Program nauczania austystyk.doc

(63 KB) Pobierz
Program nauczania

Program  nauczania

dla  dziecka  z  cechami  autystycznymi

 

 

I. Rewalidacja indywidualna

 

N a w y k i    ż y c i a    c o d z i e n n e g o

 

Cele nauczania

 

- kształtowanie umiejętności samodzielnego funkcjonowania dotyczącego samoobsługi w zakresie:

a)                    sygnalizowania i załatwiania potrzeb fizjologicznych,

b)                    samodzielnego ubierania się i rozbierania,

c)                    poprawnego spożywania pokarmów,

d)                    poruszania się w środowisku bliższym i dalszym,

e)                    radzenia sobie w sytuacjach nieznanych i trudnych.

 

Tematyka

 

1.      Zgłaszanie potrzeb fizjologicznych.

2.      Samodzielne jedzenie, ubieranie się, mycie się.

3.      Sprzątanie po sobie.

4.      Opanowanie formuł grzecznościowych.

5.      Samodzielne organizowanie sobie zabawy.

6.      Umiejętność korzystania z urządzeń sanitarnych.

7.      Korzystanie z publicznych środków transportu.


Ś r o d o w i s k o    społeczno - przyrodnicze.

 

Cele nauczania

 

          kształtowanie poczucia własnej tożsamości,

          kształtowanie nawyków poprawnego zachowania, w różnych sytuacjach życiowych,

          wyrabianie wrażliwości na piękno przyrody i estetyki otoczenia,

          nawiązanie bliższego kontaktu dziecka z nauczycielem prowadzącym nauczanie indywidualne.

 

Tematyka

 

1.      Praktyczne poznanie pomieszczeń szkolnych.

2.      Zmysłowe poznanie zmian zachodzących w przyrodzie: jesienią, zimą, wiosną i latem.

3.      Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na spacerze i w czasie zabawy.

4.      Rozpoznanie własnego imienia.

5.      Ulubione zabawki i zabawy dziecka (konstrukcyjne).

6.      Naśladowanie czynności nauczycielki.

7.      Wykonywanie poleceń słownych (daj, masz).


M o w a

 

Cele nauczania

 

     kształtowanie umiejętności odczytywania i rozumienia znaków i informacji    w najbliższym otoczeniu,

     kształcenie rozumienia gestów, znaków słownych, migów i ogólnych umiejętności naśladowczych

 

Tematyka

 

1.      Usprawnienie narządów artykulacyjnych (języka, warg).

2.      Zabawy i ćwiczenia rytmizujące.

3.      Ćwiczenia oddechowe i słuchowe.

4.      Naśladowanie wymawiania własnego imienia.

5.      Zapamiętanie podstawowych migów (mama, dom).

6.      Przyporządkowanie etykiety do obrazka.

7.      Naśladowanie artykułowania samogłosek.


S f e r a   z m y s ł ó w

 

Cele nauczania

 

          uwrażliwienie na lekki dotyk, zmiany temperatury i dźwięki muzyczne,

          kształtowanie umiejętności rozróżniania smaków (słodki, gorzki),

          kształtowanie percepcji wzrokowej i wrażliwości estetycznej na kolory, kształty.

 

Tematyka

 

1.      Kolorowanie prostych konturów.

2.      Wodzenie palcem po przedmiotach.

3.      Odwzorowywanie ciągu kolorów z klocków.

4.      Sortowanie klocków według kształtu.

5.      Rozróżnianie głównych smaków.

6.      Naśladowanie wytwarzanych dźwięków.

7.      Terapia „dotykowa”.


P l a s t y k a

 

Cele zajęć

 

          obniżenie poziomu napięcia psychicznego,

          kształtowanie umiejętności posługiwania się tworzywem plastycznym,

          stabilizacja uwagi dziecka,

          aktywizacja spontanicznej działalności dziecka.

 

Tematyka

 

1.      Malowanie obiema rękami.

2.      Lepienie prostych form: kuleczki, wałeczki.

3.      Bazgranie patykiem na piasku lub kredą.

4.      Posługiwanie się stemplami.

5.      Wydzieranka z kolorowego papieru.

6.      Kolorowanie obrazka, oraz wycinanie.

7.      Malowanie bezkształtnych form z masy solnej.


II. Muzykoterapia

 

Cele zajęć

 

          dostarczenie radosnych przeżyć,

          rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi słuchowej,

          wyrabianie umiejętności słuchania muzyki,

          rozwijanie koordynacji wzrokowo - ruchowej,

          poznanie schematu własnego ciała.

 

Tematyka

 

1.      Swobodne zabawy przy muzyce i śpiewie.

2.      Słuchanie muzyki.

3.      Swobodne zabawy z instrumentami perkusyjnymi.

4.      Zabawy manipulacyjne z przedmiotami wytwarzającymi różne dźwięki.

5.      Zabawy z „paluszkami”.

6.      Maszerowanie według rytmu.

7.      Reagowanie na wibracje.


III. Wychowanie fizyczne.

 

Cele zajęć

 

          kształtowanie poczucia tożsamości; poznanie siebie,

          kształtowanie orientacji przestrzennej,

          usprawnienie ruchowe,

          kształtowanie koordynacji wzrokowo - słuchowej.

 

Tematyka

 

1.      Spontaniczne poznanie pomieszczenia i przyrządów.

2.      Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała.

3.      Ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa   w otoczeniu.

4.      Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z nauczycielką.

5.      Zabawy na śniegu - lepienie brył śniegowych.

6.      Zabawy w piaskownicy.

 

 

 

Program opracowano na podstawie programu Tadeusza Gałkowskiego zatwierdzonego przez MOiW 15.04.1987 roku.

 

 

                                                                                                                mgr Ewa Lubina


Program  terapii  indywidualnej

dla  dziecka  z  cechami  autyzmu.

 

 

              Diagnoza lekarska uzyskana w badaniu audiometrycznym wskazuje na wadę słuchu stopnia znacznego. Ponadto dziewczynka wykazuje opóźnienie rozwoju mowy wymawiając jedynie głoski „r” oraz „i”, sprawia również trudności w relacjach z rówieśnikami i nauczycielami. Zaobserwowano nietypowe reakcje na dźwięk, smak, dotyk i zapach. Narastają trudności w rozwoju emocjonalnym dziecka, co objawia się autoagresją. Nierównomierny rozwój i dostrzeżone zachowania pozwalają przypuszczać, że dziewczynka posiada pewne cechy autystyczne.

              Wobec czego orzeczono potrzebę indywidualnej terapii i opracowano program dostosowany do możliwości dziecka realizowany w następujących zakresach:

 

TERAPIA  CODZIENNEGO  ŻYCIA

1.     Ćwiczenia fizyczne; zabawy ruchowe. (metoda Weroniki Sherborne)

2.     Zabawa na świeżym powietrzu; spacery.

 

TERAPIA  PRZYTRZYMYWANIEM

1.     Przytulanie dziecka do siebie po zachowani...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin