Współpraca.pdf

(217 KB) Pobierz
Oaza Opole - zalozyciel
Oaza Opole - zalozyciel
http://www.opole.oaza.org.pl/zal-ccc.htm
Współpraca
ks. Franciszka Blachnickiego
z Ruchem Agape
Greckie słowo "Agape" stało się wśród oazowiczów słowem
powszechnie znanym. Nawet średnio uformowany oazowicz wie,
że oznacza ono miłość, ucztę miłości i jest przedmiotem rozważań
jednego z kroków ku dojrzałości chrześcijańskiej. Słowo to jest
także nazwą własną ruchu o charakterze ekumenicznym z którym
zetknął się ks. Franciszek Blachnicki. Przez Jego osobę Ruch
Światło-Życie i Ruch Agape spotkały się ze sobą,
współpracowały. Dziś, choć ta współpraca z różnych powodów
już nie istnieje, można zauważyć ogromny wpływ tych dwóch
ruchów na siebie. Można powiedzieć, że nie da się (historycznie)
zrozumieć Ruchu Światło-Życie, wszystkich elementów które dziś są obecne w Ruchu, bez zauważenia
wpływów, które wniósł Ruchu "Agape".
Dalsze słowa są streszczeniem rozprawy Dariusza Cupiała pt. "Na drodze ewangelizacji i ekumenii.
Ruch Światło-Życie w służbie jedności chrześcijan", która została zamieszczona w: "Jeden Pan, jedna
wiara. Studia i rozprawy instytutu ekumenicznego KUL", Lublin 1996, s. 64nn; red. bp. A. Nossol, W.
Hryniewicz, S. Napiórkowski.
"Agape" to nie jedyna nazwa wspomnianego Ruchu. Nazwa własna często spotykana to Campus
Crusade for Christ (CCC). W Polsce Ruch jest obecny pod nazwą "Ruch Nowego Życia".
O Ruchu Agape (CCC)
Ruch powstał w latach 50. dwudziestego stulecia w Stanach Zjednoczonych za sprawą dr Billa
Bright'a, prezbiterianina. Ruch nie miał reprezentować żadnego Kościoła, lecz miał być ruchem
międzywyznaniowym. Ruch miał jeden cel: głosić Ewangelię i pomagać wszystkim, którzy pragną to
robić, aby wypełnić misyjny nakaz Chrystusa (Mt 28,19).
Pierwszym miejscem posługi był Uniwersytet Kalifornijski w Los Angeles. Pracę rozpoczęto od
studentów, jako ludzi o dużym, niewykorzystanym potencjale. O rozmachu pracy (słowo "wszystkim" z
Mt 28,19 rozumiano dosłownie) niech świadczą następujące liczby i fakty: w CCC było zaangażowanych
16.000 etatowych pracowników; w Instytucie Ewangelizacji, który został powołany, a który mieścił się w
hotelu stały personel liczył 300 osób! Wykorzystywano wszystkie zdobycze techniki: film, radio,
telewizję... Świadczy to o niezwykłym darze organizacji, który powiadał założyciel. Pomocna była także
strategia pracy z położeniem szczególnego akcentu na wyszukiwanie przywódców, szkolenie członków,
staranne opracowanie programu i materiałów (m. in. broszurek: "czy słyszałeś o czterech prawach
duchowego życia?", "Czy doświadczyłeś życia w pełni Ducha Świętego?").
Ruch Agape nie będąc ruchem eklezjalnym pragnie stanowić strukturę pomocniczą, która
współpracuje z Kościołami lokalnymi.
Ruch Agape a Ruch Światło-Życie
Z ruchem Agape ks. F. Blachnicki zetknął się w 1975 r. Na jednym ze spotkań w Krakowie, które
prowadził ks. Blachnicki, był obecny amerykanin polskiego pochodzenia Joe Łosiak. Rozmowa
przeprowadzona w tym roku zaowocowała wieloletnią współpracą Oazy i Agape. Dariusz Cupiał w swoim
opracowaniu podkreśla, że ks. Blachnicki zdobył u protestantów autentyczny szacunek. "Protestanci
przyjęli bowiem rolę nie tyle równorzędnego podmiotu wspólnej ewangelizacji z katolikami, ale pozycję
wspierającą działalność ks. Blachnickiego i jego Ruch".
Wspomniana współpraca polegała między innymi na:
1 z 4
2008-07-22 14:23
Ks. Franciszek Blachnicki
24.03.1921-27.02.1987
19786005.002.png
Oaza Opole - zalozyciel
http://www.opole.oaza.org.pl/zal-ccc.htm
- "dopomaganiu ludziom w doświadczaniu rzeczywistości nowego narodzenia (J 3,3-7)",
- "wspieranie ludzi w ich wzrastaniu ku duchowej dojrzałości (Kol 1,28)"
- pomoc w studium Słowa Bożego (2 Tm 3,16-17)
- "dielenie się umiejętnością ewangelizowania metodą 'mnożenia' (Mt 28,20; 2 Tm 2,2)
Konkretnie powyższe cele miały być zrealizowane w ramach tzw. planu "Wielka Ewangelizacja - Ad
Christum Redemptorem" (ACR). Ewangelizacja miała objąć każda parafię w Polsce. Warto zauważyć
kontekst czasowy tego wydarzenia:
- wybór na papieża Jana Pawła II z Jego zawołaniem: "Otwórzcie drzwi Chrystusowi" i encykliką
"Redemptor Hominis";
- narodzenie się "Solidarności"
- obchody 600-lecia na Jasnej Górze.
Plan ACR miał być (i był) prowadzony w oparciu o film "Jezus" i ewangelię wg. św. Łukasza. Jak
zauważa Dariusz Cupiał "wysiłek centrali Ruchu Światło-Życie polegał głównie na twórczym
wkomponowaniu doświadczeń Ruchu Agape w kulturowo-liturgiczny kontekst Kościoła w Polsce".
Przykładem może być KWC. Ruch Agape, oprócz własnych doświadczeń i inspiracji, pomagał także
przekazując kopie filmu, projektory itp.
Zgodnie ze wspomnianymi już celami Agape koncentrowano się na formacji animatorów (ORA-E,
KODA, OAWE).
W tym czasie również (pod wpływem Agape) Ruch Światło-Życie dostrzegł potrzebę pracy poza
granicami kraju. Pojawiła się (choć na krótko) Diakonia Ewangelizacji Słowian, próbująca podejmować
pracę w Czechach i na Słowacji.
Innym, niezaprzeczalnym owocem współpracy Oazy i Agape jest przebudowanie dotychczasowego
programu formacyjnego Ruchu. Jest o tym mowa w Teczce Roku z 1978 r. Wiadomą rzeczą jest to, że
formacja w Ruchu oparta jest o dokument OICA (odnawiający katechumenat dorosłych). W skrócie całą
formację można streścić w słowach: ewangelizacja - (deutro)katechumenat - diakonia (służba). Jednak w
największym stopniu z doświadczeń CCC skorzystał ks. Blachnicki tworząc wstępny etap formacji.
Wykorzystano materiały do pracy w grupach postewangelizacyjnych (4 spotkania nad Ewangelią Łukasza
i 8 spotkań nad Ewangelią Jana). Przebudowano także rekolekcje 15-dniowe (pierwsze cztery dni oazy I°),
wprowadzono cykl 11 rozmów ewangelizacyjnych. Również wyraźny ślad współpracy i wymiany
doświadczeń Ruchu Oazowego i Ruchu Agape jest "program 10 kroków ku dojrzałości chrześcijańskiej".
Jest to adaptacja bardzo podobnego programu "Ten Basic Steps..." Porównanie jednej i drugiej wersji
najlepiej ukaże sposób wykorzystania pomysłu Dziesięciu Kroków do warunków i rzeczywistości Kościoła
Rzymskokatolickiego w Polsce.
Dziesięć kroków
ku dojrzałości chrześcijańskiej
(wersja RŚŻ)
I Jezus Chrystus I Jezus Chrystus
II Życie obfite II Niepokalana
III Duch Święty III Duch Święty
IV Modlitwa IV Kościół
V Pismo święte V Słowo Boże
VI Posłuszeństwo VI Modlitwa
VII Świadectwo VII Liturgia
VIII Odpowiedzialność VIII Świadectwo
IX Stary Testament
IX Nowa Kultura
X Nowy Testament
X Agape
Wyraźnie da się zauważyć podobieństwa, jak i różnice. Nieco bardziej szczegółowe omówienie
tematów przeszczepionych na płaszczyznę Oazy, można znaleźć w cytowanej pracy.
2 z 4
2008-07-22 14:23
Dziesięć podstawowych kroków
do dojrzałości chrześcijańskiej
(wersja CCC)
19786005.003.png
Oaza Opole - zalozyciel
http://www.opole.oaza.org.pl/zal-ccc.htm
Ocena współpracy
Takiej oceny dokonała V Krajowa Kongregacja Odpowiedzialnych (KKO). Oto niektóre wypowiedzi
podkreślające pozytywne aspekty współpracy:
- próby współpracy ekumenicznej uznano jako owocne ("Otwarcie się Ruchu Światło-Życie na
ekumenizm i cała praca podjęta w tym kierunku są wielkim bogactwem, są rzeczywistym darem Ducha
Świętego");
- ożywienie życia duchowego ("kontakt z ruchem Agape wywołuje jakiś dynamizm wiary, dzięki
świadectwu, które oni dają...");
- czerpanie wzorców dotyczących stylu pracy i materiałów formacyjnych ("Jesteśmy w sytuacji
krytycznej, brak nam własnych kadr, więc w takiej sytuacji powinniśmy współpracować i brać to, co jest
dobre.");
To własna ocena ludzi Ruchu. Oczywiście najważniejsza w rozeznawaniu jest ocena Pasterzy. Z
głosów pozytywnych należałoby zacytować wypowiedź księdza Biskupa Władysława Miziołka na V
KKO: "Współpraca ekumeniczna jest pożądana i może prowadzić do jedności, o ile jest wspólnym
świadectwem." "Wszystko, co wyrasta z Ewangelii, należy do jednego Kościoła, Jeżeli pewne dziedziny
chrześcijańskiego dziedzictwa zostały lepiej rozwinięte w tym, czy tamtym wyznaniu, to nie może być
ujmą, że z tego korzystamy". Powyższe cytaty nie oznaczają, że nie było wątpliwości, czy też pytań.
Załamanie się współpracy
Powodów było zapewne kilka.
Po pierwsze zabrakło w Polsce od grudnia 1981 r. ks. Blachnickiego. Dariusz Cupiał stwierdza, że
"Założyciel oaz uruchomił machinę, nad ą nikt inny poza nim samym nie potrafił panować. Wyjeżdżając
nie pozostawił instrukcji obsługi." Dodajmy, że pozostanie za granicą nie było planowane i zamierzone.
Wokół tej spuścizny istniała jakaś niepewność. Choć nie notowano nadużyć, to istniała jednak obawa, że
ludzie młodzi, zainteresowani oryginalnością zarzucą formy tradycyjne.
Do załamania się współpracy przyczyniła się także druga strona. Istniały bowiem wcześniejsze
zobowiązania, że "Agape" nie będzie działało "na własną rękę", tzn. bez porozumienia z centralą Ruchu
Światło-Życie. Niepokój rodziły działania na terenie akademików bez współpracy z duszpasterzami. Nie
chodzi w tym miejscu o ocenę winy, lecz o stwierdzenie, że zaistniały w tym miejscu napięcia.
Trzeba zauważyć wreszcie uwarunkowania polityczne. Ruch Światło-Życie od dłuższego czasu był
pod "opieką" służb specjalnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Autor opracowania, które jest tu
streszczone, nie otrzymał zgody na wgląd do materiałów archiwalnych MSW. Można jednak stwierdzić, że
ks. Fr. Blachnicki był wielokrotnie dyskredytowany w oczach innych księży i osób odpowiedzialnych w
Kościele. (por. A. Grajewski, Oskarżony ks. Franciszek Blachnicki, w: Więź 5/2001)
Dalszy ciąg pracy Dariusza Cupiała jest poświęcony współpracy Ruchu Agape z rodzącą się Oazą na
Słowacji oraz na próbach współpracy w czasie pobytu ks. Blachnickiego w Niemczech w Carlsbergu.
Współpraca CCC ze Słowakami sięga 1979 r., kiedy to wobec niemożliwości przeprowadzenia KODA dla
słowackich animatorów, ks. Blachnicki powierzył przeprowadzenie tego kursu członkom Agape.
Gdy zabrakło w Polsce ks. Blachnickiego zaczęły pojawiać się głosy, że dalsza współpraca Ruchu
Światło-Życie i Agape jest już niepotrzebna. Nie wydaje się aby z tym poglądem zgadzał się ks.
Blachnicki. Świadczy o tym próba dalszej współpracy. Oczywiście warunki tej współpracy były zupełnie
inne niż w Polsce. Skąd inąd wiemy, że bynajmniej nie były łatwiejsze. Warto odnotować próby związane
z działalnością wydawniczą (Wydawnictwo Maximilianum), których celem było między innymi umiejętne
tłumaczenie literatury na języki wschodnioeuropejskie. Niejednokrotnie bowiem zachodnie wydawnictwa
popełniały błędy językowe lub rzeczowe, bądź też stosowały swoisty "żargon", który zniechęcał do
ewangelizacji.
Streszczenie pracy Dariusza Cupiała niech będzie zachętą do lektury całego tekstu. Bez wątpienia wart
jest on głębszego przestudiowania, tym bardziej, że tematyka jest nieco pomijana przez inne opracowania.
Natomiast fakty historyczne tu omawiane pozwalają głębiej zrozumieć Ruch - jak to często bywa w
przypadku ks. Franciszka Blachnickiego - są raczej proroczym wskazaniem na zadania, które być może
stoją przed nami.
3 z 4
2008-07-22 14:23
19786005.004.png
Oaza Opole - zalozyciel
http://www.opole.oaza.org.pl/zal-ccc.htm
09/04/2002 23:52:41
Strona główna | Historia Ruchu | Założyciel | Istotne elementy | Formacja | Ruch w diecezji |
Wydarzenia, komunikaty | Kościół Domowy | Literatura, dokumenty | Ewangelizacja | Krucjata
Wyzwolenia Człowieka | Temat roku | Rozmaitości | Mapa Serwisu
4 z 4
2008-07-22 14:23
19786005.005.png 19786005.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin