Motywacja 2.pdf

(1790 KB) Pobierz
Microsoft Word - Motywacja 2
MOTYWACJA
Jesteśmy u progu nowego tysiąclecia, gdzie świat ulega radykalnym zmianom.
W przedsiębiorstwach coraz częściej kierownicy dążą do tego aby pracownik dał z siebie
wszystko, dlatego też starają się opracować odpowiednią strategię motywacji do pracy.
Motywacja jest podstawowym elementem i motorem w podejmowaniu działań , jednak
jej
Skuteczność zależy od wielu czynników, takich jak : zajmowanego stanowiska pracy,
zadowolenia jakie daje nam praca, satysfakcji jaką mamy z efektów naszych działań.
W organizacjach często uważa się, że motywowanie jest sprawą prostą, która nie
nastręcza
Problemów, wystarczy tylko dobrze płacić. Nie jest to niestety takie proste, motywowanie
Wymaga bowiem znalezienia optymalnego rozwiązania, które spowoduje zarówno
zadowolenie z pracy pracownika jak i zapewni wysoką wydajność.
W opracowaniu niniejszym zostały przedstawione podstawowe wiadomości na temat
Systemu motywacji, jej cele i zadania. .Następnie zostały opisane narzędzia
motywowania,
Które dzielimy na środki przymusu, zachęty oraz środki perswazji. W dalszej części pracy
Znajdujemy opis stosowanych w przedsiębiorstwach bodźców płacowych: płac,
wynagrodzeń , premii oraz bodźców pozapłacowych.
Teza pracy: Głównym źródłem motywowania w firmach jest płaca, natomiast motywacja
pozapłacowa pełni rolę drugorzędną i niestety wykorzystywana jest przez kierowników
niewystarczająco.
Motywacja jest słowem często przez nas używanym, nikt jednak do końca nie
zastanawia się nad dokładnym i dogłębnym znaczeniem tego słowa.
W ujęciu encyklopedycznym motywacja to proces regulujący zachowania człowieka tak,
aby można było osiągnąć określony wynik. Jest mechanizmem regulującym i
uruchamiającym zachowanie danej osoby. To stan wewnętrznego napięcia dążący do
działania w ściśle określonym kierunku, mający nieświadomy charakter.
Definicji dotyczących motywacji jest bardzo wiele , wszystkie wpływają na reakcje ludzi.
Pojęcia interpretowane są bardzo różne i w różnorodny sposób ujmowane.
Motywowanie jest zespołem sił , które powodują, że ludzie zachowują się w określony
sposób, ukazując różne reakcje.
Motywowanie to sposób podejmowania działań przez pracownika do których skłaniają
Pewne motywy. Motyw to stan wewnętrzny człowieka, według którego motywowany jest
przekonany o słuszności danego działania.
Motywy mają wpływ na powstawanie przekonań u człowieka oraz wyznaczają kierunek
aktywności i utrzymują bądź zmniejszają ich przebieg.
Motywowanie według Z. .Jasińskiego to oddziaływanie przez rozmaite formy i środki na
pracowników tak, aby ich zachowania były zgodne z wolą kierującego, aby zmierzały do
zrealizowania postawionych przed nimi zadań. Istotą motywacji jest kojarzenie
subiektywnych dążeń pracowników z procesem realizacji zadań organizacji.
Powyższe definicje dowodzą, że motywacja jest pojmowana, i definiowana bardzo różnie,
gdyż wiele czynników wpływa na ludzi aktywnie i świadomie poprzez kształtowanie
środowiska ich życia i pracy. Motywacja odnosi się do przeżyć człowieka, od których
zależy możliwość i kierunek ludzkiej aktywności. Jest procesem regulacji pełniącej
funkcję sterowania czynnościami tak, aby prowadziły do zamierzonego celu. Jako
mechanizm psychologiczny uruchamia działanie człowieka.
Od wielkości i rodzaju reakcji emocjonalnych przeżyć zależy ogólna aktywność
psychofizyczna, która mobilizuje siły i energię oraz dodaje ochoty do podejmowania
określonych, często bardzo trudnych, wymagających większego ryzyka zadań. Im
silniejsze występowanie motywacji, tym większa energia i aktywność przejawiająca się w
uporczywości i dążeniu do pożądanego rezultatu przez pracownika. Zależy to w głównej
159019422.002.png
mierze od tego jak pojmuje i stawia sobie cele i jak określa swoje możliwości działania w
danej sytuacji. Najczęściej jednak motywujemy się sami reagując na wewnętrzne
potrzeby zgodnie z ludzką naturą.
System motywowania musi zatem, być tak zaplanowany, aby zawsze efekty
zaangażowania pracowników, były przez system nagradzane. Oznacza to, że pracownik
powinien dokładnie wiedzieć czego oczekuje od niego firma i współpracownicy. Decyduje
o tym jasność formułowania zadań i celów. Motywacja jest tym większa, im lepiej i
dokładniej jest zrozumiana i określana.
Badania wykazują, że istotne znaczenie ma stopień motywacji:
- Zbyt silna motywacja pogarsza działanie, paraliżuje, zakłóca i deformuje ludzkie
czynności powodując ich dezorganizację.
- Przy bardzo silnej motywacji zaczynają pojawiać się błędy, zahamowania, zmniejsza się
pole działania , uwagi i zakres dostępnych skojarzeń - występuje tu tak zwana (pustka
w głowie), a pewne tory myślowe rozwiązań utrwalają się prowadząc do nie pożądanych
rezultatów.
- Przy silnej motywacji, sprawność działania spada, a wydajność pracy ulega obniżeniu z
następujących powodów: nazbyt silnej motywacji, która , powoduje niepokój a człowiek
niespokojny staje się mniej sprawny i aktywny, nader dużego śledzenia wyników
bezpośrednich i czynników, które wpływają na nie, powodując utratę świadomości
elementów sytuacji oddziaływania długofalowego, a w ostateczności prowadzącego do
ujemnej wydajności, nazbyt dużego napięcia i niepokoju, które prowadzi do utraty
zdolności rozwiązywania problemów,
zbyt słaba motywacja nie prowadzi do żadnych zamierzonych rezultatów, staje się
bezcelowa.
Istotną częścią systemu motywacji jest efektywność, która określona jest jako stopień
zbieżności między oczekiwaniami pracownika, a tym, co może on uzyskać, postępując
zgodnie z wyznaczonymi w ramach systemu regułami.
Efektywność systemu motywacji uzależniona jest od konsekwentnego stosowania
przyjętych zasad, czytelności całego systemu, oczekiwań pracowników, które
kształtowane są między innymi przez ich poglądy, normy, wartości, potrzeby i
wewnętrzne motywy postępowania.
Efektywność systemu motywacji nie jest kształtowana w sposób prosty przez wyżej
wymienione wyznaczniki. Stanowi ona ich kombinację z klimatem organizacyjnym,
powstającym w efekcie dokonanej przez pracowników subiektywnej oceny spostrzegania
cech charakterystycznych sytuacji organizacyjnej w porównaniu do odczuwania potrzeb,
wewnętrznych motywów kształtujących postępowanie i uznawanych wartości oraz norm.
Największą efektywność działania szczególnie wymagającej rozwiązywania zagadnień
trudnych i złożonych jest motywacja przeciętna.
Motywacja jako proces bardzo złożony, w którym kierowanie wymaga wiedzy i
umiejętności jest racją działania i zależy w dużej mierze od człowieka, jego działań i
pobudek oraz ściśle określonych zachowań typu poczucie obowiązku, poczucie lojalności,
chęć unikania trudności, chęć zarobienia pieniędzy.
Istotne znaczenie ma poznanie motywów wyzwalających aktywność człowieka, a w pracy
zawodowej pozwala to na poznanie celów, do których dąży, czyli wszystkie sposoby
pobudzania motywów działania ludzi mają wtedy szansę na skuteczność, gdy są w stanie
pomóc im w osiąganiu celów.
Motywy te kierują działania, a cele formułują, co dobre, co złe, co prawdziwe, fałszywe,
korzystne lub niezgodne i przeciwne ich interesom.
Motywację można pobudzać na różne sposoby poprzez zagrożenie temu, co człowiek już
osiągnął (stosowanie ujemnych bodźców motywacyjnych), lub tworzenie warunków
umożliwiających realizowanie celów pracownika (stosowanie dodatnich bodźców
motywacyjnych).
Ogólnie motywację dzielimy na pozytywną czyli dodatnia, oraz negatywną czyli ujemną.
Motywacja pozytywna opiera się na nagrodach i stwarza pracownikowi coraz to lepsze
perspektywy realizowania własnych celów w miarę spełnienia oczekiwań pracodawcy np.:
159019422.003.png
osiągnięcie wyższych zarobków, lepsze stanowisko pracy, możliwości awansów, większa
samodzielność, szkolenia zagraniczne.
Motywacja negatywna opiera się na bodźcach, które pobudzają do pracy jakimi są: lęk,
obawa, poczucie zagrożenia np.: zagrożenie naganą, utratą części zarobków, premii lub
nawet utrata pracy, przesunięcie na niższe stanowisko, malejący prestiż w firmie i w
oczach pracodawcy.
Coraz częściej zdarza się w praktyce wzbudzać w pracownikach chęć do działania przez
bodźce negatywne. Znajduje to swoje uzasadnienie, gdyż ich wpływ na postawę
pracownika jest wyrażony przez poczucie zagrożenia, co pozwala stosunkowo łatwo
uruchomić silniejsze dążenia i wyzwala więcej energii. Dużo łatwiej pracodawcy jest
zagrozić w danej sytuacji utratą posiadanych już korzyści niż stworzyć nadzieje
otrzymania czegoś, co zobowiązuje do dotrzymania obietnicy.
Stosując działanie bodźców negatywnych pracownik stara się, aby jak najmniej stracić
lub ograniczyć przykrości do minimum, natomiast działanie bodźców pozytywnych
pozwala jak najwięcej zyskać i pozwala tworzyć do maksimum.
Jak można łatwo się domyśleć bodźce negatywne są mniej korzystne, gdyż wyzwalają
poczucie obawy i lęku powodując, że człowiek nie stara się jak najlepiej wykorzystać
czasu i wykonać swoje zadania, tylko zaspokaja oczekiwania przełożonych, aby nikomu
się nie narazić.
Lęki, obawa przed sankcjami wywołuje pewne spustoszenie w osobowości pracownika,
jest to :
- obniżenie poczucia własnej wartości - według C. A. Mace`a największą przeszkodą w
kreatywnym dział aniu jest brak zaufania do własnych sił, który wynika z poczucia niskiej
wartości własnej osoby. Wywołuje to u człowieka dezorganizację wewnętrzną, napięcie i
brak harmonijnego i logicznego myślenia.
- Przyjmowanie postaw defensywnych - życie w atmosferze pełnego zagrożenia
doprowadza do frustracji i depresji, motywacja staje się obronna nie zdobywcza. Całość
lęków, obaw, kłopotów czyli tzw. wzmocnień negatywnych powoduje, że praca stanowi
zło konieczne dla człowieka. Sytuacja ta bardzo często doprowadza do obniżenia energii,
inicjatywy i pomysłowości, co nie jest mile widziane na tle działań marketingowych
danego przedsiębiorstwa,
- Spadek ambicji - czyli wewnętrzny bunt ludzi, lub starania by nadto przypodobać się
przełożonym odgrywając wobec nich rolę waleczną lub służebną.
Motywację możemy rozpatrywać również pod kątem cech motywacyjnych w dwóch
aspektach.
ASPEKT 1.
Motywacja negatywna (ujemna) - unikanie przykrości , bólu, kary.
Aktywizuje ona człowieka do działania w określony sposób poprzez poszukiwanie pracy w
solidnym przedsiębiorstwie, podporządkowania się swemu przełożonemu, oraz poprzez
niechęć do zmian czy unikanie trudnych sytuacji pomaga w prowadzeniu biernego,
spokojnego trybu życia.
Motywacja pozytywna - prowadzi do zaangażowania uczuciowego poprzez większą
aktywację pracownika i do pełniejszego wykorzystania jego możliwości. Motywacja ma
charakter dążenia do czegoś, co dla pracownika godne jest pożądania i trudu np. lepszy
zarobek, awans czy uznanie. Skuteczność zależy od realności dawanych pracownikowi
obietnic i jego przeświadczenia, że sukces jest blisko i jest możliwy do osiągnięcia.
Motywacja pozytywna przyczynia się do wykształcenia motywacji osiągnięć typu wysokie
zarobki, stawianie sobie i innym wysokich wymagań, dążenie do realizacji ambitnych
celów, chęć podejmowania dużego wysiłku i dużej odpowiedzialności.
ASPEKT 2.
159019422.004.png
Motywowanie o charakterze dwustronnym zachodzi wówczas, gdy kierujący i
podwładny mają interakcje wzajemne. Jest to motywowanie na zasadzie sprężenia
zwrotnego mogącego wpływać na decyzję motywującego. W aspekcie tym, podwładni
zachowują się zgodnie z wolą kierującego, gdy ten, tworzy takie warunki pracy i
możliwości realizując ich system wartości i oczekiwań. Kierujący musi wywiązać się z
funkcji motywowania i znać czynniki, które powodują, że ludzie są skłoni do określonego
działania. Musi znać ich cele oraz oczekiwania nabyte podczas wcześniejszych sytuacji
motywacyjnych.
Sytuacja dnia codziennego zmusza nas do tego, że dążymy do wszelkiego rodzaju
aktywnych działań , osiągnięć, czynów, tworzenia nowych rzeczy aż wreszcie do sukcesu
jakim jest uzyskanie społecznej aprobaty, uznania, podziwu, wiedzy i umiejętności
potwierdzania i sprawdzania w działaniu swej własnej wartości pracy. U wielu osób raca
jest nieodzownym elementem życia dnia codziennego wywołująca funkcje pozwalające na
utrzymanie pozycji w społeczeństwie, poczucie sensu własnego życia i własnego "ja",
wypełnienie nas celową aktywnością, poczucie zadowolenia z dobrze wykonywanych
czynności, poczucie dumy z własnej sprawności umysłowej i intelektualnej, zapewnienie
prestiżu w oczach innych ludzi, znalezienie uznania dla zalet okazywanych wykonywanej
pracy.
W praktyce powinno dążyć się do tego aby motywacja pozytywna przeważała wspierana
chwilowymi motywami negatywnymi.
Sformułowanie celów w przedsiębiorstwie jest ważnym etapem w działalności na
rynku.
Polega na ustaleniu jakiegoś celu lub stanu, który ma być w rzeczywistości przez
organizacje osiągnięty.
Każde przedsiębiorstwo realizuje swoje cele, którymi są produkcja, świadczone usługi,
zaspokajanie treści materialnych dla siebie i innych pracowników.
Cele materialne zastępują w postaci zyskowności firmy poprzez fachowców i specjalistów
którzy się przyczyniają do osiągania coraz większej świetności firmy, jej image i prestiżu.
Przedsiębiorstwo spełnia cel społeczny, którym jest samo realizacja człowieka w pracy i
przez prace. Samorealizacja rozumiana jest jako spełnienie wewnętrznych oczekiwań
danej osoby przez wykonanie zadań, tak samo atrakcyjnych i współmiernych pod
względem fizycznych i umysłowych.
Wyrażanie celów za pomocą konkretnych zadań rzeczowych oraz parametrów
ekonomicznych znajduje zastosowanie w zyskach i kosztach.
W każdym przedsiębiorstwie mamy do czynienia z tzw. "piramidą celów". Na jej
szczycie znajdują się cele dla przedsiębiorstwa na poziomie średnim - cele dla komórek
organizacyjnych, a dopiero na samym dole zadania dla ludzi na poszczególnych
stanowiskach pracy.
Najczęstszymi celami w piramidzie tej będą : zyski, pozyskiwanie pracowników,
motywacja oraz samorealizacja pracowników. Często te mogą ulegać zmianie zarówno
pod względem ilościowym jak i strukturalnym. Realizacja ich wymaga rozłożenia na cele
cząstkowe przeznaczone do realizacji na poszczególne komórki organizacyjne.
Ogólne cele przedsiębiorstwa mogą ulec zmianie, w wyniku czego istotne jest
realizowanie zmian w pod celach przez komórki oraz w zadaniach wykonywanych na
stanowiskach pracy. Istotną rolę stanowi fakt wprowadzenia odpowiednich modyfikacji od
wiązki celów ogólnych do zadań na stanowiskach pracy. Przerwanie tej drogi na jednym z
etapów lub niedostosowanie się do tej kompozycji wprowadzi wiele zamieszania,
uniemożliwi ich realizacje a w konsekwencji wypaczy model motywowania.
159019422.005.png
159019422.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin