Metody usprawniania Montessori.odt

(54 KB) Pobierz

Techniki i metody usprawniania dzieci wg Pedagogiki Dr Marii Montessori

 

POLARYZACJA UWAGI

Klucz do pedagogiki Montessori to POLARYZACJA UWAGI ( skupienie rozproszonej uwagi na jednym zajęciu lub przedmiocie.

Składa się z trzech części:

PRZYGOTOWANIE - charakteryzuje się wyczekiwaniem. Dziecko nastawia się na pracę, ogląda przedmioty, bierze je do ręki i odstawia. Szuka przedmiotu, który go zainteresuje. Dziecko jest podniecone, wybiera spośród różnych- jedna rzecz. Jest to stadium niepokoju, poszukiwania. Dziecko może być niespokojne, pozornie zmęczone, ale jest to  potrzebne do kompletnego przebiegu rozwoju. Zadanie wychowawcy: musi dać dziecku pośrednią ochronę, ruch, wybór. Musi się wstrzymać z bezpośrednim ingerowaniem.

WIELKA PRACA – całkowite poświecenie się pracy, która daje siłę do koncentracji i potęguje energię, rozwija zdolności umysłowe i panowanie nad sobą. Dziecko ma prawo wyboru. Jest pogrążone w pracy. Jest to czas intensywnej i wytrwałej pracy, która polega na chęci powtarzania ćwiczeń. Dziecko cechuje wewnętrzne pogrążenie i zewnętrzna izolacja. Nie reaguje na bodźce z zewnątrz

SPOKÓJ – koniec cyklu aktywności . Dziecko wewnetrznie przezywa to co dokonało. Ogląda swoja prace, cieszy się z tego. Okres przetwarzania zdobytych wrazeń. Montessori określa ta część jako „ wewnatrzną skupioną pracę”.

 

CHŁONĄCY UMYSŁ

CECHUJE SIĘ SIŁĄ TWÓRCZĄ. Nieuświadomiona umiejętność uczenia się, wchłonięte przyswojone zdarzenia są podstawą rozwoju. I tak w okresie przedszkolnym wyróżniamy dwie fazy:

0-3 lat. Nieograniczone absorbowanie w podświadomości dziecka, rozwijanie wszystkich zdolności. Chłonący umysł pojmuje wszystko i nie jest znużony. Dziecko nie dokonuje wyboru. Utrwalają się uczucia narodowe, nienawiść rasowa, uczucia religijne. Dziecko doznaje wewnętrznej akceptacji, przyjaźni lub odrzucenia. Przyswaja kulturę, język, muzykę, sztukę.

3-6 lat. Abstrakcja. Dziecko świadomie i samodzielnie chce odrzucić to co wchłonął już jego umysł. Intensywna potrzeba bogatych przeżyć i wrażeń zmysłowych. Zbiera ono doświadczenia dzięki własnej aktywności i konkretnie je przeżywa. Śledzi i bada złożone otoczenie. Dziecko odczuwa potrzebę zewnętrznego porządku na podstawie porządku wewnętrznego.

 

NIE WOLNO dorosłym zaburzać tego rozwoju, zatrzymać go, lecz umożliwić wydobycie i rozwinięcie osobowości swojej pociechy !!!

 

WRAŻLIWE CECHY

Energia twórcza, pomagająca ujawnić tkwiące w dziecku uzdolnienia i talenty, czyli okresy predyspozycji. Wrażliwe cechy maja przemijający czas trwania, zdobywanie określonych umiejętności. Otwiera się droga do poznania tego, co jest decydująco ważne w życiu człowieka.             

Faza 1 (0-6 r.ż.) czas aktywny umysłowo, tworzenie ludzkiej bazy ludzkiej osobowości i rozwoju inteligencji. Jest konstruktywna, twórcza, ale chwiejna. Zbieranie doświadczeń, rozwój ruchu, mowy, słuchu, wzroku, instynktowne działanie. Pow. 3 roku jest rozwój świadomości i pracy. Dziecko analizuje to co wcześniej wchłoneło. Pytania typu: „ jak? Dlaczego? Po co?”. Aktywność dziecka w otoczeniu. Rozwija się zmysł matematyczny, zaczyna rozumować abstrakcję

Faza 2 (6-12 r.ż.) faza stabilna. Rozwija się wrażliwość moralna: poczucie dobra i zła oraz sprawiedliwości. Ocenia działania własne i cudze. Kształtuja się stosunki międzyludzkie. Umysł dziecja przechodzi od konkretów do abstrakcji, pobudzenie wrażliwosci i wyobraźni.

Faza 3 (12-18 r.ż.) faza jest chwiejną, zmienną. Potrzeba samodzielności i niezależności. Dziecko zaczyna nawiązywać stosunki społeczne. Lubi odgrywać role dorosłych oraz pragnie zwrócić na siebie uwagę.Silnie odczuwa potrzebę bezpieczeństwa; potrzeba własnej godności

 

WYCHOWAWCA

To dorosły, który wspiera dziecko i pomaga mu w jego indywidualnym rozwoju. To organizator otoczenia, pomocnik, doradca, inicjator aktywności dziecka. Są to więc rodzice, nauczyciele, rodzina, sąsiedzi (wszyscy, z którymi dziecko ma kontakt).

 

ZADANIA WYCHOWAWCY:

Miłość do otoczenia

Łącznik, tłumacz, interpretator otaczającego środowiska

Obserwator dzieci: wychwycenie czasu i momentu występowania wrażliwych faz

Przygotowanie odpowiedniego otoczenia

 

 

 

Miejsce i rola wychowawcy

Uwidaczniają się w przygotowanym otoczeniu, na które składają się:

Część osobowa- wychowawca + wymieszana wiekowo grupa dzieci+ rodzice

Część materialna- materiał rozwojowy, budynek z odpowiednimi sprzętami i umeblowaniem. Dobrze zorganizowane towarzystwo wychowawcze (dla wsparcia rozwoju dziecka oraz wprowadzenia je w świat kultury

Część strukturalno- dynamiczna- przestrzegania przez wychowawców wyznaczonych zasad pedagogiczno- dydaktycznych

 

W skrócie WYCHOWANIE

Pomoc dawana dziecku od urodzenia, w jego rozwoju psychicznym, fizycznym oraz duchowym, w celu osiągnięcia niezależnośći i samodzielności

 

NORMALIZACJA ZACHOWANIA

Korygowanie błędnego, nieprawidłowego zachowania. Jest celem nadrzędnym, czyli osiągnięcie przez dziecko harmonii wewnętrznej i harmonii ze światem.

Montessori wyróżnia aktywne i pasywne kategorie zachowań w

 

Pracy -> Aktywne; ekscentryczność, umysłowy nieporządek, fantazjowanie, niezdolność koncentracji, brak wytrwałości, agresywne komunikowanie się.

-> Pasywne; bierne zachowanie, bezwładność, brak motywacji, zainteresowań, nuda, zobojętnienie, niesamodzielność, opóźnienie w rozwoju ruchowym, umysłowym i społecznym

 

Społeczno- socjalne  -> Aktywne; nieposłuszeństwo, kapryszenie, wybuchy gniewu, bunt i agresja, instynkt niszczycielski, znęcanie się nad słabszymi, pragnienie posiadania czegoś, zazdrość, łakomstwo                                                            -> Pasywne; niczego nie chce, boi się wszystkiego, chce być pocieszane, bierne w grach zespołowych, płacze, kłamie, kradnie

 

Przyczyny powyższych (błędnych) zachowań

Uszkodzenia organiczne

Szkodliwe środowisko- wpływ otoczenia

Nadopiekuńczość lub brak pomocy

Brak motywów do działania w otoczeniu

Lekceważenie lub niezrozumienie przez dorosłych

Brak czasu ze strony dorosłych

Stosowanie kar i nagród za zachowanie

Stosowanie przymusu

 

Wolność i dyscyplina w procesie normalizacji zachowania

Wolny wybór dotyczy:

Wyboru miejsca pracy

Materiału

Partnera

 

Materiał powinien znajdować się w miejscach łatwo dostępnych dla dzieci. Warunkiem wolnego wyboru jest odpowiednio przygotowane otoczenie, które odpowiada wiekowi dziecka, dając mu zachętę do pracy. A ta zmienia się wraz z rozwojem umiejętności dziecka. Możliwość wyboru sprawia, ze chodzi ono po pomieszczeniu, ogląda materiał, zanim wybierze coś, czym chciałby się zająć. Wybór działalności określany jest jako „wolna gra”. Nie oznacza to, ze dziecko robi to co chce, gdyż zalezy to od wewnętrznych praw przedmiotu. Jest on niezbędny do indywidualnego rozwoju dziecka i powinien rozbudzać prawdziwe zainteresowanie.

 

Wolny wybór zajęcia u dzieci niepełnosprawnych i zdrowych

Dziecko samo wybiera sobie materiał. Jest to dla niego pewnego rodzaju bodziec, który niekiedy może być ograniczony poprzez:

Ograniczenia i ubóstwo ruchów

Mniejsze zdolności ruchowe i wygórowane żądania rodziców i otoczenia

Uczenia się tylko przez obserwację

Trudności dorosłych przeniesione na dzieci

Brania przykładu z dorosłych, np. czekania na rozkazy

 

Jest to wynik braku aktywności dziecka. Wychowawca powinien uwzględnić indywidualne cechy każdego dziecka. Powinien przygotować otoczenie bogate w propozycje do podjęcia przez dziecko aktywności: muszą mieć one silny charakter wyzwania. Wychowawca powinien wykonywać dane czynności prawie jednakowo, jedynie z nieco większym stopniem trudności, rozbudzając w ten sposób zainteresowanie dziecka. Winien pomagać dziecku: zwracać się do niego, dodając mu pewności siebie swoją obecnością, możliwością pomocy, propozycją powtarzania i kontrolą błędów. Również przez rozmowę powinien nakłaniać dziecko do wybrania czegoś nowego (wzbudzać zainteresowanie).

 

Czas trwania czynności

Zdrowe dziecko samo rozstrzyga jak długo chce zostać przy wybranej czynności i ją powtarzać. Inaczej jest u dzieci niepełnosprawnych, gdyż:

a) Dziecko może powtarzać daną czynność przez wiele tygodni (pogrążyć się w niej)- stereotypia

b) Strach przed czymś nowym może spowodować zatrzymanie się dziecka na poziomie czynności już poznanych         c) Konieczność zapewnienia ciągłego bezpieczeństwa osobiście  przez nauczyciela może doprowadzić do zatrzymania rozwoju dziecka.

 

Ręka- organ wykonawczy ludzkiej inteligencji

              Rozwój ruchu jest ściśle powiązany z rozwojem mózgowia. W przeciwieństwie do kończyn dolnych- kończyny górne są swobodne w swoim rozwoju.

              Rozwój chwytania przyczynia się do  rozwoju inteligencji:

3-6 m-cy -> dziecko eksperymentuje swoimi RR, wcześniej wykonuje ruchy instynktowne

Od 6 m-ca-> zamierzone chwytanie, podawane wszystkie przedmioty bez wyboru

9 miesiąc  -> chwytanie związane z pragnieniami

12 miesiąc -> dokonuje wyborów

Później  -> ćwiczenia rąk, ręka zajmuje się różnorodnymi przedmiotami i jest to pewna forma pracy

 

Ręce są silnie związane z  rozwojem psychicznym. Rozwój ręki wiąże się z rozwojem kultury, odzwierciedla indywidualność.

 

Znaczenie pracy rąk

Ręka jest narzędziem wykonawczym ludzkiego intelektu. Dzieki pracy rąk mogą być realizowane:

BUDOWA OSOBOWOŚCI- spostrzeganie otoczenia i doświadczenia z nim, instynktowne chwytanie staje się celowym działaniem

UTRZYMANIE I KONTYNUACJA LUDZKOŚCI- jedzenie, mieszkanie, utrzymanie rodziny, pielęgnowanie natury, wynalazki prowadzące do dalszego rozwoju środowiska

UDZIAŁ W WYMIANIE- wymiana  towarów, nauki, problemów, doświadczeń w społeczeństwie

WYRAŻANIE UCZUĆ I MYSLI- gesty, mimika towarzyszące rozmowom, mowa, pisanie, czytanie, forma powitania, taniec gestykulacja

NISZCZENIE- niszczenie jednostek, społeczeństwa oraz środowiska

 

Ludzki umysł może jednocześnie tworzyć i burzyć. Ręka podążała za inteligencją i uczuciem, rozwijała się razem z nimi.

 

WYOBRAŹNIA

Jest dla ludzkości jednocześnie darem i zagrożeniem, gdyż umozliwia wyobrażanie sobie rzeczy wspaniałych jak i strasznych. Jest największą częścią tego, co nazywamy inteligencją, a jej organem wykonawczym są nasze ręce. Bez nich wyobraźnia nie mógłaby się urzeczywistnić. To właśnie talent (wyobraźnia) różni ludzi od świata zwierząt.

 

SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU DYDAKTYCZNO- ROZWOJOWEGO

Rolę wychowawczą w dzisiejszych czasach zamiast rodziców pełni telewizja, która dostarcza odpowiednio przygotowane wzorce postępowania ograniczając samodzielność myślenia i dokonywania wyboru.  Dzieci tracą chęci do przeprowadzania samodzielnych doświadczeń. Dzieciaki nie uczą się dla siebie tylko często dla jakiejś nagrody Identyfikują dobre stopnie z zadowoleniem dorosłych.

             

Dlatego pedagogika Montessori traktuje dzieci jako indywidualności umiejące samodzielnie dokonywać wyboru i decydować. Stosuje się materiał dydaktyczno- rozwojowy, który pomaga dziecku w jego rozwoju fizycznym, duchowy, umożliwiając mu wszechstronny rozwój. 

 

ĆWICZENIA CODZIENNEGO ŻYCIA

Są związane z samoobsługą, zwyczajami i normami społecznymi, troską o środowisko. Doskonalą koordynację ruchów, uczą umiejętności oraz sposobów zastosowania ich w życiu.  Uczą samodzielności i niezależności od dorosłych.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dbałość o własną osobę

Posługiwanie się łyżką

Przesypywanie i przelewanie

Krojenie owoców

Czyszczenie butów

Składanie serwetek

Zaplatania warkocze

 

DBAŁOŚĆ O OTOCZENIE

ODKURZANIE

ZAMIATANIE

OTWIERANIE I ZAMYKANIE DRZWI

OPIEKOWANIE SIĘ ZWIERZĄTKAMI

CHODZENIE PO LINII

WSTAWANIE OD STOŁU I SIADANIE PRZY NIM

ROZWIJANIE I ZWIJANIE DYWANY

CZYSZCZENIE I POLEROWANIE

 

Formy grzecznościowe

Proszenie o pomoc

Dziękowanie

Przepraszanie

Witanie się

Czyszczenie nosa

Zgłoś jeśli naruszono regulamin