Lektury(1).DOC

(56 KB) Pobierz
PROPOZYCJE

 

PROPOZYCJE ZABAW Z WYKORZYSTANIEM LEKTURY W NAUCZANIU ZINTEGROWANYM

 

CELE:

-        rozwijanie twórczej aktywności uczniów

-        doskonalenie umiejętności współpracy

-        rozbudzanie zainteresowań czytelniczych

-        kształcenie emocjonalnego stosunku do bohaterów książek

-        budzenie zainteresowań teatralnych

-        rozwijanie wyobraźni i umiejętności koncentracji

-        doskonalenie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem

 

 

Inscenizacja improwizowana

kl. I

 

Zabawy zostały zaplanowane w taki sposób, aby pobudzić aktywność twórczą dziecka. Taki sposób pracy z lekturą może być realizowany w najbardziej skromnych warunkach, nie wymaga żadnych trudnych zabiegów.

Po przeczytaniu lektury lub jej fragmentu przez nauczyciela, dzieci wyodrębniają obrazy, które im się najbardziej podobały. Mówią role własnymi słowami, starając się zachować tylko zgodność z treścią.

Zaletą improwizacji jest to, że mogą brać w niej udział wszystkie dzieci. Jeżeli klasa jest liczna dzielimy dzieci na zespoły.

Lektura pt. NA JAGODY,  M. Konopnicka

np. fragment JANEK W KRAINIE KRÓLA JAGODOWEGO

Osoby: Janek, Król Jagodowy, synowie króla

Rekwizyty: koszyczek, granatowe kółeczka (mogą być guziki) lub rysunki jagód. Na tablicy rysujemy kilka drzew – las lub przypinamy rysunki dzieci, które przedstawiają las.

Janek – siedzi pod tablicą, jest smutny, zmęczony, przeciera sobie oczy i nagle spostrzega króla Jagodowego, który mówi do niego;

– Nie smuć się Janku, pomożemy ci nazbierać smacznych jagódek. Chodź ze mną, poznasz moich synów, chętnie się z tobą pobawią.

Król Jagodowy bierze Janka za rękę i idzie z nim w kierunku chłopców – Jagodowych braci, którzy pięknie się kłaniają. Król mówi – słuchajcie, przyszedł do naszego lasu Janek, który pragnie nazbierać jagód dla swojej mamusi. Czy mu pomożecie? Chłopcy królewicze odpowiadają, że chętnie pomogą Jankowi, witają się z Jankiem, mówiąc jednocześnie – chodź z nami, pokażemy ci gdzie rosną największe i słodkie jagody. Nazbieramy jagód i się pobawimy. Janek zadowolony idzie z chłopcami – królewiczami. Zbierają jagody (granatowe kulki) do koszyczka, głośno rozmawiają, śmieją się itp.

Czas zabawy 5-10 min.

 

 

Lektura KOPCIUSZEK,  H. Januszewska (wg. Ch. Perraulta)

 

Klasę dzielimy na 3-4 zespoły, każdy zespół dostaje lub wybiera sobie scenkę, którą chce zaprezentować.

·        Kopciuszek służy siostrom

·        Chrzestna matka pomaga Kopciuszkowi

·        Kopciuszek na balu

·        Sługa Królewski odnajduje Kopciuszka

Osoby: Kopciuszek – dziewczynka, siostry – 2 dziewczynki, chłopiec jako sługa, matka chrzestna – dziewczynka, chłopiec – królewicz. Rekwizyty: fartuch, lusterko, pomadka, grzebień, kokardki, rysunki dzieci przedstawiające scenki z bajki lub reprodukcje obrazów, różdżka, pantofelek, sukienka na bal dla Kopciuszka. Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie rysunku (plakatu) do wybranej scenki (wykorzystujemy w tym celu zajęcia plastyczne). Po odegraniu scenek przez poszczególne zespoły, wspólnie z dziećmi wybieramy ten zespół, który najbardziej trafnie odegrał swoją rolę. Dzieci oceniają pomysłowość, inwencję twórczą wykonawców oraz zgodność z treścią baśni. Można wybrać też inne fragmenty.

 

 

KL.II, Lektura SZEWCZYK DRATEWKA,  J. Porazińska

 

Po omówieniu lektury, polecamy dzieciom, aby ułożyły dialog Dratewki z innymi postaciami. Wybieramy dzieci do dialogu: Dratewkę, mrówki, pszczoły, kaczki, czarownicę, królewny. Dzieci mówią dialog dwójkami lub w grupach 3-4 osobowych. Za pomocą tej zabawy sprawdzamy znajomość lektury przez dzieci, wyrabiamy umiejętność układania dialogów.

np. N.               Był sobie szewczyk Dratewka. Wędrował od wsi do wsi i naprawiał stare buty. Pewnego razu szedł lasem.

                            D.               Co to? Ktoś rozrzucił mrowisko. Podgarnę je czapką.

                            M.              Dziękuję ci. Kiedy będziesz w potrzebie mrówki ci pomogą.

                            N.               Idzie Dratewka zieloną puszczą.

                            D.               Barć w dziupli starej sosny jest zniszczona, muszę ją naprawić.

                            P.               Dziękujemy, pomożemy ci zawsze w potrzebie.

                            N.               Idzie dratewka przez groblę między stawami.

                            D.               Nie bójcie się kaczki. Nie chcę do was strzelać. Chcę was chlebem poczęstować.

                            K.               Dobry jesteś. Dziękujemy przyjacielu.

                            N.               Stoi Dratewka przed bramą zamku.

                            D.               Pójdę i uwolnię pannę. Może przy tym zginę?

              Cz.               Oddam ci pannę, tylko musisz wykonać dwa zadania i odgadnąć zagad.

              D.               Dobrze.

                            N.               Wpuściła czarownica szewczyka do zamku.

                            Cz.               W ciągu nocy masz oddzielić mak od piasku.

                            D.               Ojej, tyle roboty mnie czeka, nawet przez rok tego nie zrobię.

                            N.               Nie martw się, my ci pomożemy dobry człowieku.

                            Cz.              Co, mak już przebrany? Teraz druga czeka cię robota. Musisz znaleźć                             kluczyk od wieży.

                            D.               Co ja zrobię? Woda taka głęboka i zimna.

K.       Nie martw się szewczyku. Zaraz kluczyk ci znajdziemy.

D.    Dziękuję ci kaczorku.

                            Cz.               Zaraz otworzę drzwi na wieżę. Popatrz, jedna z tych panienek jest królewną, a która to odgadnij.

                            D.               Wszystkie takie podobne, jak tu poznać.

                            P.               Nie martw się pokażemy ci, która będzie twoją żoną.

              D.               To ta Panienka. O mój ty najmilszy, z niewoli mnie wybawiłeś. Będziemy razem mieszkać w tym zamku.

N – nauczyciel, D – Dratewka, M – mrówki, K – kaczki, P – pszczoły,
Cz – czarownica. Pierwszą rozmowę Dratewki z postaciami można zredagować wspólnie, a już następne rozmowy układają dzieci.

 

 

 

KL.II "KAROLCIA",   M. Krüger

 

Po przeczytaniu opowiadań „Nowina”, „Zaczęło się zwyczajnie”, „Trochę o sąsiadach i o deszczowym dniu”, zadajemy dzieciom pytanie Jak wyobrażasz sobie dalsze przygody dzieci?

Każde dziecko zastanawia się i mówi. Wypowiedzi dzieci możemy nagrać. Dzieci bardzo lubią wypowiadać się na ten temat, podają różne ciekawe przygody.

Dobrą zabawą i nauką w opracowywaniu tej lektury może być swobodny tekst.

W tym celu można wykorzystać takie tematy:

– Co koralik mógłby dla ciebie wyczarować?

– Gdybym miał(a) błękitny koralik......?

– Jakie moce koralika byś wykorzystał(a)?

Praca uczniów może być przeprowadzona w grupach po 4 osoby, prace dzieci mogą być również ilustrowane.

Możemy ukierunkować pracę dzieci:

np.               Wykorzystalibyśmy moce koralika do ratowania przyrody.................. .

Gdybym miał(a) błękitny koralik to bardzo chciałbym, chciałabym aby na świecie nie było..............................

Będąc posiadaczem magicznego koralika poprosiłbym (poprosiłabym)o.....
W klasie drugiej można przeprowadzić arkusz badania wobec lektury,

np.               1. Co czujesz, gdy nauczyciel czyta na głos?

              2. Co czujesz, gdy ktoś daje ci książkę w prezencie?

              3. Co sądzisz o czytaniu książek w domu?

              4. Co odczuwasz, gdy proszą Cię, byś przeczytał(a) na głos?

              5. Czy lubisz chodzić do biblioteki?

 

 

 

KL.III „KAJTKOWE PRZYGODY”,  M. Kownacka

 

W klasie trzeciej pracę z lekturą możemy rozpocząć od zaprezentowania książki przez uczniów. Wybieramy ucznia aby przygotował się do jej zaprezentowania. Uczeń musi się do tego celu stosownie ubrać lub przebrać. Dajemy uczniowi tekst do nauczenia na pamięć.

np. Kajtek – chłopiec lub dziewczynka

rekwizyty – czerwone rajstopy, biała czapeczka z czerwonym dużym dziobem, drzewo z gniazdem (wycięte z kartonu) lub rysunek wiejskiej zagrody, egzemplarz lektury.

              „Kle, kle, jestem bocianem i nazywam się Kajtek. Książkę o mnie napisała autorka Maria Kownacka. Jak byłem malutki, byłem bardzo chciwy         i żarłoczny. Wyleciałem z gniazda, złamałem sobie skrzydło i w taki to sposób stałem się słabym boćkiem. Nie mogłem odlecieć do ciepłych krajów, byłem smutny i zrozpaczony, gdyż zostałem sam. Znalazłem schronienie       u Orczyków, Kacperek opiekował się mną. Oj, ciekawe było życie w zagrodzie, co tam miałem przygód z domownikami, ptactwem, zwierzętami. Przetrwałem zimę, kiedy nadeszła wiosna miałem swoje gniazdo na topoli. O wszystkich moich przygodach dowiecie się z tej książeczki (pokazuje dzieciom lekturę). Do zobaczenia!”

Można w taki sposób prezentować inne lektury i to nie tylko w klasie trzeciej. Zawsze są one przyjmowane z entuzjazmem przez dzieci. Taki sposób kontaktu z lekturą jest interesujący i wywołuje chęć jej poznania.

 

 

Lektura DZIEWCZYNKA Z ZAPAŁKAMI,  H. Ch. Andersen

 

Dzieciom dajemy role, lub w klasie wspólnie piszemy scenariusz inscenizacji.

Na występ dzieci można zaprosić klasy młodsze. Inscenizację można przeprowadzić w klasie. Po omówieniu lektury, można zorganizować inscenizację baśni. Należy wybrać dwoje uczniów do odegrania ról – dziewczynki i narratora, pozostałe dzieci grają role przechodniów na korytarzu.

Występują - narrator, dziewczynka, przechodnie.

Scenografia - rysunki dzieci przedstawiające domy duńskie, stół nakryty białym obrusem, choinka, talerze, postać babci (dziewczynka okryta chustką). Podkład muzyczny - kolęda.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin