rzeczowniki abstrakcyjne i konkretne Vb.doc

(31 KB) Pobierz

Zespół szkolono-przedszkolny im. Jana Pawła II w Lidzbarku Warmińskim

Klasa: VI b

Data: 22.09.2010 r.

Student: Magdalena Wierzbicka

Nauczyciel: mgr Wioletta Grudzińska

Metodyk: dr Renata Makarewicz

 

 

Temat lekcji: Rzeczowniki są wśród nas. Abstrakcyjne i konkretne.

 

 

CELE LEKCJI:

a)     Poziom wiedzy:

-          Uczeń wie czym jest rzeczownik.

-          Uczeń zna różnicę między rzeczownikami abstrakcyjnymi i konkretnymi.

-          Uczeń wie, przez co odmieniają się rzeczowniki.

 

b)     Poziom umiejętności:

-          Uczeń potrafi odróżnić rzeczownik od innych części mowy.

-          Uczeń potrafi wskazać rzeczowniki abstrakcyjne i konkretne.

-          Uczeń potrafi odmienić rzeczowniki przez liczbę i przypadki.

 

c)      Poziom postaw:

-          Uczeń aktywnie uczestniczy w lekcji.

 

METODYKA NAUCZANIA:

-          Metoda aktywizująca.

-          Metoda podająca.

-          Praca z kartą pracy.

 

FORMY PRACY:

-          zbiorowa

-          indywidualna

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

-          karty pracy

-          podręcznik Między nami

-          zeszyt ćwiczeń Między nami

 

LITERATURA:

1.      Merytoryczna:

 

2.      Metodyczna:

 

 

 

Etapy budowy lekcji

Czynności nauczyciela

Czynności ucznia

Uwagi

Część wstępna

Wita się z uczniami.

 

Sprawdza listę obecności.

 

Podaje temat lekcji.

 

 

 

Prosi o zaprezentowanie swojej pracy domowej (zad. 7 str.)

 

Prosi o przypomnienie tematu poprzedniej lekcji.

 

 

 

 

Prosi o przypomnienie czym są rzeczowniki własne i pospolite.

 

 

 

 

 

Mówi, że dziś poznamy kolejny dwa rodzaje rzeczowników: abstrakcyjne i konkretne.

Witają nauczyciela.

 

 

 

 

Zapisują w zeszytach temat lekcji.

 

 

Kilku uczniów opowiada historię wymyślonej nazwy własnej.

 

Odpowiadają, że poprzednio mówiliśmy o rzeczownikach własnych i pospolitych.

 

Chętny uczeń odpowiada, że własne piszemy wielką literą i nazywają one indywidualne jednostki, a pospolite nazywają zjawiska ogólne.

 

 

 

 

 

Zeszyty przedmiotowe.

 

 

Część właściwa

Pyta, co według nich oznacza słowo konkretny, a co abstrakcyjny.

 

 

 

 

 

 

Pyta się co mógłby oznaczać, opisywać rzeczownik abstrakcyjny, a co konkretny.

 

 

 

 

Prosi o przeczytanie definicji na temat tych dwóch rodzajów rzeczowników umieszczonej na str. 22 w podręczniku Między nami.

 

Mówi, że za chwilę poda każdemu uczniowi jeden rzeczownik, który trzeba będzie zaklasyfikować, do któregoś z dziś poznanych rodzajów.

 

Podaje rzeczowniki takie jak: dom, anioł, biurko, książka, imię, chmura, Bóg, humor, pies, itp.

 

Prosi o zapisanie w zeszytach krótkiej definicji: Rzeczowniki abstrakcyjne  nazywają zjawiska, których nie możemy zidentyfikować przy pomocy zmysłów, a konkretne to takie, które przy pomocy zmysłów jesteśmy w stanie poznać.

 

Prosi o otworzenie zeszytów ćwiczeń na str. I przeczytanie polecenia nr

 

 

Odpowiadają, że konkretny to taki, który da się opisać, dotknąć, złapać. Natomiast abstrakcyjny to wymyślony, nieprawdziwy, nierzeczywisty.

 

Odpowiadają, że rzeczownik abstrakcyjny mógłby opisywać uczucia, zjawiska pogodowe, a konkretny rzeczy, których można dotknąć.

 

Chętni uczniowie odczytują definicje.

 

 

 

 

 

 

Wskazany uczeń określa, do której grupy rzeczowników należy wymieniony przez nauczyciela rzeczownik.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zapisują w zeszytach definicje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Otwierają zeszyty ćwiczeń na wskazanej przez nauczyciela stronie.

 

Część końcowa

Zadaje pracę domową: zadanie 3 na str. 92 i 5 na str. 93.

Zapisują w zeszytach pracę domową.

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin