PLAN WYNIKOWY DLA PRZEDMIOTU – MUZYKA
Nr
Temat
Podstawa programowa
Wymagania podstawowe
Wymagania ponadpodstawowe
1
Czego będziemy się uczyć na lekcjach muzyki? Wymagania edukacyjne, WSO, BHP.
-
-uczeń zna przedmiotowy WSO, program nauczania oraz zasady BHP,
2
Muzyczne okruchy lata. Poznajemy nuty.
1.3 „Odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej”
2.2 „Śpiewa ze słuchu (powtarza wzór lub powtarza i wykonuje z pamięci) (…)piosenki z repertuaru dziecięcego i popularnego”
-umiejętność zaśpiewania w grupie zwrotki i refrenu piosenki,
-znajomość nazw podstawowych wartości nut oraz umiejętność ich zapisania,
-śpiew piosenki solo z akompaniamentem nauczyciela,
-znajomość nazw podstawowych wartości nut oraz czasu ich trwania, zapis nut na pięciolinii,
3
Mam swoją Ojczyznę.
2.5 „ Odtwarza ruchem i gestodźwiękami proste rytmy i schematy rytmiczne”
- śpiewanie piosenki w grupie,
- porównanie zapisu nutowego obu piosenek (wskazanie podobieństw i różnic),
- zapamiętanie okoliczności powstania pieśni Pałacyk Michla (II wojna światowa - powstanie warszawskie),
- rytmiczne maszerowanie podczas śpiewania refrenu piosenki Pałacyk Michla,
- śpiewanie solo refrenu piosenki
z prawidłową intonacją oraz w odpowiednim rytmie,
- akompaniowanie do piosenki na instrumencie perkusyjnym,
- znajomość paru tytułów pieśni z okresu II wojny światowej,
4
Muzyczna jesień. Wartości nut.
3.1 „Świadomie odbiera muzykę – słucha (słuchanie analityczne, ukierunkowane
przez nauczyciela na wybrane cechy utworu) wybranych dzieł literatury
muzycznej (w całości lub fragmentów) reprezentatywnych dla
kolejnych epok”
- omówienie charakteru słuchanej muzyki,
- rozpoznanie aparatu wykonawczego (przynajmniej jednego instrumentu),
-realizuje półnutę i całą nutę czytaną z zapisu nutowego,
- granie na flecie lub dzwonkach (dźwięki a i b) fragmentu Jesieni,
- rozpoznanie w słuchanym utworze instrumentów smyczkowych.
-realizuje ósemkę, ćwierćnutę, półnutę oraz całą nutę,
KLASA CZWARTA 2011/2012
5
Co to jest synkopa?
1.2 „Wykorzystuje w śpiewie oraz w grze na instrumentach znajomość pojęć
i terminów muzycznych określających podstawowe elementy muzyki
(melodię, rytm, harmonię, agogikę, dynamikę, artykulację)”
- śpiewanie piosenki w grupie;
- znajomość podstawowych wartości rytmicznych (ćwierćnuta, ósemki)
i pauz oraz relacji pomiędzy nimi;
- znajomość terminu: synkopa;
- rozpoznawanie synkopy ze słuchu i w zapisie,
- śpiewanie piosenki solo;
- tworzenie własnego rytmu z użyciem synkopy i wykonanie go
na instrumencie perkusyjnym lub wyklaskanie,
6
Gama C-dur – poznajemy nazwy nut.
2.4 „Gra na instrumentach ze słuchu i z wykorzystaniem nut (solo i w zespole)
melodie, schematy rytmiczne, proste utwory i akompaniamenty”
- śpiewanie gamy C-dur,
- znajomość nazw solmizacyjnych;
- rozróżnianie gamy majorowej wśród innych melodii,
- zapisanie gamy C-dur;
- znajomość nazw literowych,
- granie gamy na flecie,
7
Kanon – najprostsza forma wielogłosowa. Znaki chromatyczne
1.3 „Odczytuje i zapisuje elementy notacji muzycznej (nazwy siedmiu
dźwięków gamy oraz ich położenie na pięciolinii, klucz wiolinowy,
znaki graficzne pięciu wartości rytmicznych nut i pauz, podstawowe
oznaczenia metryczne, agogiczne, dynamiczne i artykulacyjne)”
- znajomość terminów: kanon, bemol,
- recytacja słów piosenki w dwugłosowym kanonie,
- rozumienie roli bemola i krzyżyka jako znaku chromatycznego,
- śpiewanie w kanonie w kilkuosobowych grupkach,
- umiejętność stosowania bemola w praktyce (zapis nutowy, gra na instrumencie),
- znajomość roli znaków chromatycznych (bemol, kasownik, krzyżyk) -przygodnych i przykluczowych,
8
Kiedy jesień nastaje, tworzenie ilustracji muzycznych.
- znajomość terminów: metrum, rytm, dynamika, tempo,
- rozróżnianie i nazywanie elementów muzyki,
- śpiewanie piosenki solo,
- wykonywanie krótkich tekstów (np. przysłów) z zastosowaniem
różnych elementów muzyki,
- granie tła do wiersza (według zapisu),
9
Instrumenty perkusyjne – charakterystyka. Budujemy własne instrumenty.
1.4 „Poprawnie używa nazw podstawowych instrumentów muzycznych,
głosów ludzkich (sopran, alt, tenor, bas) i zespołów wykonawczych
(np. chór, orkiestra)”
- znajomość nazw instrumentów perkusyjnych melodycznych i nie-melodycznych,
- słuchowe rozróżnianie barw instrumentów perkusyjnych,
...
colombo3