KONSPEKT V
TEMAT: „RODZINA – Z NIĄ CZY BEZ NIEJ”?
CELE:
- próba zdefiniowania słowa „rodzina”, określenie ról jej członków, funkcje rodziny,
- ukazanie roli rodziny w życiu każdego człowieka
- wskazanie wpływu rodziny na wychowanie młodego człowieka „ Czy jej obecność jest konieczna dla normalnego rozwoju jednostki ?”
METODY:
- dyskusja
- praca w małych grupach
- praca indywidualna
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Przywitanie wychowanków i przedstawienie tematu zajęć. Współprowadzący zadają nieletnim pytania:
- czym dla Ciebie jest rodzina i jaka ma dla Ciebie wartość?
- czy uważasz, że jej posiadanie lub brak wpływa na dalsze życie człowieka?
- czy chciałbyś założyć swoją rodzinę?
- jak wyobrażasz sobie swoją rodzinę?
2. Wypełnienie i analiza arkusza ćwiczeń 1, uzasadnienie wypowiedzi i dyskusja o nich.
3. W celu poznania panujących w grupie emocji współprowadzący zadają nieletnim pytania:
- co czułeś odpowiadając na pytania o Twoją rodzinę?
- czy udzielanie odpowiedzi stanowiło dla Ciebie trudność?
4. Przejście do dalszej części zajęć. Uczestnicy wypełniają arkusz ćwiczeń 2 (w przypadku nie posiadania któregoś z nich powinno się udzielić odpowiedzi jakie cechy ceniłby najbardziej). Omówienie i analiza udzielonych odpowiedzi na forum grupy. Współprowadzący zadają pytania o cechy, które najbardziej nieletnim przeszkadzają i które najbardziej cenią u członków rodziny.
5. Wypełnienie arkusza ćwiczeń 3, analiza i omówienie odpowiedzi.
6. Rekapitulacja: powrót do początku zajęć, gdzie padło pytanie jak ważna jest rodzina. Wspólne tworzenie definicji rodziny, ustalenie podstaw funkcjonowania rodziny. Odpowiedź na pytanie - czy i jakie korzyści niesie za sobą posiadanie rodziny?
7. Na zakończenie podziękowanie za udział w zajęciach i udzielanie pochwał za aktywny udział.
Arkusz ćwiczeń 1 „ Niedokończone zdania”
Krótko uzupełnij rozpoczęte zdania:
1. Rodzina to
……………………………………………………………………………….........
2. Rodzina daje mi
…………………………………………………………………………………….
3. Dzięki rodzinie
4. Przez rodzinę nie
………………………………………………………………………………….....
5. Akceptacja przez moją rodzinę mojej osoby
6. Rodzina wpływa na moje
………………………………………………………………………………….
7. W mojej rodzinie najbardziej przeszkadza mi
8. Rodzina, którą w przyszłości założę
9. Moje dzieci będę chronił przed
10. Moim dzieciom opowiem o
Arkusz ćwiczeń 2 „ Wady i zalety moich bliskich”
Zalety
Wady
BABCIA
DZIADEK
MATKA
OJCIEC
CIOTKA
WUJEK
SIOSTRA
BRAT
Arkusz ćwiczeń 3 „ Wady i zalety życia w rodzinie”
ZALETY ŻYCIA W RODZINIE
WADY ŻYCIA W RODZINIE
Zdania podsumowujące:
1. Rodzina jest dla mnie
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2. Bez rodziny
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
mpwjs