2006_05___noc_swietojanska.pdf

(451 KB) Pobierz
Noc_Swietojanska_2006
Monety emisji 2006
Monety emisji 2006
Narodowy Bank Polski
Monety
Noc æwi«tojaÄska
Ð Polski rok obrz«dowy Ð
nomina¸
20 z¸
nomina¸
2 z¸
metal
Ag 925/1000 oraz
hologram
metal
stop CuAl5Zn5Sn1
stempel
zwyk¸y
stempel
lustrzany
ærednica
27,00 mm
ærednica
38,61 mm
masa
8,15 g
masa
28,28 g
wielkoæ emisji (nak¸ad)
1.000.000 szt.
wielkoæ emisji (nak¸ad)
65.000 szt.
Awers: Z prawej strony wizerunek or¸a ustalony dla god¸a
Rzeczypospolitej Polskiej. Poniýej napis: 20 / Zü. W centralnej
cz«æci oraz nad or¸em wizerunki dziewczt i ch¸opcw
taÄczcych przy ognisku, na tle stylizowanych liæci paproci.
U do¸u p¸kolem napis: RZECZPOSPOLITA POLSKA oraz
oznaczenie roku emisji: 2006. Pod lew ¸ap or¸a znak
mennicy: .
Awers: Wizerunek or¸a ustalony dla god¸a Rzeczypospolitej
Polskiej, po bokach or¸a oznaczenie roku emisji: 20-06, pod
or¸em napis: Zü 2 Zü, w otoku napis: RZECZPOSPOLITA POLSKA,
poprzedzony oraz zakoÄczony szeæcioma pere¸kami. Pod lew
¸ap or¸a znak mennicy:.
Ð w
Rewers: Wizerunek taÄczcej dziewczyny trzymajcej w d¸oni
wianek z kwiatw. U do¸u stylizowane liæcie paproci. U gry
p¸kolem napis: NOC åWI¢TOJAÁSKA.
Rewers: W centralnej cz«æci hologram przedstawiajcy
stylizowany wizerunek kwiatu paproci, zmieniajcy kolory
w zaleýnoæci od kta patrzenia. W otoku na tle ozdobnego
reliefu stylizowane wizerunki dwch skrzatw, u do¸u p¸kolem
napis: NOC åWI¢TOJAÁSKA.
Na boku: Oæmiokrotnie powtrzony napis: NBP, co drugi
odwrcony o 180 stopni, rozdzielony gwiazdkami.
Projektant awersu: Ewa Tyc-KarpiÄska
Projektant rewersu: Robert Kotowicz
Projektant monety: Robert Kotowicz
Monety zosta¸y wyprodukowane w Mennicy Polskiej SA
w Warszawie.
Sk¸ad i druk: Drukarnia NBP
Ð w
104181545.001.png 104181545.002.png 104181545.003.png
Monety emisji 2006
Monety emisji 2006
Monety emisji 2006
W dniu 25 maja 2006 r. Narodowy Bank Polski wprowadza do obiegu
monety ãNoc æwi«tojaÄskaÓ, o nomina¸ach:
¥ 20 z¸ Ð wykonan stemplem lustrzanym w srebrze,
¥ 2 z¸ Ð wykonan stemplem zwyk¸ym w stopie Nordic Gold.
Ð w¸asnor«cznie upleciony z sezonowych zi¸ i kwiatw, przymocowany
do deseczki, oæwietlony przylepion w ærodku, p¸onc æwieczk
i p¸yncy noc z nurtem wodnym, by¸ nie tylko atrybutem rýnych
dziewcz«cych wrýb mi¸osnych. Stawa¸ si« rwnieý darem dla wybranego
ch¸opca, znakiem oddania i mi¸oæci. A gdy ch¸opiec nie waha¸ si« skoczy
do wody i wy¸owi¸ wianek, deklarowa¸ odwzajemnione uczucie
i poýdanie, a czasem takýe powaýniejsze ma¸ýeÄskie zamiary.
W noc æwi«tojaÄsk szczeglnych w¸aæciwoæci ochronnych, ýyciodajnych,
czarodziejskich i oczyszczajcych nabiera mia¸ ogieÄ. Na polach,
wygonach, wzgrzach, polanach leænych i nad wodami rozpalano
wi«c wielkie ogniska, zwane sobtkami lub palinockami. Rozpa-
lajcy je m¸odzieÄcy zawsze krzesali iskr« deskami (jest to stara
technika rozpalania ognia przez tarcie).
Wok¸ sobtek taÄczy¸y noc bia¸o ubrane dziewcz«ta, w wiankach
na g¸owie, przepasane zielem bylicy. Ten malowniczy zwyczaj
uwieczni¸ w XVI wieku Jan Kochanowski, poæwi«cajc mu poemat
PieæÄ æwi«tojaÄska o sobtce. Pozostawi¸ w nim takýe przekaz
o uznanych w¸aæciwoæciach ochronnych ognia æwi«tojaÄskiego, piszc:
bylica pio¸unowa, uwaýana za pot«ýny amulet i niezawodny ærodek
przeciwko czarownicom, czarom, chorobom i kaýdemu z¸u. Kobiety
przepasywa¸y si« ni w noc æwi«tojaÄsk, pali¸y w ogniskach, zaszywa¸y
j sobie w obr«by spdnic i nosi¸y przez ca¸y rok. Prcz tego p«ki bylicy
rzucano na dachy, wieszano na æcianach domw i stajen, wk¸adano
do poæcieli rodzcym, stosowano do okadzania chorych ludzi i zwierzt.
Podobne dzia¸anie i zastosowanie mia¸y ruta, dziewi«ciornik i ¸opian,
ktrym wraz z poæwi«conymi w koæciele ga¸zkami leszczyny, lipy
i klonu majono domy na powitanie lata oraz wbijano w skiby zagonw
na dobry wzrost i urodzaj zboýa i warzyw, a takýe przeciwko burzom
i gradobiciom mogcym zagrozi uprawom. W wigili« æw. Jana zbierano
takýe rýne zio¸a sprawdzone w domowym lecznictwie, przede
wszystkim dziurawiec, zwany zielem æwi«tojaÄskim, pio¸un, macierzank«,
biedrzeniec, kwiaty czarnego bzu, kopytnik, rosiczk« i wiele innych.
Do najbardziej znanych i powszechnie stosowanych æwi«tojaÄskich
roælin mi¸oæniczych naleýa¸ nasi«rzal. Za dnia dziewcz«ta wyszukiwa¸y
jego krzaczki, rosnce zwykle na obrzeýach polan leænych, a o p¸nocy
rozebrane do naga, skpane w nocnej rosie, zrywa¸y go wypowiadajc
znane w ca¸ej Polsce zakl«cie:
NOC åWI¢TOJAÁSKA
Jest to najkrtsza w cigu roku noc (w porze letniego przesilenia
s¸oÄca), z 23 na 24 czerwca, przypadajca w wigili« æw. Jana Chrzci-
ciela. W tradycji polskiej nazywana jest noc æwi«tojaÄsk (od imienia
æwi«tego), palinock lub sobtk (od zapalanych wieczorem i noc
ogni obrz«dowych zwanych niegdyæ sobtkami), kupalnock, kupalnic,
kupa¸ (by moýe od imienia pogaÄskiego boýka Kupa¸y, od nocnych
kpieli, rus. kupatÕ = kpa si«; od imienia Kupa¸a lub Kupa¸o, jak
na wschodnich rubieýach Polski zwano æw. Jana Chrzciciela, ktry
chrzci¸ ludzi zanurzajc ich, czyli kpic w wodzie).
Uroczystoæci nocy æwi«tojaÄskiej zwizane s z archaicznymi
obrz«dami powitania lata, dotyczcymi kultu s¸oÄca i si¸ przyrody
oraz z oczyszczajcymi rytua¸ami ognia i wody, a takýe towarzyszcymi
im obrz«dami rolniczymi i obrz«dami mi¸oæci i p¸odnoæci, ktre
zgodnie z dawnymi wierzeniami i obyczajem odbywa¸y si« w czas
przesilenia letniego, a wi«c w porze wielkiego æwiat¸a, d¸ugo
æwieccego s¸oÄca, rozkwitu przyrody i ýycia. Przed przyj«ciem
chrzeæcijaÄstwa obrz«dy takie i rytua¸y by¸y znane i praktykowane
prawie w ca¸ej Europie. Pniej zaæ powizane zosta¸y z kultem
wielkiego æwi«tego Koæcio¸a Jana Chrzciciela i kalendarzem æwit
koæcielnych.
Mimo to liczne relikty odwiecznych wierzeÄ i obrz«dw powitania
lata przez ca¸e stulecia trwa¸y w polskich, zw¸aszcza ludowych,
obchodach nocy æwi«tojaÄskiej, a otoczka chrzeæcijaÄska tych
obchodw by¸a bardzo nik¸a. Powszechnie wierzono, ýe w t« dziwn,
krtk i tajemnicz noc dziej si« cuda: ziemia otwiera si« i ukazuje
ukryte skarby; czarodziejskich w¸aæciwoæci nabieraj woda, ogieÄ,
ýar z ogniska, a takýe roæliny, a juý zw¸aszcza zio¸a lecznicze i roæliny
sprowadzajce mi¸oæ. Wierzono, ýe ja¸owa zwykle papro o p¸nocy
na chwil« zakwita, a jej wielki i pi«kny, æwieccy w nocy kwiat ma
niezwyk¸ moc.
Jednym z najwaýniejszych atrybutw i jednoczeænie symboli ludowych
obchodw æwi«tojaÄskich by¸a woda. W ca¸ej Polsce obowizywa¸
zwyczajowy zakaz kpieli w wodach rzek, strumieni i jezior przed
24 czerwca i noc æwi«tojaÄsk. Wczeæniejsza kpiel mog¸a grozi
utoni«ciem, porwaniem przez boginki wodne, duchy topielcw,
ukszeniem wodnego gada, rýnymi chorobami. Dopiero woda
ãochrzczonaÓ przez æw. Jana, ãogrzmianaÓ podczas czerwcowych
burz i deszczw (nazywanych æwi«tojaÄskimi) ogrzana i oczyszczona
odbitym w niej za dnia æwiat¸em s¸onecznym by¸a bezpieczna
i nabiera¸a ýyciodajnych mocy: dawa¸a si¸«, zdrowie, urod« i powab,
leczy¸a, g¸wnie choroby skry i nawet op«tanie; wspomaga¸a praktyki
mi¸osne. W ca¸ej Polsce powszechny by¸ zwyczaj kpieli, zanurzania,
brodzenia w wodzie w noc æwi«tojaÄsk lub tarzania si« nago
po zroszonej trawie, w nocy i bez æwiadkw, co niekiedy czyni¸y
spragnione mi¸oæci dziewcz«ta.
Sta¸ym elementem obchodw æwi«tojaÄskich by¸o takýe puszczanie
wiankw na wod« przez zakochane panny. Wianek (symbol dziewictwa)
ãPi«kna nocy ýycz pogody,
BroÄ wichrw inag¸ej wody...
Tak to nam matki poda¸y,
Samy takýe drugich mia¸y,
ûe nadzieÄ æwi«tego Jana
Zawdy sobtka palana...Ó
Nasi« rzele rw« ci« æmiele,
Pi«ci palcy, szst d¸oni,
Niech si« ch¸opcy zamn goni.
W æwi«tojaÄskich zabiegach mi¸osnych stosowany bywa¸ takýe
popularny lubczyk, ktry zakochane dziewczyny dodawa¸y ch¸opcom
do wdki, aby wzbudzi ich nami«tnoæ.
W obchodach æwi«tojaÄskich najwaýniejszy by¸ jednak kwiat paproci
Ð kwiat, ktry istnieje tylko w legendzie, podaniach, baæniach.
W rzeczywistoæci bowiem papro nie kwitnie. Ten mityczny kwiat,
zachwycajcy barw i blaskiem, purpurowy, b¸«kitny lub z¸ocisty,
ktry w noc przesilenia letniego mia¸ zakwita w leænych ost«pach,
w trudno dost«pnych uroczyskach dok¸adnie o p¸nocy i na jedn
tylko chwil«, zgodnie z legend mia¸ posiada niezwyk¸ moc czaro-
dziejsk. Szukano wi«c kwiatu paproci w noc æwi«tojaÄsk, wierzc
ýe temu, kto go znajdzie, umiej«tnie zerwie i zdo¸a zabra ze sob,
przyniesie szcz«æcie w mi¸oæci, niezwyk¸ mdroæ, wielkie bogactwo,
wskaýe drog« do ukrytych w ziemi skarbw, zapewni powodzenie
we wszystkich przedsi«wzi«ciach, a nawet dar jasnowidzenia, a gdy
zajdzie taka potrzeba Ð niewidzialnoæ. Odnale i zdoby kwiat
paproci mogli jednak wy¸cznie ludzie wielkiej odwagi i prawoæci,
poddawani najpierw ci«ýkim prbom i gdy pokonali zwyci«sko rýne,
niebezpieczne przeszkody.
W polskiej i takýe europejskiej tradycji legendarny kwiat paproci
sta¸ si« wi«c najwaýniejszym i najbardziej wyrazistym symbolem
obchodw æwi«tojaÄskich i wszystkich cudw æwi«tojaÄskiej nocy.
Wed¸ug najdawniejszych wierzeÄ ogieÄ æwi«tojaÄski mia¸ bowiem
ob¸askawia ýywio¸y, deszcz, burz« i huragany. Mia¸ takýe p¸oszy
i odp«dza czarownice, zw¸aszcza jeæli pali¸y si« w nim zio¸a (przede
wszystkim bylica i pio¸un), ktrym przypisywano w¸aæciwoæci
czarodziejskie.
Ksi«ýa starali si« zwalcza palenie sobtek, nocne zabawy i swobodne,
erotyczne zachowania m¸odzieýy, na ktre w t« jedn w roku noc
zezwala¸y tradycja i obyczaj, widzc w nich, nie bez pewnej racji,
pozosta¸oæ praktyk pogaÄskich. Zamiast tego starano si« nak¸oni
wiernych do poboýnoæci i praktyk religijnych ku czci æwi«tego m«ýa
Jana. Mimo to kaýdego roku przy nocnych ogniskach zbiera¸y si«
gromady ludzi, g¸wnie m¸odych: panien i kawalerw, ale takýe i osb
doros¸ych: dojrza¸ych m«ýczyzn i zam«ýnych kobiet, ktre Ð podobnie
jak dziewcz«ta Ð przepasywa¸y si« bylic, wierzc, ýe ochroni je
od chorb, blw krzyýa i koæci, zw¸aszcza podczas zbliýajcej si« ci«ýkiej
pracy przy sianokosach i ýniwach, zapewni im p¸odnoæ i lekkie porody.
Tworzc krg wok¸ ogniska, kobiety ze æpiewem wrzuca¸y w p¸omienie
p«czki ziela.
Do sta¸ego repertuaru spotkaÄ i zabaw sobtkowych naleýa¸y skoki
przez ognisko, ktrymi nad ranem popisywali si« ch¸opcy, pragnc
wzbudzi podziw obecnych na sobtce dziewczt. I by¸ to niewtpliwie
waýny, utrwalony w tradycji, element zalotw. Prcz tego udany,
wysoki skok przez ogieÄ wrýy¸ gorc, odwzajemnion, szcz«æliw
mi¸oæ i szybki ælub.
Wed¸ug wierzeÄ ludowych, w noc æwi«tojaÄsk szczeglnej mocy
leczniczej, czarodziejskiej i afrodyzyjnej (erotycznej) nabiera¸y roæliny.
Mia¸y wi«c szerokie i rýnorodne zastosowanie w praktykach
magicznych. Najwaýniejsza wærd nich by¸a, wspominana juý wczeæniej,
Barbara Ogrodowska
PaÄstwowe Muzeum Etnograficzne wWarszawie
Wszystkie monety emitowane przez NBP s prawnym ærodkiem
p¸atniczym w Polsce.
104181545.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin