Nauczanie języka angielskiego.doc

(50 KB) Pobierz

                                                                                   

 

Program wykorzystania portali edukacyjnych w nauczaniu języka angielskiego w ramach zajęć fakultatywnych (praca metodą projektu)

 

 

 

I. TEMAT:  „The real world- a better world?”

 

II. ZAŁOŻENIA WSTĘPNE:

Projekt realizuje jeden z podstawowych celów postawionych przed nową, zreformowaną szkołą – nauczanie zintegrowane. Polega ono na szukaniu związków między poszczególnymi przedmiotami nauczania. Ma na celu całościowe postrzeganie człowieka i otaczającej go rzeczywistości w procesie nauczania. Zgodnie z najnowszymi tendencjami w metodyce nauczania języków obcych (New Humanistic Approach) nauczanie języka obcego to nie tylko uczenie owego języka, lecz także pomoc uczniom w rozwijaniu ich osobowości i wrażliwości na otaczający ich świat.

Trudno jest określić z góry rezultaty niektórych kroków podjętych w czasie realizacji projektu. Może on być modyfikowany i dostosowany do głównych założeń nauczyciela, który zdecyduje, na co położy większy nacisk, kiedy zastosuje daną metodę czy technikę nauczania.

 

III. ADRESACI PROJEKTU: młodzież gimnazjalna

 

IV. CELE OGÓLNE PROJEKTU:

Ø      Rozwijanie ciekawości poznawczej i aktywności intelektualnej uczniów

Ø      Rozwijanie społecznie pożądanych postaw

Ø      Rozwijanie umiejętności uczenia się, działania i samooceny

Ø      Doskonalenie umiejętności odpowiedzialnego planowania, projektowania i organizowania własnej pracy

Ø      Kształcenie umiejętności samodzielnego kreatywnego myślenia, rozwiązywania problemów, dokonywania wyborów

 

V. SZCZEGÓŁOWE CELE EDUKACYJNE:

Ø      Kształtowanie zachowań ukierunkowanych na ochronę środowiska przyrodniczego

Ø      Kształtowanie wrażliwości na potrzeby ludzi i zwierząt potrzebujących pomocy

Ø      Przygotowanie uczniów do wykorzystania języka angielskiego w sytuacjach życiowych oraz zapewnienie im maksimum kontaktu z językiem obcym przez umożliwienie dostępu do materiałów autentycznych

Ø      Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów za pomocą programów użytkowych oraz redagowania dokumentów zawierających tekst, grafikę i tabele

Ø      Rozwijanie umiejętności wykorzystania komputera jako narzędzia dostępu do rozproszonych źródeł informacji i komunikacji na odległość

 

VI. ŹRÓDŁA:

Ø      Portale internetowe

www.pomagamy.pl

www.viva.org.uk

www.viva.org.pl

www.bbc.co.uk

www.english@home.com

www.woe.edu.pl

www.volunteer.pl

www.wolontariat.pl

www.payitforwardfoundation.org

www.payitforwardmovement.org

 

 

Ø      Materiały autentyczne w języku angielskim i polskim (ulotki, broszury)

Ø      Artykuły publikowane w prasie angielsko- i polskojęzycznej

 

 

VII. CZAS REALIZACJI: jeden semestr, zajęcia 1x 45minut tygodniowo

 

VIII. USTALONY SPOSÓB PREZENTACJI:

Na forum szkoły: gazetki ścienne, plakaty, ulotki, szkolna kampania informacyjna

Na forum grupy: ustna lub pisemna (graficzna) prezentacja wyników

 

IX. RELIZACJA PROJEKTU:

Początek września – opracowanie ramowego planu pracy fakultetu lingwistycznego, zapoznanie z nim uczniów, przedstawienie oczekiwań co do konkretnych wyników realizowanych przez nich działań.

 

I etap projektu

Oczekiwany wynik: stworzenie słowniczka tematycznego „Environment”

                                                                                                                                                       Na każdych zajęciach uczniowie zapisują na swoich dyskietkach słownictwo potrzebne do stworzenia słowniczka

 

Zajęcia pierwsze

www.pomagamy.pl: A Cleaner Fuel – analiza tekstu, wykonanie ćwiczeń interaktywnych, sporządzenie tabelki „ Good and points of diesel engines”

 

Zajęcia drugie

www.pomagamy.pl: Clean Up the World - analiza tekstu, wykonanie ćwiczeń interaktywnych, wyszukanie w internecie i sporządzenie listy organizacji zajmujących się ochroną środowiska naturalnego

 

Zajęcia trzecie

 

www.bbc.co.uk: Buzz words – Eco warriors – ćwiczenia w słuchaniu, rozwiązanie quizu

materiały własne nauczyciela – rozwiązanie krzyżówek zawierających słownictwo związane z ochroną środowiska naturalnego

 

Zajęcia czwarte

 

Ćwiczenia w mówieniu – omówienie wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów gimnazjum i opracowanie ich graficznej prezentacji w formie diagramów kołowych

 

 

 

Zajęcia piąte

Stworzenie wspólnego słowniczka tematycznego „Environment” na podstawie zgromadzonego słownictwa z wykorzystaniem słowników internetowych

 

 

II etap projektu

Oczekiwany wynik: stworzenie zbioru ciekawych przepisów wegetariańskich i zaprezentowanie go na forum szkoły w formie gazetki ściennej

 

Zajęcia pierwsze

www.pomagamy.pl: Food round the World - analiza tekstu, wykonanie ćwiczeń interaktywnych

materiały własne nauczyciela – psychozabawa – You are what you eat

 

Zajęcia drugie

www.bbc.co.uk: Buzz words – Health food junkies, Junk food junkies – ćwiczenia w słuchaniu, rozwiązanie quizu

www.viva.org.uk: zapoznanie z zawartością witryny

 

Zajęcia trzecie

www.viva.org.uk: Four Reasons For ‘Going Veggie’ – analiza tekstu, dyskusja

 

Zajęcia czwarte

Czasopismo “World of English” – analiza artykułu “Frankenstein Foods or Manna from Heaven” na temat żywności modyfikowanej genetycznie; ćwiczenie sprawdzające rozumienie tekstu ; ćwiczenie w pisaniu: stworzenie opowiadania „Invasion of the Superweeds” z użyciem słownictwa występującego w artykule

 

Zajęcia piąte

Sporządzenie zbioru ciekawych przepisów wegetariańskich ( przy pomocy wszelkich dostępnych adresów internetowych) i przygotowanie gazetki ściennej

 

 

 

III etap projektu

Oczekiwany wynik: Zorganizowanie szkolnej kampanii w obronie praw zwierząt

 

Zajęcia pierwsze

 

www.viva.org.pl: zapoznanie się z celami kampanii „Nie w moim imieniu” przeciwko eksportowi koni na mięso

www.viva.org.uk: ćwiczenia w czytaniu, zapoznanie się z  kampaniami prowadzonymi na całym świecie w obronie zwierząt, wydrukowanie przykładowych ulotek

 

Zajęcia drugie

 

Nawiązanie kontaktu z polskim oddziałem organizacji VIVA!, zredagowanie listu z prośbą o przysłanie materiałów informacyjnych, mających ułatwić zorganizowanie szkolnej kampanii

 

 

Zajęcia trzecie

 

Szkolna kampania w obronie praw zwierząt

 

1. Prezentacja (w formie gazetki ściennej) otrzymanych i znalezionych w internecie  materiałów ( plakaty, ulotki, informacje o prowadzonych przez organizację VIVA! działaniach) – w języku polskim i angielskim

2. Rozdawanie ulotek informacyjnych

3.Zbieranie podpisów pod petycją  przeciwko eksportowi  polskich koni na mięso

4.Zbiórka pieniędzy na dalsze prowadzenie kampanii przez VIVA! Akcja dla zwierząt

 

 

IV etap projektu

 

Oczekiwany wynik: Podjęcie działalności wolontariackiej

 

Zajęcia pierwsze

 

www.pomagamy.pl: „Fundraising” - analiza tekstu, wykonanie ćwiczeń interaktywnych; stworzenie listy polskich organizacji zajmujących się działalnością charytatywną

 

Zajęcia drugie i trzecie

Projekcja filmu „Pay It Forward” w oryginalnej wersji językowej

 

Zajęcia czwarte

www.payitforwardfoundation.org: wykonanie folderu na temat obejrzanego filmu i działalności fundacji Pay It Forward na całym świecie

 

Zajęcia piąte

Dyskusja podsumowująca: „ Is being sympathetic and helpful easy nowadays?” lub “How can I help?”

 

 

X. Podsumowanie – wnioski dotyczące realizacji projektu

 

  1. Trzeci etap projektu nie został w pełni zrealizowany, tzn. nie przeprowadzono zbiórki pieniędzy. Być może nasza kampania w obronie praw zwierząt była za mało przekonująca dla pozostałych uczniów.
  2. Realizacja czwartego etapu projektu przedłużyła się o dwa spotkania, co spowodowane było koniecznością opracowania ogromnej ilości materiałów dotyczących działalności fundacji Pay It Forward. Może warto tak zmodyfikować program, by na ten etap poświęcić więcej czasu (np. kosztem III etapu), zwłaszcza że wzbudził on ogromne zainteresowanie wśród uczniów.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin