KONSPEKT 1.docx

(14 KB) Pobierz

KONSPEKT V

 

TEMAT: „RODZINA – Z NIĄ CZY BEZ NIEJ”?

 

CELE:

- próba zdefiniowania słowa „rodzina”, określenie ról jej członków, funkcje rodziny,

- ukazanie roli rodziny w życiu każdego człowieka

- wskazanie wpływu rodziny na wychowanie młodego człowieka „ Czy jej obecność jest konieczna dla normalnego rozwoju jednostki ?”

 

METODY:

- dyskusja

- praca w małych grupach

- praca indywidualna

MIEJSCE REALIZACJI: Policyjna Izba Dziecka

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
 

1.      Przywitanie wychowanków i przedstawienie tematu zajęć. Współprowadzący zadają nieletnim pytania:

- czym dla Ciebie jest rodzina i jaka ma dla Ciebie wartość?

- czy uważasz, że jej posiadanie lub brak wpływa na dalsze życie człowieka?

- czy chciałbyś założyć swoją rodzinę?

- jak wyobrażasz sobie swoją rodzinę?

 

2.      Wypełnienie i analiza arkusza ćwiczeń 1, uzasadnienie wypowiedzi i dyskusja o nich.

 

3.      W celu poznania panujących w grupie emocji współprowadzący zadają nieletnim pytania:

- co czułeś odpowiadając na pytania o Twoją rodzinę?

- czy udzielanie odpowiedzi stanowiło dla Ciebie trudność?

 

4.      Przejście do dalszej części zajęć. Uczestnicy wypełniają arkusz ćwiczeń 2 (w przypadku nie posiadania któregoś z nich powinno się udzielić odpowiedzi jakie cechy ceniłby najbardziej). Omówienie i analiza udzielonych odpowiedzi na forum grupy. Współprowadzący zadają pytania o cechy, które najbardziej nieletnim przeszkadzają i które najbardziej cenią u członków rodziny.

 

5.      Wypełnienie arkusza ćwiczeń 3, analiza i omówienie odpowiedzi.

 

6.      Rekapitulacja: powrót do początku zajęć, gdzie padło pytanie jak ważna jest rodzina.  Wspólne tworzenie definicji rodziny, ustalenie podstaw funkcjonowania rodziny. Odpowiedź na pytanie - czy i jakie korzyści niesie za sobą posiadanie rodziny?

 

7.      Na zakończenie podziękowanie za udział w zajęciach i udzielanie pochwał za aktywny udział.

Arkusz ćwiczeń 1 „ Niedokończone zdania”

 

Krótko uzupełnij rozpoczęte zdania:

 

1.     Rodzina to

 

……………………………………………………………………………….........

 

2.     Rodzina daje mi

 

…………………………………………………………………………………….

 

3.     Dzięki rodzinie

 

…………………………………………………………………………………….

 

4.     Przez rodzinę nie

 

………………………………………………………………………………….....

 

5. Akceptacja przez moją rodzinę mojej osoby

 

…………………………………………………………………………………….

 

6. Rodzina wpływa na moje

 

………………………………………………………………………………….

 

7. W mojej rodzinie najbardziej przeszkadza mi

 

…………………………………………………………………………………….

 

8. Rodzina, którą w przyszłości założę

 

…………………………………………………………………………………….

 

9. Moje dzieci będę chronił przed

 

…………………………………………………………………………………….

 

10. Moim dzieciom opowiem o

 

…………………………………………………………………………………….

Arkusz ćwiczeń 2 „ Wady i zalety moich bliskich”

 

 

Zalety

Wady

BABCIA

 

 

DZIADEK

 

 

MATKA

 

 

OJCIEC

 

 

CIOTKA

 

 

WUJEK

 

 

SIOSTRA

 

 

BRAT

 

 

Arkusz ćwiczeń 3 „ Wady i zalety życia w rodzinie”

 

ZALETY ŻYCIA W RODZINIE

WADY ŻYCIA W RODZINIE

 

 

 

Zdania podsumowujące:

 

1.  Rodzina jest dla mnie

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

2. Bez rodziny

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin