Zespół Szkolono-Przedszkolny im. Jana Pawła II w Lidzbarku Warmińskim
Klasa: V b
Data: 30.09.2010r.
Student: Magdalena Wierzbicka
Nauczyciel: mgr Wioletta Grudzińska
Metodyk: dr Renata Makarewicz
Temat lekcji: Deszczowe marzenia.
CELE LEKCJI:
a) Poziom wiedzy:
- Uczeń wie, czym jest podmiot liryczny.
- Uczeń zna takie środki poetyckie, jak: epitet, przenośnia i porównanie.
- Uczeń wie, jak ustnie opisać bohatera utworu.
b) Poziom umiejętności:
- Uczeń potrafi określić kim jest podmiot liryczny w wierszu.
- Uczeń umie wskazać znane mu środki poetyckie w wierszu.
- Uczeń potrafi wskazać i ustnie scharakteryzować bohatera utworu.
c) Poziom postaw:
- Uczeń aktywnie uczestniczy w lekcji.
METODYKA NAUCZANIA:
- pogadanka heurystyczna
- praca z tekstem
- metody aktywizujące
FORMY PRACY:
- zbiorowa
- jednostkowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- tekst wiersza Juliana Tuwima pt. Deszcz
- zeszyty przedmiotowe
LITERATURA:
1. Merytoryczna:
- J. Tuwim, Deszczyk, [w:] Język polski „Między nami” Podręcznik dla klasy piątej szkoły podstawowej., wyd. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2010, str.
2. Metodyczna:
- S. Bortnowski, Jak uczyć poezji?, wyd. Brictius, Warszawa 1991
Etapy budowy lekcji
Czynności nauczyciela
Czynności ucznia
Uwagi
Część wstępna
Wita się z uczniami.
Sprawdza listę obecności.
Podaje temat lekcji.
Wprowadza do tematu lekcji, mówiąc, że na dzisiejszej lekcji porozmawiamy sobie o marzeniach.
Witają nauczyciela.
Zapisują w zeszytach temat lekcji.
Zeszyty przedmiotowe.
Część właściwa
Prosi o otworzenie podręczników na str.
Czyta wiersza J. Tuwima pt. Deszczyk.
Prosi jednego z uczniów o ponowne odczytanie wiersza.
Prosi o wskazanie słów, których uczniowie nie rozumieją i tłumaczy, co one oznaczają, wskazując ich synonimy znane już uczniom:
wilgne = wilgotne, mokre
mżący = lekko padający
dżdżu = deszczu (drobnego)
gromki = głośny, hałaśliwy
siec = zacinać, padać strumieniami
chłostą = manto, lanie.
Prosi uczniów, aby własnymi słowami opowiedzieli o czym właściwie jest ten wiersz?
Prosi uczniów o wskazanie i scharakteryzowanie bohatera utworu.
Prosi o wskazanie fragmentu, który dowodzi, że nasz deszczyk jest marzycielem.
Pyta, o czym marzy deszczyk?
Pyta czy my możemy mieć takie same marzenie jak deszczyk?
Prosi o otworzenie podręczników na str. 27 i przeczytanie polecenia nr 1.
Rysuje na tablicy parasol, taki sam, jak na schemacie. Prosi chętnych uczniów, aby zapisali cytaty na tablicy. Resztę, by przepisała je do zeszytów.
Wykonują polecenie.
Słuchają pierwszego czytania.
Chętny uczeń jeszcze raz głośno odczytuje wiersz.
Uczniowie wskazują takie słowa, jak: wilgne, mżący, dżdżu, gromki, siec, chłostą.
Wiersz ten jest o deszczu, który chce być burzą, a który jest tak malutki, że strąca go z drutu swym dziobem wróbel.
Chętny uczeń opisuje bohatera utworu, czyli mały deszczyk, któremu marzy się potęga i rozmiar burzy. Bohater ten jest marzycielem, który opisany w tekście został słowami: mały, słaby, młodziutki, wesoły, szary, mokry jesienny.
Chętny uczeń wskazuje fragment: „Co by strasznie chciały być dorosłym deszczem.” oraz „Tak to sobie marzy kapaninka biedna,”
Wskazany uczeń odpowiada, że marzy o tym, żeby być dużym i silnym deszczem. Marzy, żeby być dorosłym.
Odpowiadają, że tak, bo każdy, gdy jest mały marzy o tym, żeby być dorosłym, jak rodzice.
Chętny uczeń odczytuje polecenie: Przedstaw bohatera wiersza. W tym celu uzupełnij schemat. A) Na zewnątrz parasola umieść wybrane z tekstu cytaty, które opisują deszcz za pomocą: epitetów (wraz z wyrazami określanymi), porównań. B) wewnątrz parasola zapisz fragmenty utworu, z których dowiadujemy się, co robi i co chciałby robić deszcz.
Wklejają do zeszytów schemat i wraz z nauczycielem uzupełniają go.
Część końcowa
Prosi o zapisanie pracy domowej: Zapisz w zeszycie po jednym zdaniu z wyrazami, które poznałeś na dzisiejszej lekcji.
Zapisują pracę domową w zeszytach przedmiotowych.
2
hobbit1980