39fp3.doc

(161 KB) Pobierz
FINANSE PUBLICZNE

 

DR. MARIA JASTRZĘBSKA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FINANSE  PUBLICZNE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17.02.2002

 

 

PIENIĄDZE TO SZÓSTY ZMYSŁ, BEZ KTÓREGO

NIE MOZNA W PEŁNI WYKORZYSTAĆ POZOSTALYCH PIĘCIU

 

 

 

 

TEMAT 1: WPROWADZENIE  DO  FINANSÓW  PUBLICZNYCH.

 

 

1.  FINANSE PUBLICZNE

 

 

-          Finanse publiczne to publiczne zasoby pieniężne, operacje tymi zasobami i normy prawne je regulujące.

 

-          Finanse publiczne to procesy gromadzenia i wydatkowania publicznych zasobów pieniężnych przez podmioty sektora finansów publicznych

 

-          Finanse publiczne  / Ustawa z dn. 26.11.1998 o finansach publicznych / obejmują procesy związane z gromadzeniem środków pieniężnych oraz z ich rozdysponowaniem , a w szczególności: 

-          pobierani i gromadzenie dochodu

-          wydatkowanie środków publicznych

-          finansowanie deficytu

-          zaciąganie zobowiązań angażujących środki płatnicze

-          zarządzanie środkami publicznymi

-          zarządzanie długiem publicznym

 

 

 

2.  WYNIK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH  

     

      Dodatnia różnica między dochodami publicznymi powiększonymi o środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, nie podlegające zwrotowi, a wydatkami publicznymi,  ustalona dla okresu rozliczeniowego, stanowi NADWYŻĘ SEKTORA FIN. PUBLICZNYCH.  Ujemna różnica – jest  DEFICYTEM SEKTORA FIN.PUBL.     

 

Dochody, wydatki oraz deficyt lub nadwyżkę sektora finansów publicznych ustala się po wyeliminowaniu przepływów finansowych pomiędzy podmiotami należącymi do tego sektora.

(np. budżet państwa a budżety samorządowe ,tu eliminowany przepływ to subwencje i dotacje)

 

 

 

 

 

3.PODMIOTY

 

PUBLICZNE  ZASOBY  PIENIĘŻNE  W  DYSPOZYCJI

PODMIOTÓW  SEKTORA  FINANSÓW  PUBLICZNYCH

 

 





SKARB  PAŃSTWA

JEDNOSTKI  SAMORZĄDU  TERYTORIALNEGO







 

                     BUDŻET PAŃSTWA               BUDŻETY SAMORZĄDOWE





                                                                                                               

                     Podstawowe jednostki              Samorządowe jednostki budżetowe

                         budżetowe

 

GOSPODARKA  POZABUDŻETOWA

Gospodarstwa pomocnicze

Środki specjalne

Zakłady budżetowe

Fundusze celowe



ZASOBY  PIENIĘŻNE  INNYCH  PODMIOTÓW  SEKTORA  FINANSÓW PUBLICZNYCH

 

 

 

4. ZAKRES FINANSÓW PUBLICZNYCH

 

Zakres finansów publicznych w danym kraju zależy od:

 

1. Wielkości i proporcji podziału produktu krajowego brutto (PKB) i udziału w tym podziale sektora finansów publicznych.

 

Udział ten mierzymy:                *  wskaźnik fiskalizmu             dochody publiczne / PKB

              *  wskaźnik redystrybucji        wydatki publiczne / PKB

 

FISKALIZM – wzrost obciążeń quasi-podatkowych

REDYSTRYBUCJA – to co przymusowo pobrano, zostaje wydane (np. na wojsko)

 

2. Zasięgu interwencjonalizmu państwowego w działalności gospodarczej

 

3. Udziału skomercjonalizowanej gospodarki państwowej w sferze produkcji

    (procesy prywatyzacji zwiększają wskaźnik udziału)

4. Modelu, koncepcji państwa

 

Wyróżniamy trzy modele:

a/ model państwa opiekuńczego, tzw. „socjalnego”

b/ model państwa liberalnego

c/  model mieszany   (aktualnie w Polsce!)

 

********      DOTACJA A SUBWENCJA

 

 

DECENTRALIZACJA przekazywanie ze szczebla centralnego na szczebel niższy (do samorządów).

 

 

DOTACJA

SUBWENCJA

 

środki publiczne przeznaczone na określony cel

 

 

muszą być wydatkowane zgodnie z przeznaczeniem

 

podlega kontroli   

(zmiana przeznaczenia lub nieścisłości to kara, utrata prawa do dotacji na 3 lata)

 

środki muszą być wydane w przeciągu 1 roku budżetowego

 

ograniczony zakres kompetencji w decydowaniu (ograniczona autonomia finansowa dotowanego podmiotu)

 

 

cel nie jest określony, czasem ukierunkowany na konkretne zadania (np. subwencja oświatowa)

 

wydatkowanie wg. uznania, potrzeb podmiotu

 

 

 

 

 

 

środki które nie zostały wydatkowane przechodzą na rok następny

 

określony prawem,  szerszy zakres autonomii finansowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.      FUNKCJE  FINANSÓW  PUBLICZNYCH

 

 

MUSGRAVE – twórca teorii funkcji finansów publicznych; 

sformułował trzy funkcje:

 

 

A\  funkcja  REDYSTRYBUCYJNA

polega na korygowaniu podziału dochodu i majątku, jaki powstaje w rezultacie procesów rynkowych (podziału pierwotnego);

wtórny podział dochodu i majątku za pośrednictwem finansów publicznych, odbywa się poprzez podatki, opłaty, cła, zasiłki, dotacje, subwencje..

 

B\  funkcja  STABILIZACYJNA

polega na zapewnieniu niezakłóconego przebiegu procesów gospodarczych przy

-          pełnym wykorzystaniu czynników produkcji

-          zachowaniu równowagi bilansu płatniczego

-          ograniczeniu lub wyeliminowaniu inflacji

-          zapewnieniu wzrostu gospodarczego

 

C\  funkcja  ALOKACYJNA

polega na ukształtowaniu dochodów i wydatków publicznych w sposób optymalny dla wykorzystania potencjału gospodarki

W gospodarce rynkowej o alokacji czynników produkcji decyduje mechanizm rynkowy, ale gdy pojawia się zakłócenia jego funkcjonowania, konieczna jest interwencja państwa

 

 

 

 

7.      PUBLICZNA  GOSPODARKA  FINANSOWA

 

-          to ogół czynności związanych z gromadzeniem i wydatkowaniem środków pieniężnych przez podmioty sektora finansów publicznych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

02.03.2002

 

 

PISMO ŚWIETE DAJE ŚWIATŁO,

ALE CIEPŁO DAJĄ PIENIĄDZE.

 

 

 

 

TEMAT: POLITYKA FISKALNA

 

 

1. POLITYKA FISKALNA -  /rozumiana jako polityka budżetowa/  rozumiana jest jako dobór źródeł i metod gromadzenia dochodów publicznych, jak też kierunków i sposobów realizacji wydatków publicznych dla osiągnięcia celów społecznych i gospodarczych, ustalonych przez właściwe organy publiczne, zarówno państwowe, jak i samorządowe.  

 

2. Podział z uwagi na podmioty

¨           budżetowa polityka fiskalna

¨     ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin