CLYMER_2.pdf
(
5123 KB
)
Pobierz
ROZDZIAŁ TRZECI
ROZDZIAŁ TRZECI
SMAROWANIE – PŁYNY , KONSERWACJA I REGULACJA
Istnieją dwa sposoby utrzymania motocykla: działanie zapobiegawcze lub naprawcze. Ponieważ motocykl jest
poddawany ogromnym działaniom ciepła, naciskom i wibracji (nawet w trakcie normalnego użytkowania),
konserwacja prewencyjna zapobiega kosztownym i nieoczekiwanym awariom. Każdy zaniedbany motocykl
staje się nieprzewidywalny i niebezpieczny w użytku. Przy prawidłowej obsłudze, Yamaha XV jest jednym z
najbardziej niezawodnych motocykli i zapewni wiele kilometrów i lat niezawodnej, szybkiej i bezpiecznej
jazdy. Prowadzenie rutynowych kontroli opisanych w niniejszym rozdziale, pozwoli unikać kosztownych
problemów mechanicznych i niespodziewanych awarii.
Procedury przedstawione w tym rozdziale są łatwe do wykonania przez każdego ze średnimi umiejętnościami
mechanicznymi. W
tabeli 1
przedstawiono zalecany fabryczny terminarz. Tabele 1-6 znajdują się na końcu
rozdziału.
RUTYNOWE KONTROLE.
Następujące proste kontrole powinny być przeprowadzane na bieżąco, w trakcie użytkowania.
Kontrola poziomu oleju.
Zapoznaj się z sekcją "Olej silnikowy - Sprawdzanie poziomu" w tym rozdziale.
Kontrola ogólna.
1. Sprawdź silnik pod kątem wycieków oleju lub paliwa.
2. Sprawdź opony, czy nie ma w nich wbitych kamieni. Usuń je małym śrubokrętem.
3. Upewnij się, że wszystkie światła działają.
UWAGA
Kontroluj światło stopu, jest ono szczególnie ważne. Żarówka może się spalić w każdej chwili.
Ciśnienie opon.
Ciśnienie w oponach należy sprawdzać na zimno. Prawidłowe ciśnienie w oponach zależy od obciążenia. Patrz
tabela 2
.
Akumulator.
Usuń pokrywę z prawej strony i sprawdzić poziom elektrolitu baterii. Musi on zawierać się pomiędzy górnym i
dolnym oznaczeniem
(rys. 1).
UWAGA
W modelach z roku 1984 i nowszych, aby sprawdzić poziom elektrolitu konieczne jest wyjęcie baterii
(rys. 2).
W celu uzyskania szczegółowych informacji, patrz: "
Akumulator- instalacja, sprawdzenie poziomu elektrolitu
".
Światła i klakson.
Przy pracującym silniku, należy wykonać poniższe czynności.
1. Wciśnij dźwignię hamulca przedniego i sprawdź, czy światło stopu zapala się.
2. Naciśnij pedał hamulca tylnego i sprawdzić, czy światło stopu zapala się.
3. Przy pracującym silniku sprawdź, czy reflektor i światło tylne są włączone.
4. Sprawdź działanie przełącznika świateł drogowych i mijania.
5. Sprawdź działanie kierunkowskazów .
6. Sprawdź klakson.
7. W przypadku sygnału dźwiękowego lub świateł nie działających prawidłowo - patrz Rozdział siódmy.
PRZEGLĄDY TECHNICZNE
Obsługa i przeglądy z
tabeli 1
są zalecane przez producenta. Ścisłe przestrzeganie tych zaleceń zapewni długi
okres pracy Twojej Yamahy. Jeżeli motocykl jest użytkowany w warunkach wysokiej wilgotności, smarowanie
należy wykonywać częściej, aby zapobiec pojawieniu się korozji.
Dla wygody większość czynności obsługowych przedstawionych w tabeli 1. opisanych jest w niniejszym
rozdziale. Procedury, które wymagają więcej niż drobnego demontażu lub korekty, opisane są w odpowiednich
rozdziałach.
Spis treści i indeks może pomóc w odnalezieniu określonej procedury obsługi.
OPONY I FELGI
Ciśnienie w oponach.
Ciśnienie w oponach powinno być sprawdzane i dopasowane do wagi jeźdźca i bagażu. Prosty, dokładny
ciśnieniomierz
(rys. 3),
który powinien znaleźć się w podręcznym zestawie narzędziowym, można kupić za
niewielką kwotę. Dobór odpowiedniego ciśnienia opon przedstawiono w
tabeli 2.
UWAGA
Po kontroli i regulacji ciśnienia powietrza, upewnij się, że nałożyłeś nasadkę zaworu powietrza (
rys. 4
).
Nakrętka zapobiega zbieraniu się w trzpieniu zaworu małych kamyczków lub brudu, który może powodować
nieszczelności lub nieprawidłowy odczyt ciśnienia w oponach.
Inspekcja opon.
Sprawdź opony pod kątem: zużycia bieżnika, głębokich nacięć, wbitych obiektów takich jak kamienie,
gwoździe, itp. Jeżeli znajdziesz wbity gwóźdź, zaznacz jego lokalizację przed wyciągnięciem. Pomoże to
później zlokalizować otwór. Patrz Rozdział VIII- zmiana opon i naprawy.
Zapoznaj się z przepisami ruchu drogowego dotyczącymi minimalnej głębokości bieżnika. Miernik głębokości
bieżnika
(rys. 5).
Yamaha zaleca wymianę opony, gdy głębokość bieżnika wynosi 5 / 16 cala (0,8 mm) lub
mniej. Wskaźniki głębokości bieżnika są różne dla różnych opon, wymień opony zanim bieżnik osiągnie
minimalną bezpieczną głębokość.
Naciąg szprych
W kołach szprychowych, uderz każdą szprychę kluczem. Wysoki ton dźwięku wskazuje że szprycha jest
naciągnięta. Niskie tony podpowiadają że jest luźna. Jeśli jedna lub więcej ze szprych są luźne, dokręć je jak
opisano w Rozdziale VIII.
Inspekcja obręczy
Często kontroluj felgi. Jeśli obręcz została uszkodzona, może nie być wycentrowana. To natomiast może
spowodować silne wibracje i mieć wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy. Jeśli część obręczy kół ze stopu
jest uszkodzona, koła muszą zostać wymienione, ponieważ nie ma możliwości naprawy.
AKUMULATOR
UWAGA
Jeżeli okaże się niezbędne usunięcie węża wentylacyjnego baterii podczas wykonywania jednej z następujących
procedur, upewnij się co do jego poprawnej instalacji, aby zapobiec rozlaniu kwasu. Zapoznaj się z etykietą
montowania baterii mocowanych do jednej z bocznych obudów
(rys. 6).
Instalacja i sprawdzenie poziomu elektrolitu
Akumulator jest sercem instalacji elektrycznej. Należy go sprawdzać i obsługiwać zgodnie ze wskazaniami
(tabela1
). Większość kłopotów z układem elektrycznym może być spowodowana zaniedbaniem tego istotnego
elementu.
W celu prawidłowej obsługi poziom elektrolitu konieczne jest wyjęcie baterii z ramy. Poziom elektrolitu
powinien być zachowany pomiędzy dwoma znakami (
rys. 1
).
1. Usuń obudowę z prawej strony.
2A. 1981-1983:
a.
Odłącz od akumulatora kabel minusowy (
rys. 7
).
b. Odłącz kabel dodatni baterii.
c. Zdejmij górną pokrywę akumulatora
(B, rys. 7
).
d. Odłączyć wężyk wentylacyjny
(rys. 8
).
e. Podnieś akumulator do góry i wyjmij.
2B. 1984-on:
a. Odłącz kabel ujemny akumulatora (
rysunek 9
).
b. Odłączyć wężyk wentylacyjny (
B, rys. 9
).
c. Odłącz pasek trzymający akumulator
(C, rys. 9
) i wysuń go (
rys. 10
).
d. Odłącz kabel dodatni akumulatora.
e. Wyjmij akumulator.
UWAGA
Chroń oczy, skórę i odzież. Jeżeli elektrolit dostanie się do oczu, przemyj je czystą wodą i skorzystaj z
natychmiastowej pomocy medycznej.
OSTRZEŻENIE
Nie należy dopuścić do wycieku elektrolitu na malowane lub polerowane powierzchnie. Płyn jest bardzo żrący.
Rozlany, umyj natychmiast wodą z mydłem i dokładnie spłucz czystą wodą.
3. Usuń korki z ogniw baterii i dodaj wody destylowanej. Nigdy nie dodawaj elektrolitu (kwasu) do górnego
poziomu. Niektóre modele zostały wyposażone w akumulator typu long-life, który ma tylko jeden wlew (
rys
11
). Podczas napełniania baterii w tych modelach, każde ogniwo będzie napełniać się automatycznie. Wszystkie
modele napełniaj tylko do górnego znaku poziom naładowania baterii.
4. Po zakończeniu napełniania i pozostawieniu akumulatora na kilka minut, sprawdź gęstości elektrolitu w
każdym ogniwie areometrem (rysunek 12). W modelach long-life, sprawdzić w jednym otworze (rys. 11).
Zobacz testowanie baterii w niniejszym rozdziale.
5. Po wykonaniu wszystkich czynności zainstaluj akumulator poprzez odwrócenie czynności wyjmowania.
Testowanie
Plik z chomika:
Angelo67
Inne pliki z tego folderu:
CLYMER_2.pdf
(5123 KB)
CLYMER_3a.pdf
(4757 KB)
CLYMER_4a.pdf
(6103 KB)
CLYMER_5.pdf
(4740 KB)
CLYMER_6.pdf
(5744 KB)
Inne foldery tego chomika:
Citroen C5 instrukcja
eBook
Film
Film popularno-naukowe
Galeria
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin