REGULAMIN
PROCEDURY DIAGNOZOWANIA I OPINIOWANIA
W KIERUNKU DYSLEKSII ROZWOJOWEJ UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCHGIMNAZJALNYCH I SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
PODSTAWY PRAWNE
Ustawa o systemie oświaty z dnia 07.09.1991 r., z późniejszymi zmianami.
Rozporządzenie MENiS z dnia 11.12.2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno- pedagogicznych w tym publicznych poradni specjalistycznych ( Dz. U. Nr 5, poz.46,2003 r).
Rozporządzenie MEN iS z dnia 07.01.2003 r. w sprawie zasad udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach szkołach i placówkach ( Dz. U. Nr 11 poz.114.2003).
Rozporządzenie MENiS z dn. 07.09.2004.w sprawie warunków i sposobu oceniania klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 199, poz.2046).
Aktualne wytyczne KO i OKE.
26. Wniosek o przeprowadzenie w poradni badań specjalistycznych, mających potwierdzić występowanie u ucznia zaburzeń dyslektycznych mogą składać: rodzice (prawni opiekunowie), pełnoletni uczeń, nauczyciel, pedagog lub psycholog szkolny, lekarze i inni.
27. Wymagane jest załączenie do wniosku następującej dokumentacji:
- opinii nauczyciela polonisty lub pedagoga szkolnego ( z zaznaczeniem rzetelnej informacji na
temat znajomości przez ucznia zasad ortograficznych), prac pisemnych lub zeszytów z języka Pol-
skiego ( do wglądu),
- wyników badań lekarskich( neurologicznych, laryngologicznych, okulistycznych) oraz badań psy
chologiczno – pedagogicznych, jeśli były przeprowadzone,
- zgody rodziców ( prawnych opiekunów) – w sytuacji, gdy uczeń zgłasza się sam i jest niepełnoletni
lub wniosek składa inna instytucja.
28. Uczniowie mogą być kierowani lub zgłaszać się na badania do poradni w ciągu całego roku i powinno się to odbyć najlepiej co najmniej na dwa lata przed ukończeniem przez nich danego etapu Edukacji.
29. Spełnienie powyższych warunków stwarza możliwość diagnozy i wydania opinii w trybie określonym przez Rozporządzenia MENiS oraz ustalenia KO i OKE. Ponadto kierowanie uczniów na badania kontrolne powinno odbywać się zgodnie ze wskazaniami poradni, zawartymi w ostatniej opinii PPP.
30. Uczeń, który otrzymał z poradni opinię ze wskazaniami do prowadzenia ćwiczeń, powinien wykonywać je systematycznie zgodnie z instruktażem otrzymanym w poradni pod opieką nauczyciela języka polskiego, pedagoga szkolnego lub innej osoby prowadzącej terapię przez co najmniej 1 rok i dostarczyć na kontrolne badanie w poradni dokumentację przebiegu terapii ( ocenę prowadzącego materiały).
31. Uczeń dyslektyczny powinien być oceniany zgodnie ze wskazaniami poradni, zawartymi w opinii psychologiczno – pedagogicznej.
32. Opinia jednoznacznie stwierdzająca występowanie u ucznia dysleksji rozwojowej powinna być respektowana na każdym etapie Edukacji – do szkoły ponadgimnazjalnej włącznie ( chyba, że zawiera inne zalecenia, zgodnie z aktualnymi przepisami wydanymi przez MENi S, KO i OKE .Zachowuje ona jednak moc tylko w przypadku , gdy uczeń prowadzi systematyczne ćwiczenia w pisaniu. Praca samokształceniowa powinna być okresowo kontrolowana przez nauczyciela języka polskiego , pedagoga szkolnego lub osobę prowadzącą terapię.
33. Wszelkie prace pisemne oraz egzaminy sprawdzające ( z języka polskiego, języka obcego oraz innych przedmiotów) ucznia dyslektycznego, który posiada jednoznaczną diagnozę winny być oceniane za treść, przy czym błędy wynikające z zaburzeń dyslektycznych nie mogą stanowić podstawy do obniżenia oceny, która jest wieloaspektowa; uwzględnia się przy jej sporządzaniu szeroki zakres wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania.
34. Opinię wydaje się na pisemny wniosek rodzicom, prawnym opiekunom lub pełnoletnim uczniom.
Regulamin z aktualizowano i przyjęto na posiedzeniu Rady pedagogicznej PPP w Suchej Beskidzkiej w dniu 14.10.2004 r.
Vrisea