Leksykon lektur-Sienkiewicz Henryk.pdf

(69 KB) Pobierz
calosc.qxd
HENRYK SIENKIEWICZ
Ur. 1845 w Woli Okrzejskiej na Podlasiu, zm. 1916 w Vevey, w Szwajcarii.
Powieœciopisarz, nowelista, publicysta.
Jego utwory w kraju stale osi¹gaj¹ wysokie nak³ady, a Quo vadis? Powieœæ
z czasów Nerona przet³umaczono na ponad czterdzieœci jêzyków. Wiêk-
szoœæ jego powieœci zekranizowano.
Urodzi³ siê w zubo¿a³ej rodzinie szlacheckiej, wywodz¹cej siê z Tatarów
osiad³ych na Litwie w XV i XVI w. Po ukoñczeniu gimnazjum w Warszawie
studiowa³ w Szkole G³ównej, najpierw na wydziale medycznym, póŸniej fi-
lologicznym. Debiutowa³ jako student w 1869 r. w „Przegl¹dzie Tygodnio-
wym”. Po studiach obj¹³ w „Gazecie Polskiej” w 1873 r. sta³y felieton Bez
tytu³u, a w 1875 r. cykl Chwila obecna. Od 1874 r. prowadzi³ dzia³ literac-
ki w „Niwie”.
W 1881 r. o¿eni³ siê z Mari¹ Szetkiewiczówn¹, która po czterech latach
zmar³a na gruŸlicê. Z tego ma³¿eñstwa mia³ dwoje dzieci. W 1893 r. wzi¹³
œlub z Mari¹ Wo³odkowiczówn¹ z Odessy, zwi¹zek ten jednak w 1895 r. za-
koñczy³ siê na jej wniosek rozwodem. W 1904 r. o¿eni³ siê ze znan¹ mu od
1888 r. Mari¹ Babsk¹. Od 1875 r. jego ¿ycie obfitowa³o w podró¿e. Wê-
drowanie na wielk¹ skalê zacz¹³ w latach 1876–1878, gdy na koszt „Gaze-
ty Polskiej” odby³ podró¿ do Stanów Zjednoczonych (pisa³ stamt¹d Listy
z podró¿y do Ameryki). Po powrocie do Europy zatrzyma³ siê na jakiœ czas
w Pary¿u. By³ tak¿e w Rzymie, Neapolu, Atenach i Konstantynopolu, a na-
wet uczestniczy³ w wyprawie do Afryki (tam wprawdzie ustrzeli³ dwa hipo-
potamy, ale i zachorowa³ na febrê). Efektem tej ostatniej s¹ Listy z Afryki.
Ka¿dego roku wielokrotnie zmienia³ miejsca pobytu. Stylu ¿ycia nie zmieni³
nawet po otrzymaniu pa³acyku i maj¹tku ziemskiego w Oblêgorku ko³o
Kielc w 1900 r. – daru ze sk³adek czytelników.
Uczestniczy³ w licznych komitetach spo³ecznych w ró¿nych czêœciach kraju
i za granic¹, zw³aszcza po otrzymaniu w 1905 r. Nagrody Nobla za Quo va-
dis? Po napisaniu Trylogii sta³ siê najlepiej zarabiaj¹cym pisarzem polskim
(za prawo jej wznawiania przez dwadzieœcia lat otrzyma³ od wydawcy
70 tys. rubli). By³ cz³owiekiem zamo¿nym (Oblêgorek wart by³ oko³o 70 tys.
rubli, Nagroda Nobla mia³a w 1905 r. wartoœæ oko³o 100 tys. rubli).
Po wybuchu I wojny œwiatowej wyjecha³ z Oblêgorka poza teren dzia³añ
wojennych. Zamieszka³ w Szwajcarii. Tu stan¹³ na czele komitetu pomocy
dla ofiar wojny w Polsce. Umar³ na obczyŸnie, a jego prochy sprowadzono
do Polski i z³o¿ono w katedrze œw. Jana w Warszawie.
Napisa³ m.in.: Humoreski z teki Worszy³³y, opowiadania Szkice wêglem,
Janko Muzykant, Zpamiêtnika poznañskiegonauczyciela, Za chlebem, Bar-
tek Zwyciêzca, Latarnik, Wspomnienie z Maripozy, Sachem. Popularnoœæ
przynios³y mu powieœci historyczne Ogniem i mieczem, Potop, Pan Wo³o-
dyjowski, Quo vadis?, Krzy¿acy. Ponadto jest autorem obyczajowych po-
wieœci wspó³czesnych Bez dogmatu, Rodzina Po³anieckich, a tak¿e jednej
z najpopularniejszych powieœci dla m³odzie¿y – Wpustyni iwpuszczy.
702887590.002.png
388
Henryk Sienkiewicz
POTOP
Geneza
Dzie³o ukazywa³o siê w odcinkach w warszawskim „S³owie” i wielkopolskim
„Dzienniku Poznañskim”. W ten sposób wszystkie zabory poznawa³y jedno-
czeœnie now¹ powieœæ. Ksi¹¿kowe wydanie Potopu wysz³o spod pras drukar-
skich w szeœciu tomach w paŸdzierniku 1886 r.
Historia w powieści
Przed napisaniem powieœci pisarz zapozna³ siê z histori¹ szwedzkiego „poto-
pu”. Studiowa³ pamiêtniki, listy, kroniki, herbarze, notatki, prace historyczne;
wplót³ do tekstu literackiego autentyczne przemówienie Zamojskiego do za-
konników jasnogórskich, fragmenty listów Janusza Radziwi³³a do Bogus³awa.
Z PamiêtnikówJana Chryzostoma Paska zaczerpn¹³ obrazy pojedynków, burd,
scen wojennych i zwroty staropolskie. Wzorowa³ siê na stylu i jêzyku Paska.
G³ówny bohater powieœci Andrzej Kmicic to postaæ na po³y historyczna. Pasek
w swych Pamiêtnikach pisa³, ¿e w 1658 r. pu³kownik Samuel Kmicic „¿o³nierz
dobry” faktycznie s³u¿y³ w wojsku litewskim pod hetmanem Sapieh¹. Dosta³
siê do niewoli rosyjskiej, sk¹d uwolni³ go Czarniecki. Pozosta³e wydarzenia
z ¿ycia bohatera, jak i nowe imiê to fikcja literacka.
Recepcja
Drukowane w odcinkach od 2 maja 1883 do 1 lutego 1884 r. przyjmowane
by³o z rosn¹cym entuzjazmem przez czytelników Ogniem i mieczem i œwiad-
czy³o o tym, ¿e Sienkiewicz utrwala swoj¹ pozycjê autora znakomitych powie-
œci historycznych. Wielbiciele poprzedniej powieœci, pokazuj¹cej krwawe dzie-
je konfliktu polsko-ukraiñskiego w po³owie XVII w., otrzymali kolejn¹ dawkê
balsamu krzepi¹cego polskie serca. Autor Potopu wznowi³ bowiem krytyko-
wan¹ przez pozytywistów lekcjê patriotyzmu „batalistycznego”. Nawi¹za³ do
tradycji staropolskich, wed³ug których g³ówn¹ si³¹ narodu by³a szlachta, a wa¿-
n¹ ideologi¹ sarmatyzm. Nastêpne czêœci wielotomowego cyklu o XVII w.
(o wojnie ze Szwedami i o walkach na pograniczu polsko-tureckim) drukowa-
nego w trzech zaborach jednoczeœnie – Potop i Pan Wo³odyjowski (1884–
1888) – ugruntowa³y powszechn¹ s³awê Sienkiewicza jako ulubieñca publicz-
noœci i „krzepiciela serc”.
Niezwyk³ej popularnoœci twórcy Trylogii i Quo vadis? od pocz¹tku towa-
rzyszy³ dwug³os w œrodowisku krytyków, pisarzy i badaczy literatury. Zwolen-
702887590.003.png
389
Henryk Sienkiewicz
nicy jego pisarstwa – od Stanis³awa Tarnowskiego w XIX w. po Juliana Krzy¿a-
nowskiego w 2. po³owie XX w. – powo³ywali siê na plebiscyt publicznoœci, ar-
gumenty patriotyczne i mistrzostwo artystyczne. Przeciwnicy kwestionowali
ideowe i intelektualne wartoœci jego utworów, pisali o wybielaniu szlachetczy-
zny i innych zafa³szowaniach obrazu spo³eczeñstwa, o jednostronnoœci prze-
s³añ wychowawczych, niedostatku g³êbi psychologicznej i bezradnoœci wobec
problematyki filozoficznej, obchodz¹cej cz³owieka nowo¿ytnego. Podnosili te¿
nadmierne wykorzystywanie stereotypów literackich. W nurcie krytycznym
mo¿na znaleŸæ nazwiska m.in. Boles³awa Prusa, Aleksandra Œwiêtochowskie-
go, Stanis³awa Brzozowskiego, Witolda Gombrowicza i Czes³awa Mi³osza.
Konwencja
W powieœciach historycznych szed³ Sienkiewicz tropem ró¿nych tradycji. Ko-
rzysta³ z nich pomys³owo (czerpa³ ze Ÿróde³ literackich i historycznych) i efek-
townie (doœwiadcza³ obyczajów niejako z autopsji, wizytuj¹c liczne dwory
i dworki). Od Waltera Scotta przej¹³ zwyczaj sytuowania postaci i fabu³ fikcyj-
nych (romansowych, przygodowych) na pierwszym planie powieœciowym,
a w tle faktycznych wydarzeñ historycznych i bohaterów. Fikcyjne postaci lo-
kowa³ wœród rzeczywistych wojen i postaci dziejowych (w³adców, wodzów,
dostojników pañstwowych).
Barwne postaci, patos i optymistyczn¹ wymowê zdarzeñ zawdziêcza³ tra-
dycji eposu, od Homera poczynaj¹c, na Panu Tadeuszu koñcz¹c. Z mesjani-
zmu staropolskiego i romantycznego zaczerpn¹³ ideê czuwania Opatrznoœci
nad przebiegiem dziejów. Chêtnie korzysta³ z gawêd romantycznych, zw³a-
szcza w sferze stylu. O niepodrabialnej urodzie stylu Sienkiewicza do dziœ
badacze mówi¹ jako o kunszcie „pierwszorzêdnego pisarza literatury drugo-
rzêdnej”.
Od Dumasa ojca autor Potopu nauczy³ siê tempa akcji i budowania napiêæ
w czasoprzestrzeni awanturniczo-przygodowej. Pod tym wzglêdem pisarstwo
historyczne Sienkiewicza znakomicie odœwie¿a³o repertuar takich motywów, jak
rywalizacje, pojedynki, zasadzki, porwania, rozstania, fortele, niespodziewane
ocalenia, ucieczki, poœcigi, przebieranki, mistyfikacje, znaki wró¿ebne itp.
W zakoñczeniu TrylogiiSienkiewicz zaakcentowa³, ¿e pisa³ j¹ ku pokrzepie-
niu serc. Krzepienie to wyra¿a³o siê jednak faworyzowaniem czynów rycer-
skich kosztem pracy i nauki oraz stronniczoœci¹ ujmowania swoich i obcych.
Swoi, tzn. rycerze polscy i katolicy – acz nie s¹ bezgrzeszni i nie brak wœród
nich ludzi s³abych, zdecydowanie przewy¿szaj¹ innowierców i obce narody
(mo¿e poza postaci¹ Ketlinga czy Brauna). W starciu z muzu³mañskim (turec-
kim, tatarskim) Wschodem Polacy pe³ni¹ misjê bycia przedmurzem chrzeœci-
jañstwa. Sienkiewicz wysuwa³ katolick¹ religijnoœæ polsk¹ i tradycjê wojskow¹
na plan pierwszy, w nich lokowa³ nadzieje na heroiczn¹ przysz³oœæ.
702887590.004.png
390
Henryk Sienkiewicz
Kompozycja
Akcja powieœci obejmuje lata 1655–1656, co uwypukla charakter informacyj-
no-poznawczy utworu i scala go kompozycyjnie. Wydarzenia s¹ skondenso-
wane, to je urealnia i nadaje im odpowiednie tempo. W powieœci dominuje
motyw podró¿y, rodzaj sarmackiej odysei wype³nionej kolekcj¹ heroicznych
prób g³ównego bohatera. Wêdrówka umo¿liwia autorowi wprowadzenie ró¿-
norodnych wydarzeñ historycznych i znacznie rozszerza spo³eczne i kulturowe
t³o powieœci.
Czynnikiem spajaj¹cym fabu³ê s¹ dwa przeplataj¹ce siê wzajemnie i powi¹-
zane w¹tki:historyczno-polityczny (przebieg najazdu szwedzkiego oraz doko-
nuj¹cy siê w zwi¹zku z nim rozk³ad moralny spo³eczeñstwa polskiego i stop-
niowe jego odradzanie siê) oraz romansowy, oparty na strukturze trójk¹ta
(polski oficer, Kmicic, kocha kobietê, Oleñkê, któr¹ porywa konkurent, zapa-
trzony na kulturê zachodniej Europy Bogus³aw Radziwi³³. Na przeszkodzie m³o-
dym staj¹ trudnoœci wynikaj¹ce z ró¿nic charakterów obojga oraz z powik³añ
politycznych).
Powieœæ rozpoczyna siê od spraw romansowych, a wiêc stopniowego po-
garszania siê dobrych stosunków miêdzy Kmicicem a Oleñk¹ oraz jej opieku-
nami – szlacht¹ laudañsk¹. Kmicic jest ju¿ nawet bliski ca³kowitego upadku
moralnego, gdy ratuje go podjêcie s³u¿by u hetmana Janusza Radziwi³³a. Jest
to pierwszy punkt zwrotny w jego dziejach.
Nieco póŸniej zawi¹zuje siê skomplikowany w¹tek historyczno-polityczny.
Odt¹d oba w¹tki rozwijaj¹ siê równolegle. Upadek moralny Kmicica, jego po-
lityczna hañba zbiega siê z upadkiem moralnym ogó³u obywateli. Potem roz-
poczyna siê akt poprawy bohatera i – w tle – ca³ego narodu. Odrodzenie i re-
habilitacja Kmicica oznacza te¿ odrodzenie moralne spo³eczeñstwa polskiego.
Akcja toczy siê bardzo szybko, nieustannie przyci¹ga uwagê czytelnika
dziêki wprowadzeniu do fabu³y nag³ych katastrof i równie zaskakuj¹cego ich
rozwi¹zania. Kapitaln¹ postaci¹ – jak w ca³ej trylogii – jest Zag³oba: warcho³
i rezolut zarazem, pijanica i cz³owiek prawy. Mentor wielu zdarzeñ, niekiedy
jedyny sprawiedliwy, który ma odwagê nazywaæ rzeczy po imieniu, czasem
z powodu mi³oœci w³asnej.
Świat przedstawiony
Czas i miejsce akcji
Czas akcji jest w Potopiedok³adnie okreœlony, historyczny, to lata 1655–1657.
Akcjê Potopu rozpoczyna przyjazd Kmicica do Wodoktów w oœwiadczyny.
Wype³niaj¹ j¹ dwa lata wojenne – potyczki, bitwy i wojny ze Szwedami. Akcja
toczy siê na wielu teatrach wojny: na Litwie, w okolicach Warszawy, w Wielko-
702887590.005.png
391
Henryk Sienkiewicz
polsce, na Œl¹sku i w Ma³opolsce. Koñczy siê scen¹ rehabilitacji bohatera w Upi-
cie – podczas odczytania listu króla Jana Kazimierza do szlachty i obywateli Lau-
dy. Kmicic zosta³ wówczas przedstawiony jako bohater wojenny.
Fabuła
Akcja prowadzona jest œciœle wed³ug walterscottowskich za³o¿eñ: porwania,
ucieczki, przebrania, pojedynki, zawieszanie w¹tków w momencie najwiêksze-
go napiêcia.
Tê dynamiczn¹ budowê powieœci Sienkiewicz powi¹za³ z trzema ujêciami
kompozycyjnymi: stopniowaniem napiêcia, kontrastem, zaskakuj¹cym roz-
wi¹zaniem. W 1654 r. Bohdan Chmielnicki podda³ siê Rosji, co sta³o siê przy-
czyn¹ wojny polsko-rosyjskiej. Dwie potê¿ne armie rosyjskie wkroczy³y
w tym¿e roku na Litwê i Bia³oruœ. Historiê przywo³uje Sienkiewicz, nazywaj¹c
j¹, ze wzglêdu na cenzurê carsk¹, wojn¹ z Septentrionami, z Chowañskim itp.
Herakliusz Bilewicz, przedstawiciel mo¿nego rodu ¿mudzkiego przekaza³ testa-
mentem maj¹tek wnuczce Aleksandrze, oddaj¹c j¹ zarazem pod opiekê szlachty
laudañskiej i wyznaczaj¹c na mê¿a Andrzeja Kmicica, któremu zapisa³ wieœ Lubicz.
W styczniu 1655 r. m³ody chor¹¿y orszañski zaprezentowa³ siê w Wodok-
tach. Panna i rycerz zapa³ali wzajemn¹ mi³oœci¹. Pobyt Kmicica w Lubiczu by³
pe³en pijatyk, rozpusty, ³¹czy³ siê z dewastacj¹ starodawnego dworku – pijani
kompani Kmicica wraz z bohaterem strzelali do portretów Bilewiczów. Zatarg
z Butrymami (kompani Kmicica sprowokowali konflikt ze szlachciankami
w karczmie, za co zostali œmiertelnie poranieni) skutkowa³ strasznym odwetem
– Kmicic napad³ na mieszkañców Wo³montowicz, pomordowa³ ich i spali³ ich
domy. Oleñka ukry³a go przed poœcigiem Butrymów, ale – ju¿ bezpiecznego
– oddali³a, zrywaj¹c zarêczyny. Kmicic z desperacji zdecydowa³ siê porwaæ
piêkn¹ pannê. Pu³kownik Wo³odyjowski, li¿¹cy rany wœród szlachty laudañ-
skiej, pokona³ w pojedynku Kmicica. Dostrzeg³ jednak wielk¹ mi³oœæ m³odych.
Postanowi³ pomóc niesfornemu oficerowi w odzyskaniu reputacji, gdy¿ wios-
n¹ 1655 r. Szwedzi pod wodz¹ Wittenberga napadli na Polskê i do walki z ni-
mi brakowa³o oficerów z doœwiadczeniem Kmicica.
Szwedzi wykorzystali konflikt polsko-rosyjski. Pierwsze uderzenie skiero-
wali na Wielkopolskê. Wojskom szwedzkim towarzyszy³ podkanclerzy koronny
Hieronim Radziejowski, skazany na banicjê za intrygowanie przeciw królowi
Janowi Kazimierzowi (uciek³ w 1652 do Szwecji i z zemsty namawia³ Szwedów
do ataku na Polskê). Pierwszym aktem Potopu jest kapitulacja pod Ujœciem
(wojewoda poznañski Krzysztof Opaliñski w towarzystwie Radziejowskiego
i Wirtza przekazali królowi szwedzkiemu Karolowi Gustawowi w³adzê nad
Wielkopolsk¹). Król Jan Kazimierz, nie zdo³awszy nak³oniæ pospolitego rusze-
nia do walki z najeŸdŸc¹, ruszy³ w kierunku Krakowa, powierzaj¹c obronê Ste-
fanowi Czarnieckiemu.
702887590.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin