_magiczne_kolo.pdf

(334 KB) Pobierz
Microsoft Word - mandala.doc
INNOWACJA
PEDAGOGICZNA
„MAGICZNE KOŁO”
AUTOR
MGR BOņENA PANEK
MGR KLAUDIA PĦKAŁA
49277251.001.png
WST Ħ P
Jeste Ļ my nauczycielkami z długoletnim sta Ň em pracy. W ostatnich latach
dostrzegamy wzrastaj Ģ c Ģ liczb ħ dzieci, które niepokoj Ģ Ň nymi nieprawidłowymi
formami zachowa ı u podło Ň a, których le ŇĢ najcz ħĻ ciej zakłócenia rozwoju emocjonalno
–społecznego. Coraz cz ħĻ ciej zauwa Ň amy u dzieci stany napi ħ cia, l ħ ku, problemy ze
skupieniem uwagi, agresj ħ , nerwowo Ļę . Przyczyny takiego stanu mog Ģ by ę Ň ne:
rosn Ģ ce wymagania w szkole, zbyt mało czasu sp ħ dzanego z rodzicami, oraz wzmo Ň ony
kontakt z mediami. To wszystko jeszcze pot ħ guje depresje, nisk Ģ samoocen ħ , obni Ň a
wydajno Ļę pracy w szkole i zdolno Ļę podejmowania decyzji. Niekiedy inn Ģ form Ģ
nieprawidłowych zachowa ı w kontaktach interpersonalnych jest bierno Ļę , wycofywanie
si ħ , izolacja, b Ģ d Ņ trudno Ļ ci dziecka w wyra Ň aniu swoich uczu ę , wra Ň e ı , prze Ň y ę . Ju Ň od
pierwszych dni w szkole mo Ň na te Ň zauwa Ň y ę dzieci, które swoim zachowaniem
sprawiaj Ģ najwi ħ cej kłopotów, s Ģ to dzieci nadpobudliwe psychoruchowo. To one wci ĢŇ
si ħ kr ħ c Ģ , nie uwa Ň aj Ģ , przeszkadzaj Ģ sobie i innym. Rodzice i nauczyciele coraz cz ħĻ ciej
skar ŇĢ si ħ na trudno Ļ ci wychowawcze, jakie sprawiaj Ģ te dzieci. Przeró Ň ne s Ģ przyczyny
takich zachowa ı . Oczywi Ļ cie najwa Ň niejsza w takiej sytuacji jest trafna diagnoza. Jednak
pojawia si ħ te Ň pytanie, jak pomóc naszym dzieciom, aby mogły wyrosn Ģę na
spokojnych, wewn ħ trznie zintegrowanych ludzi?
Jednym ze sposobów odnalezienia wewn ħ trznej harmonii jest malowanie mandali -
wpisanych w koło obrazków. Praca z mandal Ģ wywiera bardzo korzystny wpływ na
kształcenie uczniów ju Ň od pierwszego etapu nauczania. Pobudza i rozwija twórcze
my Ļ lenie, które jest podstaw Ģ kreatywnej edukacji. Technika mandali uspokaja i wycisza
dzieci nadpobudliwe psychoruchowo, ułatwia koncentracj ħ , prowadzi do wytrwało Ļ ci
i konsekwencji w działaniu, sprzyja wewn ħ trznej integracji.
1. Nazwa innowacji :
¾ Magiczne koło
2. Rodzaj innowacji
¾ Innowacja metodyczna – dotycz Ģ ca metod wychowawczych
2. Cele innowacji:
¾ Pobudzanie i rozwijanie twórczego my Ļ lenia
¾ Uspokajanie i wyciszenie dzieci nadpobudliwych psychoruchowo
¾ Wdra Ň anie do wytrwało Ļ ci i konsekwencji w działaniu
¾ Pobudzanie do aktywno Ļ ci uczniów nie Ļ miałych, l ħ kliwych, biernych
¾ Kształcenia zdolno Ļ ci manualnych i techniki rysunku
¾ Ę wiczenie motoryki dłoni
¾ Rozwijanie aktywno Ļ ci twórczej
¾ Ę wiczenie koncentracji uwagi
3. Data rozpocz ħ cia i przewidywany czas trwania innowacji
¾ wrzesie ı 2006– czerwiec 2007
4. Szkoła, w której prowadzona jest innowacja
¾ Szkoła Podstawowa nr 4 im. Tadeusza Ko Ļ ciuszki w Czerwionce-
Leszczynach
5. Autor innowacji
¾ mgr Bo Ň ena Panek, mgr Klaudia P ħ kała
6 . Wdra Ň aj Ģ cy innowacj ħ
¾ mgr Bo Ň ena Panek, mgr Klaudia P ħ kała
7. Kto zatwierdził innowacj ħ
¾ Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej nr 4 im. Tadeusza Ko Ļ ciuszki
w Czerwionce-Leszczynach
8. Koszty innowacji i Ņ ródła finansowania –
¾ zasoby własne, wsparcie rodziców.
9. Opis innowacji:
Innowacja jest planowana jako zaj ħ cia pozalekcyjne, które b ħ d Ģ prowadzone równolegle
z programem. Odbywa ę si ħ b ħ d Ģ raz w tygodniu przez cały rok szkolny. Czas trwania
poszczególnych zaj ħę przewidujemy na około 1 godzin ħ .
Zaj ħ cia prowadzone b ħ d Ģ dla wszystkich uczniów klas III, po to, aby zrealizowa ę główny
cel – pobudzi ę i rozwija ę twórcze my Ļ lenie, wyciszy ę dzieci nadpobudliwe
psychoruchowo.
Ponadto w klasie na półce b ħ d Ģ przygotowane mandale, które uczniowie mog Ģ
w dowolnym momencie wykorzysta ę do indywidualnych zaj ħę w czasie wolnym.
Dla wielu uczniów w klasach I-III malowanie mandali mo Ň e si ħ wydawa ę
trudn Ģ sztuk Ģ , poniewa Ň wymaga od dziecka ogromnego skupienia i
koncentracji na wykonywanej czynno Ļ ci. Dlatego do sztuki tej trzeba zbli Ň a ę si ħ
etapami. W nauczaniu zintegrowanym wyró Ň nia si ħ trzy obszary pracy z
mandal Ģ :
¾ kolorowanie;
¾ rozwijanie, obserwacja, doskonalenie koncentracji;
¾ wymy Ļ lanie i rysowanie.
Zaj ħ cia zaczniemy od przygotowania gotowych wzorów mandali, które
uczniowie b ħ d Ģ kolorowa ę . Nast ħ pnym etapem b ħ dzie ich doskonalenie,
ko ı cowym za Ļ etapem wymy Ļ lanie i rysowanie przez uczniów.
Wa Ň ne jest by w czasie zaj ħę panowała odpowiednia atmosfera, dlatego przed
przyst Ģ pieniem do malowania po Ļ wi ħ cimy chwilk ħ na relaksacj ħ : gł ħ boki
oddech, przeci Ģ gni ħ cie si ħ par ħ razy dla rozlu Ņ nienia napi ħ cia w mi ħĻ niach,
posłuchanie miłej muzyki.
Podczas malowania mandali obowi Ģ zuj Ģ tylko dwie reguły, których musz Ģ
przestrzega ę uczniowie:
¾ nale Ň y zawsze malowa ę w okre Ļ lonym kierunku: albo od Ļ rodka koła ruchem
spiralnym w stron ħ okr ħ gu, lub od okr ħ gu zmierzaj Ģ c ruchem spiralnym do
Ļ rodka koła.
¾ malujemy tylko ulubionymi kolorami.
Malowanie powinno odbywa ę si ħ w ciszy, skupieniu i bez po Ļ piechu. Tematyka
tych obrazów mo Ň e by ę bardzo ró Ň na, mog Ģ to by ę sceny z Ň ycia ptaków,
zwierz Ģ t, ludzi, ro Ļ liny, figury geometryczne, elementy literopodobne, litery,
nuty. Ka Ň da mandala powinna mie ę swój tytuł, nadany pod wpływem
pierwszego wra Ň enia, oraz zapisan Ģ dat ħ jej powstania (na odwrocie kartki).
Uwa Ň amy, Ň e zaproponowane zaj ħ cia b ħ d Ģ dla uczniów nadpobudliwych
sposobem na zrelaksowanie si ħ , wyciszenie, uspokojenie, poprawienie
koncentracji. Z drugiej strony spowoduj Ģ wzrost aktywno Ļ ci u dzieci
nie Ļ miałych, biernych, które przez rado Ļę tworzenia stan Ģ si ħ odwa Ň niejsze i
bardziej komunikatywne w stosunku do rówie Ļ ników.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin