Samorząd terytorialny II part 2.doc

(74 KB) Pobierz
Argumenty za transferami zasilającymi samorządy:

Argumenty za transferami zasilającymi samorządy:

Ø      zasada równości pionowej – uzupełnienie dochodów własnych pomiędzy szczeblami administracji publicznej, udział w dochodach proporcjonalny do zadań przydzielonych

Ø      zasada równości poziomej – pomiędzy j.s.t. tego samego szczebla

Ø      zjawisko gapowicza ( problem „free rider”) – wspomaganie samorządów świadczących usługi dla mieszkańców innych terenów

Ø      zapewnienie minimalnego standardu usług określanego w skali kraju

Ø      stymulacja podaży dóbr społecznych

 

Typy transferów

Ø      ze względu na przeznaczenie: subwencje, dotacje celowe

Ø      metoda alokacji:

o       oparta na subiektywnych decyzjach „rozeznania potrzeb”

o       oparta na wzorze – zobiektywizowanych i mierzalnych wskaźnikach

§         ryczałtowe – sztywna kwota w zależności od kryterium

§         proporcjonalne – wielkość transferu zależy od środków własnych

Ø      w praktyce ryczałt częściej dla subwencji ogólnych, proporcjonalne przy dotacjach inwestycyjnych ( często z UE )

 

Podstawowe wymagania wobec systemu transferów:

- przejrzystość

- przewidywalność

- minimalizacja wpływu na autonomię lokalną

- odporność na manipulacje polityczne z centrum i manipulacje wskaźnikami przez samorządy

 

Transfery dla samorządów w Polsce

Ø      dotacje celowe

Ø      subwencje ogólne

o       część wyrównawcza,

o       część oświatowa

o       część równoważąca (gminy i powiaty)

o       część regionalna (woj.)

Ø      subwencja ogólna 2005:

o       dużo na oświatę (nie dominuje tylko w woj.) ok. 70-90% całej subwencji

o       wyrównawcza – bardzo ważna dla woj. i gmin miejskich

o       równoważąca/regionalna marginalne

Ø      subwencja oświatowa:

o       dokładny algorytm – minister oświaty

o       zależy od: liczby uczniów w szkołach, typu szkoły, nauczycieli i ich stopni awansu zawodowego

o       Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego – jesienią co roku tworzy nowe rozporządzenie dotyczące algorytmu

o       Duża część gmin ( zwłaszcza wsi o wysokiej gęst. Zaludnienia) zarabiają na oświacie – dostają więcej subwencji niż wynoszą ich wydatki bieżące

Ø      Subwencja wyrównawcza

o       Część podstawowa + część uzupełniająca.

o       Częściowe wyrównanie: (podstawowa)

o       W powiecie i kraju odnośnikiem jest średnia krajowa

§         W powiatach 88% różnicy, w woj. 70 % różnicy

§         W gminach odnośnikiem nie jest średnia, ale wpływy jakie gmina uzyskiwałaby gdyby zastosowała maksymalne stawki podatku i nie przyjmowała ulg

Ø      Część uzupełniająca:

o       Woj. – poniżej 3 mln mieszkańców, formuła faworyzuje te poniżej 2 mln

o       Powiaty – jeśli bezrobocie powyżej 110% średniej

o       Gmina – jeśli dochody poniżej 150 % średniej, a gęstość zaludnienia poniżej średniej

Ø      Subwencja równoważąca i regionalna

o       Tzw. podatek Janosikowi

o       Wyrównywanie poziomu, kasa z bogatego samorządu do biednego

§         Łagodny w gminach (uznane za bogate, przy 150 % średniej, max może dostać zebrane 30% ponad te 150%)

§         Drastyczny w powiecie ( do 98% nadwyżki)

§         Woj. (do 95% nadwyżki)

o       Dokładne kryteria w rozporządzeniu Ministra Finansów

o       Wg ustawy:

§         Gminy – pomoc społeczna i dodatki mieszkaniowe

§         Powiaty – pomoc społeczna i utrzymanie dróg

§         Województwa

·         20% dla regionów z bezrobociem większym niż 110% średniej

·         10% dla regionów z PKB mniejszym niż 75% średniej

·         40% dla regionów z dużą gęstością dróg

·         30% w zależności od potrzeb przewozów kolejowych

§         Kryteria  odwołują się do historycznej struktury

o       Płatnicy na rzecz subwencji równoważącej

§         1 woj.

§         19 powiatów/315

§         45 miast na prawach powiatu/64

§         11 gmin wiejskich

§         30 gmin miejsko – wiejskich

§         Ogólnie 5% samorządów całego kraju

 

Dotacje celowe

§         Rozróżnione na te, które są i które mogą być dochodem (np. dotacje na inwestycje)

§         Zlecone i powierzone

§         Własne zadania bieżące i własne zadania inwestycyjne

 

§         Powierzone – na podstawie umowy/porozumienie

§         Zlecone – środki są kalkulowane tak jak podobne wydatki adm. Rządowej

§         Na zadania inwestycyjne – tylko na cele wynikające ze strategii regionalnej i kontraktów wojewódzkich

§         Najwięcej:

o       Zlecone i powierzone

o       W powiatach i miastach na prawach pow. Na zadania bieżące

o       W woj. i gminie więcej na zadania inwestycyjne

 

Ocena

Ø      Najważniejsza zasada równości pionowej (samorządy nie mają wystarczających środków na zadania przekazane z rządu)

Ø      Dominują transfery ryczałtowe, system proporcjonalny tylko do inwestycji

Ø      Silne strony:

o       Mierzalne i obiektywne kryteria

o       Stosunkowo stabilny system

o       Umiarkowany system wyrównywania w gminach

Ø      Słabe strony

o       Odejście od zasady stabilizacji wielkości subwencji

o       Słaba realizacja zasady równości poziomej

o       Delegowanie zespołów do rozporządzeń ministerialnych

o       Drastyczny poziom wyrównywania w powiatach i woj.

o       Mało przejrzysty system dotacji celowych

o       Zbyt duże znaczenie transferów w strukturze dochodów

 

Złota reguła zrównoważonego budżetu (na świecie)

Ø      Nie wolno się zadłużać na finansowanie wydatków

Ø      Można rozsądnie zadłużać się na realizacją programów inwestycyjnych

Ø      Argumenty za zadłużaniem na inwestycje:

o       Możliwość skorzystania z przyśpieszonego rozwoju (niektóre sprawy można zrealizować szybciej)

o       Możliwość obniżenia kosztów funkcjonowania (np. wymiana czegoś starego na nowe, lepsze, oszczędne i tańsze w eksploatacji)

o       Długo prowadzona inwest. Jest droższa

o       Dostęp do pieniędzy z UE (żeby ubiegać się o dofinansowanie z UE należy mieć wkład własny. Wkład może pochodzić z kredytu), dofinansowanie odbywa się na zasadzie dotacji po zakończeniu inwestycji – żeby wykonać inwestycje trzeba wziąć kredyt

o       Równość geograficzna i międzypokoleniowa (biorąc kredyt do wykonania inwest. Nie ma oderwania. Spłacanie kredytu odbywa się, kiedy inwestycja już funkcjonuje i spłacają ją osoby, które faktycznie z niej korzystaja)

Formy zadłużenia

Ø      Kredyt komercyjny w banku

Ø      Preferencyjny kredyt / pożyczka ( % niższe niż stawka rynkowa, preferencyjne kredyty pochodzą od państwa, rozdzielane z funduszy, a fundusze (np. ochrony środowiska) mają pieniądze z kar i opłat. Jeżeli okazuje się, że inwestycja spełnia warunki ochrony środowiska – połowa kredytu staje się DOTACJĄ

Ø      Kredyt – udziela tylko bank, ustalone przez bank, prawo bankowe

Ø      Pożyczka – każdy może udzielać, regulowane są kodeksem cywilnym, pożyczka może wynosić nie więcej niż posiada rezerw

Ø      Emisja obligacji

o       Obligacje – papiery wartościowe na okaziciela, pożyczkobiorca zobowiązuje się dawcy w czasie oraz z odsetkami

o       Typy obligacji:

§         Ogólne (zabezpieczeniem są przyszłe dochody samorządu)

§         Przychodowe (zabezp. Są spodziewane dochody z inwestycji)

 

§         Publiczne ( nieograniczona liczba inwestorów – kupców)

§         Niepubliczne (ograniczona liczba kupców)

 

Zagadnienie RATINGU – agencje zajmujące się oceną ryzyka kredytowego, im wyższa ocena tym większa pewność

Ø      Standard & Poors

Ø      Moody

Ø      Fitch

Ø      Oznaczenie: AAA, AA, A – dobra jakość; BBB – zadowalająca, BB – stopień słaby, B – stopień spekulacyjny, CCC, CC, C – niewielkie bezpieczeństwo, DDD, DD, D – niewypłacalność eminenta.

Ø      Ocena samorządu nie może być wyższa niż ocena obligacji krajowej ( W Polsce A )

 

Pożyczka międzyrządowa (np. państwo pożycza gminie)

Ø      Obciążone kryteriami politycznymi

Ø      Brak specjalistów

Ø      W Polsce rzadka forma – raczej nie najlepsze

 

Leasing – pomaga obejść limity kredytowe

 

Regulacja zadłużania samorządów

Ø      Wolno się zadłużać na pokrycie deficytu budżetowego – nie specyfikuje się celów

Ø      Konstytucyjne limity – dług publiczny nie może być większy niż 60% PKB (wlicza się dług samorządu i rządu)

o       Prawo finansowe wprowadza procedury ostrożnościowe przy 50%PKB

Ø      Maksymalny dlug 60% rocznych dochodów na koniec roku – dotyczy poszczególnych samorządów ( nie dot. Długu zaciągniętego do współfinansowania z funduszy UE)

o       Nie wlicza się długu spółek komunalnych, które nie są kontrolowane

o       Przekształcenie zakładu budżetowego w jednostkę budżetową

Ø      Roczna spłata do 15% rocznych dochodów

Ø      Prognozy splat i dochodów podlegają opinii RIO

Ø      Ograniczenie zadłużania za granicą

Ø      Limity nie dot. Spółek komunalnych

Ø      Pożyczki dla jst mających kłopoty z regulacją zobowiązań (na specjalnych warunkach, obowiązkowy plan naprawczy – taki zapis może doprowadzić do niebezpieczeństwa ekonomicznego)

 

Ekonomiczna ocena wielkości zadłużenia

Niebezpieczne zadłużenie

Ø      Przeznaczane na wydatki bieżące

Ø      Zaciągany na okres dłuższy niż użytkowanie

Ø      Nadmierne zadłużanie spółek komunalnych

Ø      Powodujące spłaty przekraczające wielkość przewidzianej nadwyżki operacyjnej (różnica pomiędzy dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi)

 

Relacje gminy z podmiotami prywatnymi świadczącymi usługi

              Wydawanie pozwoleń, licencji (gmin...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin