gestodźwiękami proste rytmy i schematy rytmiczne

2.2  „Śpiewa ze słuchu (powtarza wzór lub powtarza i wykonuje z pamięci) (…)piosenki z repertuaru dziecięcego i popularnego

-  śpiewanie piosenki w grupie,

-  porównanie zapisu nutowego obu piosenek (wskazanie podobieństw i różnic),

- zapamiętanie okoliczności powsta­nia pieśni Pałacyk Michla (II wojna światowa - powstanie warszawskie),

-  rytmiczne maszerowanie podczas śpiewania refrenu piosenki Pała­cyk Michla,

-  śpiewanie solo refrenu piosenki

z prawidłową intonacją oraz w od­powiednim rytmie,

-  akompaniowanie do piosenki na instrumencie perkusyjnym,

-  znajomość paru tytułów pieśni z okresu II woj­ny światowej,

4

Muzyczna jesień. Wartości nut.

3.1 „Świadomie odbiera muzykę – słucha (słuchanie analityczne, ukierunkowane

przez nauczyciela na wybrane cechy utworu) wybranych dzieł literatury

muzycznej (w całości lub fragmentów) reprezentatywnych dla

kolejnych epok

-  omówienie charakteru słuchanej muzyki,

- rozpoznanie aparatu wykonawczego (przynajmniej jednego instrumentu),

-realizuje półnutę i całą nutę czytaną z zapisu nutowego,

 

-  granie na flecie lub dzwonkach (dźwięki a i b) fragmentu Jesieni,

- rozpoznanie w słuchanym utworze instrumentów smyczkowych.

-realizuje ósemkę, ćwierćnutę, półnutę oraz całą nutę,

KLASA CZWARTA 2011/2012

5

Co to jest synkopa?

1.2 „Wykorzystuje w śpiewie oraz w grze na instrumentach znajomość pojęć

i terminów muzycznych określających podstawowe elementy muzyki

(melodię, rytm, harmonię, agogikę, dynamikę, artykulację)”

 

-  śpiewanie piosenki w grupie;

-  znajomość podstawowych wartości rytmicznych (ćwierćnuta, ósemki)

i pauz oraz relacji pomiędzy nimi;

-  znajomość terminu: synkopa;

- rozpoznawanie synkopy ze słuchu i w zapisie,

-  śpiewanie piosenki solo;

- tworzenie własnego rytmu z uży­ciem synkopy i wykonanie go

na instrumencie perkusyjnym lub wyklaskanie,

6

Gama C-dur – poznajemy nazwy nut.

2.4 „Gra na instrumentach ze słuchu i z wykorzystaniem nut (solo i w zespole)

melodie, schematy rytmiczne, proste utwory i akompaniamenty

 

-  śpiewanie gamy C-dur,

-  znajomość nazw solmizacyjnych;

- rozróżnianie gamy majorowej wśród innych melodii,

-  zapisanie gamy C-dur;

-  znajomość nazw literowych,

-  granie gamy na flecie,

 

7

Kanon – najprostsza forma wielogłosowa. Znaki chromatyczne

1.3 „Odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej (nazwy siedmiu

dźwięków gamy oraz ich położenie na pięciolinii, klucz wiolinowy,

znaki graficzne pięciu wartości rytmicznych nut i pauz, podstawowe

oznaczenia metryczne, agogiczne, dynamiczne i artykulacyjne)”

 

- znajomość terminów: kanon, bemol,

- recytacja słów piosenki w dwugło­sowym kanonie,

- rozumienie roli bemola i krzyżyka jako znaku chromatycznego,

-  śpiewanie w kanonie w kilkuoso­bowych grupkach,

-  umiejętność stosowania bemola w praktyce (zapis nutowy, gra na instrumencie),

- znajomość roli znaków chroma­tycznych (bemol, kasownik, krzyżyk) -przygodnych i przykluczowych,

 

8

Kiedy jesień nastaje, tworzenie ilustracji muzycznych.

1.2 „Wykorzystuje w śpiewie oraz w grze na instrumentach znajomość pojęć

i terminów muzycznych określających podstawowe elementy muzyki

(melodię, rytm, harmonię, agogikę, dynamikę, artykulację)”

-  śpiewanie piosenki w grupie,

-  znajomość terminów: metrum, rytm, dynamika, tempo,

- rozróżnianie i nazywanie elemen­tów muzyki,

- omówienie charakteru słuchanej muzyki,

 

-  śpiewanie piosenki solo,

-  wykonywanie krótkich tekstów (np. przysłów) z zastosowaniem

różnych elementów muzyki,

- granie tła do wiersza (według za­pisu),

 

9

Instrumenty perkusyjne – charakterystyka. Budujemy własne instrumenty.

1.4 „Poprawnie używa nazw podstawowych instrumentów muzycznych,

głosów ludzkich (sopran, alt, tenor, bas) i zespołów wykonawczych

(np. chór, orkiestra)”

 

-  śpiewanie piosenki w grupie,

- znajomość nazw instrumentów perkusyjnych melodycznych i nie-melodycznych,

-  słuchowe rozróżnianie barw in­strumentów perkusyjnych,

-  śpiewanie piosenki solo,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin