Temat: Opracowanie wersji ruchowej i instrumentalnej utworu „Marsz Radeckiego” J. Straussa
Grupa: dzieci sześcioletnie
Cele:
- kształcenie umiejętności reagowania podczas akompaniamentu na zmiany dynamiczne utworu
- doskonalenie gry na instrumentach perkusyjnych
- stwarzanie okazji do aktywnej zabawy z muzyką artystyczną
Środki artystyczne:
trójkąty, talerze, tamburyna, tarki, klawesy, nagranie
Forma:
praca z całą grupą
Przebieg:
I. Fabularyzacja utworu.
1. Opowiadanie „Orkiestra wojskowa” z naciskiem na marszowy charakter melodii i skład instrumentów – naśladowanie ich gry.
II. Ilustracja ruchowa.
1. Zabawa „Defilada” – podział dzieci na kilka grup, marsz przy akompaniamencie bębenka w różnych kierunkach.
III. Akompaniament rytmiczny utworu.
(Dzieci podzielone na grupy – tyle, ile jest instrumentów, ćwiczenie powtarzamy do momentu opanowania rytmu przez wszystkie grupy).
1. Ćwiczenie rytmu według zapisu partytury z każdą grupą, głosowo, np. talerze – tam, tam, tarki – trrr. Włączanie się z akompaniamentem każdej grupy.
2. Rozdanie instrumentów. Akompaniament rytmiczny za pomocą instrumentów perkusyjnych zgodnie z zapisem partytury.
3. Zmiana instrumentów według wyboru dzieci. Akompaniament rytmiczny połączony z marszem po obwodzie koła.
zalesko