_magiczne_kolo.pdf
(
334 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - mandala.doc
INNOWACJA
PEDAGOGICZNA
„MAGICZNE KOŁO”
AUTOR
MGR BOņENA PANEK
MGR KLAUDIA PĦKAŁA
WST
Ħ
P
Jeste
Ļ
my nauczycielkami z długoletnim sta
Ň
em pracy. W ostatnich latach
dostrzegamy wzrastaj
Ģ
c
Ģ
liczb
ħ
dzieci, które niepokoj
Ģ
ró
Ň
nymi nieprawidłowymi
formami zachowa
ı
u podło
Ň
a, których le
ŇĢ
najcz
ħĻ
ciej zakłócenia rozwoju emocjonalno
–społecznego. Coraz cz
ħĻ
ciej zauwa
Ň
amy u dzieci stany napi
ħ
cia, l
ħ
ku, problemy ze
skupieniem uwagi, agresj
ħ
, nerwowo
Ļę
. Przyczyny takiego stanu mog
Ģ
by
ę
ró
Ň
ne:
rosn
Ģ
ce wymagania w szkole, zbyt mało czasu sp
ħ
dzanego z rodzicami, oraz wzmo
Ň
ony
kontakt z mediami. To wszystko jeszcze pot
ħ
guje depresje, nisk
Ģ
samoocen
ħ
, obni
Ň
a
wydajno
Ļę
pracy w szkole i zdolno
Ļę
podejmowania decyzji. Niekiedy inn
Ģ
form
Ģ
nieprawidłowych zachowa
ı
w kontaktach interpersonalnych jest bierno
Ļę
, wycofywanie
si
ħ
, izolacja, b
Ģ
d
Ņ
trudno
Ļ
ci dziecka w wyra
Ň
aniu swoich uczu
ę
, wra
Ň
e
ı
, prze
Ň
y
ę
. Ju
Ň
od
pierwszych dni w szkole mo
Ň
na te
Ň
zauwa
Ň
y
ę
dzieci, które swoim zachowaniem
sprawiaj
Ģ
najwi
ħ
cej kłopotów, s
Ģ
to dzieci nadpobudliwe psychoruchowo. To one wci
ĢŇ
si
ħ
kr
ħ
c
Ģ
, nie uwa
Ň
aj
Ģ
, przeszkadzaj
Ģ
sobie i innym. Rodzice i nauczyciele coraz cz
ħĻ
ciej
skar
ŇĢ
si
ħ
na trudno
Ļ
ci wychowawcze, jakie sprawiaj
Ģ
te dzieci. Przeró
Ň
ne s
Ģ
przyczyny
takich zachowa
ı
. Oczywi
Ļ
cie najwa
Ň
niejsza w takiej sytuacji jest trafna diagnoza. Jednak
pojawia si
ħ
te
Ň
pytanie, jak pomóc naszym dzieciom, aby mogły wyrosn
Ģę
na
spokojnych, wewn
ħ
trznie zintegrowanych ludzi?
Jednym ze sposobów odnalezienia wewn
ħ
trznej harmonii jest malowanie mandali -
wpisanych w koło obrazków. Praca z mandal
Ģ
wywiera bardzo korzystny wpływ na
kształcenie uczniów ju
Ň
od pierwszego etapu nauczania. Pobudza i rozwija twórcze
my
Ļ
lenie, które jest podstaw
Ģ
kreatywnej edukacji. Technika mandali uspokaja i wycisza
dzieci nadpobudliwe psychoruchowo, ułatwia koncentracj
ħ
, prowadzi do wytrwało
Ļ
ci
i konsekwencji w działaniu, sprzyja wewn
ħ
trznej integracji.
1. Nazwa innowacji :
¾
Magiczne koło
2. Rodzaj innowacji
¾ Innowacja metodyczna – dotycz
Ģ
ca metod wychowawczych
2. Cele innowacji:
¾ Pobudzanie i rozwijanie twórczego my
Ļ
lenia
¾ Uspokajanie i wyciszenie dzieci nadpobudliwych psychoruchowo
¾ Wdra
Ň
anie do wytrwało
Ļ
ci i konsekwencji w działaniu
¾ Pobudzanie do aktywno
Ļ
ci uczniów nie
Ļ
miałych, l
ħ
kliwych, biernych
¾ Kształcenia zdolno
Ļ
ci manualnych i techniki rysunku
¾
Ę
wiczenie motoryki dłoni
¾ Rozwijanie aktywno
Ļ
ci twórczej
¾
Ę
wiczenie koncentracji uwagi
3. Data rozpocz
ħ
cia i przewidywany czas trwania innowacji
–
¾ wrzesie
ı
2006– czerwiec 2007
4. Szkoła, w której prowadzona jest innowacja
–
¾ Szkoła Podstawowa nr 4 im. Tadeusza Ko
Ļ
ciuszki w Czerwionce-
Leszczynach
5. Autor innowacji
–
¾ mgr Bo
Ň
ena Panek, mgr Klaudia P
ħ
kała
6
.
Wdra
Ň
aj
Ģ
cy innowacj
ħ
–
¾ mgr Bo
Ň
ena Panek, mgr Klaudia P
ħ
kała
7. Kto zatwierdził innowacj
ħ
–
¾ Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej nr 4 im. Tadeusza Ko
Ļ
ciuszki
w Czerwionce-Leszczynach
8. Koszty innowacji i
Ņ
ródła finansowania –
¾ zasoby własne, wsparcie rodziców.
9. Opis innowacji:
Innowacja jest planowana jako zaj
ħ
cia pozalekcyjne, które b
ħ
d
Ģ
prowadzone równolegle
z programem. Odbywa
ę
si
ħ
b
ħ
d
Ģ
raz w tygodniu przez cały rok szkolny. Czas trwania
poszczególnych zaj
ħę
przewidujemy na około 1 godzin
ħ
.
Zaj
ħ
cia prowadzone b
ħ
d
Ģ
dla wszystkich uczniów klas III, po to, aby zrealizowa
ę
główny
cel – pobudzi
ę
i rozwija
ę
twórcze my
Ļ
lenie, wyciszy
ę
dzieci nadpobudliwe
psychoruchowo.
Ponadto w klasie na półce b
ħ
d
Ģ
przygotowane mandale, które uczniowie mog
Ģ
w dowolnym momencie wykorzysta
ę
do indywidualnych zaj
ħę
w czasie wolnym.
Dla wielu uczniów w klasach I-III malowanie mandali mo
Ň
e si
ħ
wydawa
ę
trudn
Ģ
sztuk
Ģ
, poniewa
Ň
wymaga od dziecka ogromnego skupienia i
koncentracji na wykonywanej czynno
Ļ
ci. Dlatego do sztuki tej trzeba zbli
Ň
a
ę
si
ħ
etapami. W nauczaniu zintegrowanym wyró
Ň
nia si
ħ
trzy obszary pracy z
mandal
Ģ
:
¾ kolorowanie;
¾ rozwijanie, obserwacja, doskonalenie koncentracji;
¾ wymy
Ļ
lanie i rysowanie.
Zaj
ħ
cia zaczniemy od przygotowania gotowych wzorów mandali, które
uczniowie b
ħ
d
Ģ
kolorowa
ę
. Nast
ħ
pnym etapem b
ħ
dzie ich doskonalenie,
ko
ı
cowym za
Ļ
etapem wymy
Ļ
lanie i rysowanie przez uczniów.
Wa
Ň
ne jest by w czasie zaj
ħę
panowała odpowiednia atmosfera, dlatego przed
przyst
Ģ
pieniem do malowania po
Ļ
wi
ħ
cimy chwilk
ħ
na relaksacj
ħ
: gł
ħ
boki
oddech, przeci
Ģ
gni
ħ
cie si
ħ
par
ħ
razy dla rozlu
Ņ
nienia napi
ħ
cia w mi
ħĻ
niach,
posłuchanie miłej muzyki.
Podczas malowania mandali obowi
Ģ
zuj
Ģ
tylko dwie reguły, których musz
Ģ
przestrzega
ę
uczniowie:
¾ nale
Ň
y zawsze malowa
ę
w okre
Ļ
lonym kierunku: albo od
Ļ
rodka koła ruchem
spiralnym w stron
ħ
okr
ħ
gu, lub od okr
ħ
gu zmierzaj
Ģ
c ruchem spiralnym do
Ļ
rodka koła.
¾ malujemy tylko ulubionymi kolorami.
Malowanie powinno odbywa
ę
si
ħ
w ciszy, skupieniu i bez po
Ļ
piechu.
Tematyka
tych obrazów mo
Ň
e by
ę
bardzo ró
Ň
na, mog
Ģ
to by
ę
sceny z
Ň
ycia ptaków,
zwierz
Ģ
t, ludzi, ro
Ļ
liny, figury geometryczne, elementy literopodobne, litery,
nuty. Ka
Ň
da mandala powinna mie
ę
swój tytuł, nadany pod wpływem
pierwszego wra
Ň
enia, oraz zapisan
Ģ
dat
ħ
jej powstania (na odwrocie kartki).
Uwa
Ň
amy,
Ň
e zaproponowane zaj
ħ
cia b
ħ
d
Ģ
dla uczniów nadpobudliwych
sposobem na zrelaksowanie si
ħ
, wyciszenie, uspokojenie, poprawienie
koncentracji.
Z drugiej strony spowoduj
Ģ
wzrost aktywno
Ļ
ci u dzieci
nie
Ļ
miałych, biernych, które przez rado
Ļę
tworzenia stan
Ģ
si
ħ
odwa
Ň
niejsze i
bardziej komunikatywne w stosunku do rówie
Ļ
ników.
Plik z chomika:
Vrisea
Inne pliki z tego folderu:
903c.doc
(75 KB)
903b.doc
(67 KB)
903a.doc
(75 KB)
901c.doc
(726 KB)
901b.doc
(328 KB)
Inne foldery tego chomika:
,,Jak zadziwic przedszkolaka tym co świeci, pływa, lata - doświadczenia, ciekawostki
3 - latki
Bezpieczna droga
Dodatkowe karty do pracy indywidualnej sześciolatka
dziecięce teatrzyki piosenki + podkłady
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin