Jak zadbać o udany wyjazd - obowiązki biur podróży i prawa turysty - ebook.pdf

(283 KB) Pobierz
654088251 UNPDF
E e- oradnik
PRAWO PRAWO PRAWO PRAWO PRAWO
Jak zadbać
o udany wyjazd
obowiązki biur podróży
i prawa turysty
• Na co zwrócić uwagę przed wykupieniem
imprezy turystycznej
• Co powinna zawierać umowa z biurem podróży
• Kiedy touroperator może podnieść cenę i czy naeży się
na to godzić
• akie są nowe zasady składania rekamacji
• ak wnieść pozew grupowy
• akie uprawnienia ma turysta w przypadku
niestabinej sytuacji poitycznej
• Czy ubezpieczycie może zawiesić umowę
• a co odpowiadają otearze i przewoźnicy
• ak wygąda organizacja wypoczynku da dzieci
654088251.003.png 654088251.004.png 654088251.005.png
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytaæ ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj .
Niniejsza publikacja mo¿e byæ kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wył¹cznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym mo¿na
jakiekolwiek zmiany w zawartoœci publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siê jej
od-sprzeda¿y, zgodnie z regulaminem serwisu .
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
SPIS TREŚCI
Jak zadbać o udany wyjazd.
Turysto, nie jesteś bezbronny ................3
Odpowiedzialność biura podróży ............3
Na czym polegają nowe obowiązki ..........4
Od czego zależy wysokość gwarancji ......4
Co grozi za kłamstwo ................................7
Przed zawarciem umowy ......................8
Co powinny zawierać katalogi ..................8
Jakie dodatkowe informacje
musi uzyskać turysta ................................9
Jak powinny wyglądać umowa
i gwarancje na piśmie ................................9
Co zrobić, gdy zmienią się hotel,
program, opłata ........................................11
Jakie konsekwencje
w przypadku rezygnacji z wyjazdu ........12
Czy zamiast brata
może pojechać siostra ............................13
Niespodzianki na miejscu ..................15
Kiedy można żądać świadczeń
zastępczych ..............................................15
Nowe zasady reklamowania
nieudanej wycieczki............................16
Ile jest dni na złożenie pisma ................16
Jak przygotować reklamację ..................16
Jakie informacje znajdziemy
w tabeli frankfurckiej ..............................17
Gdzie znajdziemy bezpłatną pomoc ......17
Co zrobić, gdy biuro podróży upadnie ..18
Jak wnieść pozew grupowy ....................19
Działania nadzwyczajne ....................20
Co oznacza rekomendacja MSZ ............21
Jakie uprawnienia ma turysta w razie
niestabilnej sytuacji politycznej ..............22
Wzór pozwu (1) ......................................23
Czy można wcześniej wrócić do kraju ....24
Wzór pozwu (2) ......................................25
Czy turysta zawsze ma zapewniony
dojazd do kraju ........................................26
Czy ubezpieczyciel może zawiesić
ochronę ....................................................27
Jakie są uregulowania prawne
umowy ubezpieczeniowej ........................28
Na co może liczyć rodzina turysty,
który zmarł na wycieczce ........................28
W hotelu, pensjonacie
i wypożyczalni aut ............................29
Kto zawinił ..............................................29
Za co odpowiada hotel ............................29
Czy czekać ze zgłoszeniem ....................30
Ile jest czasu
na dochodzenie roszczeń ........................30
Jakie są granice odpowiedzialności ........31
Na co zwracać uwagę, wypożyczając
auto podczas urlopu za granicą ..............32
Obowiązki przewoźników ..................33
Czy podróżny też ma obowiązki ............34
Co zrobić, gdy zmienia się trasa ............34
Czy podróżny odpowiada
za spóźnienie ............................................35
Jakie obowiązki mają linie lotnicze ......35
Organizacja wypoczynku dla dzieci
i młodzieży szkolnej ..........................35
Jak wygląda procedura ............................36
Jakie wymogi musi spełniać obiekt ........37
Za co odpowiada kierownik
wypoczynku ..............................................37
Kto zostaje wychowawcą ........................38
Porady Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów ................................39
Przydatne adresy ..............................40
Ustawowe definicje ............................41
Adres redakcji: 01-042 Warszawa, ul. Okopowa 58/72
tel. (22) 530 40 40; www.gazetaprawna.pl
Redakcja: Iwona Jackowska, Urszula Wróblewska
DTP: Joanna Archacka
Biuro Reklamy: 01-042 Warszawa, ul. Okopowa 58/72
tel. (22) 530 44 44; e-mail: reklama@infor.pl
Biuro Obsługi Klienta: 05-270 Marki, ul. Okólna 40
tel. (22) 761 30 30, 0 801 62 66 66; e-mail: bok@infor.pl
© Copyright by INFOR Biznes Sp. z o.o.
ISBN 978-83-61957-61-4
Wydanie I/2011, marzec 2011 r.
654088251.006.png
Jak zadbać o udany wyjazd.
Turysto, nie jesteś bezbronny
Organizatorzy wyjazdów turystycznych, przewoźnicy i hotelarze nie
mogą dyktować klientom swoich warunków dowolnie, ogranicza-
jąc ich prawa, a swoje obowiązki. Przepisy mówią o tym wyraźnie.
Ci pierwsi ponoszą odpowiedzialność za wykonanie oferowanych
usług, drudzy zaś mają pełne prawo to wyegzekwować, nawet do-
chodząc odszkodowania za straty będące skutkiem niezgodnych
z umową świadczeń bądź ich braku. Konsument nie jest bezbronny,
aczkolwiek walka o swoje czasami wymaga sporo zachodu i cierpli-
wości. Szczególnie po nieudanej podróży. Czy można o udany wy-
poczynek zadbać wcześniej, przed wyjazdem? Można, a nawet trze-
ba. Jeśli coś nam się nie spodoba w proponowanej ofercie, a potem
w przedstawianej umowie, nie można tego puścić płazem – trzeba
sprawę wyjaśnić, żądać zmiany warunków, a gdy spotkamy opór, zre-
zygnować z usług i szukać ich gdzie indziej. Dzięki temu zmniejsza-
my ryzyko zmarnowania pieniędzy na podróż, którą potem będzie-
my źle wspominać, nawet mimo bezspornego prawa do reklamacji.
Odpowiedzialność biura podróży
prez turystycznych (wyjazdów pobytowych, wycieczek), odpowiada za nie-
wykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych.
Odpowiedzialności tej on nie ponosi, jeżeli niewykonanie lub nienależyte wykona-
nie umowy jest spowodowane wyłącznie:
O rganizator turystyki, czyli ten, którego działalność polega na organizacji im-
654088251.001.png
4
e-Biblioteka Gazety Prawnej
przez klienta (przez jego działanie lub zaniechanie wykonania pewnych
czynności, np. gdy się spóźni i nie stawi na czas przed wyjazdem autokaru),
przez osoby trzecie (przez ich działanie lub zaniechanie), które nie uczestniczą
w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeśli ich działań lub zanie-
chań nie można było przewidzieć ani uniknąć, albo
przez siłę wyższą.
Te sytuacje jednak nie zwalniają organizatora turystyki od obowiązku udzielenia
w czasie trwania imprezy turystycznej pomocy poszkodowanemu klientowi.
Trzeba pamiętać, że wspomniana odpowiedzialność jest bezwzględna, nikt nie
może tego zmienić. Nawet w umowie z klientem biuro podróży nie może jej wyłą-
czyć lub ograniczyć. Ograniczenia są możliwe tylko wówczas, gdy określa to umo-
wa międzynarodowa, którą Polska podpisała.
Prawo pozwala natomiast organizatorom turystyki zawierać umowy, w których ich fi-
nansowa odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług w cza-
sie imprezy turystycznej zostanie ograniczona do dwukrotności ceny imprezy turys-
tycznej względem każdego klienta. Nie może to jednak dotyczyć szkód na osobie.
Na czym polegają nowe obowiązki
17 września 2010 r. weszła w życie ustawa z 29 kwietnia 2010 r., która znoweli-
zowała ustawę z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych. Nowe przepisy na-
łożyły na biura podróży dodatkowe obowiązki, dzięki czemu zwiększyła się
ochrona praw konsumentów. I tak zgodnie z nową ustawą organizator turysty-
ki lub pośrednik turystyczny musi:
zawrzeć umowę gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej,
zawrzeć umowę ubezpieczeniową na rzecz klientów,
przyjmować wpłaty klientów wyłącznie na rachunek powierniczy, jeżeli wy-
konuje usługi turystyczne wyłącznie na terenie kraju, i złożyć marszałkowi wo-
jewództwa oświadczenie o przyjmowaniu wpłat na rachunek powierniczy.
składać marszałkowi województwa oryginały lub odpisy kolejnych umów (pot-
wierdzone przez podmioty, które je podpisały) w ciągu 14 dni przed upływem
terminu obowiązywania poprzedniej umowy. Tego obowiązku nie mają tylko
przedsiębiorcy, którzy zaprzestają prowadzenia działalności gospodarczej ja-
ko organizatorzy turystyki lub pośrednicy turystyczni, pod warunkiem że za-
wiadomią o tym marszałka województwa.
Od czego zależy wysokość gwarancji
Nowe wysokości minimalnych sum gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej, któ-
re muszą wpłacić organizatorzy turystyki i pośrednicy turystyczni w związku z wy-
654088251.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin