PSYCHOLOGIA NIEDOSTOSOANIA SPOŁECZNEGO.doc

(66 KB) Pobierz
PSYCHOLOGIA NIEDOSTOSOANIA SPOŁECZNEGO- ZAGADNIENIA NA EGZAMIN

PSYCHOLOGIA NIEDOSTOSOWANIA SPOŁECZNEGO- ZAGADNIENIA NA EGZAMIN

 

1.      Podaj jedna ze znanych ci definicji nieprzystosowania społecznego

 

·         Doroszewska- jedn. Niedosyt. Społ. To osobnik, który wskutek albo niekorzystnych warunków środowiska albo wskutek zaburzeń chorobowych ma trwałe trudności w dostosowaniu się do norm społecznych.

·         Han- Iligiewicz- nied. Społ. Nie jest stanem ale procesem dynamicznym, zawiera elem skrzywienia się rozwoju sfery etycznej u jedn., elem. Zerwania łączącej wiezi społ., przewagi interakcji odpychającej od siebie uczestników oraz mniej lub bardziej nieudolne próby wyjścia z tej sytuacji

·         Lipkowski- zaburzenie charakterologiczne o niejednolitych objawach spowodowane niekorzystnymi wewn. Lub zew. Warunkami rozwoju a wyróżniające się wzmożonymi i długotrwałymi trudnościami w dostosowaniu się do normalnych warunków społ. I w realizacji zadań życiowych danej jednostki

·         Spionek- u dziecka u którego zaburzona jest sfera wolitywno- emocjonalna oraz zaburzony rozwój charakteru i osobowości, co jest przyczyną zakłócenia stosunków między nim a otoczeniem

·         Gindrich- specyficzny układ wzajemnie powiązanych lub istniejących w izolacji zaburzeń o charakterze: emocjonalnym, kognitywnym, behawioralnym. Może dot. Postaw aspołecznych lub antyspołecznych, ma wymiar zarówno indywidualny jak i społeczny, zła lub wadliwa adaptacja.

 

2.      Teorie organiczne:

 

·         Zakładają, że zaburzenia zachowania są wynikiem dysfunkcji OUN

·         Niektóre dysfunkcje mogą być zauważalne, inne mogą mieć charakter dośc odległy w czasie

·         Pierwotne źródło tkwi w dziedziczności i środowisku

·         Zajmują się analizą przyczyn, objawów i leczeniem

·         Najwcześniejsze teorie genetyczneàLorenz: socjokulturowe wzory zachowania sa kształtowane przez dziedzicznośc

·         TEORIA DYSFUNKCJI NEUROLOGICZNYCH

 

~        Niektóre grupy dzieci z zaburzeniami neurologicznymi wrażliwe na warunki środowiska, które mogą je pogorszyć

~        Minimalne uszkodzenie mózgu- wprowadził pojęcie Strauss i Laktinen, badali żołnierzy I WOJNY ŚWIATOWEJ i dostrzegli zaburzenia zachowania- zespół Straussaà Większośc neurologicznych uszkodzeń jest definiowana jako mieszczący się w continuum stan, który może rozpoczynać się od mikrouszkodzeń OUN, które są nie do zdiagnozowania przez badania, ale zakłada się ich istnienie; kończy się natomiast formą rozproszonego uszkodzenia zwaną min uszkodzenie mózgu

~        Syndrom minimalnej mózgowej dysfunkcjiàDotyczy dzieci zbliżonych do normy z przeciętną lub wyższą inteligencją, u których występują umiarkowane lub poważne trudności w uczeniu i zachowaniu a które są związane z dewiacjami i zaburzeniami funkcji OUN

~        Typowy przykład: ADHD

~        Choć nie ma dowodu, że agresja jest uwarunkowana genami, to niektóre cechy temperamentu są uwarunkowane dziedzicznie

~        Przemoc fizyczna jakiej doświadcza dziecko czyni w mózgach ofiar ogromne i długotrwałe spustoszenie

~        Ból, poniżanie i psychiczna udręka wpływają negatywnie na struktury odpowiedzialne za pamięć i kontrolowanie emocjià powodują ich zanikanie

~        To spustoszenie dotyczy nawet obserwatora takich zachowań

~        Dotychczasowe badania wykazują że ludzie nie dzielą się na dobrych i złych, ale mogą przyjść na świat ludzie z obciążeniami organicznymi spowodowanymi genetycznymi czynnikami i czynnikami organicznymi pochodzenia środowiskowego

 

3.      Zaburzenia zachowania w perspektywie teorii psychodynamicznych:

 

·         Wywodzą się z klasycznej psychoanalizy Freuda

·         Założenia:

 

~        Struktura osobowości: ID( popędy) EGO(znalezienie kompromisu, równowagi) SUPEREGO(zinternalizowane normy)

~        Schorzenia psychiczneà gdy całkowicie stłumimy ID

~        Poczucie winyà gdy całkowicie stłumimy SUPEREGO

~        Oprócz sfery świadomości istnieje także podświadomość, gdzie spychane są treści wywołujące lęk

~        Nieświadomośćà przeżycia w najwcześniejszego dzieciństwa kształtujące naszą osobowość

~        Mechanizmy obronneà bardzo wiele, jedne sa niedojrzałe inne nie; stosowane przez wszystkich bez udziały świadomości

 

·         Rozwój psychoseksualny dziecka:

~        Nie ma metody by to zbadać,

~        Teoria pozwala wyjaśnić niektóre zachowania i zaburzenia

 

·         Przeżywanie przez dziecko przykrości nie odbywa się  w próżni, ale w relacji do kogoś, kto jest dla dziecka znaczący-->„” interakcje wytwarzaja wewnętrzne reprezentacje osób znaczącychà im bardziej reprezentacje negatywne tym dziecko bardziej zaburzone i prowokuje nieprawidłowe reakcje ze strony otoczeniaà wcześniejsze neg przeżycia są przenoszone na syt przyszłe i na inne osoby

·         „” dzieci, które zinternalizowały cierpienie, przejawiające zahamowanie w działaniu i depresję pojmują konkurencje jako przejaw wrogościà napawa to lękiem, prowadzi do rezygnacji, wycofania i niepowodzeń szkolnychà niepowodzenia kompensowane w reakcjach zastępczych i naruszaniu normà dziecko przyciąga uwagę innych i patologicznie realizuje potrzebe bycia kimś

·         Nacisk na lęki, wrogość, nieuświadomione przeżycia, jako motor do zachowań patologicznych; chcemy poznac przeszłość dziecka

·         Za pomocą pewnych zachowan możemy zaszczepić fałszywe wspomnieniaà lepiej mieć trudne dzieciństwo niż samemu uznać się za nieudacznika

·         O głębokości i rozległości zaburzenia w istotnym stopniu decydują traumatyczne doświadczenia we wczesnych okresach rozwojowych

·         Zaburzenie emocjonalneà zaburzenie przebiegu procesu rozwojowego trwające przez długi czas

·         Zaburzenie- nadmiar wewnętrznych cierpień i poczucie nieszczęścia

 

4.      Zaburzenia w zachowaniu z perspektywie behawioryzmu:

 

·         Etapy terapii zaburzeń :

~        Określenie zachowań pożądanych i niepożądanych (Warunkowanie sprawcze- watsena; warunkowanie klasyczne- Pawłow, warunkowanie instrumentalne- Skinner)

~        Ocena zachowań pod kątem zastosowania odpowiednich technik

~        Zastosowanie metod terapeutycznych

~        Ocena rezultatów programu terapeutycznego

·         Osobowośćà suma indywidualnych doświadczeń, które są odpowiedzialne za różne zachowania w codziennych sytuacjach

·         Nie opisuje się cech decydujących o danym zachowaniu, obojętność na motywy, dążenia, mechanizmy obronne

·         Uczenie się zachowań w interakcji z otoczeniem

·         Pod względem genezy brak różnicy między zachowaniami altruistycznymi a przestępczymi, dobrymi a złymi;

·         Najważniejsze uzyskiwane wzmocnienie

·         Modelowanie:

 

~        Utrwalenie Zach anormalnego wtedy gdy konsekwencje korzystne dla jedn

~        Jeśli model agresywny to takie zachowania będą powtarzane

~        Ważne środowisko w kształtowaniu się zachowania przestępczego

~        Banduraà oglądanie agresji= uczenie się skryptów agresywnych

~        Jeśli model wywiera silny wpływ to może uczyć skryptów agresywnych nawet jeśli nie wystąpią wzmocnienia pozytywne

~        Wyuczone zachowanie może być oduczoneà techniki terapii: korygowanie, modyfikowanie

~        Zach zaburzone à gdy dziecko przejawia zachowania odbiegające od norm społecznych, a równocześnie zaburzenie wystepuje z częstotliwością określaną jako zbyt wysoką lub zbyt niską w określonych warunkach

~        3 typy uczenia: modelowanie, war klasyczne i instrumentalne

~        Rotterà  kryteria zachowań zaburzonych: wiek, płeć, trwałość zachowań, okoliczności życiowe, układy socjokulturowe, rozmiar zaburzenia, typ zachowań, ostrość, częstotliwość, zmiany w zachowaniu, cechy sytuacyjne

~        Diagnozaàmetody: obserwacja, wywiad, self-report

~        Najważniejszy opis zachowań

~        Zachowanie to wynik niepowtarzalnych reakcji jedn z otoczeniem

 

·         Warunki zachowań dewiacyjnych:

~        Słaba kontrola bodźców wywołujących zachowanie

~        Deficytowy repertuar zachowań

~        Awersyjny repertuar zachowań

~        Deficyty w systemie podniet

~        Awersyjny system samowzmacniający

 

5.      Zaburzenia zachowania i niedostosowanie społeczne w perspektywie socjologiczno- kulturowej

 

·         Zaburzenia dot samej jedn ale nie ograniczają się do indywidualnego charakteru

·         Człowiek= istota społeczna

·         Od najwcześniejszych chwil człowiek żyje w określonych układach społecznych

·         Przejawy życia oceniane i wartościowane przez społeczeństwo

·         Każda grupa społ ma swoje cele, interesy, system wartości, które są mniej lub bardziej uświadamiane

·         Wzory i powinności wobec grupy warunkują wzory zachowań

·         Kary za przekroczenie norm, standardów

·         Wszystkie zachow (tez te zaburzone) są wartościowane

·         O tym czy zachow jest prawidłowe decyduje grupa- autorytet społeczny, a także specjaliści z zakresu psychologii

·         Kryteria kwalifikowania Zach jako zaburzonychà dotycza norm moralnych, obyczajowych, stylu życia

·         Geneza norm sięga kulturowej specyfiki danej grupy i bazowych wartości stanowiących o tożsamości grupy

·         Zachow niedost świadczy o naruszeniu przestrzeni kulturowej , co zagraża istnieniu grupy

·         Zróżnicowanie wielu kulturà wiele koncepcji i definicji zaburzeń:

 

~        Jako choroba, próby izolowania i leczenia

~        Jako tragedia, nieważne jak pojmują się same jedn, otoczenie postrzega je jako godne litości

~        Jako kulturalna deprywacja, gorsza jakość warunków w jakich przyszło żyć- te dzieci gorsze odstające dziwne

~        Jako grzech, jedn to siedlisko sił demonicznych, podkreślają złą naturę człowieka

~        Jako tabu, pewne reguły które muszą być przestrzegane, a za ich przekroczenie grozi kara

~        Jako wyjaśnienie niepożądanego zachowania, zwolnienie od odpowiedzialności, zwalnia z podejmowania wysiłku

~        Jako zagrożenie

~        W kategoriach ideologicznych, politycznych, ludzie myślący inaczejà zagrożenie dla innych

 

·         Nieprzystosowanie i przestępczość to rodzaj zachowań

·         Każde Zach aprobowane lub  nie jest wynikiem uczenia się

·         Uczenie odbywa się na drodze pozy tub negat wzmocnień

·         Pozyt wzmocnienia podtrzymują zachow, negat wygaszają

·         Naśladowanie innych

·         Warunki naśladowania:

~        Modele nagradzane powtarzane są częściej

~        W młodszym wieku wpływ modela jest większy

~        Bardziej oddziałują modele odznaczające się pewną kompetencją w danej dziedzinie

~        Obserwowanie skutków działania wzmacnia naśladowanie

~        Obejmuje techniki, sferę motywacji i postaw

~        Wpływ uczenia przez naśladowanie zależy też od cech obserwatora( samoocena- jeśli zaniżona to będzie naśladował osoby które osiągnęły sukces; podobieństwo psychofizyczne do modela; subiektywne odczucia osoby nagradzanej za Zach)

 

·         Zmienne wpływające na zachowania przestępcze:- Siemaszko

~        Siła i zakres generalizacji postawy nonkonformistycznej

~        Wielkość potrzeby

~        Wysiłek jaki jedn musi ponieść

~        Subiektywne poczucie możliwości zrealizowania przestępczego Zach w określonej celu

~        Wielkośc oczekiwanej nagrody

~        Świadomość konsekwencji na podstawie zaobserwowanych zachowań

~        Wielkośc kary jaka może ponieść(obiektywnej jak i subiektywnej)

~        Obserwacja skutków zachowania przestępczego na innych

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin