00:00:00:23.976 00:00:41:"Dark Side Of The Moon" by�o wyrazem 00:00:44:politycznego, filozoficznego, humanitarnego wyra�enia 00:00:47:naszej desperacji. 00:01:11:Dark Side, s�dz�... czu�em |�e ca�y zesp� pracuje razem. 00:01:14:To by� niezwykle tw�rczy okres.|Byli�my bardzo otwarci... 00:01:18:...poniewa� wci�� mieli�my wsp�lny cel, 00:01:21:czyli zosta� bogatym i s�awnym. 00:01:37:Pomys�y, kt�re Roger dr��y� 00:01:40:by�y wa�ne dla ka�dego pokolenia. 00:01:44:Bo m�odzi ludzie|mieli te same punkty odniesienia. 00:02:03:S�dz� ,�e jednym z sukces�w Dark Side jest 00:02:06:jego r�norodno��:|poniewa�... jest wiele piosenek, 00:02:10:wiele idei upchni�tych na jednej p�ycie. 00:02:14:Doskonale pami�tam t� chwil� 00:02:17:gdy siedzieli�my i s�uchali�my|ca�ego nagrania... 00:02:21:my�l�c: m�j Bo�e, my naprawd�...|tutaj zrobili�my co� fantastycznego... 00:02:46:Jest to nagranie wszechczas�w, 00:02:48:wci�� na listach przeboj�w blisko|750 tygodni, prawie 14 lat. 00:02:54:To by� nokautuj�cy album, 00:02:56:nie przez wielko�� sprzeda�y,|ale przez jego si�� i czas oddzia�ywania. 00:03:00:By� to czas muzycznego undergroundu, 00:03:03:rocka progresywnego, kt�re,|zacz�y dominowa� w muzyce. 00:03:07:By� to album maj�cy wiele odniesie� do muzyki pop, 00:03:10:kt�re mo�na sobie nuci� pod nosem, ale 00:03:11:mia� te� wiele klimat�w 00:03:14:nadaj�cych si� do s�uchania w ciemnym pokoju. 00:03:16:Jest to by� mo�e najlepszy koncept album, 00:03:18:poniewa� by� pomys�, by�y piosenki, 00:03:21:i przestrze� wype�niona muzyk�, 00:03:24:kt�re nie ogranicza�y wyobra�ni s�uchacza. 00:03:33:Kiedy Syd oszala� w 68 i do��czy� Dave 00:03:38:byli�my, wi�kszo�� z nas, niepewni,|drepcz�c w miejscu, 00:03:42:rozmy�laj�c... "co teraz robi�?", 00:03:44:bo to by� facet , kt�ry|zacz�� obr�bk� wszystkich piosenek, 00:03:50:by� sercem i dusz� zespo�u. 00:03:54:Wp�yw Syda by� widoczny wsz�dzie. 00:03:56:S�dz�,�e wtedy zesp� by� zdesperowany ci�gn�� to dalej, 00:03:58:mimo straty swego ko�a nap�dowego, 00:04:01:To oznacza�o ,�e po raz pierwszy, 00:04:04:nie mogli zasi��� razem i powiedzie� ok|zr�bmy z tego piosenk�. 00:04:08:Po odej�ciu Syda muzyka sta�a si�|bardziej ilustracj� ni� piosenkami. 00:04:14:Byli�my na tyle rozs�dni, 00:04:16:i to by�a jedyna dobra rzecz|,�e nie nagrywali�my singli, 00:04:20:bo mog�y by� nie tak dobre,|jakby�my tego chcieli. 00:04:23:Odk�d Syda ju� nie by�o,|Floydzi zacz�li b�yszcze�; 00:04:29:wszystko zacz�o i�� jak z p�atka. 00:04:42:Kiedy ujrza�em Floyd�w po raz pierwszy,|a by�o to latem'68, 00:04:46:podczas pierwszego ameryka�skiego tourne z Davidem Gilmourem, 00:04:49:byli niesamowici: lecia�o wtedy 00:04:53:"Let There Be More Light",|"Set the Controls for the Heart of the Sun", 00:04:56:totalny space rock. 00:05:07:Niezbyt dobrze si� czu�em 00:05:11:z tym psychodelicznym nudziarstwem. 00:05:16:Wci�� grali�my wiele|instrumentalnych rzeczy, jak wiecie, 00:05:21:co mog�oby stanowi� ju� po�ow� albumu. 00:05:23:Ale stale szukali�my kierunku. 00:05:25:Szarpi�c si� pomi�dzy 00:05:27:ch�ci� poszerzenia naszej muzyki 00:05:32:w kierunku eksperymentalizmu, 00:05:36:z zachowaniem jej melodyjno�ci. 00:05:39:Kiedy ws�uchacie si� w "Meddle",|klarowny spok�j suity "Echoes" 00:05:45:zorientujecie si� , jaki kierunek obrali�my. 00:05:50:Pozosta�� cz�� "Meddle",stanowi�y piosenki, 00:05:54:a na drugiej stronie p�yty 20-minutowy kawa�ek 00:05:58:a) by�a zwart� ca�ostk�, za to 00:06:04:b) pocz�tkiem |pisania o innych ludziach. 00:06:12:Strangers passing in the street, 00:06:16:by chance two separate glances meet, 00:06:20:and I am you and what I see is me 00:06:26:By�o to pocz�tkiem odczu�,to si� czuje,to si� wie, 00:06:30:"dwojga obcych na ulicy s�ycha� krok,|chc�cych jedno drugiego napotka� wzrok, 00:06:34:'patrz� na ciebie ,a widz� siebie" 00:06:36:by�o w tym co�, co mnie dr�czy�o|od dawna... 00:06:40:... i znalaz�o sw�j wyraz w Dark Side. 00:06:47:Musicie pami�ta� , jakie to by�y czasy. 00:06:50:By� to szczytowy okres glam rocka: byli wtedy, 00:06:55:jak wiecie, Marc Bolan i T.Rex i David Bowie z 00:06:58:Ziggym Stardustem, powszechnie dost�pni, rodzaj popowej fantastyki, 00:07:02:i pojawili si� Floydzi z albumem|z zupe�nie innymi tematami. 00:07:06:Stworzyli opowie��, stworzyli... jakby teatralny kawa�ek 00:07:10:o �yciu w nowoczesnym �wiecie. 00:07:13:Ca�a nasza czw�rka by�a w tym,|i by�a dyskusja o tym , 00:07:16:czy wyda� album|skupiony na jednym "temacie", 00:07:21:jako... jak si� teraz m�wi "koncept", album. 00:07:24:By�o wiele rzeczy|kt�re ,ka�da z osobna,tworzy�y... 00:07:28:r�ne spojrzenia na �ycie. 00:07:32:Zewsz�d by�a presja mog�ca|pchn�� w tym czy innym kierunku, 00:07:37:mo�na to odczu�... chyba...|w stron� 00:07:43:szale�stwa, �mierci, empatii, ��dzy, czy 00:07:50:ku czemu� na kszta�t| fizycznych teorii Newtona 00:07:57:brzmi to ciekawie i mog�o by si� tak sta�... 00:08:01:o tym mniej wi�cej jest ta p�yta... 00:08:05:Jest zawsze taka dobra chwila 00:08:07:kiedy wi�kszo�� grup eksperymentuj�c na swoich wizjach, 00:08:09:pomys�ach,dochodzi|w ko�cu do ustalenia, 00:08:13:co w�a�ciwie chc� osi�gn��. 00:08:15:Praca nad Dark Side Of The Moon rozpocz�a si� w sali pr�b w Bermondsey, 00:08:18:by�a cz�ci� magazynu... |kt�ry nale�a� do The Rolling Stones 00:08:21:�wiczyli�my tam... improwizuj�c,|je�li wiecie ,co mam na my�li. 00:08:28:Nie jestem pewien , jak du�o zapisu z tego powsta�o. 00:08:32:Wiecie,|gra si� w E minor albo w A przez godzin� albo dwie, 00:08:35:widzisz, �e brzmi dobrze i w 5 minut to akceptujesz. 00:08:58:Wiele pomys��w przysz�o 00:09:01:w�a�ciwie... podczas jamowania na pr�bach... 00:09:04:oczywi�cie teksty napisa� Roger... 00:09:07:...poniewa� mia� co� do powiedzenia. 00:09:09:Po raz pierwszy napisa� wszystkie teksty... 00:09:12:Roger by� facetem nie do zdarcia... 00:09:15:Spos�b, w jaki "Dark Side Of The Moon" wyrazi� 00:09:18:rozczarowanie wczesn� doros�o�ci�, jest absolutnie ponadczasowy... 00:09:22:Znowu s�ucha�em tego ostatnio, i wci�� mnie zadziwia 00:09:27:to swoj� autentyczno�ci�, by�y to przecie� 00:09:31:wczesne lata 60-te, no i ... wiecie... uhm... 00:09:37:"oddychaj, wci�� oddychaj, nie b�j si� ba�". 00:09:40:*Inne rzeczy* w kontek�cie z muzyk� 00:09:42:i w kontek�cie z cz�stkami ca�o�ci: 00:09:45:ludzie s� w stanie przyj�� to proste uniesienie 00:09:50:by, mocno stoj�c na ziemi, 00:09:53:prze�y� prawdziwie swoje �ycie. 00:10:19:Wcze�niej gra�em jazz... kocham to... 00:10:25:Ponad wszystko... to moje natchnienie. 00:10:28:Ciekawe, �e w tej piosence jest,|wspomnia�em o jazzie, 00:10:32:okre�lony akord... kt�ry... 00:10:39:dominuje nad wszystkim.|S�ucha�em ostatnio 00:10:43:albumu Milesa Davisa "Kind of Blue", 00:10:47:w kt�rym jest ... ten akord!..|kocha�em ten akord! 00:10:52:I kiedy robili�my "Breathe", 00:10:55:wzi�li�my G - u�y�em G -|i jak teraz podoba si� E? 00:11:00:Tak, zn�w, tak leci... 00:11:06:ale... uhm... pami�tam ten akord i pami�tam 00:11:10:prac� nad tym w domu s�uchaj�c|nagrania, i pomy�la�em... 00:11:30:�e Dave by� �wietny w tym podw�jnie zgranym wokalu. 00:11:33:Potrafili�my stworzy� mechanizm,|a to r�nica. 00:11:46:Jest tak�e cz�� harmonijna... 00:11:50:brzmia�o to tak... 00:12:01:Zn�w w zespole!.. 00:12:04:A to cz�� zagrana przez podw�jne organy... 00:12:14:Podobnie by�o na "Eclipse" 00:12:18:Przez kilka miesi�cy ,s�dz�,|przed wej�ciem do studia Abbey Road, 00:12:24:by rozpocz�� pierwsze nagrania... 00:12:26:...a to oznacza�o wi�cej wyst�p�w|o kt�re ju� nie by�o trudno. 00:12:32:Kiedy nagrywasz w zespole|i co� sob� prezentujesz, oznacza to 00:12:35:...chc�c nie chc�c, rozw�j ale i zmiany... 00:13:03:Oczywi�cie w erze przed bootlegowej by�o 00:13:05:du�o �atwiej co� fajnego zrobi�, 00:13:08:wej�� do studio i doskonali� to. 00:13:23:Nagrywali�mu to wszystko na �ywo 00:13:25:w��cznie z partiami gitarowymi. 00:13:28:My�l� ,�e wszyscy| byli�my z tego zadowoleni, 00:13:31:i z tego ,�e mieli�my syntetyzator... 00:13:35:...by� to Synth EA z niewielk� klawiatur� 00:13:38:z sekwenserem...|prawdopodobnie by� to pierwszy sekwenser... 00:13:41:...pod��czy�em go |i zacz��em co� gra�, 00:13:45:Roger od razu zastrzyg� uszami|i powiedzia�, �e to brzmi �wietnie, 00:13:49:podszed�, i zacz�li�my si� wyg�upia�... 00:13:52:wstawi� nowy motyw,|i samo posz�o... 00:13:58:Grali�my te kawa�ki powoli... 00:14:03:pr�buj�c szum�w i efektu oscylatora, 00:14:07:coraz szybciej i szybciej... 00:14:15:By�o jak trzeba... 00:14:22:I to ,oczywi�cie, zabrzmia�o 00:14:24:o niebo lepiej ni� mogli�my to sobie wyobrazi�. 00:14:28:Byli naprawd� pierwszym zespo�em 00:14:31:kt�ry zacz�� tworzy� muzyk� przysz�o�ci. 00:14:33:Robili�my r�ne rzeczy z loopami 00:14:35:ciekawymi odg�osami i efektami d�wi�kowymi... 00:14:37:W 1972 roku nie by�o rzecz� oczywist�|nagra� taki album. 00:14:40:W�a�nie tego rodzaju. 00:14:42:Potrafili... w pewnym sensie pokaza� 00:14:45:brzmienie d�wi�ku przysz�o�ci. 00:14:47:Byli bardzo bardzo odwa�ni 00:14:49:tworz�c �wietne w odbiorze|eksperymenty d�wi�kowe. 00:14:56:Oto g��wny syntetyzator,|z wbudowanym elementem klasy hi-fi. 00:15:00:U�ywali�my go z filtrami 00:15:02:i innymi oscylatorami by uzyska� efekt wibruj�cego szumu. 00:15:06:Dodali�my gitar�|z wysuni�tym gitarowym echem , 00:15:10:by�o to grane na statywie mikrofonu przez pocieranie... 00:15:14:Sz�o z lewa na prawo jak stereo.|Oto te syntetyzatory. 00:15:21:Syntetyzator Morph, kt�ry kreowa�|odg�osy jakich� futurystycznych pojazd�w, 00:15:26:obni�a� troch� d�wi�k|i ��czy� to wszystko sensownie... 00:15:30:Tworzy�o to podw�jny efekt Dopplera, 00:15:32:jakby mija� ci� ambulans z piskiem opon... 00:15:35:dodaje jakie� odg�osy krok�w...|i przy�pieszone bicie serca... 00:15:41:Jak wida� jest to okropniasta �cie�ka... 00:15:57:Ta sekcja jest szczeg�lna, 00:15:58:"The Travel" albo "On The Run" 00:16:01:S�dz�, �e to jest fajnie zakr�cone. 00:16:0...
santana571